abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_85860555
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 16:40 schreef SeLang het volgende:
Hiermee is de ECB dus haar politieke onafhankelijkheid kwijt en is zij begonnen met fiscaal beleid te bedrijven.
Dat ben ik niet perse met je eens. Het mandaat van de ECB is om te zorgen voor prijsstabiliteit en, daarbinnen, om met zijn beleid de algemene economische doelstellingen van de EU te bevorderen.

Een instortende of zelfs uiteenvallende euro zou grote gevolgen hebben voor de prijsstabiliteit in (m.n. delen van) de EU. Er lag dus een taak. En het opkopen van staatsschuld heeft altijd tot de bevoegdheden van de ECB behoord (daarom voorspelde ik destijds al weken van tevoren dat ze die oplossing zouden kiezen). Er was niet eerder gebruik van gemaakt, en het zal ook niet echt de bedoeling zijn geweest dat de ECB vooral de staatsschuld van specifieke landen zou gaan opkopen, maar het past wel binnen zijn bevoegdheden en doelstellingen.

Een verzachtende omstandigheid is verder natuurlijk dat de FED en BoE, hoeders van de grootste concurrende munten, de ECB al met hun quantitative easing waren voorgegaan.

Kortom, de genomen maatregelen hoeven niet gezien te worden als buigen voor de politiek.
pi_85860668
In navolging van de FED heeft nu trouwens ook de Bank of England aangegeven dat er meer quantitative easing aan kan zitten te komen. Interessant verhaal; de onderdirecteur van de BoE geeft aan dat zijn huidige instrumentarium te beperkt is om crises als de huidige te voorkomen. In de toekomst wil hij, in zijn rol van toezichthouder op de banken, o.a. de mogelijkheid hebben om banken te dwingen tot vorming van grotere reserves (in goede tijden), en om ze conservatievere normen op te leggen voor de verstrekking van hypotheken.

(heel mooi, maar wat ze vergeten is dat de exorbitante kredietverruiming die aan de cirsis vooraf ging, ook een enorme welvaartspiek bracht [schijnwelvaart weliswaar, maar zolang het goed ging genoten velen een nooit eerder gezien koopkracht]. Het aan banden leggen daarvan is alleen mogelijk in internationaal verband)

Artikel: http://www.telegraph.co.u(...)y-future-crisis.html
pi_85860677
Ik heb ze nog niet gelezen, maar deze blogposts van Gonzalo Lira (Zero Hedge commentator, auteur, game developer en filmmaker :) ) over hyperinflatie schijnen het lezen waard te zijn:

http://gonzalolira.blogsp(...)ion-will-happen.html
http://gonzalolira.blogsp(...)ii-what-it-will.html
pi_85864816
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 03:32 schreef dvr het volgende:
Ik heb ze nog niet gelezen, maar deze blogposts van Gonzalo Lira (Zero Hedge commentator, auteur, game developer en filmmaker :) ) over hyperinflatie schijnen het lezen waard te zijn:

http://gonzalolira.blogsp(...)ion-will-happen.html
http://gonzalolira.blogsp(...)ii-what-it-will.html
Maar die gaan dan wel weer over de val van de dollar en niet die van de euro.
  maandag 30 augustus 2010 @ 11:25:22 #280
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_85865613
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 11:00 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Maar die gaan dan wel weer over de val van de dollar en niet die van de euro.
Want de euro valt niet?
Misschien heeft er alleen een correctie plaatsgevonden, het zou me niks verbazen.
pi_85865824
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 11:25 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Want de euro valt niet?
Misschien heeft er alleen een correctie plaatsgevonden, het zou me niks verbazen.
Als je het stuk over hyperinflatie gelezen hebt, nee dan zou de euro niet vallen omdat wij nog anders met onze schulden omgaan als de VS.
  maandag 30 augustus 2010 @ 11:59:20 #282
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_85866818
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 11:31 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Als je het stuk over hyperinflatie gelezen hebt, nee dan zou de euro niet vallen omdat wij nog anders met onze schulden omgaan als de VS.
ik ga het vanavond lezen, eerst nog even werken ;)
  donderdag 2 september 2010 @ 19:07:32 #283
78918 SeLang
Black swans matter
pi_85994269
quote:

Greek Debt Crisis – Apocalypse Later

Posted on Thursday, September 2, 2010

by the Center for Geoeconomic Studies

The difference between Greek and German government bond yields can be used to estimate the market’s view of the likelihood of a Greek default. The chart above shows these probabilities over different time frames on three different dates. On April 30th, no European plan was yet in place to address the ballooning Greek debt, and default was considered a real possibility in the short term. On May 11th, just after the European Stabilization Mechanism (ESM) was announced, markets sharply cut their view on the odds of default across all time horizons. However, the market’s analysis of the ESM has become much more nuanced since then. On September 1st, the market’s view of the probability of default within two years was lower than before the ESM was announced, but higher over longer time frames.

Greece will happily borrow from the ESM to avoid having to close its primary deficit (that is, excluding interest payments) too rapidly. Yet if Greece is successful in eliminating its primary deficit, its temptation to default will actually grow, as it can wipe out huge amounts of accumulated debt without any longer needing the financial markets to fund current expenditures. If faced with the choice between paying Greek debts and letting Greece default, its northern neighbors may, once their banks are on more solid footing, find it more attractive simply to let Greece default. This is the story line that the markets are now pricing into government bond spreads.

http://blogs.cfr.org/geographics/2010/09/02/greek-debt-2/
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_86162273
Zo das lekker , waar is de volgende dominosteen??

Ze hebben gelijk ook, zometeen moeten ze ook nog met miljoenen gaan helpen om Tsjechie aan de Euro te krijgen, het eind is zoek in de EU . (8>

quote:
di 07 sep 2010, 13:
Andere eurolanden draaien op voor Slowakije
http://www.telegraaf.nl/d(...)oor_Slowakije__.html

BRUSSEL (AFN) - De resterende veertien eurolanden moeten extra geld op tafel leggen voor Griekenland als Slowakije weigert mee te betalen aan de miljardenlening die dat land is toegezegd. Eurocommissaris Olli Rehn (Monetair Beleid) heeft dat dinsdag gezegd na een bijeenkomst van ministers van Financiën in Brussel.
De eurolanden en het Internationaal Monetair Fonds hebben het noodlijdende Griekenland een lening beloofd van in totaal 110 miljard euro. Slowakije wil echter niet meedoen, omdat het er niets voor voelt op te draaien voor de gevolgen van het verkeerde financiële beleid dat Griekenland heeft gevoerd. De Slowaakse bijdrage bedroeg circa 800 miljoen euro.

[ Bericht 2% gewijzigd door Foksnor op 07-09-2010 14:20:18 ]
When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you have a thousand reasons to smile.
  dinsdag 7 september 2010 @ 14:01:57 #285
78918 SeLang
Black swans matter
pi_86162849
Ierse yield knalt meteen omhoog (10yr nu >6%). Die moeten zelf voor >6% geld lenen om de Grieken te subsidiëren zodat die tegen 5% kunnen lenen :')
Mijn reisverslagen
  dinsdag 7 september 2010 @ 14:03:52 #286
141482 Q.
JurassiQ
pi_86162899
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 14:01 schreef SeLang het volgende:
Ierse yield knalt meteen omhoog (10yr nu >6%). Die moeten zelf voor >6% geld lenen om de Grieken te subsidiëren zodat die tegen 5% kunnen lenen :')
Echt te bizar voor woorden dit.
For great justice!
pi_86163282
Landen als Ierland en Portugal zullen toch eerder besluiten om helemaal niet meer mee te doen, dan om de portie van Slowakije er ook nog bij te nemen. Toch?
pi_86163479
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 14:17 schreef Igen het volgende:
Landen als Ierland en Portugal zullen toch eerder besluiten om helemaal niet meer mee te doen, dan om de portie van Slowakije er ook nog bij te nemen. Toch?
gewoon uitstappen moeten ze als Zeuro gebied, dat is veel beter voor hun handelspositie met de Noordelijke Eurozone.

Een fors devaluatie met 50% hebben ze nodig
When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you have a thousand reasons to smile.
  dinsdag 7 september 2010 @ 14:33:21 #289
78918 SeLang
Black swans matter
pi_86163903
Een forse devaluatie zou een ramp zijn want hun schulden zijn in euros. Dat betekent al snel default en dat is ook niet handig want dan krijgen ze geen cent meer geleend. Defaulten moet je pas doen als je begroting in balans is en je dus geen geld meer hoeft lenen. Daarom schuiven Griekenland e.d. de onvermijdelijke default naar achteren.
Mijn reisverslagen
pi_86164005
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 14:22 schreef Foksnor het volgende:

[..]

gewoon uitstappen moeten ze als Zeuro gebied, dat is veel beter voor hun handelspositie met de Noordelijke Eurozone.

Een fors devaluatie met 50% hebben ze nodig
'Ze'? Het is echt niet alsof je Europa eenduidig in twee totaal verschillende soorten landen kan indelen hoor.

Edit: Het kan wel, maar dan kom je toch al gauw op een indeling van Griekenland vs. alle andere landen uit. ;)

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 07-09-2010 14:37:15 ]
pi_86164014
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 14:33 schreef SeLang het volgende:
Een forse devaluatie zou een ramp zijn want hun schulden zijn in euros.
Ik kan me voorstellen dat ze wel zo slim zijn om de uitstaande obligaties eerst om te noteren in de nieuwe munteenheid

dus 1 Euro is 1 Zeuro en iedere obligatie noteert voortaan in Zeuro ;)
  dinsdag 7 september 2010 @ 14:59:44 #292
78918 SeLang
Black swans matter
pi_86164919
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 14:36 schreef Foksnor het volgende:

[..]

Ik kan me voorstellen dat ze wel zo slim zijn om de uitstaande obligaties eerst om te noteren in de nieuwe munteenheid

dus 1 Euro is 1 Zeuro en iedere obligatie noteert voortaan in Zeuro ;)
Dat is dus een default. Krijg je geen cent meer geleend. Van wie ga je dan die 12% begrotingstekort lenen? Niemand. Dus dan moet de overheid pas echt gaan snijden in de uitgaven. Veel succes.
Mijn reisverslagen
  dinsdag 7 september 2010 @ 15:00:27 #293
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_86164949
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_86174544
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 13:42 schreef Foksnor het volgende:
Zo das lekker , waar is de volgende dominosteen??

Ze hebben gelijk ook, zometeen moeten ze ook nog met miljoenen gaan helpen om Tsjechie aan de Euro te krijgen, het eind is zoek in de EU . (8>
[..]

Ik verwacht dat Polen hetzelfde zal reageren als ze volgend jaar de euro invoeren

Idem Estland
Het meest bijzondere vind ik wel dat de minister van Volksgezondheid uit de directiekamer van Achmea komt, dus de zorgmaffia zit nu in de regering
  dinsdag 7 september 2010 @ 20:57:16 #295
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_86179836
quote:
Het piept en het kraakt....
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_86182531
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 18:59 schreef Verburg_K het volgende:

[..]

Ik verwacht dat Polen hetzelfde zal reageren als ze volgend jaar de euro invoeren

Idem Estland
Polen zit volgend jaar nog niet bij de euro.
  woensdag 8 september 2010 @ 05:14:41 #297
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_86192976
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 20:57 schreef iamcj het volgende:

[..]

Het piept en het kraakt....
Klopt, maar dit soort euro-negatief nieuws komt altijd weer uit brits-amerikaanse hoek ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door SemperSenseo op 08-09-2010 07:14:34 ]
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
pi_86193130
Nikkei -2,25%....ouch !
pi_86199578
http://www.z24.nl/economi(...)geen_open_kaart.html

quote:
Griekenland speelt nog altijd geen open kaart

Griekenland heeft zes maanden na het verzoek van Eurostat nog steeds geen documenten overhandigd waarin zou staan hoe ze Europa de afgelopen jaren heeft bedrogen.

De Europese Unie heeft met een garantie van 80 miljard euro Griekenland mede gered van de ondergang, maar ondanks dat heeft de Griekse regering nog altijd geen volledige opheldering gegeven over hoe ze precies in het verleden de cijfers hebben verdraaid.

Dat meldt persbureau Bloomberg woensdag. Eurostat, het Europese statistiekbureau, wacht al sinds februari op de gegevens. Het statistiekbureau wil precies weten welke transacties de Grieken gebruikten om hun begrotingstekort kleiner te doen lijken dan het werkelijk was.
Het blijft een stelletje criminele oplichters. :').
For great justice!
pi_86211073
Rusland is nu kredietwaardiger, dan het zuiden van Europa

Wanneer gaan we Europa vrijwillig splitsen, voordat het met grof geweld gaat gebeuren

quote:
wo 08 sep 2010, 16:47
http://www.telegraaf.nl/d(...)usland__.html?sn=dft
Kredietbeoordelaar positief over Rusland
MOSKOU (AFN) - Het kredietbeoordingsbureau Fitch heeft zijn vooruitzichten voor de kredietwaardigheid van Russisch staatspapier naar boven bijgesteld, van 'stabiel' naar 'positief'. De reden is dat de economie van Rusland aan het herstellen is van de financiële crisis.

[ Bericht 20% gewijzigd door Verburg_K op 08-09-2010 18:21:47 ]
Het meest bijzondere vind ik wel dat de minister van Volksgezondheid uit de directiekamer van Achmea komt, dus de zorgmaffia zit nu in de regering
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')