abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_82356500
Ik ben net in een hevige discussie beland over de zin/onzin van afstand houden vooraleer je een auto die voor je rijd gaat inhalen. Mijn mening is dat afstand houden nut heeft, omdat je al kan beginnen versnellen wanneer de tegenligger nog niet gepasseerd is. Deze mening deelde de rest van de groep echter niet. Gewone argumenten zoals websites waarop de uitleg staat accepteren ze niet (bijvoorbeeld http://www.luiemotorfiets.nl/tips/inhalen/) want het is volgens hun een heel verschil of het nu over een motor of auto gaat.

Ik heb dus een poging gewaagd om dit wetenschappelijk aan te tonen dmv dit in een grafiek of schema te gieten, maar dat lukt me niet zo aardig. Ongeacht over welk soort voertuig het dan ook gaat (desnoods wandelende schapen die ineens gaan rennen ). Ik hoop dat er iemand met voldoende fysica/wiskunde kennis kan helpen om onderstaande situatie's uit te rekenen.

----

Tot nu toe had ik de volgende situatie geschetst; Je voorligger (X) rijd 50km/u, de tegenligger (Y) 70km/u. De situatie begint met een onderlinge afstand tussen X en Y van 100m. Voor jezelf (Z) neem je voor de berekening 10 of 30m verschil. Voor het gemak gaan we er vanuit dat je auto continu met 10km/u (2,77m/sec) per seconde kan versnellen (onrealistisch dat dit een constante versnelling is, maar goed). De wettelijke snelheidslimieten laten we ook even buiten beschouwing, zodat we dit meer op fysica kunnen toespitsen ipv wetgeving.

Nog even een paar aannames: In beide situatie's begint Z met een snelheid gelijk aan zijn voorligger, dus 50km/u (13,88m/sec). Laten we er vanuit gaan dat Z zich op 5 meter achter en 5 meter voor X op het linker rijvak begeeft, en dat de lengte van X 5 meter is.

Algemeen:
X legt 13,88m/sec af, Y 19,44m/sec. X en Y zullen elkaar dus na 3 seconden kruisen (X heeft dan 41,66m afgelegd, Y 58,33m).

Situatie 1: Z heeft 10 meter afstand tov X
Z heeft in deze situatie 5 meter om te kunnen versnellen. Hij kan dus beginnen versnellen wanneer Y op ??m afstand is. Hij heeft dus ?? seconden om te versnellen alvorens naar links te gaan. Zijn snelheid bedraagt op het moment van naar links begeven dan ??km/u (??m/sec). De totale tijd op het linker rijvak bedraagt ?? seconden.

Situatie 2: Z heeft 30 meter afstand tov X
Z heeft in deze situatie 25 meter om te kunnen versnellen. Hij kan dus beginnen versnellen wanneer Y op ??m afstand is. Hij heeft dus ?? seconden om te versnellen alvorens naar links te gaan. Zijn snelheid bedraagt op het moment van naar links begeven dan ??km/u (??m/sec). De totale tijd op het linker rijvak bedraagt ?? seconden.

----

Enkele handvaten om de berekeningen te doen zijn ook al meer dan welkom!
pi_82356800
gewoon met het boerenverstand zou ik zeggen dat accellereren voor de inhaalmanoevre korter duurt, omdat het inhalende voertuig eerder een hogere snelheid bereikt., en die snelheid langer blijft vasthouden...
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  zaterdag 5 juni 2010 @ 10:49:44 #3
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_82359106
Meer afstand houden voor het inhalen geeft ook meer overzicht waarmee je beter kan inschatten wanneer je kan inhalen.

Zo is het ook veiliger door de tijd van inhalen korter te maken, en wanneer je accelereert voordat je gaat inhalen verkort je de tijd. Ik weet niet wat voor moeilijke wiskunde je daar voor wilt gebruiken.
Géén kloon van tvlxd!
pi_82360131
Je kunt ook principieel zijn en niet inhalen op een tweebaansweg.
Er kunnen zich namelijk allerlei onvoorziene situaties voordoen:
-Er verschijnt plotseling een tegenligger.
-Een oud omatje steekt langzaam over.
-De auto die je wilt inhalen versnelt of slaat zonder uit te kijken linksaf.

Zelf heb ik eens meegemaakt dat mijn voorligger rechtsaf sloeg maar om de bocht te maken even links wat meer ruimte nam terwijl ik er pal naast reed.
pi_82360213
Ze rekenen altijd 1 seconde reactie tijd, maar als ik test op een simulator zit ik bij 1/10 van dat. ( korter zelfs)
maar ik hou gewoon afstand, rijd veel relaxter en je ziet meer ::
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_82362303
afstand houden, + wanneer je wilt gaan inhalen maak je dus bij het accelereren ook nog eens beetje gebruik van de "slipstream" van de auto voor je
voordeel van de afstand is dat je ook al ben je om snelheid je het nog kunt afbreken wanneer het toch niet kan
pi_82362738
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 10:49 schreef Montov het volgende:
... Ik weet niet wat voor moeilijke wiskunde je daar voor wilt gebruiken.
Die wiskunde wil ik gebruiken omdat ze gewone argumenten in de wind slaan, en er altijd een draai aan geven. Wiskunde kunnen ze niet verdraaien :-)
  zaterdag 5 juni 2010 @ 15:50:12 #8
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_82367441
x(t) = v0t
z(t) = 0.5at2 + v0t + z0

De inhaalactie begint als geldt: z(t) = x(t) - 5
De inhaalactie eindigt als geldt: z(t) = x(t) + 10

oplossen geeft:

t1(z0) = sqrt( (-10-2z0)/a ) = begin inhaal
t2(z0) = sqrt( (20-2z0)/a ) = einde inhaal

invullen:

t1 = tijdstip begin inhalen
t2 = tijdstip einde inhalen
dt = t2-t1 = tijdsduur inhaalactie
v1 = a*t1 + v0 = snelheid begin inhalen
v2 = a*t2 + v0 = snelheid einde inhalen
a = 2.77 m/s2
v0 = 50/3.6 m/s

Situatie 1: z0 = -10 m

t1 = 1.9s
t2 = 3.8s
dt = 1.9s
v1 = 69 km/h
v2 = 88 km/h

Situatie 2: z0 = -30 m

t1 = 4.2s
t2 = 5.4s
dt = 1.1s
v1 = 92 km/h
v2 = 104 km/h

onder voorbehoud
  zaterdag 5 juni 2010 @ 16:38:44 #9
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_82368988
Dan hebben we onze vriend Y nog:

y(t) = -v0t + y0

Z kan gaan inhalen op tijdstip t1 en als er 5 meter tussen X en Y zit: y(t1) = x(t1) - 5

invullen geeft:

y0 = 2v0t1 + 5

De afstand d tussen Z en Y voordat Z kan gaan beginnen met versnellen:

d = y0 - z0 = 2v0*sqrt((-10-2z0)/a) + 5 - z0

Situatie 1: z0 = -10 m

d = 68 m

Situatie 2: z0 = -30 m

d = 153 m

ook allemaal weer onder voorbehoud

[ Bericht 1% gewijzigd door OEM op 05-06-2010 16:46:16 ]
pi_82370649
Dat zou weleens correct kunnen zijn OEM. Hier kan ik al wat mee Dank je!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop