abonnement Unibet Coolblue
pi_83290556
Ik ben aan het kijken voor een koopwoning, ben vooral geintresseeerd in oudere panden.

Qua onderhoud/noodzakelijke reparaties/updates binnenshuis heb ik een redelijk idee wanneer wat nodig is.

Maar waar ik echt niks van weet is wanneer ene woning opnieuw gevoegd en evt geïmpregneerd zou moeten worden. Natuurlijk als er vochtdoorslag is, maar bij een paar scheurtjes bij een dijkwoning ook al? Wat is "erg genoeg" om alles opnieuw te laten voegen?

En zijn er standaardtijden dat voegwerk mee zou moeten gaan? Bij panden uit de jaren 30-40 bv 60 jaar, bij huizen uit 1890 juist korter of langer?


Oh, als je iets over prijzen weet, dan stel ik dat ook op prijs
  vrijdag 25 juni 2010 @ 16:27:19 #2
23428 _Michiel_
Ik ben Tuinstoel fan .o/
pi_83291177
En dan voeg ik nog even de vraag toe, na hoeveel jaar heeft het zin om de gevel te reinigen?
Mijn IP-adres is 78.249.196.213. Bij misbruik van dit forum kun je mijn provider op de hoogte stellen.
In geval van illegale praktijken verleen ik volledige medewerking aan justitie.
pi_83296457
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 16:27 schreef _Michiel_ het volgende:
En dan voeg ik nog even de vraag toe, na hoeveel jaar heeft het zin om de gevel te reinigen?
geloof dat gevelreinigen niet nodig is, maar dat je dat enkel doet voor het frisse uiterlijk...
pi_83309133
Ik heb een huis uit 1936 en bij mij is de voeg nog prima. Bij mijn buren is de voeg wel rot en ze hadden ook een nest mortelbijen.

Ik zou zeggen na ongeveer 100 jaar, maar hoe weet je nu wanneer vorige bewoners de voeg al vernieuwd hebben ergens in de jaren 80 bijvoorbeeld. Gewoon inspecteren, dan weet je genoeg.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_83311032
Ik heb er toevallig pas naar laten kijken. Mijn muur heeft een zogenaamde knipvoeg en die is op de meeste plaatsen nog goed, maar moet op sommige plaatsen wel gerepareerd worden.
Reparatie zou tegen de 1.000 Euro gaan kosten, hij raadde aan om de rest te laten zitten omdat dit een vrij dure voeg zou zijn.
Het huis is uit 1915, ik heb echt geen idee of er al eerder iets aan die muur is gedaan.
Je kan het wel gewoon zien, op sommige plaatsen zitten er gaatjes in de voegen of ontbreekt er een stuk van de voeg.

Dan heb ik nog een andere muur die mooi schoon is en waar de voegen goed zijn, maar daar komt allemaal gruis van de bakstenen af. Ook is er vochtdoorslag naar binnen toe. Die moet dus geïmpregneerd worden (hebben de sukkels niet gedaan na het reinigen, dus zit nu geen enkele bescherming meer op).

Vaak zie je dat wanneer een gevel opnieuw gevoegd moet worden men ook gelijk de boel laat reinigen, ik heb altijd het idee dat de meerprijs daarvoor niet zo gek groot is en daarom maar gelijk meepakken.

Op wikipedia staat er ook wel een redelijk uitgebreid stuk over beschreven.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gevelreiniging

[ Bericht 4% gewijzigd door R2R op 25-06-2010 23:49:57 ]
pi_83324743
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 23:44 schreef R2R het volgende:
Ik heb er toevallig pas naar laten kijken. Mijn muur heeft een zogenaamde knipvoeg en die is op de meeste plaatsen nog goed, maar moet op sommige plaatsen wel gerepareerd worden.
Reparatie zou tegen de 1.000 Euro gaan kosten, hij raadde aan om de rest te laten zitten omdat dit een vrij dure voeg zou zijn.
Het huis is uit 1915, ik heb echt geen idee of er al eerder iets aan die muur is gedaan.
Je kan het wel gewoon zien, op sommige plaatsen zitten er gaatjes in de voegen of ontbreekt er een stuk van de voeg.

Dan heb ik nog een andere muur die mooi schoon is en waar de voegen goed zijn, maar daar komt allemaal gruis van de bakstenen af. Ook is er vochtdoorslag naar binnen toe. Die moet dus geïmpregneerd worden (hebben de sukkels niet gedaan na het reinigen, dus zit nu geen enkele bescherming meer op).

Vaak zie je dat wanneer een gevel opnieuw gevoegd moet worden men ook gelijk de boel laat reinigen, ik heb altijd het idee dat de meerprijs daarvoor niet zo gek groot is en daarom maar gelijk meepakken.

Op wikipedia staat er ook wel een redelijk uitgebreid stuk over beschreven.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gevelreiniging
Ok, het is vrij duidelijk te zien. Mooi!

Ik kom vooral op gevelreinigingssites de noodzaak tegen uit panden uit de 60-70er jaren, dus waarschijnlijk zijn oudere panden dan weer geen probleem en is daar een betere kwaliteit gebruikt.


edit: die wiki is best goed. Staat eigenlijk in: niks doen is beste keuze bij vooroorlogse panden....

[ Bericht 3% gewijzigd door Dzjonka op 26-06-2010 14:42:22 ]
  zaterdag 26 juni 2010 @ 16:31:45 #7
545 dop
:copyright: dop
pi_83328413
kwalitijd van de steen en voeg is belangrijk
maar ook of een muur op het noord , zuid , oost , west, ligging heeft
overhangend dak , waar door er geen water langs de gevel stroomt (vaak voor en achter gevel)
of een zij gevel waar vaak geen overhang is en waar regenwater langs de muur stroomt
een natte gevel word dan weer slechter droog als er weinig wind op staat , doordat er een andere gevel kort op staat , zoals je vaak ziet bij een doorgang tussen 2 huizen.
om maar niet te spreken over begroeing door een klimop.


op die manier zal een zijgevel op het noorden, zonder spauw en zonder overhang, jaren eerder gevoegd moeten worden als een voor gevel met spauw op het zuiden, met overhang
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_83341645
Wij hebben een dijkwoning uit 1890, ervaring leert dat oude woningen vrij smalle voegen hebben en dat ze vroeger echt wisten wat voegen was.
Keiharde voegen dus
Even testen met hamer en schroevendraaier (zo smal zijn ze hier) om te kijken of er wat los zit en zo ja hup die voeg eruit en opnieuw (laten) voegen.
Die voegen eruit tikken kun je prima zelf en dat scheelt behoorlijk wat centjes.
Zelf voegen is bij die smalle voegjes niet aan te raden maar als je een beetje handig bent dan kun je dat wel bij brede voegen.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')