abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_83224843
Ik vind het onderstaande stuk nogal zorgwekkend, niet alleen omdat het van Apple is met hun machtspositie, maar ook omdat het steeds meer om ons heen gebeurt. OV-chipkaart, bankgegevens, Google, kilometerheffing, Digitaal Patientendossier, etcetera...

Wie beschermt ons? Straks kun je niet eens fatsoenlijk functioneren zonder je privacy te behouden...
quote:
Bron: Nu.nl (klik)
Uitgegeven: 23 juni 2010 12:25
Laatst gewijzigd: 23 juni 2010 12:26

AMSTERDAM - De nieuwe gebruikersvoorwaarden van Apples muziek- en softwaredienst iTunes geven het bedrijf toestemming om de precieze locatie van Apple-apparatuur te registreren en te delen met bijvoorbeeld adverteerders.

Volgens de voorwaarden mogen Apple en zijn partners exacte locatiegegevens verzamelen, gebruiken en uitwisselen, inclusief de real-time geografische locatie van een Apple-computer of -apparaat. Het bedrijf zegt dat te doen om locatiegebonden producten en diensten aan te bieden.

Voor iPhones bestaan veel applicaties die gebruik maken van locatiegegevens van de gebruiker, bijvoorbeeld om locale zoekresultaten te tonen of foto's aan een plattegrond te koppelen.

Advertenties
In een nieuwe versie van Apples mobiele besturingssysteem iOS, die deze week beschikbaar kwam, is bovendien Apples advertentiesysteem iAd geïntegreerd. Dat maakt het mogelijk om advertenties te tonen binnen applicaties op de iPhone en de iPad. Die kunnen worden toegespitst op de persoonlijke omstandigheden van de gebruiker, zoals zijn interesses of zijn locatie.

Anoniem
Apple zegt tegenover de LA Times dat de gegevens worden geanonimiseerd, zodat ze niet te herleiden zijn tot specifieke personen. De krant wijst echter zelf op een Amerikaans onderzoek waaruit blijkt dat de identiteit van individuen vaak wel degelijk af te leiden is uit grote hoeveelheden anonieme data.

Zolang gebruikers de voorwaarden niet accepteren, kunnen ze geen muziek of software van iTunes downloaden voor bijvoorbeeld een iPod, een iPad of een iPhone.

[ Bericht 1% gewijzigd door poepeneesje op 24-06-2010 00:43:47 ]
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_83225121
Ze zijn overal !
  donderdag 24 juni 2010 @ 00:07:48 #3
220026 Treces
Hier had uw tekst kunnen staan
pi_83225190
HET IS EEN COMPLOT !1!!!1!!
  donderdag 24 juni 2010 @ 00:08:08 #4
237452 Japsnars
Euro's in mijn zakken
pi_83225206
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 00:00 schreef poepeneesje het volgende:
Wie beschermt ons? Straks kun je niet eens fatsoenlijk functioneren zonder je privacy te behouden...
[..]
Open je ogen Jouw privacy ben je met de introductie van internet en GSM's allang kwijt geraakt.
Op woensdag 23 juni 2010 22:44 schreef Chuck_Norris het volgende:
Haha Jap jonge trollgod
Op woensdag 23 juni 2010 22:48 schreef Skylark. het volgende:
Chuck is mastertrolled _O_.
  donderdag 24 juni 2010 @ 00:08:26 #5
256363 ZoKanIkHetOok
Also twitterte Zarathustra.
pi_83225222

Lach er maar mee, mensen.

Van de "ik heb toch niks te verbergen"-variant zeker?
pi_83225246
Eerst altijd op Microsoft kotsen. Nu hebben ze zelf succes en waaien alle principes ineens als veertjes over boord.
  donderdag 24 juni 2010 @ 00:09:02 #7
256363 ZoKanIkHetOok
pi_83225250
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 00:08 schreef Japsnars het volgende:

[..]

Open je ogen Jouw privacy ben je met de introductie van internet en GSM's allang kwijt geraakt.
Maar het kan altijd nog erger.
  donderdag 24 juni 2010 @ 00:09:34 #8
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_83225277
quote:

[..]

Maar dat betekent natuurlijk niet dat je dat soort zaken moedwillig in de hand moet gaan spelen.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_83225281
quote:

[..]

Dit dus.
  donderdag 24 juni 2010 @ 00:14:48 #10
256363 ZoKanIkHetOok
pi_83225497
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 00:09 schreef Hukkie het volgende:

[..]

Maar dat betekent natuurlijk niet dat je dat soort zaken moedwillig in de hand moet gaan spelen.
Dit dus.
pi_83225898
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 00:14 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:

[..]

Dit dus.
De positie van iedereen is al redelijk te bepalen d.m.v. zendmasten. Wel iets minder nauwkeurig, maar toch. Jij speelt dit niet in de hand en hebt dus uit principe geen mobiele telefoon? Daarnaast, data over telefoongesprekken, sms- en e-mailverkeer etc. word toch wel bijgehouden. Om nog maar niet te spreken over het afgeven van vingerafdrukken bij het aanvragen van een nieuw reisdocument, en de omstreden OV-chipkaart.

Succes met het niet in de hand werken
  donderdag 24 juni 2010 @ 00:31:53 #12
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_83226205
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 00:24 schreef Brawler het volgende:
De positie van iedereen is al redelijk te bepalen d.m.v. zendmasten. Wel iets minder nauwkeurig, maar toch. Jij speelt dit niet in de hand en hebt dus uit principe geen mobiele telefoon? Daarnaast, data over telefoongesprekken, sms- en e-mailverkeer etc. word toch wel bijgehouden. Om nog maar niet te spreken over het afgeven van vingerafdrukken bij het aanvragen van een nieuw reisdocument, en de omstreden OV-chipkaart.

Succes met het niet in de hand werken

Jaja, maak er maar grappen over. Dat het nu ook al gebeurd is niet relevant. Waar het om gaat is dat je vrijwillig een handtekening zet onder dit soort gebruiksvoorwaarden.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_83226451
We kunnen er sowieso er niet omheen, ik vind het sowieso al schadelijk dat de overheid zaken van ons wil bijhouden. Ik kan me ook wel enigszins indenken waarom het nodig is (in ben zelf informaticus), maar dat commerciële bedrijven ook dit op grote schaal gaan doen vind ik bij elkaar toch wel erg veel.

Waar ligt de grens en wat houden we straks aan privacy nog over, over bijvoorbeeld 10 jaar? Zoals het er nu naar uitziet kunnen we geen scheet meer laten zonder dat er minimaal 10 mensen het weten.
  donderdag 24 juni 2010 @ 01:07:13 #14
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_83227508
Zei je nou machtspositie van Apple? Tis niet alsof je geen andere keus het op het gebied van mobieltjes naast Apple hoor.

En daarnaast locatie gerichte advertenties lijken mij een stuk nuttiger dan standaard advertenties.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_83227565
dagje amsterdam en dan een korting krijgen je toestel op een bigmac 10 meter van je vandaan. ultiem, komt u maar!
pi_83227775
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 01:07 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Zei je nou machtspositie van Apple? Tis niet alsof je geen andere keus het op het gebied van mobieltjes naast Apple hoor.

En daarnaast locatie gerichte advertenties lijken mij een stuk nuttiger dan standaard advertenties.
Daar bedoel ik mee dat als je bijvoorbeeld een iPod of iPhone koopt dat je zo goed als vast zit aan het gebruik van iTunes etcetera.
pi_83227800
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 01:08 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
dagje amsterdam en dan een korting krijgen je toestel op een bigmac 10 meter van je vandaan. ultiem, komt u maar!
Geef mij maar mijn privacy i.p.v. korting.
pi_83227912
quote:

[..]

Dat is nogal afhankelijk hoe je ermee omgaat.

- Internet kan ook zonder een te traceren IP.
- GSM een onregistreerde Prepaid.
- Alleen bij de bank pinnen
- Anonieme OV Chipkaart
pi_83227963
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 01:16 schreef poepeneesje het volgende:

[..]

Daar bedoel ik mee dat als je bijvoorbeeld een iPod of iPhone koopt dat je zo goed als vast zit aan het gebruik van iTunes etcetera.
Genoeg andere MP3 spelers en telefoons te vinden waarmee je minimaal hetzelfde kan zonder dat Itunes etc gebeuren.
  donderdag 24 juni 2010 @ 05:25:10 #20
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_83229067
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 01:21 schreef sig000 het volgende:
- Anonieme OV Chipkaart
Die feitelijk niet meer anoniem is zodra je hem oplaadt
Intelligent, but fucked up.
pi_83229073
En als je locatie voorziening uitschakelt in je iphone menu?
pi_83229075
quote:
Ik hoef niet als ik midden in de stad loop steeds berichtjes te krijgen met korting . Daar koop ik geen telefoon voor.
pi_83229077
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 05:25 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Maar wel als je heb oplaad met contant geld
weet niet of dat mogelijk is hoor
pi_83229079
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 05:35 schreef NietTeVolgen het volgende:
En als je locatie voorziening uitschakelt in je iphone menu?
quote:
Zolang gebruikers de voorwaarden niet accepteren, kunnen ze geen muziek of software van iTunes downloaden
Denk niet dat dat uit te schakelijk valt.

Trouwens doet google dit ook met hun foon software, maar daar is het wel uit te schakelen..
  donderdag 24 juni 2010 @ 05:53:27 #25
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_83229087
iTunes is toch ook alleen maar populair omdat al die Apple fanaten alles even fantastisch vinden?

Heb het gedweep met de iPod en iTunes werkelijk nog nooit begrepen.

Wellicht kan iemand het uitleggen...
Intelligent, but fucked up.
pi_83233482
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 00:31 schreef Hukkie het volgende:

[..]

Jaja, maak er maar grappen over. Dat het nu ook al gebeurd is niet relevant. Waar het om gaat is dat je vrijwillig een handtekening zet onder dit soort gebruiksvoorwaarden.
Ik maak er helemaal geen grappen over, maar ik zou me eerder druk maken om die andere zaken die ik in mijn vorige post aanhaalde. Plus het feit dat het min of meer al mogelijk is om iemands locatie te bepalen aan de hand van zendmasten. Maar dat is volgens jou niet relevant Ik vraag me af waarom niet...
pi_83235091
De oplossing in dit specifiek geval is heel simpel. Koop geen apple apparatuur en je hebt er geen problemen mee.
pi_83242777
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 10:43 schreef Brawler het volgende:

[..]

Ik maak er helemaal geen grappen over, maar ik zou me eerder druk maken om die andere zaken die ik in mijn vorige post aanhaalde. Plus het feit dat het min of meer al mogelijk is om iemands locatie te bepalen aan de hand van zendmasten. Maar dat is volgens jou niet relevant Ik vraag me af waarom niet...
Met dat locatie bepalen heb je een punt, maar ik kan mij niet zo bedenken waarom een telecom provider wilt weten waar je bent. Hooguit om reclame te verzenden, echter neem ik een betaald product van ze af en dien in geen ongewenste zooi te ontvangen, mocht ik dit wel verplicht ontvangen van mijn provider, dan stap ik gelijk over. Ook wanneer ze deze info doorsluizen aan bijvoorbeeld Google zonder dat ik hiervoor toestemming heb gegeven.

De enige die in mijn optiek via deze manier zou willen weten waar ik ben is de overheid. Ik ga er op dit moment er nog vanuit dat de commerciële bedrijven deze informatie niet zomaar vrijgeven.

Ik zie dan ook totaal het nut niet in van bedrijven zoals Hi en Hyves die een applicatie ontwikkelen waarin je kunt zien waar je vrienden zijn. Hooguit leuk en handig voor tijdens een evenement of festival ofzo.
  donderdag 24 juni 2010 @ 15:03:23 #29
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_83244095
Je hebt toch niets te verbergen?
  donderdag 24 juni 2010 @ 15:07:51 #30
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_83244256
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 15:03 schreef fs180 het volgende:
Je hebt toch niets te verbergen?

Fabrikanten die met dit soort fratsen komen die geef ik een persoonlijke boycot. Ik KOOP het product ik zie daarom niet in waarom de fabrikant het recht zou hebben om mijn locatie gegevens te "sniffen""
  donderdag 24 juni 2010 @ 15:54:47 #31
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_83246361
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 15:07 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Fabrikanten die met dit soort fratsen komen die geef ik een persoonlijke boycot. Ik KOOP het product ik zie daarom niet in waarom de fabrikant het recht zou hebben om mijn locatie gegevens te "sniffen""
Als je niets verkeerd doet is dat toch geen probleem?
  donderdag 24 juni 2010 @ 16:10:54 #32
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_83247203
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 15:54 schreef fs180 het volgende:

[..]

Precies. En je bent gewoon een record in een database met miljoenen records. Het gaat om tig individuen die heus niet per stuk worden nagekeken. Dus de enige die het 'echt' weet is de computer. Dat adverteren gaat dan ook allemaal volautomatisch.
How can I make this topic about me?
pi_83248880
Over 60 jaar vragen mijn kleinkinderen aan mij: 'opa, kunt u nog eens vertellen over privacy? wat was dat ook alweer?'
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_83249020
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 15:54 schreef fs180 het volgende:

[..]

'ik heb niets te verbergen dus van mij mogen ze alles weten! ' Sukkel
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_83249125
Dan koop je toch geen iPhone?
pi_83249787
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 05:25 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Wel als je dat altijd met muntgeld doet.
pi_83250239
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 16:48 schreef retorbrapi het volgende:
Dan koop je toch geen iPhone?
De iPhone is maar een van de vele voorbeelden. De discussie gaat over waar de grens ligt bij dit soort zaken.
  donderdag 24 juni 2010 @ 17:13:14 #39
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_83250260
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 16:46 schreef bijdehand het volgende:

[..]

'ik heb niets te verbergen dus van mij mogen ze alles weten! ' Sukkel
pi
pi_83250299
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 17:02 schreef Kankerkachelsverkopert het volgende:

[..]

Wel als je dat altijd met muntgeld doet.
Is die mogelijkheid er dan? Voor zover ik weet kun je NS-stations alleen maar betalen met PIN, onder het mom van digitaal betalen is veiliger...
pi_83250896
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 17:14 schreef poepeneesje het volgende:

[..]

Is die mogelijkheid er dan? Voor zover ik weet kun je NS-stations alleen maar betalen met PIN, onder het mom van digitaal betalen is veiliger...
Bij de RET wel.
pi_83286193
*kick*
quote:
Nieuwe iPhone blijkt gevoelig

Apple is inmiddels ook bekend met de problemen rond de eigen iPhone. Gebruikers van de nieuwste versie van de bekende telefoon verliezen signaal wanneer ze het apparaat aan de linkeronderkant vasthouden. Apple heeft nu een officieel advies uitgegeven.

Steve Jobs, oprichter van Apple, reageerde eerder op de vraag van een gebruiker over dit probleem door te zeggen dat diegene moest "zorgen dat hij de iPhone niet zo vast houdt".

Apple adviseert gebruikers nu om het apparaat vast te houden op een manier waarbij beide kanten van de metalen strip niet afgedekt wordt. Een alternatief is het kopen van een hoesje voor de telefoon.
Bron: http://www.spitsnieuws.nl(...)blijkt_gevoelig.html
  vrijdag 25 juni 2010 @ 14:57:43 #43
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_83287233
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 05:39 schreef icanhascheezburger het volgende:

[..]

Ik hoef niet als ik midden in de stad loop steeds berichtjes te krijgen met korting . Daar koop ik geen telefoon voor.
Ook geen lekkere cheezeburger? Maar even serieus, dit is wel de toekomst. Heb net een heel semister hier over gehad op school (mobiele telefoons, locatiegerichte diensten etc) en het heeft enorm veel potentie. Het is ook erg leuk om dingen te bedenken en te ontwikkelen die locatiegericht zijn. Locatiegerichte diensten zijn trouwens enorm populair.

Want wie zegt dat jij een berichtje krijgt. Misschien kan je wel een aparte app opstarten zoals bijvoorbeeld 'Layar' en in je omgeving zien waar je korting kunt krijgen.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  vrijdag 25 juni 2010 @ 20:09:04 #44
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_83300107
quote:
Ongelovelijk zeg

Gelukkig werkt mijn 3310 nog altijd, en overal! Hij is niet stoer, maar je kunt er teminste WEL mee bellen
pi_83302519
quote:

eeh ik begrijp je niet,leg het nog eens uit.
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
  vrijdag 25 juni 2010 @ 21:06:52 #46
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_83302958
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 00:08 schreef pongping het volgende:
Eerst altijd op Microsoft kotsen. Nu hebben ze zelf succes en waaien alle principes ineens als veertjes over boord.
Dat deden vooral de Apple halleluja roepers, niet Apple zelf.
Apple zelf is vele malen erger dan MS
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_83313097
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 14:35 schreef Disorder het volgende:
*kick*
[..]

Bron: http://www.spitsnieuws.nl(...)blijkt_gevoelig.html
Ik hoorde het op TV. Dit viel bijna om van het lachen... Maar goed, even weer ontopic allemaal, dit is geen Apple-bash-topic.
pi_83313121
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 14:57 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Ook geen lekkere cheezeburger? Maar even serieus, dit is wel de toekomst. Heb net een heel semister hier over gehad op school (mobiele telefoons, locatiegerichte diensten etc) en het heeft enorm veel potentie. Het is ook erg leuk om dingen te bedenken en te ontwikkelen die locatiegericht zijn. Locatiegerichte diensten zijn trouwens enorm populair.

Want wie zegt dat jij een berichtje krijgt. Misschien kan je wel een aparte app opstarten zoals bijvoorbeeld 'Layar' en in je omgeving zien waar je korting kunt krijgen.
Mag ik vragen wat voor opleiding je volgt en kun je meer vertellen over voordelen hiervan en hoe privacy wordt gewaarborgd?
pi_83314926
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 21:06 schreef Pietverdriet het volgende:

Apple zelf is vele malen erger dan MS
Het zijn beide bedrijven die veel geld willen verdienen, het lukt ze ook wel aardig als ik zo de cijfers bekijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')