Zo, we worden lekker serieus genomenquote:'We moeten altijd wel lachen om dat Oranje-optimisme'
JOHANNESBURG - Heel populair is Nederland nog niet in Zuid-Afrika. Was er bij de eerste training nog een flink aantal buitenlandse collega's, in de dagen die volgden bleef het internationaal angstvallig stil rond Oranje. Bij de zogenaamde internationale persconferentie, gisteren op de Wits University, liepen Denen, Japanners en enkele Duitsers rond. Dat was het wel.
Ook in de media - op tv en in de krant - wordt nauwelijks serieus rekening gehouden met Oranje. Waar van bijna elke Zuid-Afrikaanse dagblad of voetbaltijdschrift Lionel Messi, Cristiano Ronaldo, Steven Pienaar of zelfs Landon Donovan afspat, is Oranje bij de meeste uitgaves een blinde vlek. Op de cover van de WK-special van Shoot, waarbij vijf Zuid-Afrikaanse kranten en uitgeverijen (The Star, Pretoria News, Cape Time, DFA en Cape Ayrghus) speciaal voor het WK de handen ineen hebben geslagen, stonden eerder deze week zo'n beetje alle internationale topspelers, maar ontbrak - letterlijk - een Nederlands gezicht.
Nevill Ntysiso Khoza, een van de voetbalverslaggevers van Shoot, haast zich te verontschuldigen. ,,Ik moet eerlijk zeggen dat het mensen op de redactie ook wel was opgevallen. Kennelijk is het gewoon vergeten. Want laten we eerlijk zijn: ik zie Nederland echt wel de halve finale halen. Mark van Bommel, Wesley Sneijder, Arjen Robben.... Met hen kun je aankomen hoor.''
Zo denkt niet iedereen erover. En dat is nog een eufemisme, zegt François Colin. De Vlaming, een wandelende Belgische voetbalencyclopedie, is al decennia het voetbalgeweten van de Belgische journalistiek en verslaat het WK voor De Standaard. ,,Het is wel heel optimistisch te denken dat deze Nederlandse ploeg even wereldkampioen gaat worden. Ik weet dat niet het Nederlandse journaille zo denkt, maar wel de Nederlandse burger. Daar moeten wij in België altijd wel om lachen. België gaat naar een WK, als het gaat, om één wedstrijd te winnen. Halen we de volgende ronde, dan staat dat gelijk aan de wereldtitel. En Nederland wordt wel even wereldkampioen.... In die zin zijn Nederland en België elkaars tegenpolen. Er is geen middenweg.''
Brian Glanville, met 79 jaar letterlijk senior-writer van het Engelse tijdschrift World Soccer ziet Oranje wel degelijk als favoriet. ,,Spanje, Brazilië en Nederland zijn het sterkst. Nederland heeft drie spelers van buitengewone individuele klasse: Van Persie, Robben en Sneijder. Alle drie kunnen ze een wedstrijd beslissen. Er zijn weinig landen die zich in dat opzicht kunnen meten met Oranje.'' Dat betwijfelt Colin. ,,Robben en Sneijder zijn echt niet voor niets weggestuurd door Real Madrid. Die zijn daar gewoon niet goed genoeg bevonden.''
In een lijst van 50 meest opmerkelijke topvoetballers van de wereld, dat het toonaangevende Franse tijdschrift France Football vorige maand publiceerde, komt Sneijder niet eens voor. Oranje 'vaardigt' twee spelers af. Robin van Persie staat zestiende, pal achter Kevin-Prince Boateng van Ghana. Arjen Robben - de beste voetballer van Duitsland volgens Kicker, staat 41ste. Dan doe je mondiaal niet mee.
,,Nederland heeft een geweldige aanval,'' oordeelt de Engelse kwaliteitskrant The Guardian. ,,Maar met een wankele defensie is het maar de vraag of Nederland eindelijk de belofte inlost.'' Bovendien, zo luidt de waarschuwing van de Engelse kwaliteitskrant: ,,Nederlanders krijgen vroeg of laat toch altijd ruzie.'' Colin: ,,Ik zal zeker niet origineel zijn als ik dat beaam.''
,,Toch wordt Nederland bij ons hoger ingeschat dan Duitsland,'' zegt Kicker-verslaggever Klemm. ,,Dat komt door Arjen Robben, de beste speler van de Bundersliga, maar ook door bijvoorbeeld Van der Vaart. Maar de grote vraag blijft altijd of Nederland de verwachtingen waar kan maken. Dat blijft toch altijd een beetje de vraag.''
Maar wie wordt dan wel wereldkampioen. Colin weet het antwoord. En dat luidt: ,,Niet Brazilië, niet Engeland, niet Spanje, maar Portugal. Hij moet toch een keer bewijzen dat hij in 2008 de beste speler van de wereld was. Ik denk dat hij al zijn kruit bij Real heeft droog gehouden en dat dat er deze zomer in Zuid-Afrika gaat uitkomen.'' (MARK CALDENHOVEN, Johannesburg)
12/06/10 19u54
www.ad.nl
Prima. laat ze ons maar onderschatten.quote:Op zondag 13 juni 2010 11:22 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Zo, we worden lekker serieus genomen [ afbeelding ]
Engeland moet helemaal geen commentaar hebben, die hebben geen keeperquote:Op zondag 13 juni 2010 11:22 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Zo, we worden lekker serieus genomen [ afbeelding ]
ja en robben op 41...quote:Op zondag 13 juni 2010 11:31 schreef queensbridge het volgende:
De grootste kritiek komt van Engeland en België...........................Die lijsten verliezen ook al hun waardigheid als ze van Persie achter een speler van Ghana plaatsen..
Inderdaad, ach we zullen zien.quote:Op zondag 13 juni 2010 11:31 schreef queensbridge het volgende:
De grootste kritiek komt van Engeland en België...........................Die lijsten verliezen ook al hun waardigheid als ze van Persie achter een speler van Ghana plaatsen..
Met zo'n instelling word je nooit wereldkampioen!quote:België gaat naar een WK, als het gaat, om één wedstrijd te winnen. Halen we de volgende ronde, dan staat dat gelijk aan de wereldtitel.
"We worden gewoon kampioen" is een uitspraak van mij geweestquote:Op zondag 13 juni 2010 11:35 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
En sowieso hoor ik niemand serieus zeggen dat we 'wel even kampioen' worden.
Dat heb ik echt nog nergens gehoord.
Dat dus. Waar die Belg dat vandaan haalt is mj ook een raadsel. En laten we eerlijk zijn...dat we zoiets dachten tussen pak hem beet '96 en '00 was eigenlijk niet eens zo heel raar. Daarna is het optimisme, ook onder de Nederlandse bevolking, wel behoorlijk getemperd.quote:Op zondag 13 juni 2010 11:35 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
En Engeland gelijkspel tegen Amerika.
Ach kom, die psychologische oorlogsvoering hoort erbij.quote:Op zondag 13 juni 2010 11:37 schreef Nouk het volgende:
Wat een teringmongool die Belg...
Volgens mij was er laatst een enquete gehouden waarin uitkwam dat iets van 15% van de Nederlanders dacht dat we de finale zouden halen...
Eikel.
Aan de andere kant: veel mensen hebben redelijk matige wedstrijden van Engeland en Argentinië gezien en beweren al meteen "ik schat de kansen van Oranje nu wel erg hoog in".quote:Op zondag 13 juni 2010 11:35 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
En Engeland gelijkspel tegen Amerika.
Dat gevoel kreeg ik dus ook even, maar eerst maar eens zien wat Oranje zelf gaat doen straks.quote:Op zondag 13 juni 2010 11:43 schreef Krantenman het volgende:
[..]
Aan de andere kant: veel mensen hebben redelijk matige wedstrijden van Engeland en Argentinië gezien en beweren al meteen "ik schat de kansen van Oranje nu wel erg hoog in".
Volgens mij gaat Oranje er weer in vliegen zoals op het vorige EK: eerst een paar spetterende overwinningen, iedere Nederlander ziet Oranje al wereldkampioen worden, om vervolgens lullig te verliezen in de tweede ronde tegen zo'n ploeg als Argentinië of Engeland, waar ze wél begrijpen dat je niet te vroeg moet pieken in een toernooi en dat het geen schande is om een keer gelijk te spelen in de poulefase.
Heb je Portugal in de voorrondes zien spelen? dat was echt huilen met de pet op!quote:Op zondag 13 juni 2010 11:44 schreef Arjan4all het volgende:
De teams van Brazilie en Portugal worden deze WK hoog aangeslagen, Brazilie vanuit traditie en Portugal vanwege Ronaldo.
Het is nu eenmaal een feit dat één van deze twee landen in de kwartfinale onze tegenstander is en dan is de kans vrij groot dat door onze defensieve zwaktes daar het einde van het WK voor Oranje is. Net als op het WK1994 en WK1998 uitgeschakeld door Brazilie en WK2006 uitgeschakeld door Portugal, is de kans ook nu zeer reëel dat deze landen net even iets beter zijn.
Het is nooit prettig om te lezen dat andere landen niet in onze kansen geloven, maar ja, we hebben nog niet vaak het tegendeel bewezen. Op een WK nog nooit om precies te zijn
ja, dit jaar als oranje portugal tegenkomt moeten ze ze gewoon hebben. Sneijder,robben,vd vaart en van persie zijn gegroeit. Bij Brazilie zie ik ons er nog wel uit vliegen door hun toch goede aanval (Kaka, Fabiano en Diego) tegen onze matige verdediging.quote:Op zondag 13 juni 2010 11:47 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Heb je Portugal in de voorrondes zien spelen? dat was echt huilen met de pet op!
En een paar oud sterspelers van Brazilië hebben laatst nog in meerdere kranten gezegd dat Brazilië geluk heeft als het uberhaupt door de poule fase heen gaat komen, omdat het momenteel het meest overschatte team op aarde is......
Op het WK goed presterende landen willen nogal eens zwak starten.quote:Op zondag 13 juni 2010 11:47 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Heb je Portugal in de voorrondes zien spelen? dat was echt huilen met de pet op!
True, we kunnen beter onderschat worden dan overschat. En we zien wel hoe ver de ploeg komtquote:Op zondag 13 juni 2010 11:29 schreef ShevaJB het volgende:
[..]
Prima. laat ze ons maar onderschatten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |