Ja.quote:Op zaterdag 19 juni 2010 15:39 schreef Daeron het volgende:
Ik heb onlangs een bierpakket gekregen met hierin een aantal statiegeldflessen. De supermarkt weigert deze flessen aan te nemen met als reden dat ze die flessen niet in hun assortiment hebben zitten.
Staat de supermarkt hier in zijn recht?
Alleen als-ie zelf die flessen verkoopt.quote:of is een supermarkt (of winkelier) verplicht om alle statiegeld materialen aan te nemen?
Paar cent per flesje idd, maar als je genoeg flesjes hebt levert het toch weer een paar euro op.quote:Op zaterdag 19 juni 2010 15:44 schreef HunterSThompson het volgende:
Donder die paar flesjes toch weg man. Waar gaat het over, een paar eurocenten.
De bierhandel ligt hier 10 minuten fietsen vandaan, de super ligt om de hoek. Ik ga echt geen 10 minuten fietsen als de super verplicht is om ze aan te nemen.quote:Op zaterdag 19 juni 2010 15:56 schreef Chinless het volgende:
lever ze gewoon in bij de bierhandel. Jankbal.
Teruggeven kan inderdaad ookquote:Op zaterdag 19 juni 2010 15:41 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ja.
[..]
Alleen als-ie zelf die flessen verkoopt.
Tip: geef de flessen terug aan degene die jou dat pakket heeft gegeven. Dat is de ultieme oplossing voor "statiegeld", tenslotte heeft deze persoon jou de flessen in bruikleen gegeven
Dat je de moeite al neemt om een flesje te openen luie donder.quote:Op zaterdag 19 juni 2010 16:01 schreef Daeron het volgende:
[..]
Paar cent per flesje idd, maar als je genoeg flesjes hebt levert het toch weer een paar euro op.
[..]
De bierhandel ligt hier 10 minuten fietsen vandaan, de super ligt om de hoek. Ik ga echt geen 10 minuten fietsen als de super verplicht is om ze aan te nemen.
Liever lui dan moequote:Op zaterdag 19 juni 2010 16:14 schreef klipper het volgende:
[..]
Dat je de moeite al neemt om een flesje te openen luie donder.
Ben maar een arme student, dus elke extra euro is meegenomen.quote:Op zaterdag 19 juni 2010 16:24 schreef karr-1 het volgende:
Als je het gekregen hebt heb je het statiegeld ook niet zelf betaald, dus niet moeilijk doen
Nee, aangezien ze die flessen zelf ook niet kwijt kunnen. Dat geeft veel rompslomp kan ik je als ex-emballage medewerker vertellen, en meestal werden dat soort flesjes van ellende maar weggegooid 1x per jaar. Zo'n emballage-apparaat is geprogrammeerd met alles wat ze wél innemen. Slijters zijn meestal wat flexibeler, en daar komen dit soort pakketten meestal ook weg.quote:Op zaterdag 19 juni 2010 15:39 schreef Daeron het volgende:
Ik heb onlangs een bierpakket gekregen met hierin een aantal statiegeldflessen. De supermarkt weigert deze flessen aan te nemen met als reden dat ze die flessen niet in hun assortiment hebben zitten.
Staat de supermarkt hier in zijn recht, of is een supermarkt (of winkelier) verplicht om alle statiegeld materialen aan te nemen?
Google maakt mij in deze kwestie niet veel wijzer.
Dus over iets wat je gekregen hebt, mag je niet moeilijk over doen, omdat je het zelf niet hebt betaald?quote:Op zaterdag 19 juni 2010 16:24 schreef karr-1 het volgende:
Als je het gekregen hebt heb je het statiegeld ook niet zelf betaald, dus niet moeilijk doen
Er is geen mankement aan het bier.quote:Op zaterdag 19 juni 2010 17:01 schreef r_one het volgende:
[..]
Dus over iets wat je gekregen hebt, mag je niet moeilijk over doen, omdat je het zelf niet hebt betaald?
Geldt dat b.v. ook voor die flatscreen TCD TV die je voor je verjaardag kado hebt gekregen en na 3 maanden mankementen gaat vertonen?
Raarsmakend bier (wie bepaalt wanneer het bedorven is? als het overtijd is, kun je stellen dat je bij de gulle gever moet zijn en niet bij de slijter) had ik eerst maar vond deze wat meer tot de verbeelding spreken.quote:Op zaterdag 19 juni 2010 17:16 schreef Dromer het volgende:
Er is geen mankement aan het bier.
In de vergelijking zou het moeten gaan over bedorven bier.
Is er een reden dat je er zo stellig over bent? Ik heb nooit anders gehoord dat supermarkten (en meestal ook slijterijen) alleen de modellen flessen terugnemen die ze zelf in het assortiment hebben.quote:Op zaterdag 19 juni 2010 17:14 schreef hooibaal het volgende:
Ja, de supermarkt is verplicht om ze aan te nemen. Maar ze zullen er wel moeilijk over gaan doen, zo zijn supermarkten namelijk en al helemaal die klapjosti's die te dom zijn om iets anders te doen dan de emballageband.
Maar hee, je staat in je recht met je 80 cent dus je kunt een zaak aanspannen tegen de betreffende supermarkt en dan zijn ze alsnog verplicht om jouw inmiddels beschimmelde flesjes aan te nemen, en heb je je 80 cent geïncasseerd.
Of je flikkert die pleuriszooi in de glasbak of je fietst die 10 minuten naar de slijter.
Jouw keuze.
Die eerste natuurlijkquote:Op zaterdag 19 juni 2010 20:09 schreef Daeron het volgende:
Er is er een die zegt dat ze er niet toe verplicht zijn en er is een ander die zegt dat ze er wel toe verplicht zijn.
Wat is het nu?
quote:Op zaterdag 19 juni 2010 20:09 schreef Daeron het volgende:
Ok, de reacties zover.
De ene groep loopt te zeiken dat ik niet moeilijk moet doen over die 10 cent.
Ik zou zeggen, ga lekker fietsen ofzo als ik moeilijk wil doen over 10 cent is dat mijn goed recht.
Er is er een die zegt dat ze er niet toe verplicht zijn en er is een ander die zegt dat ze er wel toe verplicht zijn.
Wat is het nu?
Al twijfel ik nu nog steedsquote:1.Een ieder die in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf een drank in een verpakking aan een ander ter beschikking stelt, heft op die verpakking statiegeld.
2.De in het eerste lid bedoelde verpakking wordt na gebruik met terugbetaling van het statiegeld in ieder geval ingenomen door degene die in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf een verpakking van dezelfde materiaalsoort aan een ander ter beschikking stelt. De inname geschiedt op de plaats waar een dergelijke verpakking ter beschikking wordt gesteld of in de onmiddellijke omgeving.
3.Degene die een drank aan een ander ter beschikking stelt vanuit een plaats van verkoop met een verkoopoppervlakte van minder dan 200 m2, kan de inname, bedoeld in het tweede lid, beperken tot verpakkingen die vanuit die plaats van verkoop zelf aan een ander ter beschikking zijn gesteld.
Dus als de winkel kleiner dan 200 m2 is, zijn ze niet verplicht alle verpakkingen aan te nemen.quote:
Sterker, er staat dat ze alleen maar flessen hoeven terug te nemen die ze daadwerkelijk zelf verkocht hebben. Hoe ze dat wilen controleren, is een ander verhaal....quote:Op zaterdag 19 juni 2010 22:55 schreef Daeron het volgende:
[..]
Dus als de winkel kleiner dan 200 m2 is, zijn ze niet verplicht alle verpakkingen aan te nemen.
Dat controleren is juist erg makkelijk, veruit de meeste emballage apparaten zijn silhouet-scanners, en worden bij plaatsing geprogrammeerd met alle flessen die de supermarkt heeft/verkoopt. Als deze er niet in staan, weten ze ook dat ze die niet verkopen.quote:Op zondag 20 juni 2010 07:11 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Sterker, er staat dat ze alleen maar flessen hoeven terug te nemen die ze daadwerkelijk zelf verkocht hebben. Hoe ze dat wilen controleren, is een ander verhaal....
Wat is de bron eigenlijk van dat stukje tekst?
Hij bedoelt dus de flessen Coca Cola die bij de supermarkt zelf over de toonbank gegaan zijn ipv bij de concurrent.quote:Op zondag 20 juni 2010 11:07 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Dat controleren is juist erg makkelijk, veruit de meeste emballage apparaten zijn silhouet-scanners, en worden bij plaatsing geprogrammeerd met alle flessen die de supermarkt heeft/verkoopt. Als deze er niet in staan, weten ze ook dat ze die niet verkopen.En bij de meesten zit er een onderhoudscontract op, waarbij ze 1x per kwartaal dat ding checken, en indien gewenst nieuwe flessen er in programmeren, of oude verwijderen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |