abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 12 juni 2010 @ 02:39:43 #1
207403 First
overal, altijd de eerste
pi_82696868
Heeft iemand nog een link naar dag filmpje van die vrouw die het zo zwaar had maar nogsteeds met de auto naar de voedselbank ging kan het filmpje op youtube niet meer vinden
  zaterdag 12 juni 2010 @ 02:46:03 #2
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_82696926
Een hoop bijstandsmensen zijn ook full-time kettingrokers. Waar halen ze het geld vandaan
Op dinsdag 9 augustus 2011 23:01 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik hou zoveel van jou, ik doe alles voor je! O+
pi_82696929
zoek dan ook gelijk even naar interpunctie...
  zaterdag 12 juni 2010 @ 02:47:11 #4
104871 remlof
Europees federalist
pi_82696935
Nee, maar ik heb laatst wel in het park wel lekker gegeten van het voedselbankrantsoen van iemand
pi_82696944
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 02:46 schreef Juicyhil het volgende:
Een hoop bijstandsmensen zijn ook full-time kettingrokers. Waar halen ze het geld vandaan
Doorgaans roken ze shag, dat is goedkoop dus valt ook wel weer mee.
Zo makkelijk om te oordelen over mensen in de bijstand. En voor wie het toch graag doet: economisch gezien (O Lord of Money) is het beter om ze te laten roken. Eerder dood, dus goedkoper voor de gemeenschap.
pi_82696953
quote:
Inderdaad, Beetje gaan zitten janken dat je geen geld hebt om je kinderen eten te geven en vervolgens iedere dag een pakje sigaretten wegstomen
pi_82696962
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 02:48 schreef Ben_Weekdier het volgende:

[..]

Doorgaans roken ze shag, dat is goedkoop dus valt ook wel weer mee.
Zo makkelijk om te oordelen over mensen in de bijstand. En voor wie het toch graag doet: economisch gezien (O Lord of Money) is het beter om ze te laten roken. Eerder dood, dus goedkoper voor de gemeenschap.
Je praat poep.

Kom eens kijken op de OK wat een gemiddelde roker kost per jaar vanaf zijn 50e.

Rokers hebben minder weerstand, dus worden sneller ziek. Dan heb ik het nog niet eens over alle complicaties die vroeg of laat optreden bij rokers. Daarnaast leidt roken vaak tot een langzame dood met een langdurig ziektebed.
  zaterdag 12 juni 2010 @ 02:52:40 #8
88561 Lotusss
Queen of Topic Kill
pi_82696966
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 02:50 schreef pongping het volgende:

[..]

Inderdaad, Beetje gaan zitten janken dat je geen geld hebt om je kinderen eten te geven en vervolgens iedere dag een pakje sigaretten wegstomen
Eens.
Is minimaal 4 euro per dag, is dus gemiddeld zo'n 120 euro per maand. Damn. Kan je wel aardig wat eten van kopen!
-----------------------------------------------------
So happy to show us, I ate the lotus
... and I feel fine.
pi_82696987
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 02:52 schreef Lotusss het volgende:

[..]

Eens.
Is minimaal 4 euro per dag, is dus gemiddeld zo'n 120 euro per maand. Damn. Kan je wel aardig wat eten van kopen!
Daarom, en ook al roken ze shag wat misschien de helft goedkoper is. Van 60 euro kan je toch weer 2 weken eten.
pi_82696994
Ik zag trouwens ook een keer bij de postcodeloterij een vrouw in de bijstand met 14 loten a 13.50 per stuk.
  zaterdag 12 juni 2010 @ 02:59:39 #11
104871 remlof
Europees federalist
pi_82697002
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 02:58 schreef pongping het volgende:
Ik zag trouwens ook een keer bij de postcodeloterij een vrouw in de bijstand met 14 loten a 13.50 per stuk.
Da's een investering he?
pi_82697018
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 02:59 schreef remlof het volgende:

[..]

Da's een investering he?
Ze had wel gewonnen ja

Maargoed, het is natuurlijk belachelijk
  zaterdag 12 juni 2010 @ 03:09:20 #13
306525 Geniale
Gewoon briljant
pi_82697047
hmmm, een bijstandsuitkering is niet veel. Je kan er ook niets extras mee doen. maar als mensen ervoor kiezen om te roken ipv gezond eten te kopen, of wiet en bier er van te kopen ipv nette kleren dan heb ik ook zoiets van zoek het zelf maar lekker uit met je kutleven.

En met de auto naar de voedselbank moet onmogelijk zijn inderdaad, je moet minder dan 150 euro leefgeld overhouden als alle vaste lasten ervan af getrokken zijn.
Nu kan het wel zo zijn dat ze de auto mee hebben genomen in de berekening voor vaste lasten. Belasting, verzekering etc. Maar dan nog klopt het plaatje inderdaad niet, hoe krijgen ze zoiets voor elkaar?

Maar als laatste argument kan nog aangevoerd worden dat die auto zo noodzakelijk is voor het levensonderhoud dat er geen afstand van gedaan moet worden omdat je anders jezelf zou benadelen. wellicht werkt ze gewoon en verkiest de de auto boven het OV.
Narcistisch en geniaal
pi_82697354
Roken moet gewoon nog veel duurder worden gemaakt, zodat het onbetaalbaar wordt voor mensen in de bijstand en ook voor pubers. Preventief gezondheidsbeleid dat tot enorm positieve resultaten zal leiden.
pi_82697505
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 03:50 schreef Boldface het volgende:
Roken moet gewoon nog veel duurder worden gemaakt, zodat het onbetaalbaar wordt voor mensen in de bijstand en ook voor pubers. Preventief gezondheidsbeleid dat tot enorm positieve resultaten zal leiden.
Slim man

En zou daar nou nog nooit iemand opgekomen zijn? Als je sigaretten te duur maakt wordt het interessant voor de zwarthandel. Hierdoor loop je miljarden balastinggeld mis en raak je de controle kwijt op de kwaliteit wat nog meer gezondheidsrisico's met zich mee brengt.
pi_82697507
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 02:58 schreef pongping het volgende:
Zou ik ook doen. Al je geld investeren in loten biedt dan tenminste een KANS op immense rijkdom.
  zaterdag 12 juni 2010 @ 04:46:42 #17
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_82697520
Een auto in de bijstand hoeft nog geen ramp te zijn. Kan een afdankertje zijn van familie, en een kleine japanner die bijna gratis zijn in wegenbelasting en verzekering. Het geeft je wel meer kans op werk.

Uiteraard klopt er iets niet als zo'n persoon in een recente middenklasser aan komt. Zoals die mensen die langs het UWV gingen in een Mercedes en zo.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_82697540
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 04:46 schreef twiFight het volgende:
Zoals die mensen die langs het UWV gingen in een Mercedes en zo.
Waarom hebben ze het daar eigenlijk nooit over in de politiek?

Bang? Te moeilijk? Werkschuw?
pi_82697552
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 04:59 schreef pongping het volgende:

[..]

Waarom hebben ze het daar eigenlijk nooit over in de politiek?

Bang? Te moeilijk? Werkschuw?
Dat zijn Henk en Ingrid.
pi_82697553
Ze mag dan arm zijn, maar vermoedelijk niet zo dom als de mensen die denken dat het 1 het ander uitsluit.
  zaterdag 12 juni 2010 @ 05:09:24 #21
104871 remlof
Europees federalist
pi_82697557
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 04:46 schreef twiFight het volgende:
Een auto in de bijstand hoeft nog geen ramp te zijn. Kan een afdankertje zijn van familie, en een kleine japanner die bijna gratis zijn in wegenbelasting en verzekering. Het geeft je wel meer kans op werk.

Uiteraard klopt er iets niet als zo'n persoon in een recente middenklasser aan komt. Zoals die mensen die langs het UWV gingen in een Mercedes en zo.
Toen ik een paar jaar geleden een WW uitkering aanvroeg reed ik in een BMW
Daar moest m'n consulent wel om lachen Maar ik had binnen notime weer werk.
  zaterdag 12 juni 2010 @ 07:50:33 #22
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_82697755
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 02:52 schreef pongping het volgende:

[..]

Je praat poep.

Kom eens kijken op de OK wat een gemiddelde roker kost per jaar vanaf zijn 50e.
-knip-
Rokers zijn in hun laatste levensjaren niet duidelijk duurder dan niet-rokers. Het enige dat gebeurt is dat ze eerder dood gaan en dus ook eerder aan hun duurdere laatste levensjaren beginnen.

Wat je dus doet met roken is een duur stukje pensioen trekken uit je eigen leven weg halen.

Daarbij is en blijft roken (ook met goedkope shag) gewoon fucking duur. Als geld hebt voor veel roken heb je ook geld voor vreten.
pi_82698186
Mensen die een uitkering hebben zouden hun uitgaven moeten kunnen overleggen. Laat maar zien waar ze het aan uitgeven, en of het wel zo nodig is.

Een ondernemer moet ook elk bonnetje bewaren en alles kunnen verantwoorden, dus waarom niet?
pi_82698275
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 09:11 schreef cumcumber het volgende:
Mensen die een uitkering hebben zouden hun uitgaven moeten kunnen overleggen. Laat maar zien waar ze het aan uitgeven, en of het wel zo nodig is.

Een ondernemer moet ook elk bonnetje bewaren en alles kunnen verantwoorden, dus waarom niet?

Dat, belachelijk dat zulk geld vaak opgemaakt wordt aan dingen die ze nog en eens nodig zouden hebben.
  zaterdag 12 juni 2010 @ 12:48:37 #25
306525 Geniale
Gewoon briljant
pi_82702791
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 09:11 schreef cumcumber het volgende:

Dat is belachelijk en heel denigrerend en dat ondermijnt de menselijke waardigheid.

Ze lezen vaak de bankafschriften al en dan geven ze ook opmerkingen; meneer ik zie dat u uw boodschappen bij de AH doet en niet bij de Lidl of de Aldi, geen wonder dat u krap zit bij kas.

Elk bonnetje overleggen gaat natuurlijk veel te ver en is geen haalbare kaart. Zelfs de VVD zou deze maatregel veel te ver vinden gaan.
Narcistisch en geniaal
pi_82703917
ik word altijd zo naar van deze discussies. alsof je, zodra je in de bijstand zit een soort onmens bent dat heel blij mag zijn dat hij niet verhongert, en verder vooral zijn bek moet houden.
Het zijn mensen hoor. gewoon, moeders, vaders, mensen die dolgraag een normaal en waardig leven willen kunnen leiden.
NEE, ik zit niet in de bijstand. net als iedereen hier IK weet zeker dat ik er diep ongelukkig van zou worden. En waarschijnlijk geldt dit voor het overgrote deel van de mensen in de bijstand net zo hard; het is echt niet grappig; je wordt blijkbaar al vuil aangekeken als je iets anders doet dan dankbaar en zwijgend in je huis zitten, vierend dat je weer een dag op kosten van de staat, jaja, niet omkomt van de honger.
pi_82705574
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 13:22 schreef LaMotte het volgende:
ik word altijd zo naar van deze discussies. alsof je, zodra je in de bijstand zit een soort onmens bent dat heel blij mag zijn dat hij niet verhongert, en verder vooral zijn bek moet houden.
Het zijn mensen hoor. gewoon, moeders, vaders, mensen die dolgraag een normaal en waardig leven willen kunnen leiden.
NEE, ik zit niet in de bijstand. net als iedereen hier IK weet zeker dat ik er diep ongelukkig van zou worden. En waarschijnlijk geldt dit voor het overgrote deel van de mensen in de bijstand net zo hard; het is echt niet grappig; je wordt blijkbaar al vuil aangekeken als je iets anders doet dan dankbaar en zwijgend in je huis zitten, vierend dat je weer een dag op kosten van de staat, jaja, niet omkomt van de honger.
Dat is toch onzin. Ik zie het ontvangen van bijstand net als het ontvangen van een aalmoes door een bedelaar.
Daar hoor je gewoon dankbaar voor te zijn. Het is een gift, en een gegeven paard mag je niet in de bek kijken en wtf er zijn mensen die wel gewoon werken die geen auto kunnen betalen en zij kan dat wel gewoon? Maar geen geld om boodschappen te kunnen doen? Kwestie van prioriteiten stellen.

Ik snap echt niet dat die mensen durven te klagen over bijvoorbeeld de hoogte van de bijstand.
pi_82705609
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 13:22 schreef LaMotte het volgende:
Als je in een land als Nederland in de bijstand zit of naar de voedselbank moet dan ligt dat toch echt aan jezelf. Het leven is hier fucking makkelijk.
pi_82705750
quote:
Roken is eigenlijk gewoon extra belasting betalen.
signatuurloos
pi_82705823
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 03:50 schreef Boldface het volgende:
ondanks de prijs verhogingen zijn er nog steeds pakkies shag te koop voor 3,50eurie.
een familie lid in een tabaks winkel wil ook handig zijn. valt wel mee dus.
en anders gaan we gewoon lekker over op de illegale rookwaar.

enuh ... die 100 euri's aan ziekte premie die ik betaal nu al heel wat jaartjes terwijl ik nooit naar de dokter ga ... dat trekt zich zelf dan wel weer in evenwicht als ik op mijn 60'e last krijg van mijn gezondheid, en onverhoopt moet stoppen vanwege slechte gezondheid.

gelukkig leven we niet in het communistische noord korea en mogen mensen hier lekker zelf bepalen wat ze doen met hun leven.
  zaterdag 12 juni 2010 @ 14:45:52 #31
306525 Geniale
Gewoon briljant
pi_82707171
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 14:05 schreef KosterT het volgende:

[..]

Als je in een land als Nederland in de bijstand zit of naar de voedselbank moet dan ligt dat toch echt aan jezelf. Het leven is hier fucking makkelijk.
juist niet, in andere landen hebben ze famillie waar ze op terug kunnen vallen, in nederland is ieder mens geindividualiseerd.

zonder bijstand word je hier zwerver als je werkeloos bent
Narcistisch en geniaal
  zaterdag 12 juni 2010 @ 14:49:08 #32
306525 Geniale
Gewoon briljant
pi_82707300
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 14:04 schreef Rapaille het volgende:

[..]

Dat is toch onzin. Ik zie het ontvangen van bijstand net als het ontvangen van een aalmoes door een bedelaar.
Daar hoor je gewoon dankbaar voor te zijn. Het is een gift, en een gegeven paard mag je niet in de bek kijken en wtf er zijn mensen die wel gewoon werken die geen auto kunnen betalen en zij kan dat wel gewoon? Maar geen geld om boodschappen te kunnen doen? Kwestie van prioriteiten stellen.

Ik snap echt niet dat die mensen durven te klagen over bijvoorbeeld de hoogte van de bijstand.
Nou nee, das niet waar. Als je geboren bent in Nederland heb je geen vrije keus om mee te doen aan de samenleving. Je bent verplicht, al het land is ingepikt, je kan niet over een stukje eigen land beschikken.
Daar staat dus tegenover dat de overheid verplicht is voor de mensen te zorgen.

Hoeft van mij niet hoor, maar geef de mensen met uitkering dan een stukje land, zodat ze hun eigen voedsel kunnen verbouwen hun eigen huis op kunnen zetten en geen belasting hoeven betalen en dan hoeven ze ook niet te rekenen op overheidssteun, dan is het volledige eigen verantwoording.

Aangezien dat niet zo is blijft de overheid verplicht deze burgers in hun levensonderhoud te voorzien.
Narcistisch en geniaal
  zaterdag 12 juni 2010 @ 15:54:27 #33
207403 First
overal, altijd de eerste
pi_82709379
gvd dus niemand heeft dat filmpje nog ?
  zaterdag 12 juni 2010 @ 15:56:08 #34
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_82709420
Mooi hè. En dan nog lullen over 'armoedegrens' !
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_82712343
Het bekende youtube filmpje bestaat niet meer

Bekijk deze YouTube-video

(rechten etc.)
  zaterdag 12 juni 2010 @ 17:29:43 #36
58560 Oksel
Gezellig.
pi_82712402
Daarom zijn er zoveel VVD stemmers.
pi_82713427
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 14:04 schreef Rapaille het volgende:

[..]

Ik ben het met je eens. Als je een bijstandsuitkering ontvangt moet je blij zijn met elke euro die je krijgt en elke euro die je indirect krijgt d.m.v. huurtoeslag, zorgtoeslag, kwijtschelding van gemeentelijke belastingen, enzovoort. Mensen lijken te vergeten dat het een opvangnet is, dat het niet de bedoeling is om er langdurig gebruik van te maken.

Ik ken 2 vrouwen die al jaren in de bijstand zitten en daar beiden ook vrede mee hebben. Ik snap daar persoonlijk niets van, het lijkt me dat wanneer je in die situatie terecht komt je je best doet er zo snel mogelijk weer uit te komen. Maar deze dames vinden zichzelf niet geschikt om te werken zo zeggen ze. Maar wel een aardige auto (zeker geen aftandse wagens) voor de deur en klagen dat ze het zo slecht hebben
pi_82714562
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 02:52 schreef pongping het volgende:

Rokers hebben minder weerstand, dus worden sneller ziek. Dan heb ik het nog niet eens over alle complicaties die vroeg of laat optreden bij rokers. Daarnaast leidt roken vaak tot een langzame dood met een langdurig ziektebed.
Precies. Ik heb eens ergens gelezen dat iets van driekwart van de gezondheidszorgkosten gaat naar mensen in hun laatste levensjaar (was wel een engelstalige document).
  zaterdag 12 juni 2010 @ 18:31:57 #39
306525 Geniale
Gewoon briljant
pi_82714716
De TT klopt natuurlijk ook niet, dit heeft niets met de voedselbank te maken en het is een gewone supermarkt. Enige wat ze krijgen is een pasje met 98 dollar er op. Omgerekend een paar euro.
Narcistisch en geniaal
pi_82715776
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 18:31 schreef Geniale het volgende:
De TT klopt natuurlijk ook niet, dit heeft niets met de voedselbank te maken en het is een gewone supermarkt. Enige wat ze krijgen is een pasje met 98 dollar er op. Omgerekend een paar euro.
Kunnen ze beter dit doen: http://www.grocerycoupong(...)ay-30-discount-find/
  zaterdag 12 juni 2010 @ 19:21:41 #41
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_82716349
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 17:54 schreef Miracle_Drug het volgende:

[..]

Ik ben het met je eens. Als je een bijstandsuitkering ontvangt moet je blij zijn met elke euro die je krijgt en elke euro die je indirect krijgt d.m.v. huurtoeslag, zorgtoeslag, kwijtschelding van gemeentelijke belastingen, enzovoort. Mensen lijken te vergeten dat het een opvangnet is, dat het niet de bedoeling is om er langdurig gebruik van te maken.

Ik ken 2 vrouwen die al jaren in de bijstand zitten en daar beiden ook vrede mee hebben. Ik snap daar persoonlijk niets van, het lijkt me dat wanneer je in die situatie terecht komt je je best doet er zo snel mogelijk weer uit te komen. Maar deze dames vinden zichzelf niet geschikt om te werken zo zeggen ze. Maar wel een aardige auto (zeker geen aftandse wagens) voor de deur en klagen dat ze het zo slecht hebben
Ik zou echt boos worden op zulke mensen...daar zou ik moeilijk mee om kunnen gaan. Het enige dat ze doen is profiteren . Zonder enige vorm van schaamte
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_82716503
Ken ook iemand die een vrij nieuwe BMW voor de deur had maar ondertussen dus at van wat z'n vriendin van 't werk meenam (ze werkte bij de cafetaria, ze mochten 's avonds meenemen wat er overbleef) en op 't werk (want hij werktte dus wel, geen uitkering) douchte zodat thuis de CV niet aan hoefde te staan (het was echt pokke, maar dan ook pokkekoud daar in de winter), en die 's avonds zodra het

[ Bericht 5% gewijzigd door Sessy op 12-06-2010 19:33:00 ]
pi_82722060
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 14:45 schreef Geniale het volgende:

[..]

juist niet, in andere landen hebben ze famillie waar ze op terug kunnen vallen, in nederland is ieder mens geindividualiseerd.

zonder bijstand word je hier zwerver als je werkeloos bent
Wat je hier krijgt als je werkeloos bent is prima om tijdelijk even van rond te komen. Zoals iemand al zei is het niet iets om langdurig van te leven.

En familie waarop je terug kunt vallen heb je naar mijn mening toch zelf in de hand.
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 19:27 schreef Sessy het volgende:
Ken ook iemand die een vrij nieuwe BMW voor de deur had maar ondertussen dus at van wat z'n vriendin van 't werk meenam (ze werkte bij de cafetaria, ze mochten 's avonds meenemen wat er overbleef) en op 't werk (want hij werktte dus wel, geen uitkering) douchte zodat thuis de CV niet aan hoefde te staan (het was echt pokke, maar dan ook pokkekoud daar in de winter), en die 's avonds zodra het
donker werd maar ging slapen omdat de verlichting te veel kost?
pi_82723751
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 21:38 schreef KosterT het volgende:

donker werd maar ging slapen omdat de verlichting te veel kost?
Yep. Ik weet niet waar de rest van die zin heen ging.

Familie heb je overigens lang niet altijd zelf in de hand, maar dat terzijde.
  zaterdag 12 juni 2010 @ 22:13:59 #45
306525 Geniale
Gewoon briljant
pi_82723796
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 21:38 schreef KosterT het volgende:

[..]

Wat je hier krijgt als je werkeloos bent is prima om tijdelijk even van rond te komen. Zoals iemand al zei is het niet iets om langdurig van te leven.

En familie waarop je terug kunt vallen heb je naar mijn mening toch zelf in de hand.
[..]

Wij leven in een grofmazige cultuur, in een fijnmazige cultuur heb je altijd famillie, dat heb je niet zelf in de hand.

Als je hier in elkaar getrapt wordt is er geen famillielid die je helpt, misschien in de tokkie cultuur wel.
maar flik je dat bij een Marokkaan dan maak je meteen kennis met zijn famillie, dat is het verschil tussen gromazig en fijnmazige cultuur.

daarom hebben ze in die landen ook geen uitkering nodig, mensen hebben daar geen schulden, als je niet betaald dan krijg je ook niks. En mochten er wel problemen zijn dan is de famillie er voor je.
Hier zoek je het zelf maar uit, wat dus rest is overheidssteun.

Hier worden oude mensen opgesloten in bejaardentehuizen, de overheid moet voor hen zorgen, waarom? omdat de famillie dat niet wil doen.
In het midden-oosten zorgt de famillie voor bejaarden.
De structuur van de maatschappij zit ook heel anders in elkaar, door de individualisering is de overheid verantwoordelijk geworden voor het welzijn van de burger.
Narcistisch en geniaal
pi_82732544
Ok, dat met familie kan ik inkomen, maar als alternatief hebben wij dus staatssteun en die is toch uiteindelijk voldoende om tijdelijk van te kunnen leven. Echter moet je dan wel even van je op dat moment huidige levensstijl af, maar ik neem aan dat dat ik geval van familie backup ook zo is. En daar schort nou het probleem, want dat zie je dan weer te weinig.
pi_82735923
Het is eerder andersom. Door de manier waarop de overheid dingen aanpakt, voelt men zich niet meer verantwoordelijk voor de maatschappij (ouderen, kinderopvang, etc). Want vergis je niet, de oma's elders wonen wel bij hun kinderen in, maar babysitten ook de kleinkinderen, koken, doen de was, zodat de moeder daar veelal fulltime werkt (zelfs in de verenigde arabische emiraten werken veel vrouwen, laat staan in bijv. polen)

De overheid heeft dat inmiddels door en probeert die verantwoording weer terug bij de mensen te leggen (en universiteiten doen onderzoek naar het hoe ervan etc) maar daar is men al 20 jaar te laat mee of zo. Anderzijds heeft Nederland sowieso ALTIJD een collectief en niet zo zeer een individueel/familiegebonden verantwoordingsgevoel gekend met verzuiling en daarvoor nog de steun van de kerk (op de publieke armenzorg viel je in de tijd van de Bataafse republiek alleen terug als je geen steun ontving van kerk en gilde). De REDEN hiervoor is dat Europa te maken had met enorme pest-epidemieen, waardoor mensen wel bij gilden moesten. Waar geen pestepidemieen waren (bijv. Rusland) ontwikkelden de gilden zich nauwelijks. En daar viel men dus idd op de familie terug, maar hier kon dat niet eens want de pest haalde slachtofferpercentages van 40-90%.

Dus wat we nu zien is volgens mij he - ik ben geen geschiedkundige - meer een voortzetting van een goeie ouwe hollandse traditie maar dan op staatsniveau.
  zondag 13 juni 2010 @ 12:25:30 #48
78498 classpc
I don't like change
pi_82736653
Als jij genoeg geld hebt om een auto inclusief brandstof te onderhouden dan hoef je ook niet naar de voedselbank.

Doe die auto weg en maak gebruik van het OV / de fiets / de benenwagen. Het geld dat je bespaart kun je ook uitgeven aan boodschappen.

Het is niet zo dat een auto een basisbehoefte is, mensen raken er gewoon teveel gewend aan.
Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!
pi_82736815
quote:
Op zondag 13 juni 2010 12:25 schreef classpc het volgende:
Als jij genoeg geld hebt om een auto inclusief brandstof te onderhouden dan hoef je ook niet naar de voedselbank.
't was in Amerika he... Ik hoor Amerikanen er regelmatig over dat een auto in de garage hebben staan "niks kost", en in Amerika krijg je voedselbankhulp geloof ik ook als je WEL werk hebt, maar heeel weinig verdient of zo, geen idee precies. Ik bedoel 't kan dat ze die auto nodig had om op d'r werk te komen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')