abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 25 juni 2010 @ 18:36:39 #1
307803 Frietkraam
Het is friet, geen patat
pi_83296562
goedemiddag.

recentelijk is mijn tante overleden, tot op heden heb ik al haar financiële zaken geregeld.
Ik heb een volmacht op haar rekening, maar om een beroep te doen op de erfenis heb ik een overlijdensakte van de notaris nodig.

Maar, ze schijnt nog ergens een zoon te hebben in Thailand, die wilt er niets meer mee te maken hebben en ziet af van de erfenis, en hij moet tekenen in Nederland, dat hij ervan af ziet, daar heeft hij dus totaal geen zin in.

Het opmaken van de akte van erfrecht was 4.000 euro kan dit? en kan ik hier nog vanaf zien?

[ Bericht 0% gewijzigd door Frietkraam op 25-06-2010 18:52:56 ]
Op dinsdag 17 augustus 2010 15:32 schreef Sisiorange94 het volgende:
Frietzak, friettent, frietzaak, frietssaus, Franse frietjes, frietkraam, frituur en eigenlijk is het allemaal gewoon friet.
Frietrecepten Topic
  vrijdag 25 juni 2010 @ 18:38:08 #2
271246 hc-sjonny
sometimes... U don't know
pi_83296626
geen idee, maar wou jou en je familie even sterkte wensen!
U will have a job, my Dear!
  vrijdag 25 juni 2010 @ 18:38:44 #3
307803 Frietkraam
Het is friet, geen patat
pi_83296638
dankjewel, ze is 91 geworden hoor mooie leeftijd.
Frietzak, friettent, frietzaak, frietssaus, Franse frietjes, frietkraam, frituur en eigenlijk is het allemaal gewoon friet.
Frietrecepten Topic
  vrijdag 25 juni 2010 @ 18:40:12 #5
271246 hc-sjonny
sometimes... U don't know
pi_83296703
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 18:38 schreef Frietkraam het volgende:
dankjewel, ze is 91 geworden hoor mooie leeftijd.
Inderdaad erg mooie leeftijd!
U will have a job, my Dear!
  vrijdag 25 juni 2010 @ 18:45:17 #6
307803 Frietkraam
Het is friet, geen patat
pi_83296858
waar het op neer komt is dat niemand recht hebt op de erfenis tot de zoon uit thailand tekent in nederland.
Frietrecepten Topic
pi_83296876
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 18:36 schreef Frietkraam het volgende:
Het opmaken van de volmacht was 4.000 euro kan dit?
Huh, wat? 4.000 euro voor wàt opmaken?
pi_83296898
Hallo,

Sorry van mijn reactie daarnet, ik liet mij leiden door het feit dat ik maar 4 euro per uur krijg, door alle toeslagen van de belasting. Natuurlijk snap ik het leed waar jij en je familie onder gebukt gaan, het was dan ook stom om zo impulsief te reageren. Mijn oma is zelf 93, wat ik erg oud vind, maar sommige mensen verdienen het om zo oud te worden. Waarschijnlijk was je tante een goedmoedig persoon, die erg bescheiden leefden om dit bedrag achter te laten voor de nabestaande. Erg edel om dit geld niet zelf te verbrassen maar te delen met de medemens. Jouw tante wil graag dat je iets moois doet met het geld, maak een mooie reis, of onderneem iets bijzonders voor de maatschappij, waardoor de dood van jouw tante toch iets moois op de wereld heeft gezet. Zelf ben ik naar Brazilie gegaan om te helpen bij ontwikkelingshulp en ik kan hier geen kwaad over spreken. Mensen die het minder hebben zijn met zo weinig gelukkig. Met dit bedrag zul je vast hele mooie dingen kunnen doen, die voor andere mensen als een wonder zullen gelden. Natuurlijk mag je het ook zelf houden, als je vind dat je het verdiend hebt. Jouw tante heeft misschien gewilt dat dit geld voor jou alleen was en niemand anders. Maar blijf vooral met je gedachte bij je tante en gecondoleerd met haar dood.
ik heb meer swag meer cash meer vrouwtjess..
  vrijdag 25 juni 2010 @ 18:46:32 #9
307803 Frietkraam
Het is friet, geen patat
pi_83296899
sorry ik bedoel akte van erfrecht
Frietrecepten Topic
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 25 juni 2010 @ 18:55:44 #10
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_83297237
Het klinkt vrij duur voor zo'n akte, wellicht zitten daar ook andere werkzaamheden van de notaris bij? En ik snap dat je een handtekening van haar zoon nodig hebt, maar niet waarom hij dat per se in Nederland moet tekenen. Het lijkt me dat hij ook in Thailand kan tekenen bij een notaris daar?

Overigens denk ik dat je dit topic beter even naar WGR kunt laten verplaatsen. Daar zitten mensen die meer weten over dit soort dingen.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  vrijdag 25 juni 2010 @ 18:59:23 #11
307803 Frietkraam
Het is friet, geen patat
pi_83297392
ik heb net even de notaris gebelt, hij geeft aan dat er een hoop kosten zijn voor het achterhalen van de vermiste zoon in thailand, het vinden van het testament en andere eventuele genoemde personen in het testament ( bijv, de overleden achterkleindochter )

wel logisch dus. maar hij moet in nederland tekenen anders gaat het geld verloren. ik zal contact opnemen met hem dan kunnen we de vlucht uit de erfenis betalen, de rest delen en. schenken aan tennis vereniging waar ze voorzitster van was.

het gaat om een aanzienlijk hoog bedrag en het zou zonde zijn om dit aan de bank/staat te geven
Frietrecepten Topic
  vrijdag 25 juni 2010 @ 19:14:29 #12
244933 trovey
Nachtoele
pi_83297899
Zou eens bij die notaris gaan vragen hoe het gaat als die zoon niet op te sporen is, hij zit ergens in Thailland en Thaiiland is groot. Zelf moet ik ooit de erfenis uitvoeren van een kennis die ook in de clinch ligt met zijn kinderen (en die kinderen willen ook niets met hem te maken hebben). Het liefst wil hij dat alles naar de uitvoerende gaat (ik dus) ) maar hij kon alleen de roerende goederen aan mij laten toekomen, de kinderen blijven recht houden op het geld, alhoewel ik ook geen idee heb waar die kinderen te vinden zijn. Dat gaat lachen worden bij zijn overlijden als al het geld opgaat aan het opsporen van die kinderen, zijn ze opgespoord is het geld op.

Sterkte nog met het overlijden van je tante, ook al heeft ze een mooie leeftijd weten te bereiken, het blijft naar om afscheid van iemand te moeten nemen.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_83298219
Dit kan allemaal per post.
pi_83304817
Als iemand overlijd en je wilt als nabestaande bij de banktegoeden dan heb je inderdaad een verklaring van erfrecht nodig.

Dat de notaris zegt dat het testament lastig was op te sporen is onzin, in Nederland bestaat zoiets als een CTR (Centraal Testamenten Register) waar alle testamenten die opgemaakt worden, worden geregistreerd. Het is dus niet meer dan zoekopdracht in dat systeem en de notaris weet bij welke notaris het testament is bewaard.

Het vinden van de zoon in Thailand moet ook niet zo'n probleem zijn, in zijn GBA (die ook met enkele klikken opgevraagd kan worden) staat dat hij naar thailand is ge-emigreerd. Dan moet er contact worden gezocht, evt. via familie en anders via de ambassade. Dit vergt wat meer moeite, maar 3000 euro aan kosten lijkt me ietwat overdreven.

Dat de zoon in thailand wil verwerpen (niets mee te maken hebben) dan moet hij een verklaring via de rechtbank tekenen. Normaal gesproken gaat die via de plaatselijke notaris in welk dorp of stad degene ook woont. Deze notaris kan deze verklaring ook opstellen en dan moet de verloren zoon die tekenen in het bijzijn van een notaris (of iets vergelijksbaars) daar. Misschien dat het ook op de ambassade kan bij een officieel ambtenaar oid. Dit weet ik niet, dit gok ik.

Een relatief makkelijk VVE (verklaring van erfrecht) kost ongeveer 300 euro. Evt. moeilijkheden met het vinden van vooroverleden erfgenamen, erfgenamen in het buitenland kan een hogere rekening opleveren maar op het nou naar 4000 euro verhogen is natuurlijk absurd.

Ik zou er zeker wat van zeggen als ik jou was. Zijn er nog andere erfgenamen? (buiten de zoon in thailand om)

Sterkte iig met de afhandeling! Dit kan nog wel even duren
hoi
  vrijdag 25 juni 2010 @ 22:26:35 #15
249756 Symphonic
Look o Look
pi_83307223
Topic opgeschoond en ---> WGR
Hopelijk krijg je daar wel normale reakties.
Juin uit Eigen Tuin!
pi_83309000
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 19:14 schreef trovey het volgende:
Zelf moet ik ooit de erfenis uitvoeren van een kennis die ook in de clinch ligt met zijn kinderen (en die kinderen willen ook niets met hem te maken hebben). Het liefst wil hij dat alles naar de uitvoerende gaat (ik dus) ) maar hij kon alleen de roerende goederen aan mij laten toekomen, de kinderen blijven recht houden op het geld,
Onzin, je kunt je kinderen onterven. Ze kunnen alleen binnen 5 jaar een beroep op hun legitieme portie doen. moeten ze wel zelf doen.
  vrijdag 25 juni 2010 @ 23:24:22 #17
307803 Frietkraam
Het is friet, geen patat
pi_83310125
het lijkt me verstandig dat ik eerst ga proberen contact met de zoon in Thailand te zoeken en kijken of ik iets kan regelen via de Thaise ambassade

word vervolgt
Frietrecepten Topic
pi_83311173
Volgens mij kun je de kosten voor de verklaring van erfrecht (ik neem aan inclusief de kosten om erfgenamen op te sporen) betalen uit de boedel van de overledene. Je hoeft dus in ieder geval niet zelf voor de kosten op te draaien. Neemt natuurlijk niet weg dat je op z'n minst een uitgebreide specificatie van die notaris mag eisen...
pi_83312350
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 23:03 schreef Amaranth het volgende:

[..]

Onzin, je kunt je kinderen onterven. Ze kunnen alleen binnen 5 jaar een beroep op hun legitieme portie doen. moeten ze wel zelf doen.

En hoe zit dat dan met het wettelijke kindsdeel waar ze recht op hebben? Volgens mij is dat namelijk een aantal jaren geleden veranderd dat je je kinderen totaal kunt onterven. Die kennis heeft alles laten uitzoeken en zou daar niet onderuit kunnen komen hoe graag hij ook zou willen.
Optimist tot in de kist
pi_83323893
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 00:16 schreef trovey het volgende:

[..]

En hoe zit dat dan met het wettelijke kindsdeel waar ze recht op hebben? Volgens mij is dat namelijk een aantal jaren geleden veranderd dat je je kinderen totaal kunt onterven. Die kennis heeft alles laten uitzoeken en zou daar niet onderuit kunnen komen hoe graag hij ook zou willen.
Je kunt je kinderen wel onterven. Maar, zoals Amaranth al zei, ze kunnen nog aanspraak maken op hun legitieme. Dat is dan de helft van wat ze normaal (als het kind niet onterft zou zijn) zouden krijgen.

Voorbeeld: Bij twee kinderen en geen partner zou ieder kind de helft krijgen. Als 1 dan onterft is, dan kan die aanspraak maken op 1/4 en krijg de andere het overige (3/4).
hoi
pi_83325720
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 13:45 schreef robertoo het volgende:

[..]

Je kunt je kinderen wel onterven. Maar, zoals Amaranth al zei, ze kunnen nog aanspraak maken op hun legitieme. Dat is dan de helft van wat ze normaal (als het kind niet onterft zou zijn) zouden krijgen.

Voorbeeld: Bij twee kinderen en geen partner zou ieder kind de helft krijgen. Als 1 dan onterft is, dan kan die aanspraak maken op 1/4 en krijg de andere het overige (3/4).
Met andere woorden...als ze er lucht van krijgen dat pa is overleden staan ze alsnog aan de deur te kloppen. Ik zie straks wel wat er gaat gebeuren, hopelijk is het nog ver weg en heeft hij tegen die tijd alsnog dat beetje geld wat er is opgemaakt zoals ik hem altijd adviseer.
Optimist tot in de kist
pi_83326422
In 2003 is 250 euro betaald voor ( een aantal kopieën) van de akte van erfrecht, anders kon moeders niet bij de bankrekening.

Kun je geen betere en goedkopere notaris vinden?
pi_83327553
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 00:16 schreef trovey het volgende:

[..]

Dan is de situatie anders dan je je voorstelt.

Als bijvoorbeeld al een wettelijke verdeling tot stand was gekomen bij het overlijden van de vrouw van die kennis van je, dan kan hij inderdaad niet op een "normale" manier onder de schuld aan de kinderen uitkomen.
Hij kan wel het geld gaan opmaken.

Enfin, een verklaring van erfrecht kost echt geen ¤4.000. Ook al is de notaris deontologisch verplicht die erfgenaam in Thailand op te sporen/aan te spreken, kan ik me niet voorstellen dat dat zoveel geld heeft gekost.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')