Ik heb er toevallig pas naar laten kijken. Mijn muur heeft een zogenaamde knipvoeg en die is op de meeste plaatsen nog goed, maar moet op sommige plaatsen wel gerepareerd worden.
Reparatie zou tegen de 1.000 Euro gaan kosten, hij raadde aan om de rest te laten zitten omdat dit een vrij dure voeg zou zijn.
Het huis is uit 1915, ik heb echt geen idee of er al eerder iets aan die muur is gedaan.
Je kan het wel gewoon zien, op sommige plaatsen zitten er gaatjes in de voegen of ontbreekt er een stuk van de voeg.
Dan heb ik nog een andere muur die mooi schoon is en waar de voegen goed zijn, maar daar komt allemaal gruis van de bakstenen af. Ook is er vochtdoorslag naar binnen toe. Die moet dus geïmpregneerd worden (hebben de sukkels niet gedaan na het reinigen, dus zit nu geen enkele bescherming meer op).
Vaak zie je dat wanneer een gevel opnieuw gevoegd moet worden men ook gelijk de boel laat reinigen, ik heb altijd het idee dat de meerprijs daarvoor niet zo gek groot is en daarom maar gelijk meepakken.
Op wikipedia staat er ook wel een redelijk uitgebreid stuk over beschreven.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gevelreiniging[ Bericht 4% gewijzigd door R2R op 25-06-2010 23:49:57 ]