En die vraag van Drive-r, dan, als er geld is, waarom breng je dat dan niet in? Hoef je minder hypotheek en koop je het op een salaris.quote:Op donderdag 14 april 2011 12:15 schreef heaven7 het volgende:
[..]
Omdat we sowieso op 1 salaris willen kopen en het door omstandigheden wrs ook niet eens kan om op 2 salarissen een hypotheek te krijgen.
Maar dan heb ik het antwoord. Bedankt ook Lienekien
Keuzes, keuzes.quote:Op donderdag 14 april 2011 12:19 schreef heaven7 het volgende:
Ah zo, nou omdat we onze spaarbuffer niet kwijt willen.
Of wachten, of een goedkoper huis kiezen.quote:Op donderdag 14 april 2011 12:21 schreef heaven7 het volgende:
Ja moeilijk! In theorie kan het 2e salaris dan natuurlijk gespaard worden maar voor je weer een nieuwe buffer hebt gaat er tijd overheen
Dat je meer hebt gespaard, een betere baan hebt, de huizenprijzen nog verder zijn gezakt. Zoiets.quote:
Ik redeneer dus precies hetzelfde als jijquote:Op donderdag 14 april 2011 12:12 schreef Drive-r het volgende:
Nee, dat is kosten koper. In feit verkoop jij je huis voor 189k en koop je iets nieuws (incl kk) voor 260k. Dan heb je dus 71k extra nodig aan hypotheek. Je hebt immers 260k nodig om je nieuw huis te kopen en 20k om de rest schuld aan de bank te betalen voor je oude woning.
Zie het in twee stappen:
1) Je verkoopt en hebt een restschuld van 20k
2) Je koopt met een hypotheek van 260k
Bij elkaar dus 280k schuld.
Al met al werk je jezelf gewoon in de nesten. Als je zo'n goed salaris hebt, had je gewoon moet aflossen.
Dat laatste sowieso inderdaad. We hebben ook helemaal geen huis op het oog verder maar het is wel prettig te weten in welke prijsklasse we kunnen starten. Een droomhuis zit er sowieso niet tussen, dat mag een vrijstaande worden.. ooitquote:Op donderdag 14 april 2011 12:54 schreef Lienekien het volgende:
Trouwens, het voordeel van een hypotheek op ้้n salaris terwijl je allebei verdient, is dat de hypotheek ook betaalbaar blijft als ้้n inkomen wegvalt.
Maar het is ook verstandig om in jullie ori๋nterende fase gewoon een goed kostenplaatje te maken. Wat komt er binnen, wat ben je straks kwijt aan vaste lasten, en overige uitgaven en wat houd je dan nog over om te sparen? Dan moet je een re๋el beeld krijgen van wat een hypotheek jullie per maand mag kosten. En ga vervolgens gewoon eens voor een ori๋nterend gesprek naar een bank en/of hypotheekadviseur. Als het goed is, sta je daarna buiten met een goed idee van de prijsklasse waarin je een huis kunt zoeken.
Het lijkt me beter het zo aan te pakken in plaats van omgekeerd: dat je eerst je droomhuis uitzoekt, en dan verwoed aan het rekenen slaat of jullie het wel kunnen betalen.
Dan is die kennis gewoon niet zo snugger. Er verdwijnt nooit zomaar 20k en of je het nu bij een nieuwe of een oude provider doet, zou niet uit moeten maken.quote:Op donderdag 14 april 2011 13:00 schreef MaLo het volgende:
[..]
Ik redeneer dus precies hetzelfde als jij. Het lijkt me zo stug dat die 20k in het niets zou verdwijnen. Maar daarmee was mijn kennis dus niet overtuigd. Hij zegt dat er alleen een restschuld zou zijn als je naar een andere hypotheekverstrekker zou gaan. En dat je de twee stappen die jij beschrijft, in ้้n stap zou kunnen zien, mits je tegelijk je oude huis verkoopt en het nieuwe koopt.
Maar mijn kennis zegt dus: er is geen restschuld, want wat heeft de hypotheekverstrekker nou voor verlies als jij een nieuwe hypotheek met een nieuw onderpand afsluit. Hij redeneert dat je maar 51k aan nieuwe hypotheek nodig hebt.
Wij zouden graag willen verhuizen, die 20k restschuld kunnen wij deels meefinancieren (ongeveer 7k, deels aflossen middels het beleggingsdeel (ongeveer 5k) en de rest als gift krijgen. Maar we kijken het nog eventjes aan, voorlopig nog maar even blijven zitten waar we zitten.
Misschien zijn er dingen veranderd of begrijp ik je verkeerd, maar ik heb bij mijn bankspaarhypotheek een ORV afgesloten die uitkeert ten gunste van de hypotheek, waardoor de maandlasten door ons beide zijn te dragen in ons eentje. Dus waarom zou je dan een huis opgeven?quote:Op maandag 8 november 2010 09:50 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Bij mijn huidige hypotheek is het gewoon zo dat mocht ik of mijn partner overlijden, de overlijdensrisicoverzekering het gedeelte afdekt dat nodig is voor mijn partner om eventueel te blijven wonen in de woning, zonder dat er hiervoor heel veel geregeld moet worden.
Bij een bankspaarhypotheek is het redelijk klote als je partner overlijd en je vervolgens nog een keer mag gaan regelen met de belastingdienst en dat soort zaken. Moet je niet willen als je net je partner verloren hebt dunkt mij.
http://www.hypotheken-forum.nl/viewtopic.php?f=11&t=6860quote:Als je gaat huren mag je bankspaarrekening voortzetten echter ontvang je dan niet dezelfde rente als je kreeg toe deze gekoppeld was aan de hypotheekrente.
Deze rente is afhankelijk van de dan geldende rentestand. De rekening zal verhuizen naar Box 3 en je hebt de mogelijkheid deze binnen 3 jaar weer te koppelen aan een nieuwe hypotheek.
Als je dus langer gaat huren dan 3 jaar zal deze niet meer gekoppeld kunnen worden en zal je dienen af te rekenen in box 1 over het rendement,,LET OP je mag wel de 20 jarige vrijstelling gebruiken dus afrekenen met de fiscus komt zelden voor. Je mag natuurlijk ook het bedrag inlossen op je hypotheek.
Om hier op terug te komen, volgens onze hypotheekadviseur kun je wel een deel meefinancieren. Omdat je tot 112% van de waarde van de woning kunt financieren. Per 1 augustus zal er dus minder meegefinancieerd kunnen worden.quote:Op donderdag 14 april 2011 12:14 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Aanvullend vraag ik me af of dat wel kan, die restschuld op die manier meefinancieren in een nieuwe hypotheek.
Iemand nog antwoord op mijn eerdere post? Ben wel benieuwd eigenlijk.quote:Op donderdag 14 april 2011 14:38 schreef mcintosh het volgende:
[..]
Misschien zijn er dingen veranderd of begrijp ik je verkeerd, maar ik heb bij mijn bankspaarhypotheek een ORV afgesloten die uitkeert ten gunste van de hypotheek, waardoor de maandlasten door ons beide zijn te dragen in ons eentje. Dus waarom zou je dan een huis opgeven?
En over het niet tijdelijk mogen huren, ik vond dit elders:
[..]
http://www.hypotheken-forum.nl/viewtopic.php?f=11&t=6860
Dan zou je dus 3 jaar mogen huren zonder last te hebben van box 3?
Dit klopt in elk geval niet. Het is nu niet zo, noch zijn er plannen voor.quote:Op zondag 24 april 2011 10:17 schreef draaijer het volgende:
Volgens mij krijg je nu al of binnenkort geen hypotheek meer voor alles boven de 100% executie waarden! Dus zorg ervoor dat je ook eigen geld hebt
Je kunt niet 123 zeggen wat het beste is. Fiscaal is het beste om zoveel mogelijk hypotheek te nemen, je hebt dan ook zoveel mogelijk aftrek.quote:Op zondag 24 april 2011 10:09 schreef Monco10 het volgende:
Wat is verstandiger, een hypotheek afsluiten voor stel 200.000 euro en de overige 50K zelf erin pompen of lekker 250K hypotheek nemen?
Of is het lood om oud ijzer uiteindelijk?
Nieuwe normen tophypotheken per 1 augustus 2011quote:Op zondag 24 april 2011 12:38 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dit klopt in elk geval niet. Het is nu niet zo, noch zijn er plannen voor.
Ja, precies. Aankoopwaarde. Dat gaat dus ni้t over de executiewaarde. Eigen geld is niet nodig.quote:Op maandag 25 april 2011 08:41 schreef draaijer het volgende:
[..]
Nieuwe normen tophypotheken per 1 augustus 2011
21 maart '11
Minister De Jager heeft een akkoord bereikt met de AFM en de Nederlandse banken over nieuwe regels voor tophypotheken. Een hypotheek zal bij aanschaf van een woning vanaf 1 augustus niet meer dan 110 procent (104 plus overdrachtsbelasting) van de aankoopwaarde van de woning mogen bedragen. In een eerder voorstel was nog sprake van een maximum van 112 procent. Daarnaast mag maximaal 50 procent van de waarde van de woning worden gefinancierd met een hypotheek waarbij vooraf geen vaste afspraken zijn gemaakt over de aflossing (aflossingsvrij).
Nee heb je, ja kun je krijgen.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 15:25 schreef Cwen het volgende:
Ik kom hier ook eens mijn neus om de hoek steken want ook mijn man en ik zijn bezig met het kijken naar eens huis. Hij is alleen nogal uitgesproken in z'n mening en dat is nog wel eens lastig...
Dus ik vraag me af wat jullie zouden doen:
- Leuk huis gezien, staat in klein dorp dat aan grotere stad vastligt. Dorp bestaat overwegens uit nieuwbouw en huizen van 300k+ (hoge WOZ, dus)
- Huis dat te koop staat heeft 4 kamers, 100m2 en is in 2003 gebouwd.
- Vraagprijs is 249.900
- Huis staat al 1,5 jaar te koop en we weten dat de eigenaars al een nieuw huis hebben (scheidng). Bij Open Huizen-route klonk de eigenaar best wanhopig.
- In betreffende straat staat eenzelfde woning reeds 2,5 jaar te koop voor ook deze prijs
Mijn man wil max. 210.000 voor dit huis betalen en beginnen met een openingsbod van 180.000. Ik vind dat nogal aan de rigoureuze kant - het is hartstikke crisis, maar is 25% onder de vraagprijs gaan zitten niet een beetje t้?
^^ dit dus, wij iets meer dan 17% van de vraagprijs af. Vandaag weer wezen klussen, morgen over, zoveel zin in en zo blij dat we onze 'poot' stijf hieldenquote:
Uiteraard...maar goed...vragen stellenw aarop hier wellicht iemand iets kan zeggen, geeft mij wellicht iets meer "rust":)quote:Op dinsdag 14 juni 2011 13:45 schreef Scorpie het volgende:
Ik zou die vragen stellen aan de hypotheekman die je maandag gaat spreken.
Ik heb meegenomen dat je momenteel 200 euro netto aan je lening aflost en geen overwaarde hebt. Je medische geschiedenis is vooral van invloed op je overlijdensrisico verzekering - waarvan hier vrijwel niemand iets kan zeggen. Mogelijk is het geen probleem, maar grote kans dat je medisch onderzoek krijgt. Zo te horen gaat het momenteel goed met je dus zou dat niet zo'n probleem moeten zijn.quote:Op basis van je ingevoerde gegevens vind je hieronder een indicatie van het maximale hypotheekbedrag dat je mag lenen.
Maximaal te lenen ค 235.768,-
Overwaarde huidige woning ค 0,-
Maximaal te besteden ค 235.768,-
En bereid je voor.. die site kon je zelf ook vinden...quote:Op dinsdag 14 juni 2011 13:45 schreef Scorpie het volgende:
Ik zou die vragen stellen aan de hypotheekman die je maandag gaat spreken.
Dat is nu waarom je meerdere adviezen moet inwinnen. Je hebt veel verschillende hypotheekvormen met allemaal een eigen voor- en nadelen. Ook is NHG het overwegen waard en moet je goed nadenken wat je wilt als je straks 68 bent en je hypotheek loopt af. Wil je dan nog steeds rente betalen (zonder HRA), of moet je huis dan gewoon afgelost zijn? Of wil je liever op je 60e alles afgelost hebben, zodat je op tijd rustiger aan kan doen met werken? Of verwacht je dat je vrouw (10 jaar jonger, handig) nog doorwerkt tot jij 75 bent, om de gaten die je krijgt met je pensioen te dichten?quote:Op dinsdag 14 juni 2011 14:52 schreef joers1 het volgende:
....bovenstaande berekening had ik natuurlijk al gedaan. Maar zoals menig adviseur al zegt: de standaard-berekeningen op internet zijn vaak zeer mager en te algemeen.
Mijn vragen worden met die standaard-berekeningen in elk geval niet beantwoord. Maar toch bedankt voor je hulp
wat mij gewoon bevreemd, zijn de vele verschillende verhalen. Heb 3 "onafhankelijke" adviseurs gesproken en alledrie vertelden ze wat anders. Bij de ene was de lening geen probleem, de ander kon met mijn gewenste maandlast een hypotheekbedrag van 245.00 bieden en de ander niet meer dan 220.000....
Dit vind ik een nogal nutteloze opmerking....bovendien slaat het totaal nergens op. Simpelweg omdat het v้้l te kort door de bocht is.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 17:19 schreef Drive-r het volgende:
En bedenk zelf uberhaupt: wil je een lening aan gaan voor 230,000 euro, terwijl je blijkbaar momenteel niet eens in staat bent een spaarpotje op te bouwen?
Hoezo, het lijkt me toch wel een gedachte waar je even 2 minuten bij mag stil staan. Lees mijn post nog eens, ik zeg nergens dat je niet moet doen. Ik zeg alleen dat je er even bij stil moet staan. Als jij denkt dat het verder ok is omdat je zo je redenen had, dan is er niks aan de hand en moet je het vooral doen.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 17:35 schreef joers1 het volgende:
[..]
Dit vind ik een nogal nutteloze opmerking....bovendien slaat het totaal nergens op. Simpelweg omdat het v้้l te kort door de bocht is.
Het wordt nog krapper trouwens, vergeet te vermelden dat ik 7 juli 's avonds laat op vakantie gaquote:Op woensdag 15 juni 2011 09:56 schreef Five_Horizons het volgende:
Jawel, maar het wordt wel krap. Je moet zeker nu wel actie gaan ondernemen.
Dat dacht ik dus ook...en dat is ook wat ik van vrijwel alle "kenners" al hoor.quote:Op woensdag 15 juni 2011 07:41 schreef Worteltjestaart het volgende:
Het meefinancieren van de KK is toch wel redelijk standaard. Zeker in het geval van een NHG-hypotheek
Desnoods ga je toch een maandje op variabele rente zitten.quote:Op woensdag 15 juni 2011 09:55 schreef sanger het volgende:
Hoelang gaat er normaal gesproken overheen bij het oversluiten na de rentevaste periode?
Ik moet gaan oversluiten omdat de rentevasteperiode 15 juli a.s. verloopt. Nu wil ik gaan rondkijken naar andere aanbieder omdat een lagere rente mogelijk moet zijn dan het verlengingsvoorstel. Ga ik dat nog redden?
Ja, toevallig dacht ik daar ook net aanquote:Op woensdag 15 juni 2011 14:45 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Desnoods ga je toch een maandje op variabele rente zitten.
Geeft je iets meer lucht.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |