abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_82356366
Het is /gaat alweer naar de zomer.......
En dat is het seizoen van de lichtende nachtwolken (NLC). Zullen we weer van het spectaculaire
verschijnsel kunnen genieten zoals vorig jaar... Of zal het dit jaar niks worden

Voor de mensen die zich afvragen hoe ze ontstaan/zichtbaar worden
Hier een plaatje

NLC's zijn ragfijne wolken op extreem grote hoogte: terwijl "gewone" wolken op maximaal 10-15km zitten, hangen deze op meer dan 80 km (dus al bijna buiten de dampkring). Ze zijn typisch enkel zichtbaar in de zomermaanden (begin juni tot midden juli), op gematigde tot hoge noorderbreedtes. En dat typisch in de schemering: 's avonds tussen pakweg 23h-23h30 en 0h-0h30, en 's morgen ook weer tussen pakweg 3h en 4h. Want in die periode zitten wij hier al redelijk donker, maar worden die wolken op grote hoogte nog volop beschenen door de Zon. Tussen die twee tijdstippen in zit de Zon dan weer te laag om zelfs deze superhoge wolken nog te verlichten.

Opvallend is ook dat ze 's avonds in het noordwesten te zien zijn, terwijl u 's morgen juist naar het noordoosten moet kijken. Logisch natuurlijk: ze weerspiegelen hiermee de wijzigende positie van de Zon (onder de horizon) in de loop van de nacht.

Link naar hoge atmosferische verschijnselen
NLC Atmospheric Optics)

De eerste NLCs foto's van dit seizoen zijn ookal gemaakt...
quote:
NOCTILUCENT CLOUDS:
News flash: The 2010 noctilucent cloud (NLC) season has just begun in the northern hemisphere. Jesper Grønne photographed a bank of NLCs rippling over Silkeborg, Denmark, on June 1st:

"I made a 3-hour movie of the phenomenon," says Grønne. "There was a lot of activity." Lars Zielke of Tvis, Denmark, witnessed the same display. "They were visible due north near the horizon. The clouds were not spectacular compared to others I've seen, but it's a start."

There is a well-known correlation between noctilucent clouds and the solar cycle. NLC activity tends to peak during (and just after) years of solar minimum, possibly because low solar activity allows the upper atmosphere to cool, promoting the growth of ice crystals that make up the clouds. With the sun slowly emerging from a century-class minimum, the stage could be set for a good season of NLC watching.

Typically, the first NLCs of spring are wan and pale, followed by better displays as summer unfolds

BRON: www.spaceweather.com
Als je er ziet... laat het ff weten in dit topic.
En er zullen ook weer een heel veel mensen hier trigger happy worden
En natuurlijk worden de foto's ook weer geshowt in dit topic
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
pi_82358569
de foto beloofd veel goeds echter wil ik weten of dit gebeuren ook nog bepaalde atmosferische gevolgen voor ons kan hebben
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_82360841
TVP
  zondag 6 juni 2010 @ 14:32:13 #4
42829 Mister1977
Furred, not shaven
pi_82394778
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 12:01 schreef Ruud het volgende:
TVP
Daar sluit ik me bij aan.
"If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through" General Melchett
Klik hier voor uw dagelijkse portie vitaminen.
  zondag 6 juni 2010 @ 15:48:31 #5
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_82398138
Wel eens gezien ja. Heel bijzonder om te zien
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  zondag 6 juni 2010 @ 20:32:21 #6
250728 banaantjeEE
We zien wel !
pi_82411922
Normaal waren ze gisteren zichtbaar, maar ben vergeten te kijken
Op zaterdag 28 juni 2014 @ 18:18 schreef Marie30 het volgende: Zo lief. :) Kusje :*
Op donderdag 14 juli 2016 @ 23:45 schreef GGMM het volgende: Het is altijd bijzonder gezellig als banaantje er is. :)
  woensdag 16 juni 2010 @ 14:13:45 #7
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_82881503
Ik heb niks gezien gisteren?

Vorig jaar waren ze een keer zo goed te zien dat je omhoog keek en je ze echt overal zag, helaas wat net op DAT moment de accu van mijn camera leeg
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
pi_82902001
Vanuit Ierland en Rusland (Moscow) zijn weer NCLs gezien gisteren......
Vanavond maar eens ff een wandeling gaan maken.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
pi_83412163
vorig jaar aantal avonden gezien, en veel foto's kunnen maken...
zat nu de radar eens te bekijken en die heeft toch vanmiddag wel eea laten zien, of zou ik ze nu te graag willen zien vanavond?

ik bedoel dan: http://www.iap-kborn.de/OSWIN-Meso-Aktuell.456.0.html?&L=pxojczbewu
juiste hoogte toch? en qua tijden ook niet slecht? de reflectie moest toch 5 tot 6 uur voor zonsondergang op die radar gemeten worden?
pi_83498487
Volgens mij zag ik gisteren rond een uur of 11 ook lichtende nachtwolken nabij amsterdam ?? Was aan het vissen en het viel gewoon duidelijk op.
pi_83508340
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 17:43 schreef firecow het volgende:
Volgens mij zag ik gisteren rond een uur of 11 ook lichtende nachtwolken nabij amsterdam ?? Was aan het vissen en het viel gewoon duidelijk op.
De waarschijnlijkheid dat je gisteren NLCs hebt gezien... was groot.
Mensen in polen, ierland, denemarken... zagen het ook.
foto's ervan staan op www.spaceweather.com
  woensdag 30 juni 2010 @ 22:07:25 #12
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_83510374
Gisteravond vaag aan de horizon wat gezien maar nog niets zo mooi en veel als vorig jaar
pi_83541954

Foto van vorig jaar, kom maar opmet die wolken
pi_83634610

Zojuist gemaakt, ze verwaaiden erg snel en ik moest vanuit de hand schieten steunend tegen de rand van mijn dakkapel raam
Positie pal Noord tijdstip tien voor half vijf
Cam eos 500d iso 100 F 6,4 13 sec belichting
pi_83636462
quote:
Op zondag 4 juli 2010 04:57 schreef Martinovibes het volgende:
[ afbeelding ]
Zojuist gemaakt, ze verwaaiden erg snel en ik moest vanuit de hand schieten steunend tegen de rand van mijn dakkapel raam
Dat is heel netjes met zo'n sluitertijd
Grote beer staat er ook nog op
pi_83639315
quote:
[ afbeelding ]

mooi geschoten zeg!
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_83668581
Kan het zijn dat dat het is wat ik vanacht zag? Om 2 uur s'nachts enorm verlichte hemel op 1 bepaald stukje.
pi_83669756
Stom toevallig, maar gisteravomnd had ik dit topic gelezen en vannacht werd ik wakker en heb ik zowaar kennis gemaakt met dit fenomeen. Ik had het nogal warm vannacht, gooide de ramen open en had dit uitzicht, fantastisch gewoon!

De foto is overigens gemaakt vanuit het centrum van Enschede naar het noorden toe.

Meer informatie en grotere versies van de foto staan hier
Mooi oranje is niet lelijk!
pi_83672795
quote:
Op maandag 5 juli 2010 07:53 schreef rgn het volgende:
Stom toevallig, maar gisteravomnd had ik dit topic gelezen en vannacht werd ik wakker en heb ik zowaar kennis gemaakt met dit fenomeen. Ik had het nogal warm vannacht, gooide de ramen open en had dit uitzicht, fantastisch gewoon!

De foto is overigens gemaakt vanuit het centrum van Enschede naar het noorden toe.
[ afbeelding ]

Ik heb idd exact hetzelfde gezien in Almelo ook naar het noorden toe, zag er echt prachtig uit
pi_83694304
quote:
[ afbeelding ]
Goed gelukt... met remote control erbij of timer
quote:
Op maandag 5 juli 2010 07:53 schreef rgn het volgende:

[ afbeelding ]

Zo hee.... dat ziet er mooi uit
pi_83747438
NU te zien!! vanuit adam zie ik lichtende nachtwolken
  woensdag 7 juli 2010 @ 00:12:57 #22
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_83748038
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 00:00 schreef firecow het volgende:
NU te zien!! vanuit adam zie ik lichtende nachtwolken
Vanuit Limburg ook te zien, ff kijken of mn foto's gelukt zijn
pi_83748136
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 00:12 schreef Prowl het volgende:

[..]

Vanuit Limburg ook te zien, ff kijken of mn foto's gelukt zijn
Hier te ver weg voor een foto helaas
  woensdag 7 juli 2010 @ 00:22:33 #24
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_83748466
Te donker dus alleen een lichte waas
pi_83751032
Ze zijn nu nog steeds te zien . Onderweg nog een foto van genomen:
Een nichterige moslim, is een Islamietje.[/b] H. Finkers
[b]Die met de hoogste percentages gaan het eerst.[/b] B. B.
|[b]DASOO
| LastFM|
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')