abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_83427699
We hebben een nieuwbouwwoning van 2 jaar oud en er hing de laatste dagen een vreemde geur die in niet thuis kon brangen. Ik heb mijn vriendin nog beschuldigd van zweetvoeten, maar dat was het niet.
Gisteren eens gaan voelen in de meterkast en ter hoogte van de aardlekschakelaars was het zo heet dat je je hand er niet langer dan 10 seconden op kon houden. Doger en wasmaschine stonden toen aan (allebei op aparte, losse groepen), deze hebben we maar uitgezet.

Vandaag storingsmonteur geweest, bleek 1 van de 2 aardlekschakelaars half gesmolten bij de klemmen. Hij moest beide schakelaars vervangen omdat ze aan elkaar waren gesmolten. We hebben geluk gehad volgens hem, dit had makkelijk een brand kunnen veroorzaken. Waarschijnlijke oorzaak: niet strak genoeg aangedraaide klem.

Voor de mensen die er verstand van hebben:
- Hoe kan het dat een niet strak genoeg aangedraaide klem zoveel hitte veroorzaakt?
- Had dit inderdaad kunnen resulteren in brand of zit er dan nog een beveiliging?
- Hoe kan het dat zoiets zich pas na 2 jaar openbaart?

Ik ben best wel pissig, nieuwbouw is zo slordig, kan ik hier verder nog wat mee? We hebben al meerdere lekkages gehad door slecht werk tijdens de bouw en nu dit. We hebben geen schade, dus iemand aansprakelijk stellen zit er niet in lijkt mij.
  dinsdag 29 juni 2010 @ 00:59:34 #2
233702 Uro
Veni, vidi, uro!
pi_83427788
Waarschijnlijk maakte door de losse klem de draad niet goed contact en ontstond er hitte. Dat is hetzelfde als bij een gloeilamp. Er loopt dan heel veel elektriciteit door een heel dun draadje en dan ontstaat er hitte (en licht). Dat het zich pas na twee openbaart kan te maken hebben met allerlei factoren. Het meest aannemelijk is dat het draadje al die tijd al die goed zat en dat hij nu (door een hoge belasting) een kritiek punt heeft bereikt.

Wat je ermee kunt? Je kunt een klacht indienen over een mankement, maar wat je daar mee opschiet.
pi_83427873
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 00:55 schreef MartijnA3 het volgende:
Ik ben best wel pissig, nieuwbouw is zo slordig, kan ik hier verder nog wat mee? We hebben al meerdere lekkages gehad door slecht werk tijdens de bouw en nu dit. We hebben geen schade, dus iemand aansprakelijk stellen zit er niet in lijkt mij.
Natuurlijk heb je schade. Reken maar dat die storingsmonteur een rekening stuurt!
pi_83427886
Nee, valt nog net binnen GIW garantie gelukkig.

Uro, bedankt voor die simplele uitleg met die gloeilamp, klinkt logisch.
  dinsdag 29 juni 2010 @ 01:04:31 #5
233702 Uro
Veni, vidi, uro!
pi_83427887
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 01:03 schreef 49R het volgende:

[..]

Natuurlijk heb je schade. Reken maar dat die storingsmonteur een rekening stuurt!
Punt.
pi_83431683
doordat je enkele groepen de ene keer zwaar en andere keer amper belast gaan de klemmen ook nog eens uitzetten/krimpen waardoor het contact alleen maar slechter wordt....

ja het kan brand veroorzaken.

de ene keer gebeurd het binnen 3 weken, de andere keer gebeurd het na 10 jaar pas....

als je het zekere voor het onzekere wil nemen zou je elk halfjaar/jaar de klemmen een keer na moeten trekken.... Ook met oude smeltpatronen, die zal jij niet hebben maar ook daar is het zeer raadzaam om deze om de zoveel tijd een keer vast te draaien... doe ik meestal wel als ik voor een storing bij de klant kom in ieder geval, draai ze allemaal nog een keer aan...
pi_83435148
hier zat t in de oude meterkast ook op zn tokkies.. verbaasde me er over dat dat ooit goed is gekeurd.. en geen brand etc heeft opgeleverd..
pi_83435544
Die contacten moeten op een bepaald draaimoment aangedraaid worden, anders krijg je dit soort dingen.
Er zijn erg weinig monteurs die een momentschroevendraaier hebben... dus het gaat vaak op gevoel.

Dat je de contacten elk half jaar na moet draaien is onzin. Als het op de juiste manier gemonteerd wordt werk het jaren lang probleemloos. Het is bij oude D-patroonhouder wel eens het geval dat je de schroeven een slag extra kan geven, maar die groepenkasten zijn vaak meer dan 40 jaar oud.

