abonnement Unibet Coolblue
pi_83784899
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 22:07 schreef rac het volgende:
wat voor een vorm had het zaad? Plat vlies achtig (dan denk ik aan een stok roos) maar het zou ook een stachys kunnen zijn, maar pin me er niet op vast
Plat vlies zat er in
Dan heb je kans dat het restanten zwarte stokroos is Maar dan heb ik vlg. jaar pas bloemen zeker?
http://www.anjastuin.nl/alceanigra.html
  donderdag 8 juli 2010 @ 12:03:57 #252
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_83801044
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 22:36 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Plat vlies zat er in
Dan heb je kans dat het restanten zwarte stokroos is Maar dan heb ik vlg. jaar pas bloemen zeker?
http://www.anjastuin.nl/alceanigra.html
Dan hoop ik dat dat hem is, btw kleur zegt erg weinig kan ook heel goed een kruising zijn tussen meerdere soorten. Dus afwachten en alleen bewaren wat je echt het mooiste vind. Let ook op het blad , sommige soorten hebben heel lelijk blad namelijk.
pi_83802121
Anne!!!!!! Wat lief je kaartje en de akelei zaadjes
Super!
Ga er dit weekend een mooi plekje voor zoeken en hou je aanbod in mijn achterhoofd voor als we eens die kant uit komen
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_83815984
Tnx voor de akeleizaadjes AnneX, in een mooi kaartje van het museum hier vlakbij in Haarlem
Artikeltje gevonden waar je het over had in de kaart : KLIK

[ Bericht 15% gewijzigd door Blues op 08-07-2010 22:37:22 ]
pi_83830118
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 18:30 schreef Bluezz het volgende:
Tnx voor de akeleizaadjes AnneX, in een mooi kaartje van het museum hier vlakbij in Haarlem
Artikeltje gevonden waar je het over had in de kaart : KLIK


Ook doorgelezen en ga ze mooi in de megabak langs het terras zetten zaaien en nog 1 plekje zoeken
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_83833984
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 07:57 schreef rac het volgende:
Dank denk ik dat je het gewoon moet gaan proberen , anders kom je er nooit achter.
Inderdaad, er zit niks anders op dan het zelf uitvinden proberen.
quote:
Je had het er over dat de zaden door de lucht gedragen kunnen worden? Dat hoef je ze niet te weken. Dit geld over het algemeen alleen voor zaden met een harde schil vlies (lathyrus andere boontjes De passiebloem)
De zaden zijn pikzwart en bestaan uit een vlies van pakweg een duim groot met een kleine verdikking in het midden. Dus ik stel me voor dat ze door de wind uit de zaadbol waaien en dan naar de grond dwarrelen. En dan op de grond blijven liggen. Op de grond of op een strooisellaag.
quote:
Volgens mij heeft hij ook geen ouder bescherming nodig zoals je beuk (verbrand bij zon op de bast heeft dus beschermers nodig)
Dat vraag ik me af. Geen ouderbescherming, die geeft een Ruiterster ook amper, maar het lijkt me wel een (half)schaduwplant.
quote:
houd wel rekening met het feit dat ze niet tegen vorst kunnen, ook denk ik dat het vestandig zou zijn om ze pas in het voorjaar (begin februari )te zaaien een plant heeft licht nodig om te groeien nu zaaien zou betekenen dat je plantjes steeds minder licht krijgen en lang en sliertig worden niet heel bevorderlijk.
wat je wel zou kunnen doen is om een paar zaden anders te behandelen dmv kou een week of 4 in de koelkast laten liggen in een zakje zand of aarde met scherp zand
Voorzover ik zag op internet zijn het subtropische planten, dus kou is waarschijnlijk niet nodig.
Vraag is in hoeverre de kamerplant een normale jaarcyclus heeft.
Ik heb de moederplant gekregen voor mijn verjaardag (30 november) en zij bloeide niet lang daarna. Alle vier de planten staan nu met flinke bladeren.
Verdelen over het voor- en najaar lijkt me een goede optie.
quote:
de diepte zou ik willen zeggen heel ondiep op het moment van kiemen moet hij zijn basis vinden dus niet dieper dan de dikte van het zaad
Ik was van plan om een bak met aflopende laag potgrond te maken, de zaden te zaaien en dan een laag potgrond daarbovenop horizontaal te maken. Krijg ik automatisch diepteverschil!
Een basis van gewone grond en daarop potgrond is misschien ook wel leuk.
De dikte van het zaad is over het algemeen wel een goede maatstaf.

En dan maar hopen dat ze elkaar niet pesten. Want dan moet ik eigenlijk aparte vakjes maken.
quote:
Vind nu al dat je engelengeduld hebt en ik neem mijn petje er voor af , en wie weet kweek je een soort dat niet of nauwelijks bloeit of anders de nieuwe CHELSEA Flower show winner met alle Oh's en ah's van medegroenevingers
en gaat jouw naam door tot in de eeuwigheid als nieuwe mooiste amaryllus.
Hihi, daar had ik het nou juist vanavond over met een vriendin. Dan word ik de Amarylliszaadman!!!!

Engelengeduld? Ach nee. Hun gang laten gaan en op tijd wat water geven en zo.
Te lui om ze weg te gooien, eigenlijk.
Maar zo wordt het wel weer even spannend.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_83834055
Ik heb wat akelei gezaaid in het voorjaar en wat akelei geoogst bij een buurvrouw, maar dat is allemaal nog niks geworden. Heb inmiddels begrepen dat het een paar dagen koud gezet moet worden, minstens in de koelkast en eigenlijk ook een beetje bevriezen.
Min vraag was nog, of nu zaaien na koud maken (dus dan gaan ze nu al kiemen?) wel kan. Zijn ze dan niet te klein als de winter komt?
We gaan het proberen!

Ik begrijp dat de mensen hier de zaadjes nu gaan zaaien. Dan komt de noodzakelijke vorst pas in de winter en komen de zaadjes pas in het voorjaar op.
We zullen zien!
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_83834136
Augustus September is de beste tijd om te zaaien. In de volle grond of potten die je buiten laat staan ivm de vorst/kou die erover heen moet gaan.

Benieuwd
pi_83834517
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 01:59 schreef Bluezz het volgende:
Augustus September is de beste tijd om te zaaien. In de volle grond of potten die je buiten laat staan ivm de vorst/kou die erover heen moet gaan.

Benieuwd
Dus als ik jou goed begrijp, komt het vanzelf goed.
Het zaad van dit voorjaar en het zaad dat ik nu zaai krijgt van de winter kou en komt dan komend voorjaar samen op.
Ik wil wel eens proberen wat kunstkou in juli dan veroorzaakt.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_83834545
Het Akelei project
pi_83837251
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 02:37 schreef Bluezz het volgende:
Het Akelei project
Gut ! een projekt !

Akelei verschilt / wisselt niet alleen in kleur, ook in hoogte.
Dit jaar was er zelfs één wit bloeiende.

Morgen ga ik ze leegschudden op de plaats waar ze staan en de uitgebloeide bloemstengels slopen nu iedereen de zaadjes heeft.

En dan wil ik wél foto's volgend jaar. * claimt alvast.
pi_83837286
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 08:59 schreef AnneX het volgende:

[..]

Gut ! een projekt !

Akelei verschilt / wisselt niet alleen in kleur, ook in hoogte.
Dit jaar was er zelfs één wit bloeiende.

Morgen ga ik ze leegschudden op de plaats waar ze staan en de uitgebloeide bloemstengels slopen nu iedereen de zaadjes heeft.

En dan wil ik wél foto's volgend jaar. * claimt alvast .


Natuurlijk die gaan er komen
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_83844930
Ik ga de helft doorsturen naar mijn zus En dan ook uitschudden op verschillende plekjes in de tuin & in een bak.
pi_83860079
Oh nog bedankt voor de zaadjes AnneX!!
Wilde je er nu ook nog wat terug hebben?? Aangezien je wel je adres op het kaartje had geschreven..
pi_83868814
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 19:07 schreef Sunnythesun het volgende:
Oh nog bedankt voor de zaadjes AnneX!!
Wilde je er nu ook nog wat terug hebben?? Aangezien je wel je adres op het kaartje had geschreven..
Nee hoor. Alleen omdat ik nu weet waar jullie huizen wonen, vond ik het oprechter om dan mijn huisadres ook te geven.
En als je een bakkie wil doen, ben je welkom.

Wat ik bij het zaaien zou doen: het (eerste) gewenste plekje flink nat maken en de zaadjes erop strooien en doorharken en de aarde een beetje aanpletten.

Vandaag de tuinmeneer gesproken over de lupines: tegen de slakken legt hij er verhakte schelpen naast/rondom. óf eierschalen.
Gelukkig heb ik nog een kilo Tesselse schelpen in huis ( als decoratiemateriaal ).
Dus Bluezz : eat your heart out on the beach.

En ook heb ik toestemming om zijn tuin te fotograferen eind augustus op "ons" buurtfeest.

Zaterdagavond een disco op de brink voor de deur - dat is een goeie 1000 man - en zondagmiddag de prijsuitreiking.
En met de toestemming van de aanwonenden = us blijft de bar etc. staan en komt er een groot scherm voor 's avonds.
Even afwachten hoe het gras overleeft ! anders is dat gelukkig een gemeenteklus.
pi_83868905
Klinkt leuk Anne
Lupines ook erg mooi vanavond tijdens het fietsen nog veel gezien.
Houden de akeleitjes van zon of niet?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_83870719
Goeie tip @ schelpen
pi_83870844
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 23:03 schreef Ml-etje het volgende:
Klinkt leuk Anne
Lupines ook erg mooi vanavond tijdens het fietsen nog veel gezien.
Houden de akeleitjes van zon of niet?
Maakt ze niet uit.
Akelei staat hier aan de zon- én schaduwzijde van de tuin.

Vanavond bij het rooien viel mij ook nog op dat er donkerrood-groen blad is en lichtgroen.
Als het opkomt is een polletje met zachte blaadjes; met een beetje fantasie lijkt het op grootbladige klaver.
dat jullie het maar niet eruittrekken als onkruid.
  zaterdag 10 juli 2010 @ 11:13:07 #269
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_83877214
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 23:01 schreef AnneX het volgende:

[..]

Nee hoor. Alleen omdat ik nu weet waar jullie huizen wonen, vond ik het oprechter om dan mijn huisadres ook te geven.
En als je een bakkie wil doen, ben je welkom.

Wat ik bij het zaaien zou doen: het (eerste) gewenste plekje flink nat maken en de zaadjes erop strooien en doorharken en de aarde een beetje aanpletten.

Vandaag de tuinmeneer gesproken over de lupines: tegen de slakken legt hij er verhakte schelpen naast/rondom. óf eierschalen.
Gelukkig heb ik nog een kilo Tesselse schelpen in huis ( als decoratiemateriaal ).
Dus Bluezz : eat your heart out on the beach.

En ook heb ik toestemming om zijn tuin te fotograferen eind augustus op "ons" buurtfeest.

Zaterdagavond een disco op de brink voor de deur - dat is een goeie 1000 man - en zondagmiddag de prijsuitreiking.
En met de toestemming van de aanwonenden = us blijft de bar etc. staan en komt er een groot scherm voor 's avonds.
Even afwachten hoe het gras overleeft ! anders is dat gelukkig een gemeenteklus.
Denken jullie er wel om dat eierschalen of schelpen veel kalk bevatten en niet bevorderlijk zijn voor de groei van zuurminnende tuinplanten zoals rhodondendron, erica's, etc.?
  zaterdag 10 juli 2010 @ 11:41:05 #270
252240 Duderella
Snobs have more fun
pi_83877817
De schalen/schelpen zijn dan wel weer fijn voor de egeltjes.
Want die worden heel ziek van vergiftigde slakken.

Zouden schelpen eigenlijk wel 'afbreken' en kalk afgeven in de grond, kaas?
Freudian slips: when you say one thing, but mean your mother.
pi_83881019
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 23:56 schreef AnneX het volgende:

[..]

Maakt ze niet uit.
Akelei staat hier aan de zon- én schaduwzijde van de tuin.

Vanavond bij het rooien viel mij ook nog op dat er donkerrood-groen blad is en lichtgroen.
Als het opkomt is een polletje met zachte blaadjes; met een beetje fantasie lijkt het op grootbladige klaver.
dat jullie het maar niet eruittrekken als onkruid.


Ga er stokjes bij zetten
Sowieso haat ik onkruid wieden
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_83881069
De grote waterlelie bloeit!! En nog wel met 2 bloemen tegelijk ineens!! Oh en hij is dus roze..

Ik kijk of ik straks ff een fototje kan maken als ik minder duf ben
pi_83881670
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 11:13 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Denken jullie er wel om dat eierschalen of schelpen veel kalk bevatten en niet bevorderlijk zijn voor de groei van zuurminnende tuinplanten zoals rhodondendron, erica's, etc.?
Hé, dank je.
Zelf had ik al besloten om volgend jaar schelpen te doen.
Temeer omdat wij gisteravond een egel hebben gesignaleerd.

Nieuwe lupines - ik was zojuist bij de kweker - heeft geen zin voor dit jaar.
Het zijn éénjarige planten.
Voor volgend jaar zou ik ze kunnen neerzetten, alleen was de kleur niet duidelijk.
En ik wil geen gele.
pi_83884182
de lelie:



hij vind het warm, vanochtend stond hij meer open.. dan zie je de prachtige gele meeldraden beter.
Er naast nog precies zo'n bloem, ze hebben een doorsnede van wel 10 cm minimaal!
pi_83885157
wow, het lijkt bijna plastiek ! van zo dichtbij.
of marsepein, dat klinkt wat aardiger.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')