Klopt niet helemaal, bij bespoke kies je geen model namelijk. Het patroon wordt speciaal voor jou gemaakt, dat gaat echt heel wat verder dan een model kiezen.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 21:21 schreef Drive-r het volgende:
[..]
SS doet wel compleet maatwerk, maar nog steeds enkel van hun "standaard" modellen. Als die pasvorm jou niet goed zit, dan wordt het nooit echt wat. Dat is het grote verschil tussen "maatwerk" en "bespoke". Maatwerk is niks anders dan een bepaald model pak aan jouw maten aanpassen. Maar sommige modellen staan of zitten nou eenmaal minder bij een bepaald persoon dan anderen, da's vrij simpel. Bij bespoke kies je model en maat. Bij maatwerk enkel maat.
Dat was wat ik bedoelde. Bij maatwerk kies je een model dat verder vast ligt en worden de maten naar wens aangepast. Bij bespoke wordt het model en de maat naar wens aangepast, dan kies je inderdaad geen model, maar maak je een model naar wens.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 23:08 schreef Mastroianni het volgende:
[..]
Klopt niet helemaal, bij bespoke kies je geen model namelijk. Het patroon wordt speciaal voor jou gemaakt, dat gaat echt heel wat verder dan een model kiezen.
ftfy.quote:Op woensdag 11 augustus 2010 00:04 schreef ScarFace- het volgende:
RTW - Ready to wear : confectiepak dat nog wat aangepast kan worden, o.a. door de pijpen om te zomen, de mouwen te verlengen of in te korten en het pak wat extra te tailleren.
CttB - Cut to the Bone: een pak dat zo strak mogelijk gesneden is, oftewel niet op het lichaam gesneden maar op de onderliggende botten. Kan maatwerk zijn, hoeft in het geheel niet comfortabel te zitten.
MtM - Made to Measure: een confectiepak wordt op jouw maten gemaakt. Dit is wat vrijwel alle winkels als "maatpak" aanprijzen.
Bespoke: Echt, 100% maatwerk. Je hele lichaam wordt opgemeten en het hele pak wordt op maat gemaakt. Definiërende factor is dat degene die je maten opneemt ook het patroon tekent en de stukken stof waaruit je pak gemaakt wordt knipt.
Cttb = Mtm bij Suit Supply, ik heb een aantal Cttb-shirts en die zijn echt niet uit het rek gepakt en aangepast, dat kan met mijn maten helemaal niet zonder dat het een zooi wordt.quote:Op woensdag 11 augustus 2010 00:04 schreef ScarFace- het volgende:
RTW - Ready to wear :
CttB (suit supply term) - RTW + verstellen: Een semi-zittend jasje laten aanpassen. Wordt nooit supercomfortabel, maar het staat en zit wel mooi.
MtM - Made to Measure: een confectiepak wordt op jouw maten gemaakt. Dit is wat vrijwel alle winkels als "maatpak" aanprijzen.
Bespoke: Echt, 100% maatwerk. Je hele lichaam wordt opgemeten en het hele pak wordt op maat gemaakt.
En toch heb je 't niet goed gefixedquote:Op woensdag 11 augustus 2010 11:53 schreef W1ZZ het volgende:
Hoezo hoop discussie om weinig!? Ik vind 't schandalig dat sommige pakkenwinkels schermen met termen als bespoke omdat ze weten dat klanten ooit ergens gelezen hebben dat dat het summum is, en dat dan uiteraard niet leveren. Uitholling van deze termen en van het ambacht.
Maar wat is het probleem daarmee? Degene die het patroon maakt is key. Hij moet jouw wensen interpreteren en daar "meer" van maken. Dat hij de stof niet knipt zal me verder boeien, hij zorgt er wel voor dat dat goed gebeurt tenslotte. Je kiest op Savile Row toch voor de stijl van een bepaald huis, niet voor de cutter.quote:Op woensdag 11 augustus 2010 22:56 schreef W1ZZ het volgende:
The Row is natuurlijk ook aan verandering onderhevig. Van oudsher was degene die je opmat en de stof knipte de 'senior,' degene die de verantwoordelijkheid had het pak perfect zittend te maken en de gevaarlijkste klus moest doen: een verkeerde haal van een schaar = dure stof naar de klote, terwijl een verkeerd in elkaar genaaid pak uit juist geknipte stukken stof als het moet altijd weer uit elkaar gehaald kan worden. Dat de groten dit niet meer doen wijt ik eerder aan het feit dat ze tegenwoordig grote winkels met verkopers hebben dan aan een veranderende of een altijd bestaande andere definitie van bespoke. Voor mij is bespoke ook eerder iets zoals Thomas Mahon of de kleine onafhankelijke kleermakers uit Napels.
Een andere definitie van bespoke die ik vaak ben tegengekomen is dat je bespoke krijgt als je een stuk stof uitkiest en dat dan voor jouw pak bestemd is. Maarja, dan valt behalve RTW ineens alles onder bespoke.
Omdat hier drie mensen dezelfde uitleg geven op verschillende manier. Ik denk dat iedereen RTW, MTM en bespoke inmiddels wel door heeft. Verder moet mensen gewoon begrijpen dat daartussen en groot grijs gebied ligt, dat soms "misbruikt" wordt.quote:Op woensdag 11 augustus 2010 11:53 schreef W1ZZ het volgende:
Hoezo hoop discussie om weinig!? Ik vind 't schandalig dat sommige pakkenwinkels schermen met termen als bespoke omdat ze weten dat klanten ooit ergens gelezen hebben dat dat het summum is, en dat dan uiteraard niet leveren. Uitholling van deze termen en van het ambacht.
Ik heb ook geen probleem met de werkwijze van de Row, ik zeg alleen dat dat in mijn ogen geen bespoke (meer) is. Ik ben daar blijkbaar wat preciezer in dan jij.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 09:15 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Maar wat is het probleem daarmee? Degene die het patroon maakt is key. Hij moet jouw wensen interpreteren en daar "meer" van maken. Dat hij de stof niet knipt zal me verder boeien, hij zorgt er wel voor dat dat goed gebeurt tenslotte. Je kiest op Savile Row toch voor de stijl van een bepaald huis, niet voor de cutter.
Want een complete onzin. Bespoke is nooit gedefinieerd geweest als zodanig. Bespoke is traditie-getrouw (en daar kan je eindeloos veel bronnen op raadplegen) geassocieerd met het feit dat het kledingstuk geknipt wordt uit een patroon dat speciaal getekend is voor een bepaalde klant. Daarin onderscheidt het zich dus ook van RTW of MTM.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 10:05 schreef W1ZZ het volgende:
[..]
Ik heb ook geen probleem met de werkwijze van de Row, ik zeg alleen dat dat in mijn ogen geen bespoke (meer) is. Ik ben daar blijkbaar wat preciezer in dan jij.
Kan ik het wederom niet mee eens zijn. Natuurlijk waren er vroeger kleine ateliers waar 1 enkele persoon alles deed. Vroeger was bespoke ook zelfs goedkoop, juist om die reden. Kwaliteit was vaak vrij slecht. Maar je had ook toen al grotere ateliers waar mensen kwamen voor de stijl van de eigenaar, en die sneed niet alles zelf.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 10:58 schreef W1ZZ het volgende:
En zoals ik een paar posts naar boven ook al uitlegde waren traditiegetrouw de maatnemer, de patroontekenaar en de knipper dezelfde persoon. Dus als we tradities als leidraad nemen klopt mijn definitie prima.
Die eigenlijk betekenis gebruikt niemand meer, ik gaf je volgens mij al de algemeen geaccepteerd definitie en die maakt duidelijk onderscheidt tussen MTM, RTW en bespoke - ik zie je probleem niet.quote:Daarnaast is de eigenlijke letterlijke betekenis van bespoke dat de klant een stuk stof uitkoos dat dan voor zijn pak gereserveerd werd, oftewel het stuk stof was spoken for / bespoke. Maar zoals ik bovenstaand ook al uitlegde zou die definitie tegenwoordig letterlijk alles behalve RTW omvatten.
Zucht.quote:We moeten dus met een modernere definitie werken, en ik kies ervoor om de mijne te hanteren. Dat jij 'm ruimer wilt nemen moet je zelf weten.
Sorry, ik laat me meeslepen. On-topic:quote:
Dat is niet alleen op de schouder, maar ook de zakken zijn dichtgenaaid en de knopen op de mouw zijn nog niet aangezet. Zo voorkom je dat de zakken openstaan in de winkel en het Is makkelijker met vermaken.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 23:45 schreef tim2308 het volgende:
Waarom zitten er bij de duurdere pakken nog altijd de (witte) draden op de schouder als ze in de winkel hangen?
Vanita is bekend, maar lag een beetje uit de richting gisteren, misschien toch maar even langs gaan binnenkort.quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 23:21 schreef JaapTrekhaak het volgende:
Vanita (Denneweg, Den Haag) heeft wel wat leuks. Ze hebben een aantal basics van linnen (komen bij Kent Wang vandaan volgens mij). Daarnaast hebben ze ook nog pochets van Simonnot Godard. Heel erg fraai zijn deze!
Zie ook: http://blog.vanita.nl/2010/07/arrival-simonnot-godard.html
Draag hem iig niet kaarsrecht..quote:Op donderdag 12 augustus 2010 12:13 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Sorry, ik laat me meeslepen. On-topic:
Panama hats: Wat is done and not done?
[ afbeelding ]
Ik heb er geen verstand van. Bij The English Hatter in Amsterdam onlangs toch maar eentje aangeschaft, leek me wel zo handig op safari deze zomer. Bleek een uitstekende koop te zijn, paste perfect en het model was vrij klassieke met een kleine aanpassing. De weef is iets meer geopend op bepaalde plekken, dus je had nog wat verkoeling af en toe.
Kijk hier eens voor verschillende soorten The Urban Gentleman.quote:Op zondag 5 september 2010 08:24 schreef turnazz het volgende:
ik zoek een goede stijlvolle witte polo.. welke merk raden jullie aan? heb van alles geprobeerd, maar het is het net niet altijd.
Wat is een stijlvolle polo? Gewoon effen kleur en geen poespas?quote:Op zondag 5 september 2010 08:24 schreef turnazz het volgende:
ik zoek een goede stijlvolle witte polo.. welke merk raden jullie aan? heb van alles geprobeerd, maar het is het net niet altijd.
Ik kan het me wel voorstellen, als je daar aan het winkelen bent en je ziet een mooi Brioni pak kun je het natuurlijk gewoon kopen. Zijn dezelfde pakken als die je in NL of Italië koopt.quote:
bronquote:Eerste Hackett store in Nederland
“Mode voor de sophisticated men,” duidt Evelyn van Amelsfoort de herenkleding van Hackett aan. Het type man is volgens Hackett goed te vinden in Amsterdam Zuid, waar 12 oktober de eerste winkel van het Britse merk in Nederland opent.
In het stadsdeel Zuid lopen volgens Evelyn van Amelsfoort, woordvoerster van Hackett, heel wat mannen rond die geïnteresseerd zijn in de kleding van het Britse kledingmerk. “Niet alleen daar hoor,” zegt ze snel. “Maar het is wel een goede locatie om de eerste Hackett store in Nederland te openen.” Volgens Van Amelsfoort is het voorlopig de enige winkel van Hackett die op de planning staat in Nederland.
Hackett’s klassieke herenkleding voor de moderne man, werd al verkocht in Amsterdam, bij Romeyn Mode in de Utrechtsestraat. Zes jaar geleden begonnen de broers Marco en Henk Romeyn daar met de verkoop van het herenkledingmerk. Vanaf 12 oktober verrichten ze de exploitatie van de eerste Nederlandse Hackett winkel. De winkel, in het midden van de Cornelis Schuytstraat, is het toonbeeld van Britse luxe en geeft een industriële, loftachtige omgeving. In de zes jaar dat de broers de kleding verkochten, kregen ze erg veel vertrouwen in het merk. “We zien dat Hackett als Brits merk erg aanslaat bij de huidige consument.” Ook zij vinden Amsterdam Zuid een goede locatie. “De Cornelis Schuytstraat is voor ons de beste plek voor een eerste winkel, omdat het gezelligheid en een hoog serviceniveau perfect op elkaar zijn afgestemd.”
Een stijl heeft de kleding van het in 1979 opgerichte modebedrijf niet. Liever biedt het merk ruimte om verschillende combinaties te maken en in te spelen op de individuele wens van de klant. Wel heeft Hackett een aantal vaste thema’s in de collectie, zoals de typisch Britse sport polo. De kleding kan vergeleken worden met merken als Gant, Polo Ralph Lauren of Tommy Hilfiger.
Omdat het de eerste Hackett winkel in Nederland is, komt Jeremy Hackett naar Amsterdam om de winkel te openen. Jeremy Hackett is samen met Ashley Lloyd-Jennings oprichter van het modemerk. Het tweetal opende in 1983 hun eerste winkel; een tweedehands winkel waarbij de nadruk op de winkelervaring lag. Later produceerden de ondernemers hun eigen label, Hackett. Momenteel is het merk te koop in zestien landen.
Volgens mij verkoopt de Bijenkorf dit toch ook al een aardig tijdje? Hoe dan ook, prima merk, hun Chelsea block past mij goed.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |