Ik had al vroeg (middelbare school) mijn eerste stickertje (HB). Daarmee vielen al veel dingen op hun plek. Me anders voelen dan anderen, meer en beter met volwassenen (leraren met name) kunnen omgaan dan met leeftijdsgenoten (die vonden me maar raar en een watje/stuudje) en dat soort dingen. Daarmee werd zeg maar 75% van mijn problemen "verklaard".
Rond mijn 20e bleek ik ook nog min of meer chronisch depressief te zijn (tussen klinische depressie en dysthieme stoornis in). Dat leverde nog eens 5% "verklaring" op.
Pas toen ik ergens in 2006 bij toeval (of bestaat toeval niet?

) iets las over Asperger, en daar in alle tijdschriften- en online-testen steeds weer bij terecht kwam, en er over begon te lezen, vielen de laatste 20% op hun plek. En met een rotklap. Het traject langs psycholoog (waar ik toch al liep) en huisarts was binnen een week rond; daarna nog een paar maanden bij het Radboud in Nijmegen bezig geweest en in de zomer van 2007 had ik mijn laatste stickertje dus officieel te pakken.
Ook ik had, net als Maartel, daar toch wel moeite mee. Autisme is toch een heftig woord, en mensen denken dan toch gewoon aan Rain Man en aan mensen die in een hoekje zitten te wiebelen (no offence). En dat was ik absoluut niet. Bij mij is die diagnose dus echt de druppel geweest die mijn emmer deed overlopen; ik had al jaren last van te veel werkdruk en allerlei problemen, en toen ik besefte dat ik dus iets had waar ik nooit meer vanaf zou kunnen komen en wat me altijd parten zou blijven spelen, dus dat ik dat "vechten tegen de wereld" wat ik altijd maar deed dus toch de rest van mijn leven zou moeten blijven doen, ben ik ingestort. De huisarts heeft me direct 6 weken thuisgezet, en heel langzaam ben ik, met een andere werkplek waar ik minder prikkels kreeg en met begeleiding van een jobcoach, uiteindelijk toch weer ruim een jaar bezig geweest voor ik weer mijn volledige uren en mijn volledige werklast kon draaien.
Ja het was heftig, en ik heb me een paar keer vergist in het "Wie vertel ik het wel en wat dan precies?".
Maar tegelijkertijd heeft het me wel een heel groot deel van mijn schuldcomplexen afgeholpen. Ik vond mezelf altijd maar asociaal, dat ik nooit geïnteresseerd was in verhalen over de kat van de buren van de kinderen van mijn collega's enzo. En dat ik zooooo vaak mensen onbedoeld leek te kwetsen doordat ik altijd to-the-point was en mijn "kritiek" altijd heel direct bracht ("Wat vind je van mijn nieuwe kapsel?" "Tja, ik vond het oude leuker hoor" -

) Maar vooral kon ik me enorm kwaadmaken op mezelf dat ik mensen nooit snapte en áltijd de subtiele signalen miste.
Nu weet ik dus dat dat niet aan mij ligt. Tenminste, het is nog steeds natuurlijk een bedradingsfout in *mijn* hersenen, maar het is geen onwil, asociaalheid of lompheid. Het is gewoon iets dat ik niet of minder goed kan. Een kleurenblinde kan ook geen kleuren zien, ook al zou hij het nog zo graag willen, en zo werkt het bij mij ook een beetje.
Ik heb dat dus geaccepteerd, weet dat ik er moeite mee heb, en probeer het zo goed mogelijk op een andere manier op te lossen. En als ik toch per ongeluk iemand kwets (en dat zal ik heus wel blijven doen helaas), kan ik daar nu mijn excuses voor aanbieden zonder ondertussen kwaad op mezelf te zijn of huilend in slaap te vallen "Waarom doe ik dat toch steeds - ik ben een slecht mens" zeg maar.
Dus enerzijds is er iets bij gekomen dat altijd bij me blijft (maar goed, in zekere zin was het natuurlijk altijd al bij me, alleen heeft het nu een (heftige) naam), anderzijds heeft het ook een stukje rust in mijn hoofd gebracht.
En: ik ben me er nu ook van bewust dat ik bepaalde dingen (analyseren, uitzoeken, adviseren; maar ook bijvoorbeeld taalgerelateerde dingen als teksten schrijven en redigeren) heel erg goed kan. Dat is (met mijn lage zelfbeeld) ook wel heel belangrijk: weten dat er dingen zijn die ik juist góéd kan, beter dan de gemiddelde mens.
Nou ja, dat is dus mijn verhaal een beetje