Echt brandgevaar schat ik trouwens niet hoog in. De temperatuur kan wel erg hoog worden, maar elektrotechnisch materiaal is over het algemeen zelfdovend... de groepenkast kan dus nooit echt in brand staan.
pi_83436028
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 11:41 schreef _Jeffrey_ het volgende:
Die contacten moeten op een bepaald draaimoment aangedraaid worden, anders krijg je dit soort dingen.
Er zijn erg weinig monteurs die een momentschroevendraaier hebben... dus het gaat vaak op gevoel.

Dat je de contacten elk half jaar na moet draaien is onzin. Als het op de juiste manier gemonteerd wordt werk het jaren lang probleemloos. Het is bij oude D-patroonhouder wel eens het geval dat je de schroeven een slag extra kan geven, maar die groepenkasten zijn vaak meer dan 40 jaar oud.

Echt brandgevaar schat ik trouwens niet hoog in. De temperatuur kan wel erg hoog worden, maar elektrotechnisch materiaal is over het algemeen zelfdovend... de groepenkast kan dus nooit echt in brand staan.
Sluit me hier helemaal bij aan
pi_83436511
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 11:51 schreef exlurker het volgende:

[..]

Sluit me hier helemaal bij aan
mag dan wel zelfdovend enzo zijn.. k zou er toch niet gelukkig van worden
pi_83438131
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 12:02 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

mag dan wel zelfdovend enzo zijn.. k zou er toch niet gelukkig van worden

zeker niet als je meterkast op een houten plaat zit....
pi_83438362
euh?
pi_83440150
En hij zit altijd op een houten plaat want dat is voorschrift. Maar de groepenkast is wel dicht (ook aan de achterkant).

Gr. Richard.
pi_83440307
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 13:29 schreef Appeltje2010 het volgende:
En hij zit altijd op een houten plaat want dat is voorschrift. Maar de groepenkast is wel dicht (ook aan de achterkant).

Gr. Richard.
dus? hout heeft wel de nare eigenschap dat t goed branden wil..

en als ej t maar heet genoeg maakt :/
  dinsdag 29 juni 2010 @ 15:23:08 #15
56958 richie29
Help, ik ben klusser!
pi_83445202
Vanuit fabrikant oogpunt een reactie, welke laat ik even op de vlakte

Dit heb ik in het verleden (doe nu andere werkzaamheden) wel vaker als klachten gezien.
Groepenkasten zijn of door de fabrikant standaard bedraad, of door de installateur uit losse onderdelen samengebouwd en dan zelf bedraad. Beide helemaal prima en bij beide partijen kunnen de fout maken die klemmen niet volledig aan te draaien.
Fabrikanten gebruiken echter bij montage wél momentschroevendraaiers om ze volgens voorschriften aan te draaien, de meeste installateurs niet...per abuis vergeten van zo'n klem kan...helaas.

Wat wel belangrijk is, de installateur blijft hoe dan ook verantwoordelijk voor het veilig opleveren van de installatie en zou dus ook moeten controleren of alle bedrading vast zit.
Voor eventuele schade kun je de installateur (zal je verzekeringsmaatschappij doen) aansprakelijk stellen..en die mag eventueel met de fabrikant uitvechten of hij, of de fabrikant dit gaat betalen..maar daar heb jij verder geen last van

Tja..je kunt proberen de desbetreffende installateur verrot te schelden die de boel opgehangen heeft bij jou...maar dat is denk ik de enige voldoening die je hier uit gaat halen . Echt brand in een groepenkast kan ik me niet herrineren ooit gezien te hebben in die jaren...maar onmogelijk is het niet!

Goed in ieder geval dat dit opgelost wordt, maar ook wanneer dit buiten die garantie zou vallen, behoort nog steeds de installateur hiervoor aansprakelijk gesteld te worden. (Zeker als dit slechte contact aan de voedende zijde van de aardlekschakelaar zit..anders zou je nog de discussie kunnen krijgen dat je d'r zelf met de tengels aangezeten hebt)
pi_83458412
Ik had de meterkast nog nooit van binnen gezien.

Hier een foto van de betreffende schakelaar:

pi_83459977
Een duidelijk voorbeeld van een "los"contact waar door de overgangsweerstand een warmteontwikkeling is ontstaan
pi_83470285
die zijn goed warm geweest
pi_83495886
een niet goed aangedraaide klem maakt minder goed contact. waardoor er dus meer weerstand ontstaat. hierdoor ontstaat warmte en bij voldoende warmte uiteinderlijk brand. hoezo dit pas na 2 jaar gebeurd weet niemand. maar er is dan ook niemand die kan voorspellen wanneer er ergens brand komt. je kan alleen met zekerheid zeggen dat het is gekomen door die losse klem. doe je niks aan.

een tip van mij: hang een rookmelder in je meterkast. dan weet je zeker dat je het optijd in de gaten hebt als je thuis bent en dus nog kan blussen of jezelf redden

@richie29

het is echt niet zeldzaam dat een meterkast of een technische installatie volledig uitbrand. ik zit nu een aantal jaar bij de brandweer en heb dit zelf al meerdere malen meegemaakt. en om de schade na 2 jaar nog bij iemand te verhalen vind ik wel wat ver gaan. het is namelijk nooit te bewijzen dat er in die tijd geen modificatie aan de groepenkast is geweest.

[ Bericht 25% gewijzigd door deathfear op 30-06-2010 16:49:28 ]
pi_83500971
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 16:43 schreef deathfear het volgende:
een niet goed aangedraaide klem maakt minder goed contact. waardoor er dus meer weerstand ontstaat. hierdoor ontstaat warmte en bij voldoende warmte uiteinderlijk brand. hoezo dit pas na 2 jaar gebeurd weet niemand. maar er is dan ook niemand die kan voorspellen wanneer er ergens brand komt. je kan alleen met zekerheid zeggen dat het is gekomen door die losse klem. doe je niks aan.

een tip van mij: hang een rookmelder in je meterkast. dan weet je zeker dat je het optijd in de gaten hebt als je thuis bent en dus nog kan blussen of jezelf redden

@richie29

het is echt niet zeldzaam dat een meterkast of een technische installatie volledig uitbrand. ik zit nu een aantal jaar bij de brandweer en heb dit zelf al meerdere malen meegemaakt. en om de schade na 2 jaar nog bij iemand te verhalen vind ik wel wat ver gaan. het is namelijk nooit te bewijzen dat er in die tijd geen modificatie aan de groepenkast is geweest.
en waarmee raad je dan aan te blussen?

hier in huis zou ik niet verder komen dan: Water ( maar dat is ism elektra niet zo`n goed idee ) en anders een poederblusser.. maar dan heb je meteen overal dat ellende poeder.. ook waar je het niet wilt hebben :/
pi_83508396
Water kan op gepaste afstand ook niet heel veel kwaad maar als je moet kiezen tussen de tent laten afbranden en een poederblusser kies jij het eerste begrijp ik?

Gr. Richard.
pi_83509181
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 21:25 schreef Appeltje2010 het volgende:
Water kan op gepaste afstand ook niet heel veel kwaad maar als je moet kiezen tussen de tent laten afbranden en een poederblusser kies jij het eerste begrijp ik?

Gr. Richard.
dunno als de verzekering schade van de poederblusser wel zal vergoeden..

als dat niet zo is.. en zelf blussen met water is geen optie.. ja dan laat ik liever de tent affikken.. ( puur omdat de verzekering dan wel uit keert :/ ( krom he? ))
  Moderator woensdag 30 juni 2010 @ 22:15:46 #23
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_83510867
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 16:43 schreef deathfear het volgende:

@richie29

Bij alle meterkasten (van 40 A tot 630 A en nog veel groter) die wij als bedrijf leveren worden bij versturen van de meterkast in kwestie uitgebreid foto's gemaakt van de kast zoals hij het bedrijf verliet. Zodat ook over een paar jaar nog aan te tonen is hoe de meterkast geleverd is en modificaties door anderen makkelijk aan te tonen zijn.

Puur om dit soort toestanden (mogelijke aansprakelijk gesteld kunnen worden door schade door aanpassen van de meterkast door derden) te kunnen voorkomen.
pi_83511996
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 22:15 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Bij alle meterkasten (van 40 A tot 630 A en nog veel groter) die wij als bedrijf leveren worden bij versturen van de meterkast in kwestie uitgebreid foto's gemaakt van de kast zoals hij het bedrijf verliet. Zodat ook over een paar jaar nog aan te tonen is hoe de meterkast geleverd is en modificaties door anderen makkelijk aan te tonen zijn.

Puur om dit soort toestanden (mogelijke aansprakelijk gesteld kunnen worden door schade door aanpassen van de meterkast door derden) te kunnen voorkomen.
das wel slim ja

t bedrijf heeft in het verleden vast claims gehad
pi_83512119
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 22:33 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

das wel slim ja

t bedrijf heeft in het verleden vast claims gehad
Is een standaard procedure bij kastenbouwers
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: