Ik heb boeken gekocht en ik 3/4 gebruik ik eigenlijk nooit.
Haal er oefenopdrachten uit omdat je aan de presentaties vaak niet genoeg hebt, of ik gewoon niet van de presentatie zelf kan leren.
Voor mijn opleiding heb je vooral wat aan de dictaten, als er een dictaat beschikbaar is zou ik deze meteen uitprinten en inbinden (voorheen kon je ze kopen, nu niet meer, iemand een idee waarom???)
Ook de lijst die nu online staat staan waarschijnlijk (in mijn geval) boeken op die ze het jaar ervoor wel gebruikte en nu dus niet meer.
Zal je een tip geven, blijkt het dat je een boek toch nodig heb, sprint naar de mediatheek, leen het daar, bestel het ondertussen, en als je boek binnen is breng het terug

Doen er zeer veel bij ons. Van alle boeken die je tijdens je opleiding nodig hebt staan er bij ons op Nijeoord een stuk of 5/6 waarvan 1 niet uitleenexemplaar.
Verder maak eigen uittreksels van de boeken en de presentaties, dan heb je het 1: al een keer geleerd, staat het er in je eigen woorden dus veel duidelijker, schuif je je boek aan de kant behalve voor opgaves en leer je voor je tentamens je uittreksels.
Natuurlijk is elke opleiding anders maar bij de technische vakken komt het bovenstaande hoofdzakelijk wel overeen.
En over die presentaties, iig bij ons, een aantal docenten zijn van buitenlandse komaf en moeilijk te begrijpen, houd zeker die vakken goed bij en steek er extra tijd in, mijn 2 hertentamens heb ik er aan te danken omdat ik aan alle vakken ongeveer even veel tijd heb besteed, vroeg of laat krijg je het fijne toch niet mee en wilde je dat je voorkennis wat beter was. Als je alleen een dictaat van hem/haar krijgt dat ook nog eens door hem/haar geschreven is koop er dan een goed boek bij, kijk bijv. wat ze op de uni gebruiken of bij een andere hbo. Ik heb dat voor technische mechanica gedaan, een boek gekocht wat op de lijst van de TU Delft stond en dat leert 10x makkelijker, het staat er gewoon op havo niveau uitgelegd waardoor je het vanaf blz 1 prima meekrijgt! Dat waar het dictaat en presentaties praktischer zijn waardoor als je één ding niet lekker meekrijgt je al vroeg vastloopt.
Bij ons zijn er die alles zelf uit boeken en dictaten halen en je alleen ziet bij practica en groepsopdrachten, en dat zijn diegene die meestal bij ons de P in een jaar halen. Het is natuurlijk niet voor elk vak zo en ook niet voor elke opleiding maar blijf de boel in de gaten houden.
Wat je trouwens veel met de dictaten bij ons ziet en ze niet op controleren is dat veel mensen er oefententamens compleet met uitwerkingen tussen stoppen, wat leer je dan nog? Die halen het net aan waar ik nu mijn herkansingen nodig heb, maar vraag je ze iets (ook tijdens een project) hebben ze geen idee waar het over gaat. hoe verleidelijk dit ook kan zijn doe het niet! Ik heb mijn leven lang nog nooit gespiekt voor een toets, en als ik iets haal is het ook op eigen kracht, ken ik het redelijk tot goed, maar ik kan er altijd over meepraten! Het lijkt me dat dit je gewoon vroeg of laat opbreekt, doe het niet. Ondanks dat ik nu een aantal vakken net niet gehaald heb mag ik ze gewoon over doen, en zorg er dit keer wel voor dat ik ze haal.
Trouwens iets compleet anders, ik zie dat er hier veel eerste jaars zijn in de openingspost, en wil even een nieuwe discussie openen. Een aantal hebben al aangegeven hun P te halen, blijven jullie of maken jullie de overstap naar de uni? waarom wel of niet?
Zelf twijfel ik er nogal over omdat ik prima kan leren maar door dat ellendige projectwerk elke keer weer in de problemen kom kwa tijd, het vreet aan me en die energie kan ik (niet langer) opbrengen. Weet zeker dat ik het in Delft ook wel moet kunnen halen, aan de andere kant schreeuwen docenten hier van blahblahblah niveauverschil en blahblahblah dat ga je niet halen. Volgens mij willen ze die uitstroom niet hebben, en moet je het met de juiste instelling wel kunnen halen. Dit likt mij nu de tijd waarop mensen de balans opmaken en zich al dan niet inschrijven.