Een commissie in het stemlokaalquote:Op donderdag 10 juni 2010 12:51 schreef Tijn het volgende:
[..]
Je geeft precies aan waarom stemmen met de hand zo'n veilig systeem is. Om te frauderen moet je dat namelijk doen onder het toeziend oog van de commissie die aanwezig is in het stemlokaal en als dat vervolgens lukt, verniel je hooguit 1 stembus. Die schade is niet te vergelijken met iemand die een computersysteem manipuleert, want dan lopen mogelijk alle stemmen van het land risico.
Jij haalt continue meerdere dingen door elkaar. Hier bijvoorbeeld, of het de kosten rechtvaardigt is een hele andere vraag dan of er voordelen zitten aan een elektronisch stemsysteem:quote:Op donderdag 10 juni 2010 13:21 schreef Tijn het volgende:
[..]
Wat zijn die voordelen dan? Ik hrb tot nu toe geen enkel argument gehoord wat daadwerkelijk de kosten zou rechtvaardigen.
Naast wat Iblis zegt:quote:Op donderdag 10 juni 2010 13:21 schreef rjfalcon het volgende:
Waarom dan niet via internet.
Geen aanschaf van duizenden dure stemcomputers. Alleen ontwikkelingskosten van de software. Het moet heus wel zo goed te beveiligen zijn dat er niet gehackt kan worden.
Om te stemmen doe je gewoon hetzelfde als nu. Stuurt een stempas naar de stemgerechtigden, met een unieke code, vult op de site je burgerservicenummer en de code in. Database controleert uiteindelijk of je BSN en unieke code overeenkomen. En voila je stem is geteld.
Is anoniem stemmen ook verleden tijd, of tenminste, niet te controleren.quote:Zo wordt verkoop van stemmen of het stemmen onder dwang veel te gemakkelijk. Totaal geen controle meer mogelijk of mensen vrij kunnen stemmen.
Net als mensen. Met zulke dooddoeners kan je elke discussie wel plat slaan.quote:Op donderdag 10 juni 2010 13:31 schreef Crazy Harry het volgende:
Computers zijn inherent fraudegevoelig.
Stemmen met potlood
Stemmen met potlood #2
Als je nou eens de geplaatste links volgt, zie je dat deze discussie in maart nog tot vervelends toe gevoerd is en dit simpelweg de conclusie is. Ik plaats de links er niet voor niets bij...quote:Op donderdag 10 juni 2010 15:24 schreef Sander het volgende:
Net als mensen. Met zulke dooddoeners kan je elke discussie wel plat slaan.
I know, en daar was ik bij, en je schermt in elk topic met die discussie. Maar het is geloof ik niet verboten om hem nogmaals te voerenquote:Op vrijdag 11 juni 2010 00:56 schreef Crazy Harry het volgende:
[..]
Als je nou eens de geplaatste links volgt, zie je dat deze discussie in maart nog tot vervelends toe gevoerd is en dit simpelweg de conclusie is. Ik plaats de links er niet voor niets bij...
Precies. En bovendien vind ik het gemak-argument erg onzinnig voor een activiteit die je eens per vier jaar doet.quote:Op vrijdag 11 juni 2010 10:21 schreef BasEnAad het volgende:
Technologie staat niet gelijk aan vooruitgang, die denkfout wordt vaak gemaakt.
Het gemak en de snelheid van op internet stemmen staan natuurlijk in geen verhouding tot de vrijheid die
het anoniem en zonder dwang stemmen oplevert.
True, alhoewel het stemmen en in het verlengde daarvan het tellen wat 'ouderwets' overkomt. Dit komt ook weer naar voren op het moment dat je moet gaan hertellen.quote:Op vrijdag 11 juni 2010 10:48 schreef Tijn het volgende:
[..]
Precies. En bovendien vind ik het gemak-argument erg onzinnig voor een activiteit die je eens per vier jaar doet.
Ja, TNO, die daar geheime rapporten over maakt.quote:Op vrijdag 11 juni 2010 11:25 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
True, alhoewel het stemmen en in het verlengde daarvan het tellen wat 'ouderwets' overkomt. Dit komt ook weer naar voren op het moment dat je moet gaan hertellen.
Als ik het goed begrijp, is de discussie omtrent de stemcomputers dus, het feit dat het voor mij als burger niet na te gaan is wat er in de programmatuur gebeurt op het moment dat ik op het knopje stemmen druk ?
Ik neem aan, dat het programmatuurtechnisch verhoudingsgewijs redelijk simpele programmatuur is ? Maar ik mag toch aannemen dat de programmeur wel onder toezicht staat van een derde ? (accountant, notaris whatever ?). Beetje het sas70, ISO achtig idee ?
Nee, openbaarheid (van de tellingen), inzichtelijkheid (van het proces) en stemgeheim zijn peilers van de democratie.quote:Moet je je er niet bij neerleggen dat welk systeem dan ook zijn makkes heeft her en der ?
Ik begrijp uit de discussie dat de broncode geheim is, is dat vanuit overheidswege of vanuit de fabrikant ? (bedrijfsgeheim).quote:Op vrijdag 11 juni 2010 11:27 schreef Wombcat het volgende:
Nee, openbaarheid (van de tellingen), inzichtelijkheid (van het proces) en stemgeheim zijn peilers van de democratie.
Dat iets "ouderwets overkomt" is natuurlijk ook niet echt een goed argument om een goed werkend systeem te wijzigen, toch?quote:Op vrijdag 11 juni 2010 11:25 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
True, alhoewel het stemmen en in het verlengde daarvan het tellen wat 'ouderwets' overkomt. Dit komt ook weer naar voren op het moment dat je moet gaan hertellen.
Dat is één van de argumenten. Omdat de software tot nu toe altijd gesloten is geweest, heeft niemand enig idee van wat er precies gebeurt op het moment dat je op een knopje drukt. Je krijgt ook geen bonnetje mee of niks, dus het is een compleet mysterie voor de stemmer of zijn stem goed is verwerkt.quote:Als ik het goed begrijp, is de discussie omtrent de stemcomputers dus, het feit dat het voor mij als burger niet na te gaan is wat er in de programmatuur gebeurt op het moment dat ik op het knopje stemmen druk ?
Dat klopt, in het verleden zijn stemcomputers goedgekeurd door Brightsight, een onderdeel van TNO. Maar zij maakten het eindoordeel (goed / niet goed) bekend. De broncode van de software en de evaluatierapporten bleven allemaal strict geheim.quote:Ik neem aan, dat het programmatuurtechnisch verhoudingsgewijs redelijk simpele programmatuur is ? Maar ik mag toch aannemen dat de programmeur wel onder toezicht staat van een derde ? (accountant, notaris whatever ?). Beetje het sas70, ISO achtig idee ?
Zeker. Tellen met de hand heeft natuurlijk nadelen, maar wat in elk geval goed geregeld is op deze manier, is dat het een fraudeur bijzonder moeilijk wordt gemaakt de uitkomst van de verkiezingen te manipuleren. Wanneer je alle verantwoordelijkheid van het tellen neerlegt bij één computersysteem, is er een veel groter risico dat het iemand lukt om daarmee te knoeien en op die manier de democratie onderuit haalt. Er is imho geen enkel voordeel van stemcomputers te noemen wat hier tegenop weegt. Om over de kosten nog maar te zwijgen.quote:Moet je je er niet bij neerleggen dat welk systeem dan ook zijn makkes heeft her en der ?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |