Waarom zou goud een daling inzetten? Wat er gebeurt is de huidige dollar wordt waardeloos en er wordt een nieuwe dollar geïntroduceerd. Je maakt dus helemaal geen winst, je houdt alleen met goud waarde vast.quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 03:59 schreef dvr het volgende:
En als de goudprijs na een lange triomftocht uiteindelijk de daling inzet, is het maar de vraag of je het nog op tijd aan iemand kunt slijten -Middelkoop woont tegen die tijd in Monaco- en zo ja, voor welke prijs. Ik had geen zin in al dat gedoe en ben blij dat Bullionvault het me bespaart.
[..]
In een normaal economisch klimaat is dat waar. Wat de nay-sayers in dit topic maar niet lijken te kunnen bevatten, is dat de afgelopen 30 (zeg maar 40) jaar compleet onrepresentatief zijn voor de huidige economische, financiële en monetaire toestand van de wereld. Het loslaten van de goudstandaard, het vasthouden aan de dollar als wereldreservemunt en het langdurig onderdrukken van de rente hebben een enorme welvaart en bloei gebracht die niet door feitelijke productie en waardevermeerdering gedragen werd, en waarvan de keerzijde -gigantische schulden op alle niveau's- zich nu, na vier decennia van schijnwelvaart, komt wreken.
Het zou fijn zijn als het eeuwig en onbeperkt doorsteeg, maar er bestaan natuurwetten.quote:
De mensen van Bullionvault kunnen er niet met mijn goud vandoor, als je dat wilde suggereren.quote:Kortom er komt een ongeëvenaarde paniek, maar de mensen bij bullionvault zullen eerlijk blijven, ook al worden zij niet betaald in goud maar in papieren geld.![]()
Als de dollar instort moeten Europa en Azië zo'n 7.000 miljard afschrijven dat ze nog van de VS tegoed hebben, om nog te zwijgen van de inkomstenderving door het verdwijnen van een belangrijke afzetmarkt. Dat betekent het einde van onze banken, pensioenfondsen, verzekeraars en de meeste multinationals zoals we die nu kennen. Ook hier kan dan alleen de geldpers nog uitkomst bieden. Ik denk dat er niet meer dan 2-6 maanden kunnen verstrijken tussen het financieel-economisch instorten van het ene continent, en het volledig daarin meegesleept worden van de andere.quote:Het lijkt me loigscher in meerdere valutas te zitten zoals euros, dollars en ponden, in plaats van goud. Wat is de kans dat alle valutas gaan hyperinflateren? Bij een deflatie gaat goud naar $100/ounce
Oftewel, de hele wereld stort in door een kettingreactie, banken, verzekeraars, multinationals imploderen, maar bullionvault is onkwetsbaar en je goud bij BV is superveilig.quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 15:44 schreef dvr het volgende:
[..]
Het zou fijn zijn als het eeuwig en onbeperkt doorsteeg, maar er bestaan natuurwetten.
[..]
De mensen van Bullionvault kunnen er niet met mijn goud vandoor, als je dat wilde suggereren.
[..]
Als de dollar instort moeten Europa en Azië zo'n 7.000 miljard afschrijven dat ze nog van de VS tegoed hebben, om nog te zwijgen van de inkomstenderving door het verdwijnen van een belangrijke afzetmarkt. Dat betekent het einde van onze banken, pensioenfondsen, verzekeraars en de meeste multinationals zoals we die nu kennen. Ook hier kan dan alleen de geldpers nog uitkomst bieden. Ik denk dat er niet meer dan 2-6 maanden kunnen verstrijken tussen het financieel-economisch instorten van het ene continent, en het volledig daarin meegesleept worden van de andere.
$100 goud kun je vergeten. Niet alleen omdat deflatie de aanzet tot hyperinflatie in zich draagt en het de vraag naar goud alleen maar vergroot, maar omdat een vertienvoudiging van de waarde van cash impliceert dat de economie echt dood is en grote bevolkingsgroepen zonder inkomsten en met veel zwaardere lasten zitten. Voordat het zover is heeft iedereen allang een envelop-met-inhoud van Jan Kees de Jager in zijn brievenbus aangetroffen.
Ja. Ga even naar hun homepage, met 2x klikken zit je in de FAQs over beveiliging en kluisprocedures. Dan weet je een volgende keer een beetje waar je het over hebt voordat je je een mening aanmatigt.quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 20:01 schreef Toppiet het volgende:
Oftewel, de hele wereld stort in door een kettingreactie, banken, verzekeraars, multinationals imploderen, maar bullionvault is onkwetsbaar en je goud bij BV is superveilig.
Ah, fascinerend. Nou, leg mij maar eens uit hoe jij voor $100 een ounce goud uit de grond gaat halen terwijl het ieder ander minimaal $500 kost.quote:$100 goud is niet ondenkbaar. Goud is zoals je zelf zegt zijn eigen leven gaan leiden. Als goud 10 x instort dan hoeft dat niet te betekenen dat dollars 10x waardevoller zijn geworden. Misschien is het gewoon het einde van een bubbel.
Jij hebt het erover dat alle belangrijke valutas in de hele wereld waardeloos worden, alle geindustrialiseerde landen dus, en we iets zullen zien dat we ons hele leven niet hebben gezien. En jij koopt daarmee goud en zet die bij een extern goudbeheerder in het buitenland neer. Die goudbeheerder zegt dat hij heel betrouwbaar is. Als er één iemand onlogisch nadenkt dan ben ik dat zeker niet.quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 23:15 schreef dvr het volgende:
[..]
Ja. Ga even naar hun homepage, met 2x klikken zit je in de FAQs over beveiliging en kluisprocedures. Dan weet je een volgende keer een beetje waar je het over hebt voordat je je een mening aanmatigt.
[..]
Ah, fascinerend. Nou, leg mij maar eens uit hoe jij voor $100 een ounce goud uit de grond gaat halen terwijl het ieder ander minimaal $500 kost.
Kun je misschien ook even concreet aangeven op welke wijze Bullionvault (of wie dan ook) zich mijn goud zou kunnen toeeigenen? Ik heb duidelijk aangegeven waar je alle informatie (en bijbehorende bewijzen) over de eigendomsverhoudingen, kluisprocedures, beveiliging e.d. kunt vinden. Als je daar geen lek in kunt schieten zou je als rationeel mens toch moeten erkennen dat het goed in elkaar zit, in plaats van zonder enige kennis van zaken te hameren op een onveiligheid die niet bestaat.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 17:24 schreef Toppiet het volgende:
En jij koopt daarmee goud en zet die bij een extern goudbeheerder in het buitenland neer. Die goudbeheerder zegt dat hij heel betrouwbaar is. Als er één iemand onlogisch nadenkt dan ben ik dat zeker niet.
Ik zeg maar, in de prospectus van Enron werd Enron ook als een erg veilige belegging gezien. En dat was niet tijdens een moment dat de wereld naar hel en verdoemenis ging, wat hyperinflatie in alle geïndustrieerde landen wel impliceert.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 18:05 schreef dvr het volgende:
[..]
Kun je misschien ook even concreet aangeven op welke wijze Bullionvault (of wie dan ook) zich mijn goud zou kunnen toeeigenen? Ik heb duidelijk aangegeven waar je alle informatie (en bijbehorende bewijzen) over de eigendomsverhoudingen, kluisprocedures, beveiliging e.d. kunt vinden. Als je daar geen lek in kunt schieten zou je als rationeel mens toch moeten erkennen dat het goed in elkaar zit, in plaats van zonder enige kennis van zaken te hameren op een onveiligheid die niet bestaat.
Force Majeurequote:Op donderdag 5 augustus 2010 18:05 schreef dvr het volgende:
[..]
Kun je misschien ook even concreet aangeven op welke wijze Bullionvault (of wie dan ook) zich mijn goud zou kunnen toeeigenen? Ik heb duidelijk aangegeven waar je alle informatie (en bijbehorende bewijzen) over de eigendomsverhoudingen, kluisprocedures, beveiliging e.d. kunt vinden. Als je daar geen lek in kunt schieten zou je als rationeel mens toch moeten erkennen dat het goed in elkaar zit, in plaats van zonder enige kennis van zaken te hameren op een onveiligheid die niet bestaat.
Kortom, je hebt je nog geen minuut in de materie verdiept maar matigt je wel een mening aan.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 21:18 schreef Toppiet het volgende:
Ik zeg maar, in de prospectus van Enron werd Enron ook als een erg veilige belegging gezien.
Volledig onvergelijkbaar. Er valt niets om te zetten, want je goud bij Bullionvault is gewoon jouw eigendom waar niemand iets over te zeggen of mee te doen heeft. En w.b. force majeure, dan ligt mijn goud nog steeds tussen dat van de rijken der Aarde, allerlei institutionele beleggers en andere grootkapitalisten veillig in een Zwitserse kluis.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 22:13 schreef iamcj het volgende:
Zo heb ik wat teakbomen in brasil die op basis van zo'n soort artikeltje worden omgezet in aandelen van 1 of ander fonds op last van de AFM.
Voila. Daar is Bullionvault dus voor.quote:Je bezit pas goud als je het hebt.
Nope. Het mooie van Bullionvault is dat ze je ALLE risico's volledig uit de doeken doen. Als een overheid tot confiscatie overgaat (wat onder een fiat-stelsel logischerwijs nooit gebeurd is, en met goud in het buitenland of goud van buitenlandse eigenaren nooit gebeurd is) dan kan ik het met een druk op de knop tegen de marktprijs in geld of zilver omzetten, of het naar een kluis op een ander continent verplaatsen.quote:Op donderdag 5 augustus 2010 22:13 schreef iamcj het volgende:
Nog wat uit de voorwaarden.
Dus als een overheid waar je goud is besluit dat te confisqueren, krijg je natuurlijk mooi papiergeld voor terug en als dan het banksysteem instort, sta jij met lege handen
quote:Op donderdag 5 augustus 2010 22:54 schreef dvr het volgende:
[..]
Nope. Het mooie van Bullionvault is dat ze je ALLE risico's volledig uit de doeken doen. Als een overheid tot confiscatie overgaat (wat onder een fiat-stelsel logischerwijs nooit gebeurd is, en met goud in het buitenland of goud van buitenlandse eigenaren nooit gebeurd is) dan kan ik het met een druk op de knop tegen de marktprijs in geld of zilver omzetten, of het naar een kluis op een ander continent verplaatsen.
Kastegoeden, voorzover je die hebt, staan op een rekening bij Lloyds waarvan de Engelse staat meerderheidsaandeelhouder is. Vanzelfsprekend kun je ook dat geld met een druk op de knop in goud en zilver omzetten, of naar je eigen bankrekening laten terugboeken als je vreest dat die bank het niet gaat redden.
Land kopen en gewassen gaan kweken. En zo'n enorm probleem is het niet dat je geld enorm staat verspreid over een tig tal banken. Dat lijkt me alleen maar voordelig? En bizar dat je zo'n immense reactie typt om 4 uur in de ochtendquote:Op dinsdag 3 augustus 2010 03:59 schreef dvr het volgende:
[..]
Mijn enige andere zorg is dat de spaarbanken omvallen en de resterende banken en de overheid bij nader inzien mijn verdwenen tegoeden niet kunnen compenseren. Daar moet ik me nog eens over buigen, ook omdat mijn geld over een idioot aantal banken verspreid staat die allemaal verschillende termijnen en procedures hebben voor spoedoverboekingen, kasopnames, etc. (ik had al eens bedacht dat als de pleuris uitbreekt, ik alles aan de belastingdienst overmaak, bij wie ik het -als de rust eenmaal is weergekeerd- als onverschuldigde betalingen kan terugvorderen. Heeft iemand betere ideeën?).
Ja, in het oostblok misschien. Maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om in NL grond te kopen.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 17:31 schreef sitting_elfling het volgende:
Land kopen en gewassen gaan kweken.
Praktisch is het heel onhandig, het dateert dan ook van de tijd dat het depositogarantiestelsel veel minder dekking bood.quote:En zo'n enorm probleem is het niet dat je geld enorm staat verspreid over een tig tal banken. Dat lijkt me alleen maar voordelig?
"Onregelmatige werktijden" he?quote:En bizar dat je zo'n immense reactie typt om 4 uur in de ochtend![]()
Volgens mij hebben die gasten geen enkel benul van de monetaire fundamentals onder goud. Ze konden net zo goed bruine bonen verkopen. Maar hun markt gaat er de komende tijd heel anders uitzien. Nu de vraag steeds meer gedreven wordt door institutionele beleggers, soevereigns en goldbugs in plaats van de juwelenindustrie, en nu beleggers een steeds groter beslag leggen op het fysieke goud dat vroeger ten dienste stond van de bullion banks en hun speculanten, zullen ze met hele rare sprongen te maken krijgen die ze pas zien aankomen als het te laat is. Ook de aanbodkant gaat er heel anders uitzien, nu de grote mijnexploitanten zwemmen in het geld en aan het overnemen en consolideren zijn.quote:Ik denk overigens wel dat je je mening ten opzichte van goud iets zou bijtrekken op het moment dat je zelf een commodity trader zou zijn bij een trading boutique.
Als Bullionvault uit de lucht gaat, of als het hele internet ooit uit de lucht gaat, kan ik inderdaad voor langere tijd de controle over mijn goud kwijt zijn, en kan het gebeuren dat een curator of rechtsopvolger mijn goud tegen de dan geldende marktprijs zal liquideren. Dat is het ergste dat kan gebeuren, en het is uitermate onwaarschijnlijk omdat Bulionvault solide gefinancierd is (temeer nu Dhr. Rothschild een belang heeft genomen) en al zijn zaakjes goed voor elkaar heeft. Dat de goudhoeveelheid niet zou overeenkomen is gezien alle waarborgen uitgesloten, maar in het theoretische geval wordt dat door de verzekeraar gedekt.quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 07:14 schreef iamcj het volgende:
Breaking news:
ww.boullionvault.com overbelast en uit de lucht door geruchten dat de hoeveelheid goud niet overeen komt met alle aanspraken. De Engelse bank onderzoekt de zaak.
Ding dong.
Meneer DVR? Ja?. Wij zijn van VIa Mat, u heeft goud bij ons in de kluis via Boullionvault. Dat bedrijf is failliet dus we komen nu uw goud brengen, wilt u staafjes of plakjes?
quote:Op vrijdag 7 mei 2010 18:28 schreef SeLang het volgende:
Goud is een religie en dit topic is het bewijs
Wel interessant maar vind het nogal BNW over komenquote:Op zaterdag 14 augustus 2010 21:41 schreef dvr het volgende:
GATA's Adrian Douglas heeft een interessante analyse gepubliceerd van de prijzen die tweemaal daags door het monopolie van bullion banks aan de Londense LBMA vastgesteld worden. Er valt uit op te maken dat zij consequent stijgingen die eerder in de Aziatische markten zijn opgetreden omlaag manipuleren, op vergelijkbare wijze als in de jaren 60 de London Gold Pool deed (die uiteindelijk werd opgeblazen omdat ze tegen hun lage prijzen de vraag naar goud niet konden bijbenen).
Zie: http://www.gata.org/node/8918
Tja, daar kan ik niets mee als je niet aangeeft waarom. Die Adrian laat exact zien hoe hij de gegevens (die iedereen kan downloaden) geinterpreteerd heeft, welke conclusies hij daaraan verbindt en waarom. Ik heb er zelf nog geen gat in kunnen schieten (maar ben ook geen statistisch genie of beursexpert) en heb nog geen artikelen gezien waarin zijn conclusies weersproken worden. Tot dan ga ik er maar vanuit dat zijn beweringen kloppen (toegegeven, ook omdat ze al heel lang bestaande verdenkingen bevestigen).quote:Op zondag 15 augustus 2010 00:16 schreef Your_honor het volgende:
Wel interessant maar vind het nogal BNW over komen
quote:Soros favoured gold in Q2, cut US equities
BOSTON (Reuters) -
Billionaire investor George Soros in the second quarter stuck with his big bet on gold but slashed his holdings in dozens of major U.S. companies from Verizon Communications to Pfizer.
In a quarterly securities filing on Monday, Soros Fund Management reported owning substantially fewer U.S. listed stocks than three months earlier. The fund listed $5.1 billion of equities as of June 30, down 42 percent from $8.8 billion at the end of March.
After a terrible quarter for the stock market that saw the Standard & Poor's 500 Index plunge 12 percent, Soros may have been anticipating further turbulence ahead.
Top holdings from the first quarter including energy producers Hess Corp (HES.N) and Suncor Energy (SU.TO) and telecommunications giant Verizon were slashed. At the end of the second quarter he had $1.5 million worth of Hess, down from $302.5 million, $13.6 million of Suncor, down from $285.3 million and $395,000 worth of Verizon (VZ.N), down from $175.1 million.
The firm also cut back on drugmaker Pfizer (PFE.N), with holdings worth $4.7 million down from $91.4 million, banking company, JPMorgan Chase (JPM.N), cut to $3.9 million from $114.9 million, and Wal-Mart Stores (WMT.N), down to $673,000 from $72.9 million.
Soros does not typically explain his quarter-to-quarter moves. A spokesman for the firm declined to comment.
GOLD MOVES TO TOP
The fund firm said it owned 5.24 million shares of the SPDR Gold Trust (GLD.P) worth $638 million as of June 30. Though down slightly from the fund's 5.59 million shares owned at the end of the first quarter, that was the fund's biggest holding by dollar value.
With the sale of so many other holdings, the Gold ETF constituted almost 13 percent of the firm's total equities, up from 7 percent at the end of the first quarter.
Much of the rest of the top holdings at the firm at the end of the second quarter were convertible bonds from high technology companies like RF Micro Devices (RFMD) and Epicor Software (EPIC)
Dus zelfs in het klimaat van een dalende, op zijn grondvesten schuddende euro wist de dollar zich dit jaar niet als internationale safe haven te handhaven.quote:For a Change, U.S. Debt Is Staying in the U.S.
NEARLY a decade ago, when budget deficits ballooned in the United States, it was widely said that Washington — like Blanche DuBois in “A Streetcar Named Desire” — “depended on the kindness of strangers.” In Washington’s case, foreigners — mostly foreign governments — stepped in to buy most of the new Treasury securities being issued.
Who Lends to the United States?
Budget deficits have ballooned again, but the story is different this time. Americans are buying most of the new Treasuries being issued. Foreign governments, whose purchases were once critical, were net sellers of Treasury securities in the first half of 2010, according to figures released this week.
Bron: NY Times 21-08-2010
Mijn bedenking bij zilver is dat het in tegenstelling tot goud voornamelijk een commodity is, en dat het bij een beurscrash, landencrash of andere economische rampspoed waarschijnlijk eerst een flinke tik naar beneden krijgen; het Piepeloiscenario zeg maar. De vraag is of zilver tegen die tijd alweer zover gestegen is, dat het niet meer onder de prijs van vandaag zal kukelen. Daar ben ik niet van overtuigd, de gedragingen van banken en overheden nemen inmiddels zulke bizarre vormen aan, dat dergelijke klappen niet lang meer kunnen uitblijven. Ik denk o.a. aan de goud-swap tussen BIS en grote commerciele banken, en het nieuws van vandaag dat Spanje het geld uit zijn bijstandspot gebruikt heeft om eigen obligaties te kopen. Dat is totale waanzin (die anderzijds niet wezenlijk verschilt van hoe de VS al jaren zijn sociale stelsel 'financiert'). Hoe dan ook, voor nu lijkt zilver me een betere aankoop ná weer een paar van die klappen, maar vóór er paniek uitbreekt omdat de toekomst van dollar, euro, kredietgarantiestelsels en pensioenfondsen openlijk in twijfel getrokken wordt.quote:Op zondag 22 augustus 2010 00:02 schreef ikzelfover zilver:
Ik overweeg al een hele tijd om er in te stappen, maar heb nog geen besluit genomen. Hopelijk ga ik daar geen spijt van krijgen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |