Bronquote:Morgan blijft nog maanden in Dolfinarium
dinsdag 29 juni 2010 16:56
HARDERWIJK (ANP) - Orka Morgan blijft zeker nog drie tot zes maanden in het Dolfinarium in Harderwijk. Dierenartsen en internationale deskundigen hebben die verwachting uitgesproken na uitgebreid medisch onderzoek van het dier. Dat heeft een woordvoerder dinsdag laten weten.
De jonge vrouwtjesorka verblijft sinds vorige week woensdag in Harderwijk. Medewerkers van het Dolfinarium haalden het dier uit de Waddenzee, waar het mager en ernstig verzwakt rondzwom. Het gaat steeds een beetje beter met Morgan.
Het zeezoogdier moet minstens 180 kilo aankomen om weer een normaal gewicht te hebben. Zij weegt nu 432 kilo. Vergeleken met gezonde orka's bleek dat Morgan bijna was verhongerd toen ze uit zee werd gevist.
Ik weet niet of ze het er slecht hebben. Ik denk het niet.quote:Op zondag 4 juli 2010 23:08 schreef Desunoto het volgende:
Ik ben ook niet zo'n fan van die shows. Als klein kind vond ik het geweldig natuurlijk maar nu niet meer. Ze richten zich natuurlijk ook wel op kinderen...
Maar aan de andere kant kan je niet zeggen dat de dieren het er slecht hebben.
Er zijn wel dierentuinen die ook shows doen, zeker met olifanten, is erg prettig voor die dieren, want dan mogen ze hun hoofd even gebruiken, even wat doen, leuke afwisseling.quote:Op zondag 4 juli 2010 23:19 schreef Mercer het volgende:
[..]
Ik weet niet of ze het er slecht hebben. Ik denk het niet.
Maar wat mij tegen de borst stuit, is dat het een circus is. In de dierentuin krijg je toch ook geen Olifanten of Gorilla's te zien die kunstjes moeten doen, of een show moeten opvoeren?
Kortom, waar wil men als Dolfinarium zichzelf mee vergelijken? Met een circus of met een dierentuin? Nu is het een circus. En naar mijn idee moet het veel méér richting "dierentuin".
Heet jij toevallig paul hartman?quote:Op vrijdag 25 juni 2010 13:15 schreef KoosVogels het volgende:
Moet het Dolfinarium orka Morgan zelf houden?
Wat wil je dan, zo min mogelijk contact, zodat het dier dat normaal heel erg sociaal is in isolatie leeft?quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 00:05 schreef Mercer het volgende:
Goed om te zien hoe ze Morgan intensief voorbereiden op een terugkeer naar zee het leven in gevangenschap.![]()
![]()
Dat is ook niet ideaal. Maar afzondering is wel wat ik verwachtte. Ik kan me niet voorstellen dat Morgan een serieuze kans maakt op vrijlating als zij nu zo blootgesteld wordt aan publiek. En dan vind ik het nog een groot verschil of mensen op min. 25 meter afstand staan, of dat ze bij wijze van spreken met hun neus tegen het glas staan, zoals nu het geval is.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 10:52 schreef erodome het volgende:
[..]
Wat wil je dan, zo min mogelijk contact, zodat het dier dat normaal heel erg sociaal is in isolatie leeft?
Hoe goed denk je dat dat is voor die orca, hoeveel kans heeft dat dier als ze niet ook denken aan haar geestelijke gesteldheid?
Wat betreft het contact met verzorgers ben ik het met je eens. Dat is gewoon een noodzakelijk kwaad, daar kan je niet omheen.quote:Tuurlijk is het niet allemaal alleen maar voor het dier, het is ook media-aandacht en alles waardoor het park beter draait, maar helemaal zwart-wit is dit dus niet.
Je moet het dier contact geven, een beetje bezig houden, het is een kleine ruimte, het dier is zwak, gestressed en alles, het heeft dat contact nodig.
Alleen voor medische hulp contact maken zou ervoor zorgen dat het dier steeds gestressder wordt tijdens die behandelingen, contact steeds meer als bedreging gaat zien, gevaarlijk voor degene die moeten hanteren, maar ook gevaarlijk voor het dier, die zichzelf kan verwonden of slechter of niet hersteld, zelfs kan stoppen met eten en alles.
Ze kunnen door intensiever contact ook veel beter in de gaten houden en inschatten hoe het dier zich voelt en of ze straks klaar is om terug te gaan.
Toch is teveel contact met mensen niet goed. Dan krijg je snel zoiets als Luna, een groot huisdier:quote:Ik zou me niet teveel zorgen maken over het contact met mensen, het zijn nieuwschierige dieren, in het wild tonen ze ook vaak interresse, ze zijn niet heel schuw van aard.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |