abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_82465740
Ik heb vrijdag weer eens een taaltoets. Ik heb bij de eerste kans een score van 78% gehaald terwijl ik 80 moest hebben. Maar ik ben dan uberhaupt geen held in Nederlandse spelling en grammatica. Maar nu heb ik wel een specifieke vraag. Vb. Wanneer is het verbranden en wanneer verbrandden? Het zal vast heel erg simpel zijn, maar ik kan het echt niet vinden. Ik zoek op google "dubbel d of dubbel t" en krijg alleen maar andere dingen te zien.

Sorry voor deze loze vraag op een mooie maandagavond.
pi_82465814
Verbranden is tegenwoordige tijd, verbrandden is verleden tijd

Voorbeeldje:

Tegenwoordige tijd: Wij gaan die stapel papier verbranden.
Verleden tijd: Zij verbrandden die stapel papier.
  maandag 7 juni 2010 @ 21:13:25 #3
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_82465831
Met 1 d is tegenwoordige tijd en dubbel d is verleden tijd.
  maandag 7 juni 2010 @ 21:13:31 #4
254493 Trollface.
gr rob fruithof, groningencity
pi_82465841
Zoek eens 'verleden tijd' op.
★5731U★ Death from above '79★You're a woman, i'm a machinielsie ★ ✠ ★ Telkens weer een beetje sterven★ I was born in a winterstorm, i live there still★
pi_82465850
Ja domme vraag ik weet het, maar hiermee ging ik vorige keer zovaak de boot in hé.
pi_82465892
quote:
Op maandag 7 juni 2010 21:13 schreef Orinoki het volgende:
Verbranden is tegenwoordige tijd, verbrandden is verleden tijd

Voorbeeldje:

Tegenwoordige tijd: Wij gaan die stapel papier verbranden.
Verleden tijd: Zij verbrandden die stapel papier.
dat dus
pi_82465924
Orinoki en Gwywen
  maandag 7 juni 2010 @ 21:15:41 #8
168979 Plasterk
Is de plas sterk?
pi_82465956
verleden tijd wordt in het verleden verledden tijd.
pi_82465995
quote:
Op maandag 7 juni 2010 21:15 schreef Plasterk het volgende:
verleden tijd wordt in het verleden verledden tijd.
Ja dat wist ik al...
pi_82466064
Koop eens een boekje waar alle grammatica in staat. Ik snap werkelijk niet waarom half Nederland niet kan spellen.. je neemt zo'n boekje door in een week en dan heb je het wel onder de knie.
pi_82466096
Dringende tip om voor je spellingstoets ook nog een blik te werpen op www.spatiegebruik.nl.
Daar kon je nog wel eens heel wat baat bij hebben.
pi_82466112
Om het tegenwoordige - verleden tijd-verhaaltje maar eens aan te vullen:

Verbranden is een zwak werkwoord en wordt daarom in de verleden tijd vervoegd met -te(n) of -de(n), dit komt achter de stam (verbrand), vandaar ook je dubbele D.
I reject reality and substitute my own
pi_82466178
Basisschoolwerk dit.
  maandag 7 juni 2010 @ 21:23:37 #14
180739 Qebbel
Stewardesbisch!
pi_82466426
Verleden tijd idd.

Bijv:
- Hij verbrandt het boek (ott)
- Hij verbrandde het boek (ovt)
- Hij heeft het boek verbrand (vtt)
etc...

Let op:
- Het verbrande boek
Is anders! Hier betreft het namelijk géén werkwoord, maar een bijvoegelijk naamwoord; Zegt iets over een zelfstandig naamwoord, in dit geval het boek. Een veelgemaakte fout, maar dit wordt nooit met dubbel 'd' geschreven, maar gewoon met een enkele!

Succes!
Als kunst volmaakt is, is de wereld overbodig.
Wees wie je bent, maar accepteer ook anderen!
pi_82520381
Nog een vraagje

Ik ben nu wat toetsen aan het maken, en snap het wel redelijk. Nu ben ik aanbeland bij het voltooid deelwoord meuk. Ik werk dan ook via het Kofschip methode (Ja ik moet weer helemaal vanaf 0 beginnen )
Nou lees ik dus dat ik van het hele werkwoord de -en af moet halen en dan kijken of de laatste letter in het Kofschip staat. (nogmaals ). Nu zaten er in de toets woorden als verbazen, handhaven en beleven. Ik maak er dus beleef, handhaaf en verbaas van, waarna ik dus constanteer dat het met een T moet.
Maar nu zegt die toets dat ik het fout heb, ik neem dus aan dat ik die -en gewoon van de woord die er staat af moet halen en dus verbaz, handhav en belev krijg. Oftewel ze staan niet in het kofschip dus gewoon met een D??

pi_82520719
Ja gewoon consequent zijn. Sla er trouwens ook voor de grap de regels voor lidwoorden een aanwijzende voornaamwoorden eens op na.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 08-06-2010 21:49:07 ]
pi_82521356
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 21:43 schreef Zinedinho het volgende:
Nog een vraagje

Ik ben nu wat toetsen aan het maken, en snap het wel redelijk. Nu ben ik aanbeland bij het voltooid deelwoord meuk. Ik werk dan ook via het Kofschip methode (Ja ik moet weer helemaal vanaf 0 beginnen )
Nou lees ik dus dat ik van het hele werkwoord de -en af moet halen en dan kijken of de laatste letter in het Kofschip staat. (nogmaals ). Nu zaten er in de toets woorden als verbazen, handhaven en beleven. Ik maak er dus beleef, handhaaf en verbaas van, waarna ik dus constanteer dat het met een T moet.
Maar nu zegt die toets dat ik het fout heb, ik neem dus aan dat ik die -en gewoon van de woord die er staat af moet halen en dus verbaz, handhav en belev krijg. Oftewel ze staan niet in het kofschip dus gewoon met een D??

Maak de stam eens langer.
Verbaasde, handhaafde en beleefde

Zeker niet de laatste letter veranderen!
pi_82521892
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 21:57 schreef Butterfly91 het volgende:

[..]

Maak de stam eens langer.
Verbaasde, handhaafde en beleefde

Zeker niet de laatste letter veranderen!
Dat is een stuk makkelijk inderdaad. Ik staar me nu blind op het Kofschip, maar die is ook niet altijd even betrouwbaar. Mijn simpel bedoel ik dan.

"Die ramen waren gelukkig niet (ingooien)".

Met mijn simpele gedachtengang dacht ik natuurlijk weer aan een t, maarja uiteindelijk hoorde het natuurlijk gegooide te zijn en niet gooite. Voortaan alles ff dubbel checken dus.
pi_82523790
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 21:43 schreef Zinedinho het volgende:
Nog een vraagje

Want van verbazen de letters EN afhalen levert verbaas op? Waar heb jij op school gezeten?

Wat klopt er dan niet aan je tekst? Of snap je niet wat er staat?

Ik heb mij verbaasd.
Hele werkwoord: verbazen. EN erafhalen: je houdt dan over: verbaz.
Zit de Z in uitschuifpik/kofschip/ex kofschip? NEE, dus met een D schrijven.

Lijkt me toch duidelijk?
pi_94741164
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 juni 2010 21:43 schreef Zinedinho het volgende:
Nog een vraagje

Ik ben nu wat toetsen aan het maken, en snap het wel redelijk. Nu ben ik aanbeland bij het voltooid deelwoord meuk. Ik werk dan ook via het Kofschip methode (Ja ik moet weer helemaal vanaf 0 beginnen :') )
Nou lees ik dus dat ik van het hele werkwoord de -en af moet halen en dan kijken of de laatste letter in het Kofschip staat. (nogmaals :') ). Nu zaten er in de toets woorden als verbazen, handhaven en beleven. Ik maak er dus beleef, handhaaf en verbaas van, waarna ik dus constanteer dat het met een T moet. :P Maar nu zegt die toets dat ik het fout heb, ik neem dus aan dat ik die -en gewoon van de woord die er staat af moet halen en dus verbaz, handhav en belev krijg. Oftewel ze staan niet in het kofschip dus gewoon met een D??

:+ :+
Toch, als deze woorden in de tegenwoordige tijd staan, moeten ze ook gewoon met een T.
Het verbaast hem.
De leraar handhaaft.
Hij beleeft het.

Zie je, het is ontzettend verwarrend. Hoogtwaarschijnlijk heb je er ook enige aanleg voor nodig. ( Sommigen leren het nooit. Neemt niet weg dat het eigenlijk gewoon het in acht nemen van duidelijke taalregels betreft)
Een ander is weer slecht in natuurkunde en scheikunde. ( Neem mij bijvoorbeeld)
Daar ben jij vast weer goed in. Hoop niet dat ik je slapeloze nachten bezorg, als dat ook al niet het geval is.

Half Nederland weet niet dat je een werkwoord in de hij-vorm gewoon altijd met een T vervoegt, zonder kofschip.

'Wat gebeurd er?'
'Het verbaasd me'
'Dat betekend'
'Hij betaald'

passeren nog steeds onvoorstelbaar vaak de revue.
Regardant au tour de moi sur ce site, toujours partout continuellement, c'est moi qui tente de trouver ceux qui me veulent répondre tout ce que je me demande pendant ma randonnée de survie en grandissant.
  maandag 28 maart 2011 @ 22:49:30 #21
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_94741348
En luisteren naar de klank; faxen wordt gefaxt, omdat de klank van 'fax' op een s eindigt.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  maandag 28 maart 2011 @ 23:32:05 #22
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_94743735
Goede kick ^O^
AFC AJAX
pi_94757721
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 22:49 schreef GlowMouse het volgende:
En luisteren naar de klank; faxen wordt gefaxt, omdat de klank van 'fax' op een s eindigt.
Daarom: xtc-schip in plaats van kofschip. B-)
pi_94757996
quote:
10s.gif Op maandag 28 maart 2011 22:46 schreef houtjetouwtjejas het volgende:
Hoogtwaarschijnlijk heb je er ook enige aanleg voor nodig.
Inderdaad, net als de buitenspelregel, vrouwen missen dat gen gewoon.
pi_94788481
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 13:04 schreef SH. het volgende:

[..]

Inderdaad, net als de buitenspelregel, vrouwen missen dat gen gewoon.
Zeker weten. Toch zijn de regels van buitenspel minder belangrijk te weten voor je latere leven op de arbeidsmarkt (sollicitatiebrief) dan de spellingsregels.

drie keer raden welk 'gen' ik het liefste mis.
Regardant au tour de moi sur ce site, toujours partout continuellement, c'est moi qui tente de trouver ceux qui me veulent répondre tout ce que je me demande pendant ma randonnée de survie en grandissant.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')