dat dusquote:Op maandag 7 juni 2010 21:13 schreef Orinoki het volgende:
Verbranden is tegenwoordige tijd, verbrandden is verleden tijd
Voorbeeldje:
Tegenwoordige tijd: Wij gaan die stapel papier verbranden.
Verleden tijd: Zij verbrandden die stapel papier.
Ja dat wist ik al...quote:Op maandag 7 juni 2010 21:15 schreef Plasterk het volgende:
verleden tijd wordt in het verleden verledden tijd.
Maak de stam eens langer.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 21:43 schreef Zinedinho het volgende:
Nog een vraagje
Ik ben nu wat toetsen aan het maken, en snap het wel redelijk. Nu ben ik aanbeland bij het voltooid deelwoord meuk. Ik werk dan ook via het Kofschip methode (Ja ik moet weer helemaal vanaf 0 beginnen)
Nou lees ik dus dat ik van het hele werkwoord de -en af moet halen en dan kijken of de laatste letter in het Kofschip staat. (nogmaals). Nu zaten er in de toets woorden als verbazen, handhaven en beleven. Ik maak er dus beleef, handhaaf en verbaas van, waarna ik dus constanteer dat het met een T moet.
![]()
Maar nu zegt die toets dat ik het fout heb, ik neem dus aan dat ik die -en gewoon van de woord die er staat af moet halen en dus verbaz, handhav en belev krijg. Oftewel ze staan niet in het kofschip dus gewoon met een D??
![]()
Dat is een stuk makkelijk inderdaad. Ik staar me nu blind op het Kofschip, maar die is ook niet altijd even betrouwbaar. Mijn simpel bedoel ik dan.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 21:57 schreef Butterfly91 het volgende:
[..]
Maak de stam eens langer.
Verbaasde, handhaafde en beleefde
Zeker niet de laatste letter veranderen!
Want van verbazen de letters EN afhalen levert verbaas op? Waar heb jij op school gezeten?quote:Op dinsdag 8 juni 2010 21:43 schreef Zinedinho het volgende:
Nog een vraagje
Ik ben nu wat toetsen aan het maken, en snap het wel redelijk. Nu ben ik aanbeland bij het voltooid deelwoord meuk. Ik werk dan ook via het Kofschip methode (Ja ik moet weer helemaal vanaf 0 beginnen)
Nou lees ik dus dat ik van het hele werkwoord de -en af moet halen en dan kijken of de laatste letter in het Kofschip staat. (nogmaals). Nu zaten er in de toets woorden als verbazen, handhaven en beleven. Ik maak er dus beleef, handhaaf en verbaas van, waarna ik dus constanteer dat het met een T moet.
![]()
Maar nu zegt die toets dat ik het fout heb, ik neem dus aan dat ik die -en gewoon van de woord die er staat af moet halen en dus verbaz, handhav en belev krijg. Oftewel ze staan niet in het kofschip dus gewoon met een D??
![]()
Toch, als deze woorden in de tegenwoordige tijd staan, moeten ze ook gewoon met een T.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 21:43 schreef Zinedinho het volgende:
Nog een vraagje
![]()
Daarom: xtc-schip in plaats van kofschip.quote:Op maandag 28 maart 2011 22:49 schreef GlowMouse het volgende:
En luisteren naar de klank; faxen wordt gefaxt, omdat de klank van 'fax' op een s eindigt.
Inderdaad, net als de buitenspelregel, vrouwen missen dat gen gewoon.quote:Op maandag 28 maart 2011 22:46 schreef houtjetouwtjejas het volgende:
Hoogtwaarschijnlijk heb je er ook enige aanleg voor nodig.
Zeker weten. Toch zijn de regels van buitenspel minder belangrijk te weten voor je latere leven op de arbeidsmarkt (sollicitatiebrief) dan de spellingsregels.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 13:04 schreef SH. het volgende:
[..]
Inderdaad, net als de buitenspelregel, vrouwen missen dat gen gewoon.
En dat gaat ook nog negen van de tien keer fout. Meestal maken mensen er 'de verbrandde kast' van of zo.quote:Op woensdag 30 maart 2011 02:22 schreef Sandersson het volgende:
De verbrande kast is altijd de verbrande kast.
je moet sowieso alleen de medeklinkers gebruiken uit 't kofschip, verder is het tegen woordig eigenlijk kofschip taxi omdat ook de x aan deze regel voldoet. Wat je zegt is niet waar deze regel geldt voor 100% van de gevallen verzin jij maar een uitzondering. Tot slot wtf gast???? welk niveau doe je en welk jaar want als je dit niet kan ga je 't niet reddenquote:Op dinsdag 8 juni 2010 22:03 schreef Zinedinho het volgende:
[..]
Dat is een stuk makkelijk inderdaad. Ik staar me nu blind op het Kofschip, maar die is ook niet altijd even betrouwbaar. Mijn simpel bedoel ik dan.
"Die ramen waren gelukkig niet (ingooien)".
Met mijn simpele gedachtengang dacht ik natuurlijk weer aan een t, maarja uiteindelijk hoorde het natuurlijk gegooide te zijn en niet gooite. Voortaan alles ff dubbel checken dus.
De k en de f slaan we voor het gemak over?quote:Op dinsdag 29 maart 2011 12:57 schreef Chule het volgende:
[..]
Daarom: xtc-schip in plaats van kofschip.
Daarom verzonnen wij, heel origineel, het XTC-koffieshop.quote:Op woensdag 30 maart 2011 18:18 schreef starla het volgende:
[..]
De k en de f slaan we voor het gemak over?
Het koffieshop? In een grammaticatopic?quote:Op maandag 25 juli 2011 00:18 schreef houtjetouwtjejas het volgende:
[..]
Daarom verzonnen wij, heel origineel, het XTC-koffieshop.
Dat werkt meestal, maar niet altijd. 't kofschip is wel redelijk waterdicht.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 21:57 schreef Butterfly91 het volgende:
[..]
Maak de stam eens langer.
Verbaasde, handhaafde en beleefde
Zeker niet de laatste letter veranderen!
Deze grammaticaregels behoor je dan ook al te hebben gehad op de basisschool.quote:Op woensdag 30 maart 2011 02:22 schreef Sandersson het volgende:
Toen ik nog op het VWO zat werd er weinig aandacht besteed aan de simpele spelling
bedankt voor deze briljante topickickquote:Op maandag 25 juli 2011 00:18 schreef houtjetouwtjejas het volgende:
[..]
Daarom verzonnen wij, heel origineel, het XTC-koffieshop.
Shop, een engels woord.quote:Op maandag 25 juli 2011 00:33 schreef 08gnoT. het volgende:
[..]
Het koffieshop? In een grammaticatopic?
Je kan het ook omdraaien natuurlijkquote:Op maandag 8 augustus 2011 21:52 schreef houtjetouwtjejas het volgende:
[..]
Shop, een engels woord.
De engelsen zijn sowieso klaarblijkelijk zulke simpele zielen dat ze niet eens lidwoorden - kunnen, durven, willen - gebruiken.
Alsof het hen ballen kan of wij er in het Nederlands het of de voorzetten.
Zo redeneren schiet natuurlijk weinig op!quote:Deze grammaticaregels behoor je dan ook al te hebben gehad op de basisschool.
Zolang ook het middelbaar onderwijs vol blijft zitten met leraren met de gezichtsuitdrukking: zolang-ik-mijn-salaris-maar-krijg-vind-ik-alles-best, zal daar nooit wat aan veranderen.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 00:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Zo redeneren schiet natuurlijk weinig op!
Als de lagere school haar taak heeft verwaarloosd dan moet het VWO er op toezien dat de leerlingen die achterstand inhalen. Eerst en vooral via een test (desnoods geroosterd tijdens een pauze als het niet ten koste mag gaan van de lestijd) de achterstand vaststellen, vervolgens die achterstand bijspijkeren (evt. via zelfstudie) en dan nog een test afnemen waarvoor alle leerlingen moeten slagen. Het verschuilen achter slecht werk van de toeleverende school is zwak.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |