abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 20 juni 2010 @ 16:34:54 #176
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_83059648
quote:
Op zondag 20 juni 2010 16:25 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Naaa
Als je leert voor grafisch vormgever is het echt wel belangrijk dat je Photoshop en quarkxpress beheerst. En een econoom die niet met Excell kan omgaan...
Klink. klare. onzin.

Echt.

Je leert concepten, je leert basisprincipes, je leert vaardigheden. Waar het niet om gaat is hoe een specifieke functie in een specifieke versie van een specifiek stuk software gebruikt.

Waarom niet? Omdat je de rest van je leven iets moet hebben aan je opleiding. Waar je sowieso niets aan hebt de rest van je leven, is als je leert hoe een programma werkt wat vandaag de dag relevant is, omdat de kans groot is dat het morgen niet meer relevant is.

Je voorbeeld met Quark toont dat al direct goed aan. Dat pakket was 20 jaar geleden de standaard als het om DTP ging. Tegenwoordig is het echter alleen voor bejaarden en gebruikt een hip persoon InDesign.

Als je de basisprincipes van het vormgevingsvak goed onder de knie hebt, doet zo'n softwareswitch je niks. Misschien een klein cursusje, misschien wat artikelen lezen op internet, maar na een week ben je net zo handig met InDesign als je ooit was met Xpress. Mensen die echter hun hele ambacht hadden gebaseerd op hoe Xpress precies functioneert, vallen door de mand.

Hetzelfde is al heel vaak gebeurd in korte geschiedenis van professioneel ICT gebruik. Ooit waren WordPerfect, dBase en Lotus 123 grote namen. Ooit maakte je muziek met Cubase en monteerde je video met Première. Tegenwoordig is die software vervangen voor andere "standaarden" en de kans is groot dat het veld over 10 of 20 jaar er weer radicaal anders uitziet.

Alleen mensen met gedegen basiskennis weten zich in zo'n maatschappij staande te houden, want zij zien software alleen als gereedschap om hun vak uit te oefenen. Mensen die hun vak echter zien als het bedienen van een specifiek programma zijn ten dode opgeschreven.
  zondag 20 juni 2010 @ 16:35:40 #177
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_83059699
quote:
Op zondag 20 juni 2010 16:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Succes met het rondsturen van je presentatie als je die in Keynote hebt gemaakt.
Exporteren als webpagina, video, PDF of (desnoods) PowerPoint bestand. Geen probleem natuurlijk.
pi_83059803
quote:
Op zondag 20 juni 2010 16:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Succes met het rondsturen van je presentatie als je die in Keynote hebt gemaakt.
Dat kun je nog wel met PDF fixen. Maar de meeste alto's hier begrijpen niet dat het niet echt werkt om lekker alternatief te blijven als je omgeving van je verwacht dat je een DOCX-stuurt, of dat nu je projectgroep is die met Word werkt en hun deel van de opdracht doen. Of dat de docent is die met Word/Excel werkt, om vervolgens je het aangepaste document terug te sturen met opmerkingen.

Ik heb natuurlijk nooit gezegd dat met DOCX werken ideaal is, of dat het een toppiejoppie bestandsformaat is. Dat is ook niet echt aan mij, maar aan datzelfde management die ervoor kiest met wangedrochten als SharePoint te werken.
url
  zondag 20 juni 2010 @ 16:39:41 #179
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_83059927
quote:
Op zondag 20 juni 2010 16:37 schreef Drommelsch85 het volgende:

[..]

Dat kun je nog wel met PDF fixen. Maar de meeste alto's hier begrijpen niet dat het niet echt werkt om lekker alternatief te blijven als je omgeving van je verwacht dat je een DOCX-stuurt, of dat nu je projectgroep is die met Word werkt of dat de docent is die met Word/Excel werkt, om vervolgens je het aangepaste document terug te sturen met opmerkingen.
Het bestandsformaat waarin je werkt heeft niets te maken met het bestandsformaat wat je uiteindelijk oplevert. Als je uiteindelijk een DOCX wilt opleveren, kun je je teksten alsnog wel in Notepad schrijven.
  zondag 20 juni 2010 @ 16:39:52 #180
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_83059935
quote:
Op zondag 20 juni 2010 16:34 schreef Tijn het volgende:

[..]

Klink. klare. onzin.

Echt.

Je leert concepten, je leert basisprincipes, je leert vaardigheden. Waar het niet om gaat is hoe een specifieke functie in een specifieke versie van een specifiek stuk software gebruikt.

Alleen mensen met gedegen basiskennis weten zich in zo'n maatschappij staande te houden, want zij zien software alleen als gereedschap om hun vak uit te oefenen. Mensen die hun vak echter zien als het bedienen van een specifiek programma zijn ten dode opgeschreven.
Words of wisdom.

Edit: al kan ik me de frustratie wel voorstellen, mijn klas zou ook al stressen als ze een TXT toegestuurd zouden krijgen
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
  zondag 20 juni 2010 @ 16:44:10 #181
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_83060135
quote:
Op zondag 20 juni 2010 16:25 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Naaa
Als je leert voor grafisch vormgever is het echt wel belangrijk dat je Photoshop en quarkxpress beheerst. En een econoom die niet met Excell kan omgaan...
Als je niet boven het niveau van een knoppencursus uit komt dan maakt het ook geen drol uit wat voor computer je hebt.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
pi_83060793
Je kan in Pages toch gewoon exporteren naar Office formaat, of zeg ik nu iets heel doms?
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 20 juni 2010 @ 16:58:47 #183
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_83060912
quote:
Op zondag 20 juni 2010 16:14 schreef Breathtaking het volgende:

[..]

Als ik dubbelklik op een afbeelding op mijn bureaublad dan kan ik klikken wat ik wil maar opent 'ie niet. Nu gebruik ik daar gewoon de spatie voor, dus op zich geen probleem. Maar aan het begin vond ik dat soort dingen totaal niet logisch..
Dat is ook niet logisch, want dubbelklikken behoort gewoon te werken. Hell, ik kan het in mijn versie van OSX niet eens uitzetten.

pi_83061335
quote:
Op zondag 20 juni 2010 16:58 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Dat is ook niet logisch, want dubbelklikken behoort gewoon te werken. Hell, ik kan het in mijn versie van OSX niet eens uitzetten.

[ afbeelding ]
Hm, na wat klooien met de instellingen van m'n trackpad doet 'ie het ineens wel terwijl dat hiervoor niet lukte ik kan er gewoon niet mee omgaan !
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 20 juni 2010 @ 17:10:18 #185
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_83061387
quote:
Op zondag 20 juni 2010 17:09 schreef Breathtaking het volgende:

[..]

Hm, na wat klooien met de instellingen van m'n trackpad doet 'ie het ineens wel terwijl dat hiervoor niet lukte ik kan er gewoon niet mee omgaan !
2 vingers tappen is rechtsklikken he
pi_83061541
quote:
Op zondag 20 juni 2010 17:10 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

2 vingers tappen is rechtsklikken he
Ja al die zoveel vingers dit zoveel vingers dat dingen kan ik ook niet mee omgaan. Op de Macbook Pro van m'n vriendje dan weer wel maar op m'n eigen trackpad niet
pi_83064194
Die drie en vier vinger gestures heb ik ook nooit zo begrepen. Twee vingers klikken en scrollen is daarentegen super. Ben ook benieuwd hoe het kinetic scrollen van die nieuwe MBP's werkt. Ik kan me niet voostellen dat dat in Word gaat functioneren
  zondag 20 juni 2010 @ 18:27:57 #188
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_83064508
quote:
Op zondag 20 juni 2010 16:34 schreef Tijn het volgende:

[..]

Klink. klare. onzin.

Echt.
Bla
Succes met solliciteren als grafisch vormgever zonder Photoshop kennis.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 20 juni 2010 @ 18:33:16 #189
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_83064682
quote:
Op zondag 20 juni 2010 16:21 schreef Tijn het volgende:
(...)
Alsof je Word nodig hebt om een goede scriptie te schrijven, kom op zeg
Integendeel.

Ik erger me blauw aan mensen, bedrijven, instellingen, etc. die professioneel proberen over te komen maar dan wel al hun documenten opmaken in Word

Het ziet er zo verschrikkelijk amateuristisch uit.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
  zondag 20 juni 2010 @ 18:35:46 #190
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_83064757
quote:
Op zondag 20 juni 2010 18:27 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Succes met solliciteren als grafisch vormgever zonder Photoshop kennis.
Je draait dingen om. Een grafisch vormgever zal met Photoshop kunnen werken omdat hij grafisch vormgever is. Dezelfde persoon zal met andere tooling ook iets moois kunnen maken.

Je kan mij wel 100 cursussen photoshop geven maar dan nog komt er niks moois uit.
  zondag 20 juni 2010 @ 18:36:05 #191
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_83064765
quote:
Op zondag 20 juni 2010 18:33 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

Integendeel.

Ik erger me blauw aan mensen, bedrijven, instellingen, etc. die professioneel proberen over te komen maar dan wel al hun documenten opmaken in Word

Het ziet er zo verschrikkelijk amateuristisch uit.
Who gives a flying fuck hoe een factuur eruitziet? Als alles eropstaat, het eindbedrag duidelijk is en het rekeningnummer gemakkelijk te vinden is...
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  zondag 20 juni 2010 @ 19:07:31 #192
12221 Tijn