abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_83043906
Ik heb al een tijd het plan om een singles/albums database site te bouwen waar bezoekers lijsten kunnen krijgen gesorteerd op allerlei 'tags' (bijvoorbeeld 'R&B albums uit de jaren 80', 'nummer 1 singles uit de jaren 70', etcetera), maar ik heb technisch gezien geen idee hoe ik zoiets zou moeten opzetten.
Het invoeren van de informatie zou al de nodige moeite kosten, dus ik wil iig een systeem hebben waarmee ik gewoon zonder elke keer honderden codes te typen een nieuwe 'entry' gewoon in kan voeren, zodat die gelijk correct in alle lijstjes en op alle pagina's verschijnt.

Zijn er programma's die iets dergelijks relatief makkelijker maken dan een standaard webdesign programma (waar ik me dan eens in kan verdiepen) of wellicht zelfs software die dit vrijwel feillloos voor je kunnen doen?
pi_83044103
Ga even googelen naar een basiscursus PHP en MySQL.
Misschien nog beter voor je, een Wordpress site met een leuke plugin voor het doel.
http://franklinbishop.net/music-plugins-for-wordpress/
url
pi_83044124
quote:
Op zondag 20 juni 2010 02:11 schreef Drommelsch85 het volgende:
Ga even googelen naar een basiscursus PHP en MySQL.
Ik zal eens kijken.. 't is absoluut niet zo dat ik me niet wil verdiepen in dergelijke dingen, ik wil me alleen niet uren verdiepen in iets wat uiteindelijk helemaal niet blijkt te zijn wat ik nodig heb
pi_83044143
quote:
Op zondag 20 juni 2010 02:12 schreef Maartel het volgende:

[..]

Ik zal eens kijken.. 't is absoluut niet zo dat ik me niet wil verdiepen in dergelijke dingen, ik wil me alleen niet uren verdiepen in iets wat uiteindelijk helemaal niet blijkt te zijn wat ik nodig heb
Misschien nog beter voor je, een Wordpress site met een leuke plugin voor het doel.

Demo: http://yannickcorner.nayanna.biz/my-music/
url
pi_83044178
quote:
Op zondag 20 juni 2010 02:14 schreef Drommelsch85 het volgende:

[..]

Vooral die eerste, erg leuk en makkelijk als je iTunes gebruikt.

Demo: http://yannickcorner.nayanna.biz/my-music/
Heb je er ervaring mee?
Het klinkt leuk (en ik wil uiteindelijk inderdaad een soort van Itunes 'smart playlist' interface waar bezoekers bepaalde selecties kunnen maken om een bepaalde lijst te krijgen), maar is het ook mogelijk om er dan handmatig nummers/albums aan toe te voegen die niet in je itunes staan? De site moet uiteindelijk niet alleen draaien om wat ik wel of niet op mijn computer heb staan
pi_83044278
quote:
Op zondag 20 juni 2010 02:16 schreef Maartel het volgende:

[..]

Heb je er ervaring mee?
Het klinkt leuk (en ik wil uiteindelijk inderdaad een soort van Itunes 'smart playlist' interface waar bezoekers bepaalde selecties kunnen maken om een bepaalde lijst te krijgen), maar is het ook mogelijk om er dan handmatig nummers/albums aan toe te voegen die niet in je itunes staan? De site moet uiteindelijk niet alleen draaien om wat ik wel of niet op mijn computer heb staan
Wel ervaring met Wordpress. Maar zo te lezen moet je een plugin hebben die je in staat stelt verder albums toe te voegen. Dit komt meer in de buurt. http://www.crazyiven.de/wordpress-plugins/mytreasures/

Staat je natuurlijk ook vrij om naar andere CMS'en behalve Wordpress te kijken!
url
pi_83044319
Hmm, dat ziet er al best interessant uit, ik zal het morgen eens uit proberen! Bedankt!

(verdere suggesties zijn overigens nog steeds welkom )
pi_83044585
Zelf een website maken lijkt me het beste, kan je helemaal zelf bepalen hoe het precies werkt. Maar dat gaat je wel meer dan een paar uurtjes kosten... Ken je HTML wel al? Want zoals al gezegd was zul je dan naar PHP en MySQL handleidingen moeten gaan zoeken.

Voor de gegevens kan je op www.discogs.com terecht. Maar die heeft niet zo'n zoeksysteem als wat jij van plan bent geloof ik.
pi_83044660
quote:
Op zondag 20 juni 2010 02:45 schreef Deeltjesversneller het volgende:
Zelf een website maken lijkt me het beste, kan je helemaal zelf bepalen hoe het precies werkt. Maar dat gaat je wel meer dan een paar uurtjes kosten... Ken je HTML wel al? Want zoals al gezegd was zul je dan naar PHP en MySQL handleidingen moeten gaan zoeken.

Voor de gegevens kan je op www.discogs.com terecht. Maar die heeft niet zo'n zoeksysteem als wat jij van plan bent geloof ik.
De gegevens zijn het probleem niet (daar gaat wel de meeste tijd in zitten natuurlijk, maar daar heb ik al de nodige hulp bij, de techniek is het grootste probleem momenteel)

En ja, de basis van Html ken ik opzich wel.. Ik moet me dus duidelijk in PHP en MySQL gaan verdiepen..
Ik heb alleen geen idee hoe breed die zijn.. het kan heeel lui klinken, maar het idee dat ik tig boeken ga doorwerken terwijl misschien 1 hoofdstuk relevant is voor wat ik wil schrikt me een beetje af
Dus als er nog concretere tips zijn.. of het gewoon toch echt neer komt op basis PHP/SQL leren (ik ken ze niet goed genoeg om dat in te schatten) dan hoor ik t graag.
pi_83044805
Nee echte hoofdstukken zijn niet aan te wijzen. Ik zou beginnen op www.tizag.com voor PHP en MySQL uitleg en www.w3schools.com voor nog wat meer PHP uitleg.

Zoek daarna op Google wat naar simpele tutorials die wat te maken hebben met wat jij van plan bent, na een tijdje krijg je het wel door.
  zondag 20 juni 2010 @ 03:08:04 #11
291153 Zokunen
Zokalishous
pi_83044856
Is het hiervoor niet zaak een script te maken die de id3 tags van de muziek scanned en dit in een database pleurt en vervolgens een scriptje waarmee je in deze database kan zoeken?

Als je dat "scan-script" dan ook door derden kan laten gebruiken hoef je het zelf niet te hebben. Nadeel is dat veel mp3 rips geen juiste id3 tags hebben en dat je hierdoor dus veel dubbele/onjuiste entries kan krijgen.

Een andere optie is een script dat zijn informatie van bijvoorbeeld allmusic of cddb oid trekt, maar dan ben je beperkt tot hun aanbod.

Het mooiste lijkt mij het id3 principe, maar dan zit je ook weer met nummers dien onder meerder genres vallen, best lastig dus allemaal. Succes in ieder geval, maar ik zou wel voor een oplossing gaan die je db min of meer automatisch vult. Je wil niet weten hoeveel muziek er is en hoeveel er elke dag bij komt, wil je dat handmatig doen, dan heb je er echt een dagtaak aan
"Never forget that only dead fish swim with the stream." -Malcolm Muggeridge
pi_83044887
quote:
Op zondag 20 juni 2010 03:08 schreef Zokunen het volgende:
Is het hiervoor niet zaak een script te maken die de id3 tags van de muziek scanned en dit in een database pleurt en vervolgens een scriptje waarmee je in deze database kan zoeken?

Als je dat "scan-script" dan ook door derden kan laten gebruiken hoef je het zelf niet te hebben. Nadelen zijn dat veel mp3 geen juiste id3 tags heeft en dat je hierdoor dus veel dubbele entries kan krijgen.

Een andere optie is een script dat zijn informatie van bijvoorbeeld allmusic of cddb oid trekt, maar dan ben je beperkt tot hun aanbod.

Het mooiste lijkt mij het id3 principe, maar dan zit je ook weer met nummers dien onder meerder genres vallen, best lastig dus allemaal. Succes in ieder geval, maar ik zou wel voor een oplossing gaan die je db min of meer automatisch vult. Je wil niet weten hoeveel muziek er is en hoeveel er elke dag bij komt, wil je dat handmatig doen, dan heb je er echt een dagtaak aan
Nouja, ik wil het wel redelijk beperken tot een bepaald genre.. maar de mp3 aanpak lijkt me niet ideaal omdat het me sowieso om single/album releases gaat (dus niet elke losse remix/live versie etc) en het me nogal omslachtig lijkt om alsmaar nummers te moeten downloaden om ze toe te kunnen voegen.
Het id3 principe is oké, maar dan wel zodat het ook met een handmatige invoer functioneert.
  zondag 20 juni 2010 @ 03:16:24 #13
291153 Zokunen
Zokalishous
pi_83044955
quote:
Op zondag 20 juni 2010 03:10 schreef Maartel het volgende:

[..]

Nouja, ik wil het wel redelijk beperken tot een bepaald genre.. maar de mp3 aanpak lijkt me niet ideaal omdat het me sowieso om single/album releases gaat (dus niet elke losse remix/live versie etc) en het me nogal omslachtig lijkt om alsmaar nummers te moeten downloaden om ze toe te kunnen voegen.
Het id3 principe is oké, maar dan wel zodat het ook met een handmatige invoer functioneert.
Handmatig is altijd mogelijk, maar voor de howto is mijn sql/php kennis te beperkt
Heb het ooit wel gebruikt, maar dat is lang geleden dus wou maar een beetje mee brainstormen
"Never forget that only dead fish swim with the stream." -Malcolm Muggeridge
pi_83045444
Zoiets zal je zelf moeten gaan programmeren. Dat kan zoals genoemd in PHP, maar ik zou voor zoiets eigenlijk Ruby on Rails aanraden. Is een stuk makkelijker/laagdrempeliger dan PHP.
pi_83050247
Heeft iemand ervaring met software als deze: http://www.dbqwiksite.com/index.html
Of iets vergelijkbaars? Voor een dummy als ik wellicht ideaal (waarom maanden gaan programmeren en testen als er al templates zijn die precies doen wat je wilt?) maar als er mensen zijn die dit soort programma's kennen (en wellicht weten wat de beste in het soort is) dan hoor ik t graag
pi_83051561
Ik zou zeker niet kiezen om zelf een website te maken. Je hebt dan een site nodig met MySQL database met frontend voor de gebruikers en een admincenter om je database steeds te kunnen wijzigen, dit leer je echt niet in een paar weken.

Misschien kun je even een torrentsite van internet downloaden, tbdev bv: dan kun je de structuur even aanpassen, maar je hebt al een frontend en een database dan, de browsepage kun je gebruiken om je muzieklijst weer te geven, en bovendien kun je zeer eenvoudig nieuwe titels toevoegen.
Ook heb je het voordeel dat alles op elke manier gesorteerd kan worden, je hebt er een forum bij voor je vrienden, en ook een usersystem dus je geeft toegang aan wie jij wilt en niemand anders.

Wel wat dingen verwijderen zoals het torrentsysteem, maar dit is bijzonder eenvoudig in comments te plaatsen. Trackerpart heb je helemaal niet nodig.
pi_83052447
Puur afgaand op basisfunctionaliteit doet deze site aardig wat ik in gedachten heb: http://www.thealbumarchive.com

Ik zou alleen willen dat de lijst van zoekresultaten een 'nette' lijst met alleen titels op één pagina is ipv een drukke lijst waar alle info en plaatjes ook nog in staan. En dat de titels dan klikbaar zijn en verwijzen naar pagina's meer informatie.
Het lijkt me dat dergelijke aanpassingen niet extreem ingewikkeld hoeven te zijn, ik weet alleen niet of het uiteindelijk een PHP/SQL or HTML kwestie is?

Die site is overigens van een vriend, dus het krijgen van de originele bestanden en codes zou geen probleem zijn.
pi_83107094
Pff, ik heb al het nodige gelezen over MySQL/PHP en ben me ook aan 't verdiepen in diverse software, ook Access wat ook nog best geschikt blijkt voor het maken van databases.

Het enige stuk wat me écht nog niet helder is hoe ik een slimme zoekfunctie kan maken, eentje waarin je niet alleen één optie kan kiezen (bijvoorbeeld zoeken op singles) maar ook meerdere aan kunt vinken zodat je bijvoorbeeld alle albums én singles uit 2003 kunt zien, of alle girlband albums uit 2002 tot en met 2005.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')