quote:Bron: Nu.nl (klik)
Uitgegeven: 23 juni 2010 12:25
Laatst gewijzigd: 23 juni 2010 12:26
AMSTERDAM - De nieuwe gebruikersvoorwaarden van Apples muziek- en softwaredienst iTunes geven het bedrijf toestemming om de precieze locatie van Apple-apparatuur te registreren en te delen met bijvoorbeeld adverteerders.
Volgens de voorwaarden mogen Apple en zijn partners exacte locatiegegevens verzamelen, gebruiken en uitwisselen, inclusief de real-time geografische locatie van een Apple-computer of -apparaat. Het bedrijf zegt dat te doen om locatiegebonden producten en diensten aan te bieden.
Voor iPhones bestaan veel applicaties die gebruik maken van locatiegegevens van de gebruiker, bijvoorbeeld om locale zoekresultaten te tonen of foto's aan een plattegrond te koppelen.
Advertenties
In een nieuwe versie van Apples mobiele besturingssysteem iOS, die deze week beschikbaar kwam, is bovendien Apples advertentiesysteem iAd geïntegreerd. Dat maakt het mogelijk om advertenties te tonen binnen applicaties op de iPhone en de iPad. Die kunnen worden toegespitst op de persoonlijke omstandigheden van de gebruiker, zoals zijn interesses of zijn locatie.
Anoniem
Apple zegt tegenover de LA Times dat de gegevens worden geanonimiseerd, zodat ze niet te herleiden zijn tot specifieke personen. De krant wijst echter zelf op een Amerikaans onderzoek waaruit blijkt dat de identiteit van individuen vaak wel degelijk af te leiden is uit grote hoeveelheden anonieme data.
Zolang gebruikers de voorwaarden niet accepteren, kunnen ze geen muziek of software van iTunes downloaden voor bijvoorbeeld een iPod, een iPad of een iPhone.
Open je ogenquote:Op donderdag 24 juni 2010 00:00 schreef poepeneesje het volgende:
Wie beschermt ons? Straks kun je niet eens fatsoenlijk functioneren zonder je privacy te behouden...
[..]
Maar het kan altijd nog erger.quote:Op donderdag 24 juni 2010 00:08 schreef Japsnars het volgende:
[..]
Open je ogenJouw privacy ben je met de introductie van internet en GSM's allang kwijt geraakt.
quote:Op donderdag 24 juni 2010 00:08 schreef Japsnars het volgende:
[..]
Open je ogenJouw privacy ben je met de introductie van internet en GSM's allang kwijt geraakt.
Dit dus.quote:Op donderdag 24 juni 2010 00:08 schreef Japsnars het volgende:
[..]
Dit dus.quote:Op donderdag 24 juni 2010 00:09 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Maar dat betekent natuurlijk niet dat je dat soort zaken moedwillig in de hand moet gaan spelen.
De positie van iedereen is al redelijk te bepalen d.m.v. zendmasten. Wel iets minder nauwkeurig, maar toch. Jij speelt dit niet in de hand en hebt dus uit principe geen mobiele telefoon? Daarnaast, data over telefoongesprekken, sms- en e-mailverkeer etc. word toch wel bijgehouden. Om nog maar niet te spreken over het afgeven van vingerafdrukken bij het aanvragen van een nieuw reisdocument, en de omstreden OV-chipkaart.quote:
quote:Op donderdag 24 juni 2010 00:24 schreef Brawler het volgende:
De positie van iedereen is al redelijk te bepalen d.m.v. zendmasten. Wel iets minder nauwkeurig, maar toch. Jij speelt dit niet in de hand en hebt dus uit principe geen mobiele telefoon? Daarnaast, data over telefoongesprekken, sms- en e-mailverkeer etc. word toch wel bijgehouden. Om nog maar niet te spreken over het afgeven van vingerafdrukken bij het aanvragen van een nieuw reisdocument, en de omstreden OV-chipkaart.
Succes met het niet in de hand werken
Daar bedoel ik mee dat als je bijvoorbeeld een iPod of iPhone koopt dat je zo goed als vast zit aan het gebruik van iTunes etcetera.quote:Op donderdag 24 juni 2010 01:07 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Zei je nou machtspositie van Apple? Tis niet alsof je geen andere keus het op het gebied van mobieltjes naast Apple hoor.
