Thiemo gaat op korte termijn naar Vegas om te gaan trainen met G. Reyes. Dat verklaart dus ook waarom hij geen toernooien speelt na de davis cup week. Lijkt me een juiste keuze, zeker wat fysiek en voetenwerk betreft kan hij nog veel vooruitgang boeken!
quote:
Ster van De Bakker rijst
door Marco Knippen. maandag 28 juni 2010 | 10:06 | Laatst bijgewerkt op: maandag 28 juni 2010 | 10:08
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten
Quantcast
TENNIS - De scheidslijn tussen potentie en prestatie begint te vervagen.
Thiemo de Bakker illustreerde op Wimbledon, net als recentelijk op Roland Garros, dat zijn ster rijzende is. In het veld van 128 deelnemers schaarde hij zich opnieuw onder de laatste 32.
De 21-jarige kopman van het Nederlandse tennis voldeed aan de verwachtingen die aan zijn huidige status, maar ook aan zijn juniorenverleden kleven. In 2006 regeerde hij aan de Londense Church Road als jeugdspeler in het enkelspel van de talentencategorie. En vier jaar later meldde hij zich, tot prof uitgegroeid, als vertegenwoordiger uit de mondiale top-50 op de All England Club.
De ruime voldoende die hij met de zwaarbevochten zege op de Colombiaan Santiago Giraldo (16-14 in de vijfde set), de strafexpeditie tegen de uitgewoonde Amerikaan John Isner en het acceptabele verlies van zaterdag tegen de Fransman Paul-Henri Mathieu (6-7, 6-7, 7-6, 4-6) scoorde, geldt wel slechts als cijfer op een tussenrapport. Want voor hij een gediplomeerd grastennisser is, moet De Bakker nog het nodige huiswerk maken.
Verplichte kost zou daarbij het ontleden van zijn collega's moeten zijn. Met extra aandacht voor het serve-volleyspel van Michael Llodra, het voetenwerk van Rafael Nadal, de vechtlust van Lleyton Hewitt, de aanvallende intenties van achteruit van Andy Roddick en de variatie van Roger Federer.
Als hij van elk van die vijf hun wapen tot de zijne weet te maken, kan hij zich ontpoppen tot de gevaarlijke outsider die velen in hem zien. Onder hen Rohan Goetzke, technisch directeur van de Nederlandse tennisbond én ex-coach van Richard Krajicek, de Wimbledon-kampioen van 1996. "De grootste winst valt te behalen op het vlak van bewegen, en dan vooral in de hoeken", doceert Goetzke. "Weet hij zijn voetenwerk aanzienlijk te verbeteren, dan creëert hij meer opties. Zeker ook als hij nog aan lichamelijke kracht wint."
Goetzke bespeurde deze week bij De Bakker een gebrek aan lef. "Je ziet dat Thiemo zich op belangrijke momenten nog onzeker voelt, maar dat is niet verwonderlijk. Hij mist de routine en ervaring die op dit podium is vereist. Bij Richard (Krajicek, red.) was het in zijn beginjaren niet anders. Ook hij heeft moeten leren beseffen dat hij op gras kon excelleren."
De hoofdrolspeler, die op de wereldranglijst weer iets oprukt, kon zich wel in die analyse vinden. "Het is zeker niet zo dat ik gras verafschuw, maar ik zal uren moeten maken om beter te worden. Mijn tekortkomingen worden op deze ondergrond uitvergroot. In cruciale fasen sluipt daarom twijfel in m'n spel. Dat moet ik in de nabije toekomst zien uit te bannen."
Om aan zijn zwakke punten te schaven en aan zijn fysiek te werken, reist De Bakker pal na de Daviscup-ontmoeting met Wit-Rusland (9-11 juli) naar Las Vegas af. In de woestijn laat hij zich weer onder handen nemen door Gil Reyes, de fitnessgoeroe en gewezen vertrouwensman van Andre Agassi. In die periode gaat hij zich beraden op zijn nauwe samenwerking met Goetzke, Daviscup-captain Jan Siemerink en de Duitser Mats Merkel, die hem vanuit het ontwikkelingsprogramma van kledingsponsor Adidas begeleidt. Want ook de coaching beschouwt De Bakker als een puzzelstukje dat nog gelegd dient te worden.
"Ik ben op het punt aanbeland dat ik een privé-coach nodig heb. Wie dat wordt, weet ik nog niet. In elk geval iemand met wie ik het goed kan vinden en die ik respecteer. Het prijskaartje dat daaraan hangt, ben ik bereid zelf te betalen, als investering in m'n carrière."