abonnement Unibet Coolblue
pi_88809023
Volkskrant :')
4/5

quote:
Volkskrant 17-11-2010, pagina 46
Doldwaas avondje met Gorillaz

MENNO POT
Amsterdam

Gorillaz

Amsterdam Ze kwamen al in 1998 van de tekentafel, de vier stripfiguurtjes die samen de band Gorillaz vormen, maar pas nu, in de uitverkochte Amsterdamse Music Hall, bijna tien jaar na het verschijnen van hun debuutalbum, maken 2D, Noodle, Murdoc en Russel hun Nederlandse live debuut. Op een groot videoscherm zien we de Gorillaz-kleedkamer, waar de eeuwig nurkse Murdoc wacht tot hij op mag.

Even later blijkt dat we van de Gorillaz-bedenkers (Blur-frontman Damon Albarn en Tank Girl-tekenaar Jamie Hewlett) niet langer hoeven te geloven dat de vier geanimeerde figuurtjes werkelijk de muziek maken. Tijdens de eerste liveshows, in 2005, bleven de menselijke muzikanten uit zicht en stalen 2D, Noodle, Murdoc en Russel als hologrammen de show. Nu mogen we de hele avond in de machinekamer kijken.

Albarn wandelt het podium op, gevolgd door ruim twintig anderen: gitaristen, een bassist, een drummer, koperblazers, zangeressen, twee kleine orkesten. Ze doen hun werk vol in de schijnwerpers. De gasten die later op de avond komen rappen of zingen, worden geïntroduceerd met hun echte namen: De La Soul, Neneh Cherry, Bobby Womack.

Aanvankelijk was Gorillaz louter studioproject. Blur lag op zijn gat, Albarn had genoeg van lange tournees, hij wilde lekker ontspannen fröbelen: beetje hiphop, beetje reggae, heerlijk flegmatieke pop. Het werd een doorslaand succes. Gorillaz realiseerde zelfs wat Blur nooit lukte: miljoenenverkoop in de VS. De weinige live-voorstellingen (vanaf 2005) stonden altijd op zichzelf. Pas nu, na drie studioplaten, is Gorillaz echt op tournee.

Twee uur lang is het een amusante boel. Op het scherm beleven 2D, Noodle, Murdoc en Russel hun halsbrekende avonturen: achtervolgingen en schietpartijen met Bruce Willis, explosies, scheepsrampen, niets is te dol. De driedimensionale animaties van het fantasie-eiland van het album Plastic Beach (2010) zijn vrediger, maar indrukwekkend mooi.

Onder het scherm speelt zich een ontspannen muziekfeestje af. De live-groove van Gorillaz davert uit de speakers als de zware bassen van een Jamaicaans soundsystem. Albarn is de dirigent, die blij als een kind over de planken springt.

De spectaculaire visuals en het speelplezier verbloemen dat niet alle Gorillaz-liedjes echt goed zijn. Vooral die van het tegenvallende Plastic Beach zijn soms wat richtingloos, maar vanavond stoort dat nauwelijks. Er staan ook voldoende prachtliedjes tegenover, met de toegiften Clint Eastwood en Feel Good Inc. als apotheose. Aan het eind van zon ongekend vrolijk avondje popmuziek loopt er nog maar één chagrijnig rond. Murdoc, inderdaad.Menno Pot
pi_88809249
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 08:57 schreef Cudles het volgende:
Volkskrant :')
4/5

[..]

Pleuris, die weet echt niet waar hij het over heeft, totaal niet in verdiept.
pi_88823608
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 08:57 schreef Cudles het volgende:
Volkskrant :')
4/5

[..]

Vraag me af of deze gast ook maar enige muziekkennis heeft. Wat een nietszeggende recensie. Mick Jones en Paul Simonon 'een gitarist en een bassist' noemen :')
pi_88825061
Wat is er verkeerd met de recensie, op het punt van Apfelsaft na?
Stay on my arm, you little charmer
pi_88946555


Duuuude het was zo vet in Engeland! Op de eikels in Brighton na heb ik de tijd van mijn leven gehad. Mijn Gorillazvrienden weer gezien, en weer de mannen ontmoet!
pi_88966155
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 16:10 schreef Apfelsaft het volgende:

[..]


Vraag me af of deze gast ook maar enige muziekkennis heeft. Wat een nietszeggende recensie. Mick Jones en Paul Simonon 'een gitarist en een bassist' noemen :')
Vraag me zelf af of ie gemist heeft dat er nog twee nummers na Feel Good Inc. en Clint Eastwood kwamen, want Don't Get Lost In Heaven en Demon Days waren voor mij een totale verrassing, maar wat mij betreft was dat toch echt de apotheose.

Verder vallen waarschijnlijk veel mensen over het feit dat hij zegt dat niet alle Gorillaz-nummers zo goed zijn, waar ik het zelf ook niet mee eens ben, maar dat maakt de recensie niet slecht, want dat is maar een mening natuurlijk. (geldt ook voor het eerste punt, maar dat vind ik gewoon opmerkelijk)

Verder vond ik het echt een geweldig concert!
pi_89056979
De Gorillaz hebben Crystallised van The xx gecoverd, erg mooi :)


En de clip van Doncamatic is er, maar ik vind er niet veel aan eigenlijk... Wel een ontzettend fijn nummer though :)

pi_89057400
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 16:40 schreef BlueChicagoMoon het volgende:
En de clip van Doncamatic is er, maar ik vind er niet veel aan eigenlijk... Wel een ontzettend fijn nummer though :)

Ik vind de instrumentale versie leuker.

PS een YouTube filmpje plaatsen hoeft niet met de YouTube tags, een link neerzetten is voldoende
pi_89060145
Live loung is altijd geweldig van BBC.
sidebar: Jay-z had ook een hele goede sessie daar (even skippen door het geouwehoer aan het begin)
pi_89195410
Srs business face.

pi_89204430
Tof dat je hem op de foto hebt kunnen krijgen!
pi_89211727
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 20:17 schreef Melodicloud het volgende:
Srs business face.

[ afbeelding ]
Zit hier geen leuk verhaal achter? :)
Stay on my arm, you little charmer
pi_89214835
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 20:17 schreef Melodicloud het volgende:
Srs business face.

[ afbeelding ]
Girls who are boys
Who like boys to be girls
Who do boys like they're girls
Who do girls like they're boys


Maarre toffe foto! :)
You Don't Stop Playing Because You Get Old. But You Could Get Old If You Stop Playing.
pi_89220864
Hihi ja leuke verhalen... Een paar van de Gorillaz mensen kennen me via Twitter, dus toen ik ze ontmoette waren ze al helemaal van OH JIJ BENT DIE, WAT LEUK. xD Ik spam te veel ben ik bang. Een paar mannen vonden mijn blonde haren helemaal leuk dus favours vragen is dan niet moeilijk... Heb 2x met de gang gefeest (bij de 1e keer was er een dronken Jamie :')), en stond op de gastenlijst voor Antwerpen. :D Favo band forever!

Damon was op die foto ook dronken, hij was blij op het moment, geloof me. xD Hij wist alleen niet hoe hij moest kijken en waarnaar omdat ik op dat moment tegen hem aan het lullen was over Birmingham haha. :')
pi_89224355
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 12:33 schreef Melodicloud het volgende:
Hihi ja leuke verhalen... Een paar van de Gorillaz mensen kennen me via Twitter, dus toen ik ze ontmoette waren ze al helemaal van OH JIJ BENT DIE, WAT LEUK. xD Ik spam te veel ben ik bang. Een paar mannen vonden mijn blonde haren helemaal leuk dus favours vragen is dan niet moeilijk... Heb 2x met de gang gefeest (bij de 1e keer was er een dronken Jamie :')), en stond op de gastenlijst voor Antwerpen. :D Favo band forever!

Damon was op die foto ook dronken, hij was blij op het moment, geloof me. xD Hij wist alleen niet hoe hij moest kijken en waarnaar omdat ik op dat moment tegen hem aan het lullen was over Birmingham haha. :')
Groupie much?
pi_89226547
Seksisme much? Als ik een vent was geweest was er niet zo'n domme reactie geweest. :')

[ Bericht 29% gewijzigd door Melodicloud op 27-11-2010 16:02:03 ]
pi_89226813
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 15:54 schreef Melodicloud het volgende:
Seksisme much? Als ik een vent was geweest was er niet zo'n domme reactie geweest. :')
:')
What about "kinda cute, kinda hot, kinda sexy, hysterically funny, but not funny-looking guy who you could fuck" did you not understand?
pi_89227005
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 16:06 schreef Lotje-Plusone het volgende:

[..]

:')
:')
pi_89227295
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 15:54 schreef Melodicloud het volgende:
Seksisme much? Als ik een vent was geweest was er niet zo'n domme reactie geweest. :')
;(

Het was heul niet bedoeld om een gemeen te doen ;(

;(
pi_89227518
Ik vat het dus wel gemeen op, aangezien er een groot verschil is tussen een groupie, die de muziek en de mensen niet serieus neemt, een ware fan. Ik ben een fan. De mensen zijn geweldig, hun chemie op het podium is fantastisch, en ik denk dat Mick en Paul van The Clash nooit hadden gedacht dat ze ooit met zo'n uitgebreid, divers repertoire op het podium zouden staan... Ik vind het heel erg mooi en Damon geweldig dat hem zoiets lukt, ook al gaat het met de verkopen en de opbrengsten niet goed (EMI wil bijvoorbeeld de clip van Rhinestone Eyes niet financiëren). Ze blijven optimistisch, en geweldige mensen, en ik ben bevoorrecht dat ik ze heb kunnen ontmoeten! En ik heb er echt niks voor te hoeven doen, ze waardeerden het gewoonweg dat ik een toegewijde fan ben - ik weet niet hoeveel grote artiesten zo benaderbaar zijn!

En nu weer terug naar mijn niet-serieuze modus!
pi_89228331
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 16:35 schreef Melodicloud het volgende:
Ik vat het dus wel gemeen op, aangezien er een groot verschil is tussen een groupie, die de muziek en de mensen niet serieus neemt, een ware fan. Ik ben een fan. De mensen zijn geweldig, hun chemie op het podium is fantastisch, en ik denk dat Mick en Paul van The Clash nooit hadden gedacht dat ze ooit met zo'n uitgebreid, divers repertoire op het podium zouden staan... Ik vind het heel erg mooi en Damon geweldig dat hem zoiets lukt, ook al gaat het met de verkopen en de opbrengsten niet goed (EMI wil bijvoorbeeld de clip van Rhinestone Eyes niet financiëren). Ze blijven optimistisch, en geweldige mensen, en ik ben bevoorrecht dat ik ze heb kunnen ontmoeten! En ik heb er echt niks voor te hoeven doen, ze waardeerden het gewoonweg dat ik een toegewijde fan ben - ik weet niet hoeveel grote artiesten zo benaderbaar zijn!

En nu weer terug naar mijn niet-serieuze modus!
Verkopen niet goed? Van het album ook niet?
pi_89228662
Nee... Het probleem met Plastic Beach is dat de reviews van zowel het album als de live shows razend enthousiast zijn, maar de verkopen achterblijven. De singles die zijn uitgebracht hebben de charts geeneens gehaald, en sommige tourdata moesten gecanceld worden wegens tegenvallende verkoop.
Daar komt nog bij dat EMI nog steeds financiële problemen heeft, en Gorillaz waarschijnlijk duur is om te 'onderhouden' (animatie, grote liveband).
pi_89229637
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 16:35 schreef Melodicloud het volgende:
Ik vat het dus wel gemeen op, aangezien er een groot verschil is tussen een groupie, die de muziek en de mensen niet serieus neemt, een ware fan. Ik ben een fan. De mensen zijn geweldig, hun chemie op het podium is fantastisch, en ik denk dat Mick en Paul van The Clash nooit hadden gedacht dat ze ooit met zo'n uitgebreid, divers repertoire op het podium zouden staan... Ik vind het heel erg mooi en Damon geweldig dat hem zoiets lukt, ook al gaat het met de verkopen en de opbrengsten niet goed (EMI wil bijvoorbeeld de clip van Rhinestone Eyes niet financiëren). Ze blijven optimistisch, en geweldige mensen, en ik ben bevoorrecht dat ik ze heb kunnen ontmoeten! En ik heb er echt niks voor te hoeven doen, ze waardeerden het gewoonweg dat ik een toegewijde fan ben - ik weet niet hoeveel grote artiesten zo benaderbaar zijn!

En nu weer terug naar mijn niet-serieuze modus!
groupie |grop|
noun informal
a person, esp. a young woman, who regularly follows a pop music group or other celebrity in the hope of meeting or getting to know them.

Volgens mij voldoe je aan de omschrijving hoor. Wellicht heb je een vertekend beeld van de definitie?
pi_89230239
Ik zat meer aan deze te denken:

A groupie is a person who seeks emotional and sexual intimacy with a musician or other celebrity. "Groupie" is derived from group in reference to a musical group,[1] but the word is also used in a more general sense, especially in casual conversation.

Female groupies in particular have a long-standing reputation of being available to celebrities, pop stars, rock stars and other public figures. Led Zeppelin singer Robert Plant is quoted as distinguishing between fans who wanted brief sexual encounters, and "groupies" who traveled with musicians for extended periods of time, acting as a surrogate girlfriend or mother, often taking care of the musician's valuables, drugs, wardrobe, and social life.

Van Wiki...

En yep, Gorillaz kost ze idd veel. Je wilt ook niet weten hoeveel mensen ze het vliegtuig mee op moeten nemen. :') En dan die heen en weer grapjes, van Engeland naar Nederland en weer terug, helpt ook niet...
pi_89230570
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 17:54 schreef Melodicloud het volgende:
acting as a surrogate girlfriend or mother, often taking care of the musician's valuables, drugs, wardrobe, and social life.
dat klinkt leuk zeg :')
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')