abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_83281114
Hoi!

Normaal gesproken gaat taal me altijd wel prima af, maar nu loop ik een beetje vast. Het gaat om het woord "Olympische Spelen".
Ik heb dus een zin, bijvoorbeeld: "Een ander groot sportevenement is de Olympische Spelen", enkelvoud dus (want "is").
Maar als je verder typt, dan krijg je bijvoorbeeld "De Olympische Spelen van 1988 werden georganiseerd in Seoul, Noord-Korea". Daar is het "werden", meervoud dus. "Werd" past in deze zin niet echt mooi vind ik.

Wat is het nou, enkelvoud of meervoud?
En als het meervoud is, moet je dan ook niet zeggen "Andere grote sportevenementen zijn de Olympische Spelen"?
pi_83284656
Ik zou gaan voor meervoud in beide zinnen: 'Een ander groot sportevenement zijn de Olympische Spelen' en 'De Olympische Spelen van 1988 werden georganiseerd in Seoul.'

Bij de eerste zin kun je twijfelen over wat het onderwerp is ('een ander groot sportevenement' of 'de Olympische Spelen'), maar omdat 'Olympische Spelen' specifieker is dan 'een ander groot sportevenement' ligt het meer voor de hand om dat als onderwerp op te vatten. De persoonvorm (is/zijn) moet dan ook in het meervoud staan. Je kan eventueel de volgorde van de zin omdraaien: 'De Olympische Spelen zijn een ander groot sportevenement.' 'Een ander groot sportevenement' hoeft niet in het meervoud; dat is het naamwoordelijk deel van het gezegde, en dat hoeft niet in overeenstemming te zijn met het onderwerp van de zin.

In de tweede zin kan alleen maar een meervoud staan.

[En zeurpieten vinden dat je 'organiseren' niet op die manier mag gebruiken, maar dat het 'gehouden' zou moeten zijn. Zie http://www.onzetaal.nl/advies/organiseren.php.
pi_83332098
Dank u wel
  Trouwste user 2022 zaterdag 26 juni 2010 @ 18:44:07 #4
7889 tong80
Spleenheup
pi_83332352
Het is ook DE Erika Terpstra's

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_83486210
Heb je spuit11 ook weer
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')