quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 12:41 schreef Wasmachinemann het volgende:[..]
Np man, Ik kom genoeg genoeg voorvallen tegen met kapotte printplaten de laatste tijd, Marktplaats staat er bol mee, Allemaal die niet starten of niet meer draaien, Ik kan me nog herinneren dat me eerste machine, een w752 van Miele, Wou ook alleen draaien bij centrifugeren, Dat was 3 jaar terug, Nu, 14 machines later ken ik er alles van, Van kapotte printplaten tot lekkage bij de lagers, Ik weet alles.
Miele is een Duitse fabrikant die vooral bekend is als fabrikant van huishoudelijke apparatuur en inbouwapparatuur voor consumenten.Inhoud [verbergen]
1 Geschiedenis
2 Miele internationaal
3 Miele in Nederland
4 Bedrijfsfilosofie
5 Miele Campus
6 Maatschappelijk verantwoord ondernemen
7 Miele Innovation Centres
8 The Taste of Life
9 Miele Professional
10 Huishoudelijke apparatuur
11 Externe links
[bewerken]
Geschiedenis
Miele is een fabrikant, leverancier en importeur van huishoudelijke apparaten, inbouwapparaten en professionele apparatuur. Miele Nederland B.V. is een dochter van het internationale concern Miele & Cie.KG. Het hoofdkantoor van Miele bevindt zich in het Duitse Gütersloh (Nordrhein-Westfalen). Miele is in 1899 opgericht en is een familiebedrijf. De oprichters zijn Carl Miele en Reinhard Zinkann. De onderneming wordt inmiddels door de vierde generatie geleid. Sinds de oprichting is het motto 'immer besser' oftewel 'steeds betere producten maken'. De producten van Miele worden geassocieerd met kwaliteit.
Miele kent een vier generaties door de jaren heen:
Eerste generatie:
1869-1938 Carl Miele
1869-1939 Reinhard Zinkann
Tweede generatie:
1897-1986 Carl Miele
1904-1985 Kurt Christian Zinkann
Derde generatie:
1929-2004 Rudolf Miele
Geb. 1928 Dr. Peter Zinkann
Vierde generatie:
Geb. 1968 Dr. Markus Miele
Geb. 1959 Dr. Reinhard Zinkann
Tijdreis
1899 – Oprichting van Miele
1900 - Miele introduceert haar eerste wasmachine (met houten kuip en waskruis)
1903 - Bovenpendelwasmachine Model A
1911 – Miele introduceert wasmachine met elektromotor
1912 – Van 1912 tot 1914 heeft Miele auto’s geproduceerd
1914 - Miele introduceert de eerste watermotor-wasmachine
1925 – Miele ontwikkelt de eerste kolen- en gasgestookte trommelwasmachine
1929 - Miele presenteert de eerste elektrisch aangedreven afwasmachine van Europa
1939 – Eerste officiële Nederlandse Miele-vestiging in Den Haag
1949 - Het 50-jarige jubileum
1953 - Opening van het Miele-servicedepot in Rotterdam
1955 - Introductie van de Nederlandse slogan 'Miele, er is geen betere'
1959 - Opening van het Miele-servicedepot in Zwolle
1960 - Opening van het Miele-servicedepot in Eindhoven
1963 - Opening van het Miele-servicedepot in Amsterdam
1967 – Speciale afwasmachines voor de industrie en ziekenhuizen
1974 – Nieuwe generatie inbouwovens en nieuwe generatie keukens uit de fabriek in Warendorf
1975 – Opening nieuwe Miele-fabriek in Warendorf
1978 – Opening van het Nederlands hoofdkantoor van Miele in Vianen
1978 – Introductie van eerste computergestuurde was-, droog- en afwasautomaat met sensortoetsen
1979 - Oprichting van de verkoopmaatschappij Miele Nederland B.V. die verantwoordelijk is voor de import en verkoop van en service aan alle Miele-producten in Nederland
1980 - Opheffing van de Nederlandse servicedepots door centralisatie van de service in Vianen
1987 – Opening Miele-museum
1992 – Introductie van het Miele-Serviceverzekering-Certificaat (MSC).
1993 – Opening volautomatisch goederendistributiecentrum.
1997 - Miele opent in Vianen een Infocentrum voor inbouwapparaten.
1998 - Miele introduceert het "Bezoekentijden-Informatie-Systeem".
1999 – 100-jarig bestaan
2000 - Miele wint in Duitsland de Marketingprijs 2000 vanwege de consequente marketingstrategie.
2001 – Miele introduceert de gepatenteerde* SoftCare-trommel (* Europees patent: EP 0 935 687)
2001 – Lancering van de website
www.miele.nl2003 - Introductie van was- en droogautomaten met Navitronic-techniek met een LCD-display en de gepatenteerde duoknop.
2004 – De introductie van de S 4000-serie stofzuigers
2004 – Introductie van de 6 kg trommel wasautomaten
2004 - Lancering website over professionele Miele-apparatuur
www.miele-professional.nl2005 – Introductie van de 6 kg trommel droogautomaten
2005 - Miele wordt uitgeroepen tot Superbrand
2006 - Miele wint een SAN Accent 2005 in de categorie ‘Duurzaam’
2006 - Miele introduceert een nieuwe serie was- en droogautomaten
2007 - De lezers van Reader's Digest roepen Miele uit als het meest betrouwbare merk in de categorie Keukenapparaten (Trusted Brand)
2008 – Opening van de Miele Campus, bestaande uit het Miele Inspirience Centre, het Miele Culinary Institute en twee VitaSteam-stoomtheaters
2009 – Miele wint een SAN Accent 2008 in de categorie ‘Duurzaam’
2009 – Lancering van webshop met accessoires
2009 – Toevoeging van ‘Mijn Miele’ aan de website van Miele. Op dit gedeelte van de website kunnen gekochte producten worden geregistreerd.
[bewerken]
Miele internationaal
Het hoofdkantoor van Miele bevindt zich in het Duitse Duitse Gütersloh (Nordrhein-Westfalen).
Op juni 2008 telt Miele in totaal 16.163 medewerk(st)ers. Miele heeft acht locaties in Duitsland waar
de apparatuur wordt geproduceerd en één locatie in Oostenrijk. Miele houdt de productie in eigen fabrieken om zo
controle uit te oefenen op de kwaliteit van de producten. De elektronische besturing van de was-, droog- en afwasautomaten
wordt ook in de fabrieken van Miele ontwikkeld en geproduceerd.
Het productassortiment van Miele bestaat uit wasautomaten, droogautomaten, strijkmachines, afwasautomaten,
stofzuigers, koel- en diepvrieskasten, wijnbewaar- en wijnklimaatkasten en inbouwapparaten (ovens, stoomovens,
kookplaten, afzuigkappen, Combiset-elementen, afwasautomaten, (combi)magnetrons en inbouwkoffieautomaten.
Miele verkoopt haar producten via verkoopkantoren of via erkende importeurs in bijna alle Europese landen en in
de Verenigde Staten, Canada, Zuid-Afrika, Australië, Japan, Hongkong en Dubai.
[bewerken]
Miele in Nederland
Na de oprichting van Miele in Duitsland in 1899 werd begonnen met de productie van de eerste Miele-producten.
In 1905 werd de bedrijfsfilosofie van Miele geïntroduceerd ‘Immer besser’. Toen der tijd produceerde het bedrijf
vooral hout en zuivelwerktuigen voor het platteland. Snel daarna werden er wasmachines met een houten kuip geproduceerd.
Rond 1912 ontstonden de eerste officiële handelscontacten tussen Miele en Nederlandse grossiers.
De producten van Miele waren sinds 1912 te krijgen bij winkeliers en smederijen. De organisatie produceerde naast de
consumentenproducten ook nog andere producten. In 1924 begon het bedrijf met de fabricage van fietsen, later gevolgd door
motor- en bromfietsen. Het bedrijf ging ook wascentrifuges en –wringers produceren en in 1927 werd ook begonnen met de productie
van stofzuigers. Vanaf 1930 begon Miele met het ontwikkelen van een wasmachine die helemaal van metaal gemaakt was en door een
elektromotor werd aangedreven.
In 1939 vestigde de eerste officiële vestiging van Miele zich in Den haag. Deze eerste vestiging startte onder
de naam 'Miele Waschmachine Maatschappij'. Van hieruit werden hoofdzakelijk wasmachine-onderdelen gedistribueerd. In 1953 vestigde
Miele zich in Rotterdam. Miele heeft in die tijd ook regionale servicedepots opgezet in Nederland. Tot en met 1978 werden allerlei
verkoop- en service activiteiten ontwikkeld. Vanaf 1979 is Miele in Vianen gevestigd als verkoopmaatschappij. Nederland is het grootste exportland van Miele.
In totaal zijn er ongeveer 370 mensen werkzaam bij Miele in Vianen. Vanaf 1955 wordt de slogan ‘er is geen betere’ gebruikt bij alle communicatie-uitingen.
[bewerken]
Bedrijfsfilosofie
Miele levert apparatuur voor het huishouden en voor verschillende industriële branches op de Nederlandse markt.
Miele streeft volgens haar bedrijfsfilosofie naar producten die duurzaam, milieuvriendelijk en gebruiksvriendelijk zijn.
De producten zijn te kenmerken als modern design en zijn vaak vooruitstrevend op technologisch gebied.
Kernwaarden
Miele heeft in haar bedrijfsfilosofie vijf kernwaarden gevormd waarnaar het bedrijf handelt. Deze kernwaarden zijn als volgt:
kwaliteit, duurzaamheid, milieuvriendelijkheid, design en functionaliteit. De kernwaarden zijn sinds de oprichting van Miele van kracht.
De kernwaarden moeten dienen als leidraad voor de activiteiten van de organisatie. Miele werkt ook aan maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO),
onder andere door het milieu zo min mogelijk te belasten. Zowel door de hoeveelheid afval te verminderen
door kringloopprocessen te gebruiken als door de hoeveelheid hulp- en grondstoffen te verminderen.
[bewerken]
Miele Campus
In september 2008 opende Miele haar nieuwe pand; de Miele Campus.
De Miele Campus bestaat uit het Miele Inspirience Centre, het Miele Culinary Institute en twee VitaSteam-stoomtheaters.
Miele Inspirience Centre
Het Miele Inspirience Centre heeft een oppervlakte van 3.000 vierkante meter.
Het doel van het Miele Inspirience Centre is om consumenten te inspireren.
Het kan het beste omschreven worden als een interactieve showroom waar Miele haar producten en
innovaties toont en demonstreert. In het Miele Inspirience Centre worden de producten in afzonderlijke ‘productwerelden’ getoond,
die een afspiegeling van het assortiment geven. Iedereen kan het Miele Inspirience Centre bezoeken, zowel alleen als samen met
een adviseur van Miele. Daarnaast kunnen bezoekers een iPod gebruiken tijdens het bezoek aan de showroom, dit dient dan als
elektronische adviseur. De volgende productwerelden zijn aanwezig in het Miele Inspirience Centre: was-, woon-, en kookwereld.
In de kookwereld bevinden zich kookeilanden met afzuigkappen, kookplaten, ovens, stoomovens, combimagnetrons en
koel- en diepvrieskasten. In een ander gedeelte van het Miele Inspirience Centre wordt de professionele apparatuur getoond. Voor de
industrie zijn er apparaten voor wassen, afwassen en industrieel reinigen.
In het Miele Inspirience Centre is een Miele shop aanwezig. In de Miele shop kunnen bezoekers diverse accessoires aanschaffen:
pannen, bestek, serviesgoed en reinings- en onderhoudsartikelen.
Het Miele Culinary Institute
Het Miele Culinary Institute is een onderdeel van de Miele Campus. Dit is een uitgebreide kookstudio waar consumenten
culinaire workshops kunnen volgen. Een van de doelen van het Miele Culinary Institute is om bezoekers kennis te laten maken
met de keukenapparatuur van Miele. De culinaire workshops worden door professionele koks gegeven. De culinaire workshops
hebben een thema dat centraal staat tijdens de gehele workshop. Daarnaast worden er ook nog Masterclasses gegeven die zich richten
op een hoger niveau van koken. De doelgroepen van het Miele Culinary Institute zijn de consument en de zakelijke markt.
Aan die doelgroepen biedt het Miele Culinary Institute de volgende producten aan: culinaire workshops, rondleidingen en
arrangementen (vergadering + rondleiding + kookworkshop).
VitaSteam-stoomtheaters
De twee VitaSteam-stoomtheaters zijn onderdeel van de Miele Campus. Het doel van deze VitaSteam-stoomtheaters is
het informeren van de consument die zich oriënteert op keukenapparatuur. In de VitaSteam-stoomtheaters geeft Miele
kookdemonstraties waarin de apparatuur van Miele centraal staat. De kookdemonstraties bestaan uit een theoriegedeelte en een praktijkgedeelte.
[bewerken]
Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Sinds de oprichting van Miele in 1899 is de filosofie 'immer besser' oftewel 'steeds betere producten maken'.
Miele ontziet het milieu door middel van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Miele houdt zich constant bezig
met de gevolgen voor het milieu, de markt en de mens. MVO is een belangrijk onderdeel van de ondernemingsstrategie van Miele.
Dit MVO beleid komt tot uiting in diverse activiteiten:
- Alle fabrieken van Miele zijn gecertificeerd volgens de ecologische verordeningen en het milieumanagementsysteem volgens DIN-ISO 14001.
- De organisatie steunt de stichting Mama Mzungu. Miele steunt de stichting Mama Mzungu op financiële wijze. Deze stichting coördineert
waterprojecten in Kenia (Turkana- en Samburu-district) en zorgt er samen met de lokale bevolking voor dat er zekerheid is over het effect van de
bestedingen. Ook kennen deze projecten een educatiecomponent, zodat er structureel wordt gewerkt aan het welvaarts- en het welzijnsniveau van diverse leefgemeenschappen.
- De producten worden milieuvriendelijk verpakt en er wordt zo weinig mogelijk verpakkingsmateriaal gebruikt. Het verpakkingsmateriaal bestaat
uit recyclebare stoffen. Daarnaast bestaan er speciale inzamelingssystemen die gebruikte verpakkingen inzamelen en opnieuw gebruiken.
- De huishoudelijke apparaten van Miele hebben een hoog metaalgehalte en door de gebruikte shreddermethoden kunnen die apparaten goed
gerecycled worden. De kunststof onderdelen worden tijdens het proces gecodeerd, daarna worden deze onderdelen met de hand gesorteerd.
De productie
Het milieu wordt tijdens de productie zoveel mogelijk ontlast. Op de volgende manieren ontlast Miele het milieu:
- De warmte die bij de productie vrijkomst wordt gebruikt voor warmteterugwinningssystemen
- De hoeveelheid afval wordt door kringloopprocessen verminderd
- De hoeveelheid hulp- en grondstoffen wordt door het opnieuw bewerken van bijvoorbeeld emulsies en gieterijzand verlaagd
- De uitstoot van schadelijke stoffen wordt tot een minimum beperkt
- Geluidsoverlast wordt door geluidsisolatie voorkomen
- Gevaarlijke stoffen worden vermeden
[bewerken]
Miele Innovation Centres
Sinds eind 2006 heeft Miele Nederland zogeheten Miele Innovation Centres bij een aantal geselecteerde vakhandelaren geopend.
Een Miele Innovation Centre is een Miele-opstelling in de winkel van een elektro- of keukenvakhandelaar.
Hier wordt een presentatie gegeven van het complete assortiment. Daarnaast wordt advies gegeven over
Miele-apparatuur door specialisten. Elk Miele Innovation Centre heeft de laatste productinnovaties op het gebied van was-, droog-, en afwasautomaten.
Maar er staan ook andere productgroepen zoals koel- en diepvrieskasten, stofzuigers en inbouwapparatuur.
Het personeel in de Miele Innovation Centres beschikt over een interne opleiding van Miele.
[bewerken]
The Taste of Life
Sinds oktober 2007 heeft Miele een eigen televisieprogramma: The Tast of Life. Miele maakt in samenwerking
met House of Television B.V. en House of Media Experience B.V. het televisieprogramma The Taste of Life, het
Magazine The Taste of Life en de interactieve website
www.thetasteoflife.nl. In dit culinaire programma gaan de
meesterkok Rudolph van Veen en presentatrice Stella Gommans op wereldreis. Zij bezoeken diverse landen,
zoals: Florence, New York, Malta, Stockholm en Nederland. Vanaf januari 2010 wordt The Taste of Life Basics uitgezonden.
Het idee achter het programma is dat het een leerzaam kookprogramma is waardoor de kijker goed en bewust leert koken.
Elke week staat een ander thema centraal. Het programma wordt gepresenteerd door meesterkok Rudolph van Veen.
[bewerken]
Miele Professional
Miele Professional is fabrikant, importeur en leverancier van professionele was-, droog-, strijk- en mangelapparatuur,
alsmede van professionele afwas- en medische desinfectieapparatuur.
Ook voor Miele Professional wordt de slogan ‘er is geen betere’ gebruikt.
Professionele was- en droogautomaten
Voor het verwerken van de dagelijkse hoeveelheden wasgoed heeft Miele hygiënische wasserijapparatuur voor de
professionele en economische verwerking in de interne wasserij. Het assortiment professionele was- en droogapparatuur
heeft vulcapaciteiten variërend van 5,5 kg tot en met 32 kg en strijk- en mangelapparatuur in verschillende uitvoeringen en maatvoeringen.
De doelgroepen van de professionele was- en droogautomaten: - wasserettes
- kleine ondernemingen
- gezondheidszorg & verpleeghuizen
- recreatie
- gastronomische bedrijven
- paardensport & maneges
- brandweer & reddingsdiensten
Professionele afwasautomaten
Miele produceert professionele afwasautomaten waarin grote hoeveelheden vaatwerk kunnen worden gereinigd.
De professionele afwasautomaten zijn bestemd voor de industrie die grote hoeveelheden afwas te verwerken heeft.
De doelgroepen van de professionele afwasautomaten zijn gastronomische bedrijven, kleine ondernemingen en gezondheidszorg & verpleeghuizen.
Reinigings- en desinfectieautomaten
Miele produceert professionele reinigings- en desinfectieautomaten voor machinale behandeling van medische en dentale instrumenten.
De professionele apparaten van Miele voldoen aan strenge hygiëne-eisen. De reinigings- en desinfectieautomaten van Miele zorgen
voor een hygiënische behandeling van o.a. MIC, oogheelkundige en dentale instrumenten en toebehoren. Verder levert Miele Professional
reinigingsapparatuur voor laboratoria voor het reinigen van glaswerk. De doelgroepen zijn tandartsen- en artsenpraktijken, laboratoria en ziekenhuizen (CSA).
Industriële reiniging
In diverse industriële sectoren worden de meest uiteenlopende onderdelen gereinigd, gedroogd en/of gedesinfecteerd.
Van printplaten, soldeerramen, metalen onderdelen, aluminium onderdelen, onderdelen van glas tot kunststof en overige industriële onderdelen.
Miele Professional heeft voor de reiniging van industriële onderdelen speciale reinigingsautomaten ontwikkeld. De doelgroep is de industrie.
[bewerken]
Huishoudelijke apparatuur
Miele Wasmachine
In Nederland is Miele met name bekend door zijn reclamespreuk: "Miele, er is geen betere". Dat slaat op de producten die bekend staan om hun degelijkheid en lange levensduur.
[bewerken]
Externe links
http://www.miele.nlhttp://www.miele-professional.nl