abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_83022844
Ik heb onlangs een bierpakket gekregen met hierin een aantal statiegeldflessen. De supermarkt weigert deze flessen aan te nemen met als reden dat ze die flessen niet in hun assortiment hebben zitten.

Staat de supermarkt hier in zijn recht, of is een supermarkt (of winkelier) verplicht om alle statiegeld materialen aan te nemen?

Google maakt mij in deze kwestie niet veel wijzer.
  zaterdag 19 juni 2010 @ 15:41:17 #2
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_83022902
quote:
Op zaterdag 19 juni 2010 15:39 schreef Daeron het volgende:
Ik heb onlangs een bierpakket gekregen met hierin een aantal statiegeldflessen. De supermarkt weigert deze flessen aan te nemen met als reden dat ze die flessen niet in hun assortiment hebben zitten.

Staat de supermarkt hier in zijn recht?
Ja.
quote:
of is een supermarkt (of winkelier) verplicht om alle statiegeld materialen aan te nemen?
Alleen als-ie zelf die flessen verkoopt.

Tip: geef de flessen terug aan degene die jou dat pakket heeft gegeven. Dat is de ultieme oplossing voor "statiegeld", tenslotte heeft deze persoon jou de flessen in bruikleen gegeven
censuur :O
pi_83023508
quote:
Op zaterdag 19 juni 2010 15:44 schreef HunterSThompson het volgende:
Donder die paar flesjes toch weg man. Waar gaat het over, een paar eurocenten.
Paar cent per flesje idd, maar als je genoeg flesjes hebt levert het toch weer een paar euro op.
quote:
Op zaterdag 19 juni 2010 15:56 schreef Chinless het volgende:
lever ze gewoon in bij de bierhandel. Jankbal.
De bierhandel ligt hier 10 minuten fietsen vandaan, de super ligt om de hoek. Ik ga echt geen 10 minuten fietsen als de super verplicht is om ze aan te nemen.
pi_83023530
quote:
Op zaterdag 19 juni 2010 15:41 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ja.
[..]

Alleen als-ie zelf die flessen verkoopt.

Tip: geef de flessen terug aan degene die jou dat pakket heeft gegeven. Dat is de ultieme oplossing voor "statiegeld", tenslotte heeft deze persoon jou de flessen in bruikleen gegeven
Teruggeven kan inderdaad ook
pi_83023882
quote:
Op zaterdag 19 juni 2010 16:01 schreef Daeron het volgende:

[..]

Paar cent per flesje idd, maar als je genoeg flesjes hebt levert het toch weer een paar euro op.
[..]

De bierhandel ligt hier 10 minuten fietsen vandaan, de super ligt om de hoek. Ik ga echt geen 10 minuten fietsen als de super verplicht is om ze aan te nemen.
Dat je de moeite al neemt om een flesje te openen luie donder.
  zaterdag 19 juni 2010 @ 16:24:41 #6
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_83024160
Als je het gekregen hebt heb je het statiegeld ook niet zelf betaald, dus niet moeilijk doen
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_83024330
quote:
Op zaterdag 19 juni 2010 16:14 schreef klipper het volgende:

[..]

Dat je de moeite al neemt om een flesje te openen luie donder.
Liever lui dan moe
quote:
Op zaterdag 19 juni 2010 16:24 schreef karr-1 het volgende:
Als je het gekregen hebt heb je het statiegeld ook niet zelf betaald, dus niet moeilijk doen
Ben maar een arme student, dus elke extra euro is meegenomen.
  Moderator zaterdag 19 juni 2010 @ 16:50:32 #8
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_83025106
quote:
Op zaterdag 19 juni 2010 15:39 schreef Daeron het volgende:

Staat de supermarkt hier in zijn recht, of is een supermarkt (of winkelier) verplicht om alle statiegeld materialen aan te nemen?

Google maakt mij in deze kwestie niet veel wijzer.
Nee, aangezien ze die flessen zelf ook niet kwijt kunnen. Dat geeft veel rompslomp kan ik je als ex-emballage medewerker vertellen, en meestal werden dat soort flesjes van ellende maar weggegooid 1x per jaar. Zo'n emballage-apparaat is geprogrammeerd met alles wat ze wél innemen. Slijters zijn meestal wat flexibeler, en daar komen dit soort pakketten meestal ook weg.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_83025134
quote:
Op zaterdag 19 juni 2010 16:24 schreef karr-1 het volgende:
Dus over iets wat je gekregen hebt, mag je niet moeilijk over doen, omdat je het zelf niet hebt betaald?

Geldt dat b.v. ook voor die flatscreen TCD TV die je voor je verjaardag kado hebt gekregen en na 3 maanden mankementen gaat vertonen?
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  zaterdag 19 juni 2010 @ 17:14:19 #11
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_83025406
Ja, de supermarkt is verplicht om ze aan te nemen. Maar ze zullen er wel moeilijk over gaan doen, zo zijn supermarkten namelijk en al helemaal die klapjosti's die te dom zijn om iets anders te doen dan de emballageband.

Maar hee, je staat in je recht met je 80 cent dus je kunt een zaak aanspannen tegen de betreffende supermarkt en dan zijn ze alsnog verplicht om jouw inmiddels beschimmelde flesjes aan te nemen, en heb je je 80 cent geïncasseerd.

Of je flikkert die pleuriszooi in de glasbak of je fietst die 10 minuten naar de slijter.
Jouw keuze.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
  zaterdag 19 juni 2010 @ 17:16:53 #12
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_83025476
quote:
Op zaterdag 19 juni 2010 17:01 schreef r_one het volgende:

[..]

Dus over iets wat je gekregen hebt, mag je niet moeilijk over doen, omdat je het zelf niet hebt betaald?

Geldt dat b.v. ook voor die flatscreen TCD TV die je voor je verjaardag kado hebt gekregen en na 3 maanden mankementen gaat vertonen?
Er is geen mankement aan het bier.
In de vergelijking zou het moeten gaan over bedorven bier.

Statiegeld betalen zou je een beetje kunnen vergelijken met de verwijderingsbijdrage, hoewel de laatste helaas niet terug te vorderen is. TS zou dan in feite moeten betalen om zijn tv later weg te gooien omdat hij de verwijderingsbijdrage niet zelf heeft betaald.
I am just a dreamer, but you are just a dream
pi_83025668
quote:
Op zaterdag 19 juni 2010 17:16 schreef Dromer het volgende:
Er is geen mankement aan het bier.
In de vergelijking zou het moeten gaan over bedorven bier.
Raarsmakend bier (wie bepaalt wanneer het bedorven is? als het overtijd is, kun je stellen dat je bij de gulle gever moet zijn en niet bij de slijter) had ik eerst maar vond deze wat meer tot de verbeelding spreken.

Maar het principe blijft hetzelfde: over "iets gegevens" mag niet "gezeurd" worden?!
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  zaterdag 19 juni 2010 @ 18:26:06 #14
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_83027217
Ik vind dat het gegevene je eigendom wordt.
Dus recht op statiegeld en bij problemen zelf klagen bij de winkel. (moet je natuurlijk wel ff de bon hebben)
I am just a dreamer, but you are just a dream
pi_83029323
Supermarkt weigert niet alleen bierflesjes. Gooi er een merk frisdrank in, wat ze niet verkopen en ze weigeren de fles. Het ligt er maar net aan bij welke supermarkt je komt.
pi_83029995
quote:
Op zaterdag 19 juni 2010 17:14 schreef hooibaal het volgende:
Ja, de supermarkt is verplicht om ze aan te nemen. Maar ze zullen er wel moeilijk over gaan doen, zo zijn supermarkten namelijk en al helemaal die klapjosti's die te dom zijn om iets anders te doen dan de emballageband.

Maar hee, je staat in je recht met je 80 cent dus je kunt een zaak aanspannen tegen de betreffende supermarkt en dan zijn ze alsnog verplicht om jouw inmiddels beschimmelde flesjes aan te nemen, en heb je je 80 cent geïncasseerd.

Of je flikkert die pleuriszooi in de glasbak of je fietst die 10 minuten naar de slijter.
Jouw keuze.
Is er een reden dat je er zo stellig over bent? Ik heb nooit anders gehoord dat supermarkten (en meestal ook slijterijen) alleen de modellen flessen terugnemen die ze zelf in het assortiment hebben.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_83030070
Ok, de reacties zover.

De ene groep loopt te zeiken dat ik niet moeilijk moet doen over die 10 cent.

Ik zou zeggen, ga lekker fietsen ofzo als ik moeilijk wil doen over 10 cent is dat mijn goed recht.

Er is er een die zegt dat ze er niet toe verplicht zijn en er is een ander die zegt dat ze er wel toe verplicht zijn.

Wat is het nu?
pi_83030702
quote:
Op zaterdag 19 juni 2010 20:09 schreef Daeron het volgende:

Er is er een die zegt dat ze er niet toe verplicht zijn en er is een ander die zegt dat ze er wel toe verplicht zijn.

Wat is het nu?
Die eerste natuurlijk
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_83030748
En natuurlijk wat Karr zegt, als je iets gekregen hebt, mag je nergens moeilijk over doen
pi_83031245
quote:
Op zaterdag 19 juni 2010 20:09 schreef Daeron het volgende:
Ok, de reacties zover.

De ene groep loopt te zeiken dat ik niet moeilijk moet doen over die 10 cent.

Ik zou zeggen, ga lekker fietsen ofzo als ik moeilijk wil doen over 10 cent is dat mijn goed recht.

Wat is het nu?

Dat roepen we juist de gehele tijd.......
Man ga tien minuten fietsen en je bent er vanaf, je doet wat aan lichaamsbeweging, je komt weer een keertje buiten en je krijgt nog geld toe ook, wat wil je nog meer als arme student.......
En als je daar toch bent om die flesjes in te leveren, neem dan gelijk nieuwe mee, zo maak je van het onaangename ook nog iets leuks.

Ps, neem dan wel een merk wat ze vervolgens wel bij jouw in de supermarkt verkopen, hoewel je natuurlijk al gauw hoger uitkomt dan de huismerken.
pi_83034257
quote:
1.Een ieder die in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf een drank in een verpakking aan een ander ter beschikking stelt, heft op die verpakking statiegeld.
2.De in het eerste lid bedoelde verpakking wordt na gebruik met terugbetaling van het statiegeld in ieder geval ingenomen door degene die in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf een verpakking van dezelfde materiaalsoort aan een ander ter beschikking stelt. De inname geschiedt op de plaats waar een dergelijke verpakking ter beschikking wordt gesteld of in de onmiddellijke omgeving.
3.Degene die een drank aan een ander ter beschikking stelt vanuit een plaats van verkoop met een verkoopoppervlakte van minder dan 200 m2, kan de inname, bedoeld in het tweede lid, beperken tot verpakkingen die vanuit die plaats van verkoop zelf aan een ander ter beschikking zijn gesteld.
Al twijfel ik nu nog steeds
pi_83037685
quote:
Op zaterdag 19 juni 2010 21:48 schreef Dyr. het volgende:

[..]

Al twijfel ik nu nog steeds
Dus als de winkel kleiner dan 200 m2 is, zijn ze niet verplicht alle verpakkingen aan te nemen.

Zie het al voor me, even de super opmeten

Alhoewel ik ervanuit ga dat een gemiddelde supermarkt wel wat groter dan 200 m2 is.
pi_83045910
quote:
Op zaterdag 19 juni 2010 22:55 schreef Daeron het volgende:

[..]

Dus als de winkel kleiner dan 200 m2 is, zijn ze niet verplicht alle verpakkingen aan te nemen.
Sterker, er staat dat ze alleen maar flessen hoeven terug te nemen die ze daadwerkelijk zelf verkocht hebben. Hoe ze dat wilen controleren, is een ander verhaal....

Wat is de bron eigenlijk van dat stukje tekst?
pi_83047703
quote:
Op zondag 20 juni 2010 07:11 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Sterker, er staat dat ze alleen maar flessen hoeven terug te nemen die ze daadwerkelijk zelf verkocht hebben. Hoe ze dat wilen controleren, is een ander verhaal....

Wat is de bron eigenlijk van dat stukje tekst?
Dat controleren is juist erg makkelijk, veruit de meeste emballage apparaten zijn silhouet-scanners, en worden bij plaatsing geprogrammeerd met alle flessen die de supermarkt heeft/verkoopt. Als deze er niet in staan, weten ze ook dat ze die niet verkopen. En bij de meesten zit er een onderhoudscontract op, waarbij ze 1x per kwartaal dat ding checken, en indien gewenst nieuwe flessen er in programmeren, of oude verwijderen.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_83048698
quote:
Op zondag 20 juni 2010 11:07 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Dat controleren is juist erg makkelijk, veruit de meeste emballage apparaten zijn silhouet-scanners, en worden bij plaatsing geprogrammeerd met alle flessen die de supermarkt heeft/verkoopt. Als deze er niet in staan, weten ze ook dat ze die niet verkopen. En bij de meesten zit er een onderhoudscontract op, waarbij ze 1x per kwartaal dat ding checken, en indien gewenst nieuwe flessen er in programmeren, of oude verwijderen.
Hij bedoelt dus de flessen Coca Cola die bij de supermarkt zelf over de toonbank gegaan zijn ipv bij de concurrent.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')