En daarnaast locatie gerichte advertenties lijken mij een stuk nuttiger dan standaard advertenties.
Geef mij maar mijn privacy i.p.v. korting.quote:Op donderdag 24 juni 2010 01:08 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
dagje amsterdam en dan een korting krijgen je toestel op een bigmac 10 meter van je vandaan. ultiem, komt u maar!
Dat is nogal afhankelijk hoe je ermee omgaat.quote:Op donderdag 24 juni 2010 00:08 schreef Japsnars het volgende:
[..]
Genoeg andere MP3 spelers en telefoons te vinden waarmee je minimaal hetzelfde kan zonder dat Itunes etc gebeuren.quote:Op donderdag 24 juni 2010 01:16 schreef poepeneesje het volgende:
[..]
Daar bedoel ik mee dat als je bijvoorbeeld een iPod of iPhone koopt dat je zo goed als vast zit aan het gebruik van iTunes etcetera.
Ik hoef niet als ik midden in de stad loop steeds berichtjes te krijgen met kortingquote:Op donderdag 24 juni 2010 01:08 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
dagje amsterdam en dan een korting krijgen je toestel op een bigmac 10 meter van je vandaan. ultiem, komt u maar!
Maar wel als je heb oplaad met contant geldquote:Op donderdag 24 juni 2010 05:25 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Die feitelijk niet meer anoniem is zodra je hem oplaadt
quote:Op donderdag 24 juni 2010 05:35 schreef NietTeVolgen het volgende:
En als je locatie voorziening uitschakelt in je iphone menu?
Denk niet dat dat uit te schakelijk valt.quote:Zolang gebruikers de voorwaarden niet accepteren, kunnen ze geen muziek of software van iTunes downloaden
Ik maak er helemaal geen grappen over, maar ik zou me eerder druk maken om die andere zaken die ik in mijn vorige post aanhaalde. Plus het feit dat het min of meer al mogelijk is om iemands locatie te bepalen aan de hand van zendmasten. Maar dat is volgens jou niet relevantquote:Op donderdag 24 juni 2010 00:31 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Jaja, maak er maar grappen over. Dat het nu ook al gebeurd is niet relevant. Waar het om gaat is dat je vrijwillig een handtekening zet onder dit soort gebruiksvoorwaarden.
Met dat locatie bepalen heb je een punt, maar ik kan mij niet zo bedenken waarom een telecom provider wilt weten waar je bent. Hooguit om reclame te verzenden, echter neem ik een betaald product van ze af en dien in geen ongewenste zooi te ontvangen, mocht ik dit wel verplicht ontvangen van mijn provider, dan stap ik gelijk over. Ook wanneer ze deze info doorsluizen aan bijvoorbeeld Google zonder dat ik hiervoor toestemming heb gegeven.quote:Op donderdag 24 juni 2010 10:43 schreef Brawler het volgende:
[..]
Ik maak er helemaal geen grappen over, maar ik zou me eerder druk maken om die andere zaken die ik in mijn vorige post aanhaalde. Plus het feit dat het min of meer al mogelijk is om iemands locatie te bepalen aan de hand van zendmasten. Maar dat is volgens jou niet relevantIk vraag me af waarom niet...
quote:
Als je niets verkeerd doet is dat toch geen probleem?quote:Op donderdag 24 juni 2010 15:07 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
![]()
Fabrikanten die met dit soort fratsen komen die geef ik een persoonlijke boycot. Ik KOOP het product ik zie daarom niet in waarom de fabrikant het recht zou hebben om mijn locatie gegevens te "sniffen""
Precies. En je bent gewoon een record in een database met miljoenen records. Het gaat om tig individuen die heus niet per stuk worden nagekeken. Dus de enige die het 'echt' weet is de computer. Dat adverteren gaat dan ook allemaal volautomatisch.quote:Op donderdag 24 juni 2010 15:54 schreef fs180 het volgende:
[..]
Als je niets verkeerd doet is dat toch geen probleem?
'ik heb niets te verbergen dus van mij mogen ze alles weten!quote:Op donderdag 24 juni 2010 15:54 schreef fs180 het volgende:
[..]
Als je niets verkeerd doet is dat toch geen probleem?
Wel als je dat altijd met muntgeld doet.quote:Op donderdag 24 juni 2010 05:25 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Die feitelijk niet meer anoniem is zodra je hem oplaadt
De iPhone is maar een van de vele voorbeelden. De discussie gaat over waar de grens ligt bij dit soort zaken.quote:
quote:Op donderdag 24 juni 2010 16:46 schreef bijdehand het volgende:
[..]
'ik heb niets te verbergen dus van mij mogen ze alles weten!' Sukkel
Is die mogelijkheid er dan? Voor zover ik weet kun je NS-stations alleen maar betalen met PIN, onder het mom van digitaal betalen is veiliger...quote:Op donderdag 24 juni 2010 17:02 schreef Kankerkachelsverkopert het volgende:
[..]
Wel als je dat altijd met muntgeld doet.
Bij de RET wel.quote:Op donderdag 24 juni 2010 17:14 schreef poepeneesje het volgende:
[..]
Is die mogelijkheid er dan? Voor zover ik weet kun je NS-stations alleen maar betalen met PIN, onder het mom van digitaal betalen is veiliger...
Bron: http://www.spitsnieuws.nl(...)blijkt_gevoelig.htmlquote:Nieuwe iPhone blijkt gevoelig
Apple is inmiddels ook bekend met de problemen rond de eigen iPhone. Gebruikers van de nieuwste versie van de bekende telefoon verliezen signaal wanneer ze het apparaat aan de linkeronderkant vasthouden. Apple heeft nu een officieel advies uitgegeven.
Steve Jobs, oprichter van Apple, reageerde eerder op de vraag van een gebruiker over dit probleem door te zeggen dat diegene moest "zorgen dat hij de iPhone niet zo vast houdt".
Apple adviseert gebruikers nu om het apparaat vast te houden op een manier waarbij beide kanten van de metalen strip niet afgedekt wordt. Een alternatief is het kopen van een hoesje voor de telefoon.
Ook geen lekkere cheezeburger?quote:Op donderdag 24 juni 2010 05:39 schreef icanhascheezburger het volgende:
[..]
Ik hoef niet als ik midden in de stad loop steeds berichtjes te krijgen met korting. Daar koop ik geen telefoon voor.
Ongelovelijk zegquote:Op vrijdag 25 juni 2010 14:35 schreef Disorder het volgende:
*kick*
[..]
Bron: http://www.spitsnieuws.nl(...)blijkt_gevoelig.html
quote:Op donderdag 24 juni 2010 01:08 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Dat deden vooral de Apple halleluja roepers, niet Apple zelf.quote:Op donderdag 24 juni 2010 00:08 schreef pongping het volgende:
Eerst altijd op Microsoft kotsen. Nu hebben ze zelf succes en waaien alle principes ineens als veertjes over boord.
Ik hoorde het op TV. Dit viel bijna om van het lachen... Maar goed, even weer ontopic allemaal, dit is geen Apple-bash-topic.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 14:35 schreef Disorder het volgende:
*kick*
[..]
Bron: http://www.spitsnieuws.nl(...)blijkt_gevoelig.html
Mag ik vragen wat voor opleiding je volgt en kun je meer vertellen over voordelen hiervan en hoe privacy wordt gewaarborgd?quote:Op vrijdag 25 juni 2010 14:57 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ook geen lekkere cheezeburger?Maar even serieus, dit is wel de toekomst. Heb net een heel semister hier over gehad op school (mobiele telefoons, locatiegerichte diensten etc) en het heeft enorm veel potentie. Het is ook erg leuk om dingen te bedenken en te ontwikkelen die locatiegericht zijn. Locatiegerichte diensten zijn trouwens enorm populair.
Want wie zegt dat jij een berichtje krijgt. Misschien kan je wel een aparte app opstarten zoals bijvoorbeeld 'Layar' en in je omgeving zien waar je korting kunt krijgen.
Het zijn beide bedrijven die veel geld willen verdienen, het lukt ze ook wel aardig als ik zo de cijfers bekijk.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 21:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Apple zelf is vele malen erger dan MS
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |