abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_82827495
Dag mede-migranten,

Ik ga mij binnenkort uitschrijven uit het GBA omdat ik mij in Italië ga vestigen en ik daar ga werken. Ik heb contact gehad met mijn zorgverzekering (IZA) die zegt dat mijn verzekering dan komt te vervallen.

Hoe zijn jullie verzekerd? Wat zijn goede en voordelige verzekeringen voor Nederlanders in het buitenland en waar moet ik op letten? Omdat ik een oogaandoening heb wil ik wel graag goed verzekerd blijven, en liefst ook op zo'n manier dat doktersbezoeken in Nederland gewoon gedekt blijven (ik moet 2 keer per jaar mijn oogarts hier in NL bezoeken).

Dan nog een vraag over de belastingdienst. In Nederland zal ik geen inkomen meer hebben, in Italië dus wel. Moet ik de Italiaanse inkomsten doorgeven aan de Nederlandse belastingdienst of betaal ik alleen in Italië belasting? Ik wil niet voor onaangename verrassingen komen te staan, dat ik na een jaar ineens ook nog eens de belastingkas in NL mag gaan spekken.

Bedankt alvast!
pi_82827678
Oh, en ik lees ook nog dit op internet:
quote:
Het is volgens de Nederlandse wet niet toegestaan om krediet te ontvangen in Nederland als je er niet woont. Dit betekent dus dat je niet rood kan staan op je rekening en dat je geen Nederlandse credit card mag hebben.
Ik wil graag mijn Nederlandse rekening behouden en liefst ook mijn creditcard. Iemand ervaring hiermee, klopt het wat hier staat? (Ga nu even mijn bank bellen)

Edit: de ING zegt dat ik mijn betaalrekening en creditcard gewoon kan behouden.

[ Bericht 8% gewijzigd door gifkwal op 15-06-2010 12:24:24 ]
  dinsdag 15 juni 2010 @ 12:00:14 #3
169701 HugoBaas
Ik ben niet meer hier
pi_82827860
quote:
Op het moment van emigratie eindigt uw belastingplicht in Nederland, tenzij u na het moment van emigratie nog bepaalde inkomsten of vermogensbestanddelen (bijvoorbeeld inkomsten uit (vroegere) dienstbetrekking, onroerende zaken) in Nederland heeft. Dan moet u hierover (dus over uw Nederlandse inkomsten) belasting blijven betalen in Nederland. U bent dan voor de Nederlandse Belastingdienst buitenlandse belastingplichtige. Na emigratie wordt u ook in het land waarin u gaat wonen (Thailand) belastingplichtige. Over de inkomsten die u in dat land (eventueel) gaat krijgen, moet u daar meestal belasting betalen. Recht op keuze voor behandeling als binnenlandse belastingplichtige U mag er in het jaar van emigratie altijd voor kiezen om gedurende het gehele jaar als een inwoner van Nederland beschouwd te worden. U wordt dan in het hele jaar van emigratie behandeld alsof u binnenlandse belastingplichtige bent. Als u na emigratie buitenlandse belastingplichtige bent geworden, mag u niet alleen in het jaar van emigratie, maar ook in de jaren na uw emigratie ervoor kiezen om behandeld te worden alsof u binnenlandse belastingplichtige bent. U moet dan wel wonen in een land in de Europese Unie of een ander land waarmee Nederland een belastingverdrag heeft (behalve Zwitserland).
Op maandag 29 maart 2010 19:12 schreef Spoortie het volgende:
Ah, dan vind ik het ook redelijk als ik in naam van alle autisten op FoK! een topic mag openen dat die HugoBaas die ene ziekte met twee k's mag krijgen, of mag dat dan weer niet?
pi_82827997
Dank je!
pi_83009779
Destijds veel info ingewonnen en iedereen (Ned fiscus, Franse fiscus, adviesbureaus) zegt iets anders. Uiteindelijk heb ik destijds 2x aangifte gedaan (en dus ook 2x geprofiteerd vd "belastingvrije voet" ) Nooit meer wat van gehoord Is natuurlijk ook afhankelijk van je inkomen/vermogen lijkt me, van belastingen over een half kelnersjaarloon ligt niemand wakker

Trouwens : gezondheidszorg schijnt geheel gratis te zijn in Italie

[ Bericht 7% gewijzigd door tim2308 op 19-06-2010 01:27:44 ]
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
pi_83016850
Bedankt voor de info Tim. Ik denk ook dat als ik me uit het GBA uitschrijf dat de belastingdienst niet zo veel meer met me te maken heeft.

Gezondheidszorg is hier tot op zekere hoogte gratis, dat klopt. Maar omdat ik een oogaandoening heb waarvoor ik elk jaar gecontroleerd moet worden in het ziekenhuis (wat ik graag in Nederland wil blijven laten doen omdat ik daar mijn arts heb die mijn geschiedenis kent) zoek ik toch een verzekering die dat soort dingen dekt. Ook heb ik kans dat ik weer aan mijn oog geopereerd moet worden en ik weet niet in hoeverre dat ook gratis is in Italië.

Dus ben eigenlijk nog steeds op zoek naar een goede expatverzekering, iemand tips?
pi_83476042
ik weet niet of je er nog iets aan hebt maar hier kan je alles verzekeren als je in het buitenland woont of geen vaste woon of verblijf plaats hebt.

http://www.expatverzekeri(...)/goudse-expat-pakket
geniet van het leven, gelukkig komt er ooit een einde aan.
pi_83476045
als je gaat emigreren zou ik op voorhand al je medische gegevens opvragen en ook uitreksels zoals geboorte uitreksel ed. die kun je overigens meertalig bestellen.

je medische gegevens kunt je altijd nog in nederland of daar laten vertalen.

misschien is het handig om als je een vertrouwens persoon hebt in nederland een ongeldig gemaakt copie van je paspoort te geven en daar op te schrijven dat je diegene machtigd om gegevens op te halen.

mocht je iets nodig hebben dan hoef je daarvoor niet naar nederland te reizen maar kan die persoon dat voor je ophalen en naar je toe sturen.
geniet van het leven, gelukkig komt er ooit een einde aan.
pi_83478962
Dankjewel Anske, goede info.
pi_83497703
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 13:21 schreef andlikethathesgone het volgende:
TS, heb je hier al rekening mee gehouden?
Nee, hiervan wist ik niks dus bedankt. Maar ik denk niet dat deze aanslag voor mij erg relevant zal zijn omdat ik een starter ben en derhalve geen lijfrentedingen en zo heb lopen. Mijn pensioenopbouw (opgebouwd met vakantiebaantjes/studentenwerk) zal ook wel niet veel om het lijf hebben
  Moderator woensdag 30 juni 2010 @ 17:33:37 #12
45833 crew  Fogel
pi_83498098
quote:
Op dinsdag 15 juni 2010 11:55 schreef gifkwal het volgende:
Oh, en ik lees ook nog dit op internet:
[..]

Ik wil graag mijn Nederlandse rekening behouden en liefst ook mijn creditcard. Iemand ervaring hiermee, klopt het wat hier staat? (Ga nu even mijn bank bellen)

Edit: de ING zegt dat ik mijn betaalrekening en creditcard gewoon kan behouden.
Ik heb in Nederland een Amex kaart aangevraagd vorig jaar en dat was totaal geen probleem, zelfs al heb ik niet eens een Nederlandse rekening.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_83498510
Bedankt! Ik had hierover ook even met de ING gebeld en zij zeiden ook dat het geen probleem is om een NL creditcard aan te houden. Ik hou dan ook gewoon mijn rekening + cc pakket.
  Moderator woensdag 30 juni 2010 @ 17:50:06 #14
45833 crew  Fogel
pi_83498718
Hou er wel rekening mee dat je je Nederlandse rekening en het saldo daar waarschijnlijk op moet geven aan de Italiaanse belasting (je zal er hoogstwaarschijnlijk niet over belast worden, maar het is natuurlijk deel van je totale vermogen).
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_83499554
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 17:50 schreef Fogel het volgende:
Hou er wel rekening mee dat je je Nederlandse rekening en het saldo daar waarschijnlijk op moet geven aan de Italiaanse belasting (je zal er hoogstwaarschijnlijk niet over belast worden, maar het is natuurlijk deel van je totale vermogen).
Nog meer handige info, merci! Of ik moet zeggen, grazie mille.
  Moderator woensdag 30 juni 2010 @ 18:16:26 #16
45833 crew  Fogel
pi_83499637
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 18:14 schreef gifkwal het volgende:

[..]

Nog meer handige info, merci! Of ik moet zeggen, grazie mille.
Kan in sommige landen trouwens problemen geven qua jaaropgaaf (niet overal begint een belastingjaar op 1 jan.), geen idee of dat in Italie ook zo is.
pi_83499949
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 18:16 schreef Fogel het volgende:

[..]

Kan in sommige landen trouwens problemen geven qua jaaropgaaf (niet overal begint een belastingjaar op 1 jan.), geen idee of dat in Italie ook zo is.
Ach, zoveel spaargeld heb ik toch niet op m'n rekening staan, dus ik merk het vanzelf wel. Kan er nu in elk geval rekening mee houden
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 30 juni 2010 @ 18:29:52 #18
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_83500113
Je kunt ook even bij CVZ informeren hoe het zit met een zorgverzekering via hun.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_83500906
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 18:29 schreef Rewimo het volgende:
Je kunt ook even bij CVZ informeren hoe het zit met een zorgverzekering via hun.
Hebben zij zorgverzekering voor mensen in het buitenland dan? Ik had met mijn eigen verzekering gebeld (IZA) en zij zeggen dat mijn verzekering met hen niet meer geldig is zodra ik officieel niet meer in Nederland woon.
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 30 juni 2010 @ 20:01:22 #20
13151 crew  Rewimo
pi_83504299
Ik weet niet precies hoe het zit, ik werk nog in NL en ben daar dus wel verzekerd. Maar onze zoon is in DLD verzekerd (kostenloos) en via CVZ ook in NL, daar hebben we een speciaal pasje voor gekregen. Hiermee kan hij in NL behandeld worden als wij dat willen.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 30 juni 2010 @ 20:03:45 #21
13151 crew  Rewimo
pi_83504418
pi_83504471
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 20:01 schreef Rewimo het volgende:
Ik weet niet precies hoe het zit, ik werk nog in NL en ben daar dus wel verzekerd. Maar onze zoon is in DLD verzekerd (kostenloos) en via CVZ ook in NL, daar hebben we een speciaal pasje voor gekregen. Hiermee kan hij in NL behandeld worden als wij dat willen.
Ok, erg goed om te weten want ik wil dus juist ook dekking in Nederland behouden. Ik ga het even uitzoeken, al vrees ik dat het nu niet meer mogelijk is om van zorgverzekeraar te wisselen. Ik laat het hier wel horen tzt
pi_83512151
Hebben andere emigranten hier wellicht ervaring met de conserverende aanslag? Volgens mij maakt het niet uit of je lang of kort pensioen hebt opgebouwd. Je zult een bankgarantie moeten aanvragen, in je nieuwe thuisland: http://nl.wikipedia.org/wiki/Conserverende_aanslag

Ben benieuwd wie hier meer over weet!
pi_83518694
LOL nog geen maand nadat ik vertrokken was kreeg ik op mijn nieuwe adres (hoe ze daar aan zijn gekomen?) een vragenlijst over wat ik aan pensioenen had staan etc etc omdat ze bang waren om geld mis te lopen. Ingevuld, nooit meer wat van gehoord

Even een vergelijk: ik heb 3,5 jaar moeten wachten tot ik mijn geld terugkreeg wat betreft te veel betaalde huurtoeslag etc
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
pi_83531777
wat een inhalige geldratten zijn het toch die gasten vd belastingdienst met hun formulieren
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_83828538
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 04:12 schreef anske het volgende:
ik weet niet of je er nog iets aan hebt maar hier kan je alles verzekeren als je in het buitenland woont of geen vaste woon of verblijf plaats hebt.

http://www.expatverzekeri(...)/goudse-expat-pakket

Heb vandaag juist deze formulieren ook zitten invullen (voor inboedel en aansprakelijkheid). Wij vertrekken 5 augustus voor 4 jaar naar Kazachstan en nog niet op alle vragen die jij stelt heb ik een antwoord voor je. Ben nog volop instanties aan het bellen en zo :-)

Uitschrijven GBA moet, als je meer dan 8 maanden uit Nl weggaat.

Onze doorl.reisverzekering en rechtsbijstandverzekering kunnen wij in NL aanhouden, doordat de werkgever hier al specifieke afspraken over had gemaakt.

Zorgverzekering ben ik nog aan het uitzoeken, krijg behoorlijk wat tegenstrijdige info.

De conserverende aanslag: merk ik wel als het zover is. Vindt het iets te ingewikkeld om me daar nu druk over te maken (maar een bankgarantie regelen vanuit Kazachstan lijkt me schier onmogelijk, dus ik ben benieuwd!)
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
  vrijdag 9 juli 2010 @ 08:59:10 #27
304638 KarinJ.
droom je leven, leef je droom
pi_83837238
Het ligt eraan of je van plan bent voor altijd in Spanje te blijven, of voor een paar jaar.
Als je voor altijd wil blijven, raad ik je aan je belasting in je nieuwe vaderland te gaan betalen, en die in Nederland stop te zetten.Dan blijft de belastingdienst nog wel ff de eerste jaren zeuren, maar daarna ben je er vanaf.
Als je inkomsten uit Nederland houdt ( pensioen ofzo) moet je met die instanties regelen dat je het vuile bedrag krijgt.Let erop dat ze de CVZ premie niet alsnog van dat bedrag afhouden)

Als ik jou was zou ik een goede ziektekostenverzekering in Spanje nemen.
Anders komt de CVZ elk jaar een aardig bedrag innen.
En dat kan aardig in de papieren lopen,en nog meer problemen geven.

Ga er maar vanuit dat als een Nederlandse instantie denkt geld van je te kunnen vangen, ze er alles aan doen om dat te krijgen, moet je daarintegen geld krijgen.......dan moet je veel geduld hebben.

Zie artikel van wereldomroep.nl ....... http://www.rnw.nl/nederla(...)rond-cvz-toegenomen.
wees als een zalm, zwem tegen de stroom in
pi_83863324
@ TS, ga je definitief of ga je tijdelijk Nederland verlaten? Ziektekosten verzekering in het buitenland is vaak aanmerkelijk goedkoper. Ik betaal nu 600 euro per jaar en ben in vergelijking met een Nederlandse ziektenkostingverzekering aanzienlijk beter af.
In public relations, spin is form of propaganda, achieved through providing an interpretation of an event or campaign to persuade public opinion in favor or against a certain organization or public figure.
pi_83863539
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 17:50 schreef Fogel het volgende:
Italie en fiscaal alles op orde hebben is hetzelfde als vragen aan "ome Berlus" oftie niet meer wil frauderen
In public relations, spin is form of propaganda, achieved through providing an interpretation of an event or campaign to persuade public opinion in favor or against a certain organization or public figure.
pi_83866460
Bedankt voor alle posts, mensen (Kazachstan Wat gaaf!)
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 20:49 schreef thespindoctor het volgende:
@ TS, ga je definitief of ga je tijdelijk Nederland verlaten? Ziektekosten verzekering in het buitenland is vaak aanmerkelijk goedkoper. Ik betaal nu 600 euro per jaar en ben in vergelijking met een Nederlandse ziektenkostingverzekering aanzienlijk beter af.
Mja ik denk niet voor eeuwig, het is gewoon leuk om werkervaring op te doen in het buitenland maar ik zie het ook wel gebeuren dat ik op een gegeven moment weer terug ga (juist omdat dat hier in de EU zo makkelijk is).

Die verzekering van de Goudse is ook al vrij goedkoop, zo'n 50 euro per maand (dan wel 500 euro eigen risico, maar dan ga ik ook gewoon 50 euro per maand opzij zetten daarvoor. Heb ik het niet nodig, dan heb ik het gewoon lekker gespaard). Ik ga het dit weekend regelen!

Een verzekering regelen hier in Italië lijkt me een gebed zonder einde, tegen de tijd dat ik dat rond heb kom al weer terug
pi_83867057
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 22:07 schreef gifkwal het volgende:
Bedankt voor alle posts, mensen (Kazachstan Wat gaaf!)
[..]

Mja ik denk niet voor eeuwig, het is gewoon leuk om werkervaring op te doen in het buitenland maar ik zie het ook wel gebeuren dat ik op een gegeven moment weer terug ga (juist omdat dat hier in de EU zo makkelijk is).

Die verzekering van de Goudse is ook al vrij goedkoop, zo'n 50 euro per maand (dan wel 500 euro eigen risico, maar dan ga ik ook gewoon 50 euro per maand opzij zetten daarvoor. Heb ik het niet nodig, dan heb ik het gewoon lekker gespaard). Ik ga het dit weekend regelen!

Een verzekering regelen hier in Italië lijkt me een gebed zonder einde, tegen de tijd dat ik dat rond heb kom al weer terug
Tsja, daarom is het ook iets waar je je in moet verdiepen. Ik zou niet 1,2,3 er van uitgaan dat de Nederlandse optie de beste is
pi_83868977
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 22:19 schreef thespindoctor het volgende:

[..]

Tsja, daarom is het ook iets waar je je in moet verdiepen. Ik zou niet 1,2,3 er van uitgaan dat de Nederlandse optie de beste is
Daar heb je gelijk in, ja. Ik heb alleen niet zo veel geduld omdat ik me wil uitschrijven, maar zodra ik dat doe vervalt mijn NL verzekering en moet ik dus een alternatief voorhanden hebben. Ik ga wel even rondvragen bij mijn Italiaanse collega's of ze tips hebben qua verzekeringen hier.
  vrijdag 9 juli 2010 @ 23:11:13 #33
304638 KarinJ.
droom je leven, leef je droom
pi_83869161
wees als een zalm, zwem tegen de stroom in
pi_83869367
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 23:05 schreef gifkwal het volgende:

[..]

Daar heb je gelijk in, ja. Ik heb alleen niet zo veel geduld omdat ik me wil uitschrijven, maar zodra ik dat doe vervalt mijn NL verzekering en moet ik dus een alternatief voorhanden hebben. Ik ga wel even rondvragen bij mijn Italiaanse collega's of ze tips hebben qua verzekeringen hier.
Geduld is in deze een schone zaak

En uitschrijven snap ik alleen kun je daar ook wel een maandje mee wachten
quote:
Die info is wel heel algemeen...
  vrijdag 9 juli 2010 @ 23:19:33 #35
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_83869425
Ik heb me bij OOM weten te verzekeren voor een paar maanden totdat ik een eigen had. Gelukkig nooit nodig gehad.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_83871413
Ik ga dit weekend even informatie inwinnen over Italiaanse verzekeringen. Ik hoor wel van iedereen dat de zorg hier heel goed geregeld is (in tegenstelling tot vele andere zaken).

Uitschrijven doe ik graag zo snel mogelijk maar dat heeft weer een andere reden. Als het moet kan ik er wel mee wachten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')