dat dusquote:Op maandag 7 juni 2010 21:13 schreef Orinoki het volgende:
Verbranden is tegenwoordige tijd, verbrandden is verleden tijd
Voorbeeldje:
Tegenwoordige tijd: Wij gaan die stapel papier verbranden.
Verleden tijd: Zij verbrandden die stapel papier.
Ja dat wist ik al...quote:Op maandag 7 juni 2010 21:15 schreef Plasterk het volgende:
verleden tijd wordt in het verleden verledden tijd.
Maak de stam eens langer.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 21:43 schreef Zinedinho het volgende:
Nog een vraagje
Ik ben nu wat toetsen aan het maken, en snap het wel redelijk. Nu ben ik aanbeland bij het voltooid deelwoord meuk. Ik werk dan ook via het Kofschip methode (Ja ik moet weer helemaal vanaf 0 beginnen)
Nou lees ik dus dat ik van het hele werkwoord de -en af moet halen en dan kijken of de laatste letter in het Kofschip staat. (nogmaals). Nu zaten er in de toets woorden als verbazen, handhaven en beleven. Ik maak er dus beleef, handhaaf en verbaas van, waarna ik dus constanteer dat het met een T moet.
![]()
Maar nu zegt die toets dat ik het fout heb, ik neem dus aan dat ik die -en gewoon van de woord die er staat af moet halen en dus verbaz, handhav en belev krijg. Oftewel ze staan niet in het kofschip dus gewoon met een D??
![]()
Dat is een stuk makkelijk inderdaad. Ik staar me nu blind op het Kofschip, maar die is ook niet altijd even betrouwbaar. Mijn simpel bedoel ik dan.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 21:57 schreef Butterfly91 het volgende:
[..]
Maak de stam eens langer.
Verbaasde, handhaafde en beleefde
Zeker niet de laatste letter veranderen!
Want van verbazen de letters EN afhalen levert verbaas op? Waar heb jij op school gezeten?quote:Op dinsdag 8 juni 2010 21:43 schreef Zinedinho het volgende:
Nog een vraagje
Ik ben nu wat toetsen aan het maken, en snap het wel redelijk. Nu ben ik aanbeland bij het voltooid deelwoord meuk. Ik werk dan ook via het Kofschip methode (Ja ik moet weer helemaal vanaf 0 beginnen)
Nou lees ik dus dat ik van het hele werkwoord de -en af moet halen en dan kijken of de laatste letter in het Kofschip staat. (nogmaals). Nu zaten er in de toets woorden als verbazen, handhaven en beleven. Ik maak er dus beleef, handhaaf en verbaas van, waarna ik dus constanteer dat het met een T moet.
![]()
Maar nu zegt die toets dat ik het fout heb, ik neem dus aan dat ik die -en gewoon van de woord die er staat af moet halen en dus verbaz, handhav en belev krijg. Oftewel ze staan niet in het kofschip dus gewoon met een D??
![]()
Toch, als deze woorden in de tegenwoordige tijd staan, moeten ze ook gewoon met een T.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 21:43 schreef Zinedinho het volgende:
Nog een vraagje
![]()
Daarom: xtc-schip in plaats van kofschip.quote:Op maandag 28 maart 2011 22:49 schreef GlowMouse het volgende:
En luisteren naar de klank; faxen wordt gefaxt, omdat de klank van 'fax' op een s eindigt.
Inderdaad, net als de buitenspelregel, vrouwen missen dat gen gewoon.quote:Op maandag 28 maart 2011 22:46 schreef houtjetouwtjejas het volgende:
Hoogtwaarschijnlijk heb je er ook enige aanleg voor nodig.
Zeker weten. Toch zijn de regels van buitenspel minder belangrijk te weten voor je latere leven op de arbeidsmarkt (sollicitatiebrief) dan de spellingsregels.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 13:04 schreef SH. het volgende:
[..]
Inderdaad, net als de buitenspelregel, vrouwen missen dat gen gewoon.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |