abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 4 juni 2010 @ 12:11:57 #1
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_82322859
Ik zag gister dat er al kleine visjes waren geboren, en als ik zou een berg speldenknopjes uit de sloot vis en in een kom stop. Zal dat werken?
Moet ik ze dan watervlooien voeren ofzo?
pi_82322944
Laat ze lekker in hun natuurlijke omgeving. En neem zelf een goudvis ofsow!
pi_82323011
Bij mij gingen ze vroeger altijd dood , vlooien, waterplanten maakte geen reet uit
I'm not the man you think I am!
pi_82323268
ja werkt goed, mits je:
- slootwater mix met kraan water (in geleidelijke stappen)
- water goed doorlucht
- water goed filtert
- water temp. op peil houdt.
  vrijdag 4 juni 2010 @ 12:25:00 #5
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_82323384
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 12:14 schreef Sa-Bien-Tjee het volgende:
Laat ze lekker in hun natuurlijke omgeving. En neem zelf een goudvis ofsow!
Ik red ze van een vreselijke dood hoor 80% wordt de eerste week opgegeten

Maar wat voer ik ze dan? En kan het kalk geen kwaad?
  Moderator vrijdag 4 juni 2010 @ 12:35:26 #6
155227 crew  Guppy
dus
pi_82323787
Niet in een kom, maar in een aquarium
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  vrijdag 4 juni 2010 @ 12:39:08 #7
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_82323923
Ja okay
pi_82323942
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 12:25 schreef fs180 het volgende:

[..]

Ik red ze van een vreselijke dood hoor 80% wordt de eerste week opgegeten

Maar wat voer ik ze dan? En kan het kalk geen kwaad?
Slootvissen houden is moeilijk, deze zijn geboren in een natuurlijke omgeving en niet gewend aan een aquarium of kom. Het meeste kans heb je nog in een vijver, maar zelfs daar overleven ze vaak niet lang.

Ik heb een keer jong snoekje (4 cm) in mijn vijver gezet. Het eerste half jaar ging goed (toen at hij beestjes uit het water en vliegjes enzo, was erg leuk om te zien) Daarna werd hij een groter (15-20 cm). Toen waren ineens alle goudvissen en voorntjes weg en een week later was de snoek ook dood

Voorntjes werkt opzich wel in een vijver, mits je er dus geen snoek of baars bij zet

In een aquarium is eigenlijk hopeloos, maar als je het dan toch wil proberen moet je zorgen voor genoeg voeding in het water, schep zoveel mogelijk water met planten en beestjes uit de sloot en gooi dit in je aquarium. Zet hem niet in de zon, zorg voor stroming in het water. Ververs het water minimaal 3 keer per week met "vers" slootwater en gooi er geen kraanwater bij!

Als ze groter worden (3cm +) moet je ze sowieso gaan verplaatsen, anders zijn ze na een paar dagen dood.

Onthoud goed dat vissen in de winkel gekweekt zijn in een niet-natuurlijke omgeving. Als je een goudvis in een sloot zet overleeft hij ook niet lang. Dat geldt omgekeerd dus ook

Succes, we horen wel hoe lang ze het uithouden, post ook wat pics enzo
  vrijdag 4 juni 2010 @ 13:20:55 #9
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_82325786
Ja ik was ook van plan ze weer in een slootje te zetten als ze te groot worden, bij een paar cm dus ja, er is namelijk niet al te lang geleden een stuk water gemaakt hier, afgesloten dus
Voordeel is wel dat ik ze als speldaas op ga vissen, dus veel gewend zullen ze niet zijn lijkt me..
Slootwater is geen probleem, 15 meter verderop is een slootje wat zacht stroomt, dus dat zal wel prima water zijn.. ALleen temp lijkt me wat lastig.. misschien in de schuur zetten, is meestal koelste op heetste van de dag, alleen weet ik niet of er genoeg licht is voor de planten..
  vrijdag 4 juni 2010 @ 13:31:48 #10
303938 pongping
Hahaha :-/
pi_82326212
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 13:20 schreef fs180 het volgende:
Slootwater is geen probleem, 15 meter verderop is een slootje wat zacht stroomt, dus dat zal wel prima water zijn.. ALleen temp lijkt me wat lastig.. misschien in de schuur zetten, is meestal koelste op heetste van de dag, alleen weet ik niet of er genoeg licht is voor de planten..
Hoge temperatuur van het water betekent minder zuurstof en dat is toch al bijna 0 in een kommetje waar je meerdere vissen in gooit. Je zal dus echt moeten zorgen dat het water niet te warm wordt. Anders is het hopeloos.

vrijdag 4 juni 2010 @ 13:42:39 #11
244933 trovey
Nachtoele
pi_82326664
En dit experiment is nuttig omdat....
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_82358657
Vers kraanwater is bijna altijd fataal voor visjes in het algemeen en uit het wild gevangen al helemaal. Dit water is nutraal in Ph (7) en ontsmet met chloor, dus een biotoop van 0..
Wanneer je zoiets wilt proberen vereist dat de juiste voorbereiding.. Chloor is een gasvorm wat uit zichzelf uit het water zal verdampen daarna kan een juist biotoop (met een beetje hulp) pas goed op gang komen. Maak eerst een goede bodem in de bak voor de latere beplanting, begin bijvoorbeeld met gewassen fijn maaszand en leg daarboven op een grovere structuur. Vul de bak met water en laat het 1 paar dagen/weekje staan terwijl het met behulp van de filterpomp gevuld met wat actieve kool goed in beweging houd. Dan is het chloor er wel uit. Dan doe je de beplanting erin en eventueel een beetje Bacterial (gevriesdroogde bacteriën). Vul de filter deze keer aan met een beetje turf en laat de bak opnieuw 2 of 3 weken rusten.

Daarna wordt het pas tijd om langzaam aan de visjes te gaan denken.. Nou, en waar visjes bijvoorbeeld erg gevoelig voor zijn is wanneer ze verhuizen van biotoop met een te groot verschil van waterkwaliteit.
Bijvoorbeeld de zuurgraad speelt hier meestal de belangrijkste rol, slotenwater is over het algemeen vrij zuur (bv Ph 6) vergeleken bij kraanwater (Ph 7). Dit moet je dus op elkaar gaan afstemmen, haal wat water uit de sloot en meet de Ph waarde. Meet daarna de waarde van het water in je bak, is de sloot zuurder dan moet de Ph waarde in je bak omlaag. Dit kan op verschillende manieren, met zuren die je in een flesje kan krijgen of op een natuurlijke wijze. Die laatste heeft mijn voorkeur met het plaatsen van bv. een stuk Veenkienhout en weer even een weekje te wachten en te controleren. Lukt het op die manier niet om de waardes gelijk te krijgen kan je altijd nog Ph- in de aquariumwinkel kopen en zo de ph bijstellen.

En wanneer sloot en bak dezelfde waarde hebben kan je ze langzaam omplaatsen en met langzaam bedoel ik dat je ze geen temperatuurshock geeft..

Verder passen inheemse vissoorten zich best goed aan wat betreft waterkwaliteit vooral de karperachtigen zijn daar erg goed in. Die gedijen soms nog goed in de meest bare omstandigheden, zolang de omslag van de ene naar de andere kwaliteit maar niet te groot is en beetje geleidelijk gaat..

Dus je kan ook best met kraanwater verversen, maar niet direkt uit de kraan.. Zorg voor een 2e kleinere bak en laat daar het kraanwater eerst rustig ontleden van het chloor. Trek de Ph waarde gelijk en ververs beetje bij beetje en niet meteen de halve bak..

En als je in de tussentijd ook nog even de entomoloog uit gaat hangen langs de sloot om te bepalen wat daar allemaal zo rondzwemt, kruipt en vliegt. Kan je ook een idee krijgen van het natuurlijke voedsel aanbod in de sloot en daar een beetje op afstemmen. Maar muggenlarve (ver de vase) vind je overal waar water is). En zo dus ook de visjes het voedselaanbod langzaam aanleren..
Misschien vang je zo nog een paar mooie watertorren, staat ook leuk in zo'n bak met inheemse visjes.

Als kind was dit een van mijn favo hobby's en geleerd dat als je er een beetje werk van maakt het een goede kans van slagen heeft.. Ben er ook hard over aan het denken om het zelf ook weer eens opnieuw te doen, zo'n aquarium met kleine Ruisvoorntjes.

[ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 05-06-2010 10:34:31 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')