We gaan met z'n allen tokkies worden en alleen maar bier zuipen en patat eten.quote:Op woensdag 9 juni 2010 22:57 schreef dutchgal het volgende:
dat wordt moeilijk om nog te gaan studeren
Ook jammer dat mensen denken dat alleen de SP de stufi wil behoudenquote:Op woensdag 9 juni 2010 22:58 schreef o.us het volgende:
Jammer dat de SP met maar 15 zetels hier niets aan kan doen.
Die gaan de komende jaren ook nog tegen de nodige problemen aanlopen. Dan hebben we het in Nederland allemaal vrij goed geregeld.quote:Op woensdag 9 juni 2010 22:58 schreef Yi-Long het volgende:
Ach ja, 'kenniseconomie' is meer iets voor China en India... niet voor zo'n klein landje als Nederland wat al 30 jaar achter de feiten aanloopt...
In dat gevalquote:Op woensdag 9 juni 2010 22:59 schreef Seam het volgende:
Duurt nog minimaal twee jaar en tegen die tijd heb ik er weinig last meer van. Verder vind ik het een prima oplossing.
De grootste partijen muv de PVV wil het niet behouden.quote:Op woensdag 9 juni 2010 22:59 schreef c0nd0r het volgende:
[..]
Ook jammer dat mensen denken dat alleen de SP de stufi wil behouden
Mwoah, het wordt per begrotingsjaar ingevoerd, dus het zou per september nog kunnen.quote:Op woensdag 9 juni 2010 22:59 schreef Q.E.D. het volgende:
[..]
Sowieso hebben we nog wel 1 jaar basisbeurs.
PVDA wou het toch ook niet ?quote:Op woensdag 9 juni 2010 23:00 schreef o.us het volgende:
[..]
De grootste partijen muv de PVV wil het niet behouden.
Oooooooooo.quote:Op woensdag 9 juni 2010 23:00 schreef Yreal het volgende:
Sowieso komt iedereen die nu studeert in een overgangs regeling
Hoe zie je dat voor je?quote:Op woensdag 9 juni 2010 23:00 schreef Yreal het volgende:
Jongeren die lenenquote:Op woensdag 9 juni 2010 23:03 schreef Seam het volgende:
Ohja als je echt een fatsoenlijke studie doet dan maakt die lening weinig uit. De basisbeurs stelde toch al geen kut voor dus voor dat extra geld kun je wel lenen hoor.
5 jaar 250¤ = 60×250 = ¤15kquote:Op woensdag 9 juni 2010 23:03 schreef Seam het volgende:
Ohja als je echt een fatsoenlijke studie doet dan maakt die lening weinig uit. De basisbeurs stelde toch al geen kut voor dus voor dat extra geld kun je wel lenen hoor.
Denk je!?quote:Op woensdag 9 juni 2010 22:59 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Die gaan de komende jaren ook nog tegen de nodige problemen aanlopen. Dan hebben we het in Nederland allemaal vrij goed geregeld.
Dus daarom moeten we ze maar gratis geld geven zodat ze het nooit leren? Wat vervolgens ook nog eens aan de verkeerde dingen wordt uitgegeven?quote:Op woensdag 9 juni 2010 23:04 schreef Pluis_Konijn het volgende:
[..]
Jongeren die lenen... driekwart kan de eigen telefoonrekening al niet in toom houden. Dan komen er allemaal campagnes tegen de gevaren van lenen en willen ze studenten laten lenen?
Ik voorzie rampen.
Zolang ze studeren wel, maar dan moeten ze voldoen aan resultaten die fatsoenlijk zijn en die aangeven dat ze daadwerkelijk knokken voor hun studie. Doen ze dat niet, stufi afnemen en terug laten betalenquote:Op woensdag 9 juni 2010 23:05 schreef c0nd0r het volgende:
[..]
Dus daarom moeten we ze maar gratis geld geven zodat ze het nooit leren?
quote:Op woensdag 9 juni 2010 23:05 schreef c0nd0r het volgende:
[..]
Dus daarom moeten we ze maar gratis geld geven zodat ze het nooit leren? Wat vervolgens ook nog eens aan de verkeerde dingen wordt uitgegeven?
Top 3% krijgt meestal een vergoedingquote:Op woensdag 9 juni 2010 23:04 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
5 jaar 250¤ = 60×250 = ¤15k
Dat ga je zeker wel voelen
Waarom heb jij een dino bij je naam?quote:Op woensdag 9 juni 2010 23:05 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Denk je van niet dan?! Dan ga je toch naar china.
Met stufi kan je misschien net je huur betalen. Of vind je dat ook een verkeerde uitgave. Kunnen ze beter bij pappie en mammie blijven?quote:Op woensdag 9 juni 2010 23:05 schreef c0nd0r het volgende:
[..]
Dus daarom moeten we ze maar gratis geld geven zodat ze het nooit leren? Wat vervolgens ook nog eens aan de verkeerde dingen wordt uitgegeven?
verrek, goeie vraagquote:Op woensdag 9 juni 2010 23:08 schreef Pluis_Konijn het volgende:
[..]
Waarom heb jij een dino bij je naam?
True, true van mij hoeft het ook zeker niet geheel afgeschaft te worden maar ik denk dat de regels zeker aangescherpt kunnen worden!quote:Op woensdag 9 juni 2010 23:06 schreef Pluis_Konijn het volgende:
[..]
Zolang ze studeren wel, maar dan moeten ze voldoen aan resultaten die fatsoenlijk zijn en die aangeven dat ze daadwerkelijk knokken voor hun studie. Doen ze dat niet, stufi afnemen en terug laten betalenen dus niet pas als er eerder gestopt wordt met de opleiding. Tevens geld dat dan ook voor bijvoorbeeld MBO niveau 1 en 2, waarbij stufi nu een gift is.
Oh en btw. Echt gratis is het niet, want schoolgeld betalen is ook niet bepaald goedkoop
Doe ik ook. En zie niet in wat er mis is met pas het huis uit gaan als je voor jezelf kan zorgen.quote:Op woensdag 9 juni 2010 23:09 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Met stufi kan je misschien net je huur betalen. Of vind je dat ook een verkeerde uitgave. Kunnen ze beter bij pappie en mammie blijven?
Precies, en wil je het eerder? Is goed, minder zuipen en meer werkenquote:Op woensdag 9 juni 2010 23:11 schreef ikke043 het volgende:
[..]
Doe ik ook. En zie niet in wat er mis is met pas het huis uit gaan als je voor jezelf kan zorgen.
Ik krijg (HBO) ¤93,.. En daar betaal je geen ¤1600 collegeld meequote:Op woensdag 9 juni 2010 23:10 schreef c0nd0r het volgende:
[..]
True, true van mij hoeft het ook zeker niet geheel afgeschaft te worden maar ik denk dat de regels zeker aangescherpt kunnen worden!
En gratis.. Ik denk dat je van het bedrag dat je opstrijkt prima alle kosten kunt dekken incl. het schoolgeld. Daarbij er ook vanuit gaande dat je ouders gewoon het bedrag bijleggen zoals bepaald wordt naar inkomen want dat gebeurd vaak ook niet.
Schoolgeld varieert tussen de 126 - 240 euro om de zoveeltijd (als je in termijnen betaalt) ik krijg nu 75 euro in de maand.. gaat niet echt werken.quote:Op woensdag 9 juni 2010 23:10 schreef c0nd0r het volgende:
[..]
True, true van mij hoeft het ook zeker niet geheel afgeschaft te worden maar ik denk dat de regels zeker aangescherpt kunnen worden!
En gratis.. Ik denk dat je van het bedrag dat je opstrijkt prima alle kosten kunt dekken incl. het schoolgeld. Daarbij er ook vanuit gaande dat je ouders gewoon het bedrag bijleggen zoals bepaald wordt naar inkomen want dat gebeurd vaak ook niet.
Zoals ik al zei, dan horen je ouders (naar inkomen) bij te leggen.quote:Op woensdag 9 juni 2010 23:12 schreef ikke043 het volgende:
[..]
Ik krijg (HBO) ¤93,.. En daar betaal je geen ¤1600 collegeld mee
En mijn ouders verdienen al zoveelquote:Op woensdag 9 juni 2010 23:13 schreef c0nd0r het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, dan horen je ouders (naar inkomen) bij te leggen.
moet je geen baggerlay out gebruiken.quote:
Dan moet je dat aangeven bij DUO.quote:Op woensdag 9 juni 2010 23:14 schreef Pluis_Konijn het volgende:
[..]
En mijn ouders verdienen al zoveel
Is gedaanquote:
En wat als ouders dat niet doen. De stufi heb je dan hard nodig voor software, boeken, printen etc.. en dan heb je nog geen collegeld betaald.quote:Op woensdag 9 juni 2010 23:13 schreef c0nd0r het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, dan horen je ouders (naar inkomen) bij te leggen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Don't know where to go
But I lock and load
Shoot that sky till the moon explode
Moon explode
het hele stage en vooral afstudeerstelsel mogen ze van mij onder de schop nemen jaquote:Op woensdag 9 juni 2010 23:16 schreef Pluis_Konijn het volgende:
[..]
Is gedaan, maar het is gewoon krom. Ach ik ben wel blij dat ik in ieder geval IETS krijg, het helpt me vooral door stagemaanden heen waarin je al helemaal niets verdiend ondanks 40-urige werkweek
quote:Op woensdag 9 juni 2010 23:16 schreef ikke043 het volgende:
[..]
En wat als ouders dat niet doen. De stufi heb je dan hard nodig voor software, boeken, printen etc.. en dan heb je nog geen collegeld betaald.Dan zou ik eens gaan praten met je ouders en aangeven dat als ze niet willen betalen ze je niet deze wereld op hadden moeten knallen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Software kun je gratis/met flinke korting krijgen als student!
Dat vooral! Het hele competentiegerichte onderwijsquote:Op woensdag 9 juni 2010 23:17 schreef c0nd0r het volgende:
[..]
het hele stage en vooral afstudeerstelsel mogen ze van mij onder de schop nemen ja
Beetje bijna volwaardige krachten uitnemen voor een hongerloontje
Sommige ouders betalen nou eenmaal niet, praten helpt daar niet bij. En zelfs met korting betaal ik een ¤200 per jaar aan software.quote:Op woensdag 9 juni 2010 23:19 schreef c0nd0r het volgende:
[..]
Dan zou ik eens gaan praten met je ouders en aangeven dat als ze niet willen betalen ze je niet deze wereld op hadden moeten knallen.
Volgens mij is daar een aparte regeling voor...quote:Op woensdag 9 juni 2010 23:28 schreef Giem het volgende:
En terrecht..
Het huidige stelsel is oud en achterhaald.. Nu wordt elke student verantwoordelijk voor zijn eigen studie, zonder afhankelijk te zijn van ouders of wie dan ook.
Veel eerlijker. Want als je ouders weinig verdienen heb je nu veel stufie.. heb je ouders die meer verdienen wordt er maar van uit gegaan dat je ouders mee betalen, dus je krijgt bijna niks en als je ouders dan niet mee betalen ben je genaaid.. door de overheid en je ouders.
Nee afschaffen dit systeem, iedereen lenen voor iedereen dezelfde regels, ook veel gemakkelijker te beheren.
De basisbeurs is niet 250¤quote:Op woensdag 9 juni 2010 23:04 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
5 jaar 250¤ = 60×250 = ¤15k
Dat ga je zeker wel voelen
Over paar jaar kunnen we topics maken a la hoeveel leen jij, of wie heeft de hoogste studieschuld (al zijn die nu ook van toepassing, maar minder controversieel)quote:Op woensdag 9 juni 2010 23:17 schreef Miasan het volgende:
Ik heb een volledige beurs en kan daarmee mijn huur, eten en zorgverzekering/medicatie van betalen. Ouders kunnen niets bijdragen en erbij werken = gegarandeerde studievertraging. Dus leen voor het collegegeld en de rest.
Ik heb nog geluk nu al te studeren, maar sterkte aan de nieuwe studenten.
Vaarwel, stufi!![]()
Ehm lees z'n spoiler...quote:Op woensdag 9 juni 2010 23:19 schreef c0nd0r het volgende:
[..]
Dan zou ik eens gaan praten met je ouders en aangeven dat als ze niet willen betalen ze je niet deze wereld op hadden moeten knallen.
Maar dan is het geen basisbeursquote:Op woensdag 9 juni 2010 23:30 schreef Ricard0j het volgende:
[..]
Voor mensen met aanvullende wel toch? of iig voor uitwonende
Denk het wel.. valt ook onder stufi..quote:Op woensdag 9 juni 2010 23:34 schreef msnk het volgende:
[..]
Maar dan is het geen basisbeursOf gaat de aanvullende beurs ook op de schop
Dat wel, maar de D66 bijvoorbeeld heeft het steeds over de basisbeurs, en ik weet eerlijk gezegd niet precies hoe dat met de PvdA en de VVD zitquote:Op woensdag 9 juni 2010 23:34 schreef Pluis_Konijn het volgende:
[..]
Denk het wel.. valt ook onder stufi..
Ow dan vind ik het allemaal wel prima.quote:Op woensdag 9 juni 2010 23:00 schreef Yreal het volgende:
Hmm.. ik hoop dat ze er heeeeel verstandig mee omgaan en het niet gaan zien als iets van "oh nou, scheelt ons weer geld." (ik schat die kans jammer genoeg vrij groot)quote:Op woensdag 9 juni 2010 23:36 schreef msnk het volgende:
[..]
Dat wel, maar de D66 bijvoorbeeld heeft het steeds over de basisbeurs, en ik weet eerlijk gezegd niet precies hoe dat met de PvdA en de VVD zit
Leg dat eens uit?quote:Op woensdag 9 juni 2010 23:29 schreef tralalala het volgende:
[..]
Volgens mij is daar een aparte regeling voor...
Ik weet wel zeker van niet. China investeert als een malloot in onderwijs en dus in de kenniseconomie, een voorbeeld nemend aan het 'Singapore model'.quote:Op woensdag 9 juni 2010 23:05 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Denk je van niet dan?! Dan ga je toch naar china.
Dan moet je geloof ik scheiden van je ouders.quote:Op woensdag 9 juni 2010 23:39 schreef Giem het volgende:
[..]
Leg dat eens uit?
Er wordt verwacht dat ze mee betalen, het is niet verplicht. Er zijn uitzonderingen op, maar dan moet je echt op oorlog staan met je ouders..
Of al die studentenwoningen laten staan en alle leegstaande bedrijfspanden slopen danwel omgebouwd worden tot starterswoningen.quote:Op donderdag 10 juni 2010 09:22 schreef Salatrel het volgende:
opzich wel mooi. kunnen die studenten lekker thuis bij de ouders blijven wonen en kunnen de studenwoningen gesloopt worden danwel opgebouwd naar starterswoningen.
2 vliegen in 1 klap.
ga studeren ofzo, of nee wacht....quote:Op donderdag 10 juni 2010 09:33 schreef Jac0bus het volgende:
Oh huilie huilie ik krijg geen gratis geld meer wat moet ik nu met mijn leven
sterker nog, stufi hoef je nieteens terug te betalen!quote:Op donderdag 10 juni 2010 09:37 schreef Intrepidity het volgende:
NIks nodig. Als je werkt kun je mij niet wijsmaken dat je een euro of 5000 niet kunt terugbetalen over een periode van 15 jaar bijvoorbeeld. Stufi heb je nodig tijdens je studie, maar als je eenmaal werkt is het peanuts om dat terug te betalen, zeker als het renteloos blijft zoals nu.
quote:Op donderdag 10 juni 2010 09:39 schreef mymoodfentje het volgende:
[..]
sterker nog, stufi hoef je nieteens terug te betalen!
ibgroep rente staat op 2,54 procent oid voor leningen.
Sommige partijen willen ook de aanvullende beurs weg hebben.quote:Op woensdag 9 juni 2010 23:45 schreef Seam het volgende:
Aanvullend gaat niet op de schop hoor.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |