Dat is onzin, vrijwel elk proces kan volledig veilig gemaakt worden, ik weet niet waar je deze denkfout hebt ongedaan maar het is wel degelijk mogelijk dusdanige veiligheidsmaatregelen in te bouwen dat de kans op falen uitgesloten is.quote:Op woensdag 9 juni 2010 11:34 schreef Basp1 het volgende:
Geen 1 proces kan volledig veilig gedaan worden, je kunt nog zoveel redudantie in je systeem bouwen er kan altijd nog wel wat mis gaan.
Dat is ook niet waar, veelal ligt daar enkel een economische limiet aan ten grondslag. Redundante systemen zijn niet direct van nut voor het gewenste proces, worden vaak pas van nut zodra een proces niet verloopt volgens de normale omstandigheden. Veelal daardoor worden ze door bepaalde mensen als nutteloos en 'te duur' afgedaan. Veelal met catastrofale gevolgenquote:Vaak is het zelfs zo het geval dat je bij sommige extra veiligheids redudantie keuzes ook weer concessies moet doen op andere gebieden, of zelfs ander veiligheden dan weer verminderen.
Tja... die ingenieurs die kunnen daar natuurlijk geen goede inhoudelijke beslissingen in nemenquote:Vaak schieten ingenieurs ook nogal door in ontwerpen en moeten deze ook afgeremd worden.
Wederom, het is een foute keuze geweest, deze ramp had voorkomen kunnen worden, dat is de realiteit, menselijke hebzucht ligt er aan ten grondslag. Ik vind niet dat mij moeten berusten voordat de schuldigen bestraft zijn.quote:En dat beslissingen genomen worden op basis van geld is niet meer dan normaal in onze maatschappij waar het draait om korte termijn winsten. Dat is nu eenmaal hoe onze huidige maatschappij functioneerd. Daar ben ik oo niet blij mee, maar wel realistsch genoeg om te accepteren dat het zo nu eenmaal werkt.
Zoals ik al stelde we zouden als complete wereld veel meer rekening (economisch dus) moeten houden met extranaliteiten die bij fossiele brandstoffen horen.
En in mijn optiek zijn we als maatschappij allemaal dus hieraan schuldig omdat het om de korte termijn winsten draait en we als mensheid allang een heel stuk van onze energievoorziening duurzaam gemaakt hadden kunnen hebben als de wil er was en er niet naar korte termijn rendementen gekekeken bliijft worden.quote:Op woensdag 9 juni 2010 12:06 schreef xenobinol het volgende:
. Ik vind niet dat mij moeten berusten voordat de schuldigen bestraft zijn.
Uiteraard heeft de maatschappij hier schuld aan, maar het enkel afschuiven daarop is wel een heel zwak argument vind ik. Dat wij politici hebben zonder ruggengraat is te danken aan ons kiesstelsel, dat wij goedkope energie wensen is te danken aan hebzucht. Maar dat neemt niet weg dat er in een mensenleven duizenden beslissingen genomen worden onder eigen verantwoordelijkheid en dat je daarvan ook de consequenties moet aanvaarden, dat is de realiteit. Als mensheid in geheel zullen wij wel een dikke prijs gaan betalen voor onze ongebreidelde expansie van het verkwisten van natuurlijk bronnen, binnen enkele decennia zullen we geconfronteerd worden met de enorme gevolgen die ons korte termijn handelen met zich mee brengen.quote:Op woensdag 9 juni 2010 12:29 schreef Basp1 het volgende:
En in mijn optiek zijn we als maatschappij allemaal dus hieraan schuldig omdat het om de korte termijn winsten draait en we als mensheid allang een heel stuk van onze energievoorziening duurzaam gemaakt hadden kunnen hebben als de wil er was en er niet naar korte termijn rendementen gekekeken bliijft worden.
Wie zijn de schuldigen in deze want er zijn zoveel subcontractors bij betrokken die elkaar allemaal de schuld in de schoenen kunnen/zullen schuiven en door schuiven. Verder hebben we nog de politiek/ambtenaren die teveel naar lobbies luistert en daardoor ook minder regels voor de industrie heeft gemaakt.
Met wat voor kiestelsel zouden we dan wel politici met een ruggengraat hebben? Die goedkope energie die we wensen zouden door sterke politici allang een stuk duurder geweest kunnen zijn, maar zouden deze politici dan een 2e periode krijgen. Ik denk het niet want ook de meeste mensen kijken alleen naar de korte termijn en willen gewoon voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Dus de generatie politici die daarna komen heffen dan een gedeelte van de eerder gedane maatregelen toch weer op.quote:Op woensdag 9 juni 2010 12:40 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Uiteraard heeft de maatschappij hier schuld aan, maar het enkel afschuiven daarop is wel een heel zwak argument vind ik. Dat wij politici hebben zonder ruggengraat is te danken aan ons kiesstelsel, dat wij goedkope energie wensen is te danken aan hebzucht. Maar dat neemt niet weg dat er in een mensenleven duizenden beslissingen genomen worden onder eigen verantwoordelijkheid en dat je daarvan ook de consequenties moet aanvaarden, dat is de realiteit. Als mensheid in geheel zullen wij wel een dikke prijs gaan betalen voor onze ongebreidelde expansie van het verkwisten van natuurlijk bronnen, binnen enkele decennia zullen we geconfronteerd worden met de enorme gevolgen die ons korte termijn handelen met zich mee brengen.
Met betrekking tot je opmerking over subcontractors vind ik dat je als opdrachtgever moet toezien met welke partijen je zaken doet, welk werk ze uitvoeren, welke materialen ze gebruiken en hoe ze te werk gaan. Politici moeten het belang van de maatschappij dienen, niet het belang van bedrijven die snel geld willen verdienen. Ook moeten politici zich meer inspannen voor het uitvoeren van lange termijn beleid.
Excuses aanvaard.quote:Op woensdag 9 juni 2010 11:28 schreef Clownbaby het volgende:
[..]
Mijn excuses dat ik dwaas tegen je zei, ik verlies sneller mijn geduld wat dit onderwerp betreft. Ik doelde met de ramp van Shell op: "”Nothing is being done. I hope it is not bureaucratic inertia, I hope it is not NIH, which means Not Invented Here. If there are good reasons not to use supertankers I would appreciate somebody saying what those good reasons are. But there was an Arabian gulf spill some 20 years ago, much larger than this one, where this technique was used and they cleaned up hundreds of millions of gallons of oil off the surface of the Arabian gulf, we ought to use it in the Gulf of Mexico.”"
Het is in mijn optiek niet alleen maar corruptie maar ook het korte termijn economisch denken van de meeste mensen.quote:Als we al een vinger gaan wijzen wijs dan richting het monetaire kapitalistische systeem waarin wij leven, corruptie is geen symptoom van menselijk leven maar een symptoom van kapitalisme en communisme.
Het is zo goed als onmogelijk om dergelijk ingewikkelde systemen volkomen feilloos te ontwerpen. Er zijn simpelweg te veel factoren in het spel. Een ongelukkige samenloop van omstandigheden kan leiden tot een situatie die niet is voorzien in de veiligheidsanalyses. Risico's kunnen tot een verwacht minimum beperkt worden door niet te bezuinigen op de systemen, maar het volledig uitsluiten is onhaalbaar.quote:Op woensdag 9 juni 2010 12:06 schreef xenobinol het volgende:
Dat is onzin, vrijwel elk proces kan volledig veilig gemaakt worden, ik weet niet waar je deze denkfout hebt ongedaan maar het is wel degelijk mogelijk dusdanige veiligheidsmaatregelen in te bouwen dat de kans op falen uitgesloten is.
Een BOP is 'gewoon' een groot ventiel, geen ingewikkeld systeem met ontelbare factoren waarvan het gedrag enkel d.m.v. statistiek te analyseren valt. Dat er in kwantum fysische systemen geen exacte uitspraken gedaan kunnen worden mag ons beiden duidelijk zijn, maar een BOP is een relatief simpel ding, hier is gewoon sprake van een waardeloze installatie. Het feit dat meerdere veiligheidsvoorzieningen gefaald hebben is daar het directe bewijs van.quote:Op woensdag 9 juni 2010 13:29 schreef __Saviour__ het volgende:
Het is zo goed als onmogelijk om dergelijk ingewikkelde systemen volkomen feilloos te ontwerpen. Er zijn simpelweg te veel factoren in het spel. Een ongelukkige samenloop van omstandigheden kan leiden tot een situatie die niet is voorzien in de veiligheidsanalyses. Risico's kunnen tot een verwacht minimum beperkt worden door niet te bezuinigen op de systemen, maar het volledig uitsluiten is onhaalbaar.
Dat dus.quote:Op woensdag 9 juni 2010 14:08 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Een BOP is 'gewoon' een groot ventiel, geen ingewikkeld systeem met ontelbare factoren waarvan het gedrag enkel d.m.v. statistiek te analyseren valt. Dat er in kwantum fysische systemen geen exacte uitspraken gedaan kunnen worden mag ons beiden duidelijk zijn, maar een BOP is een relatief simpel ding, hier is gewoon sprake van een waardeloze installatie. Het feit dat meerdere veiligheidsvoorzieningen gefaald hebben is daar het directe bewijs van.
Was het allemaal maar zo simpel dan zou elke nitwit ook ingenieur kunnen worden.quote:Op woensdag 9 juni 2010 14:08 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Een BOP is 'gewoon' een groot ventiel, geen ingewikkeld systeem met ontelbare factoren waarvan het gedrag enkel d.m.v. statistiek te analyseren valt. Dat er in kwantum fysische systemen geen exacte uitspraken gedaan kunnen worden mag ons beiden duidelijk zijn, maar een BOP is een relatief simpel ding, hier is gewoon sprake van een waardeloze installatie. Het feit dat meerdere veiligheidsvoorzieningen gefaald hebben is daar het directe bewijs van.
De basis van alle technologie is het vinden van een oplossing door toepassing van elementaire werkingsprincipes en fundamentele natuurkundige eigenschappen. Uiteraard is de zoektocht naar kennis over de natuurkunde en materiaaleigenschappen een lange weg geweest en de overdracht van deze kennis op de nieuwe generatie zal altijd een probleem blijven. Niet iedereen is geschikt om ingenieur te worden, zeker niet omdat de studie zwaar is en de financiele beloning belabberdquote:Op woensdag 9 juni 2010 15:40 schreef Basp1 het volgende:
Was het allemaal maar zo simpel dan zou elke nitwit ook ingenieur kunnen worden.Het is helaas zo dat het nog veel simpeler is om manager te worden en er daar nog meer nitwits rondlopen.
![]()
Ik ben van mening dat technologie die op 1500 meter diepte moet functioneren niet meer te kwalificeren is als een simpel iets.
Om maar even een practisch voorbeeld te geven ik zelf werk ook in de techniek en ben veel met verspanen en product design bezig, het eind product wat we maken zijn vormen voor de choclade industrie, dan denk je ook fuck it wat stelt het voor, maar als we kijken naar bijvoorbeeld een petit ecolier van lu probeer maar eens de fijne lijntjes in het mandje te maken.
Een bop wat jij ventiel noem met mogelijkheden om dikke stalen boorbuizen door te kappen is echt geen simpel ventiel meer te noemen.
Bron : Tijd.bequote:DEME en Jan De Nul zijn gefrustreerd over de manier waarop BP en de Amerikaanse overheid de olieramp met de Deepwater Horizon in de Golf van Mexico aanpakken. De Belgische baggeraars hadden in mei al voorstellen gedaan aan BP en het US Army Corps of Engineers om het lek te helpen dichten en de olievervuiling op te ruimen.
BP wilde het met eigen technologie proberen. Sinds eind vorige week slaagt de Britse petroleumgroep er eindelijk in de helft van de ongeveer 19.000 vaten olie die dagelijks uit de oliebron lekken te recupereren.
Volgens de Belgische baggeraars had het allemaal sneller gekund als een beroep was gedaan op hun technologie. De Belgen beschikken immers over gesofistikeerde schepen om te helpen bij dergelijke rampen.
Jan De Nul en DEME stelden BP voor hun valpijpschepen in te zetten. Die unieke, gigantische schepen zijn uitgerust met een 2 km lange pijp, die normaal wordt gebruikt voor het storten van stenen tot op 2 km diepte bij het aanleggen van pijpleidingen op de zeebodem.
‘De diameter van de pijp van zo’n schip is veel breder dan de trechter die BP nu gebruikt om de olie op te zuigen’, zegt Noel Pille van Jan De Nul. ‘Dat maakt het mogelijk meer olie op te vangen. Die olie kan dan onder water naar een olietanker worden gepompt. Onder aan de pijp zit bovendien een soort onbemande duikboot die tot op grote diepte nauwkeurig opdrachten kan uitvoeren.’
BP had, volgens Pille, al veel verder kunnen staan in de bestrijding van het lek. ‘Gelukkig boekten ze enige vooruitgang, maar met onze hulp had het vlugger gekund.’
Beide baggeraars hebben de Amerikaanse overheid ook voorgesteld zand- en steenbarrières aan te leggen met hun grote baggerschepen om de ‘wetlands’ te beschermen tegen de vervuiling. Pille: ‘We kunnen dat in de helft van de tijd en tegen een lagere prijs.’ ‘De Amerikanen schatten dat ze negen maanden nodig hebben om de klus te klaren. Wij kunnen het in vier maanden’, zegt Hubert Fiers van DEME.
Jan De Nul beschikt net als DEME over schepen om de olievlekken op een diepte van 500 voet op te zuigen. Pille: ‘De Cristobal Colon kan in elf dagen ter plaatse zijn. We hebben ook schepen - veel efficiënter dan de drijvende olieabsorberende worsten die nu worden gebruikt - om olie van het wateroppervlak te vegen.’
Protectionisme
Waarom de Amerikaanse overheid talmt? Pille: ‘We hopen nog dat men ons contacteert. Maar het is zeker typisch Amerikaans dat men niet graag toegeeft dat iemand anders beter materiaal blijkt te hebben? Het is een publiek geheim dat de Amerikanen hun markt via de Jones Act beschermen.’ Die Amerikaanse protectionistische wet uit 1920 verbiedt onder meer buitenlandse baggeraars in Amerikaanse wateren te opereren.
‘We proberen al enkele weken in alle stilte de mensen van BP en de Amerikaanse overheid ervan te overtuigen dat we over gesofistikeerd materiaal beschikken om te helpen’, zegt Fiers. ‘We willen niet zeggen dat we incontournable zijn, maar we denken dat we een nuttige aanvulling kunnen zijn.’
Beide baggeraars hopen dat ze alsnog worden gevraagd te helpen.
alle auto bezitters zijn hypocriet?quote:Op woensdag 9 juni 2010 09:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik vind dat nogal hypocriet, dan moet je gewoon je auto de deur uit doen en verder proberen zo min mogelijk afhankelijk te worden van fossiele brandstoffen.
* wolfrolf moppert wat.quote:Op woensdag 9 juni 2010 19:00 schreef Defected het volgende:
Baggeraars gefrustreerd over aanpak BP-olielek
[..]
Bron : Tijd.be
Niet verbazingwekkend hoor, in de VSA geven ze niet graag toe dat andere naties soms beter in staat zijn om problemen op te lossen. Zou het die competitieve instelling zijnquote:Op woensdag 9 juni 2010 19:00 schreef Defected het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 9 juni 2010 19:00 schreef Defected het volgende:
[..]
Zijn die geschonken? Ze hadden ze beter kunnen betalen, dan zou je in ieder geval zeker weten dat ze ze zouden gebruikenquote:Op woensdag 9 juni 2010 20:00 schreef Stupendous76 het volgende:
Overigens: gebruiken ze die Nederlandse olie-zuig-armen dan omdat die hen geschonken zijn (dus nu eigendom van de VS)?
NOS meldde dat de VS die armen zouden houden, maar dat ze NL geld geven om nieuwe te kopenquote:Op woensdag 9 juni 2010 20:00 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Overigens: gebruiken ze die Nederlandse olie-zuig-armen dan omdat die hen geschonken zijn (dus nu eigendom van de VS)?
Ja, ik vind het heel ergerlijk dat die stomme Amerikanen zulke prachtige hulp afslaan. Is niet normaal dit. Maar wel mopperen van 'I want my life back'.quote:
True that, dog.quote:Op woensdag 9 juni 2010 22:08 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Ja, ik vind het heel ergerlijk dat die stomme Amerikanen zulke prachtige hulp afslaan. Is niet normaal dit. Maar wel mopperen van 'I want my life back'.![]()
Hetzelfde met die dispersants. Als je die rommel nu eens NIET gebruikt en alle olie die daardoor als 1 grote vlek op de oppervlakte gaat drijven, afroomt (veegarmen hint hint), stukken hanteerbaarder allemaal.
Maar nee, integendeel, gewoon doorgaan met gebruiken..... aan Corexit verdienen ze zowaar zelfs, miljoenen, omdat die rommel van hunzelf is.
* gebrokenglas] wil iemand slaan. [ afbeelding
Dat gaat natuurlijk straks ook meespelen in de rechtzaken. BP zal zich verweren van *boehoe* we wilden die en die inhuren maar dat mocht niet van de regering etc.quote:Op woensdag 9 juni 2010 22:08 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Ja, ik vind het heel ergerlijk dat die stomme Amerikanen zulke prachtige hulp afslaan. Is niet normaal dit. Maar wel mopperen van 'I want my life back'.![]()
Hetzelfde met die dispersants. Als je die rommel nu eens NIET gebruikt en alle olie die daardoor als 1 grote vlek op de oppervlakte gaat drijven, afroomt (veegarmen hint hint), stukken hanteerbaarder allemaal.
Maar nee, integendeel, gewoon doorgaan met gebruiken..... aan Corexit verdienen ze zowaar zelfs, miljoenen, omdat die rommel van hunzelf is.
* gebrokenglas] wil iemand slaan. [ afbeelding
Of zelfs pas over 8 a 10 jaar.quote:Op donderdag 10 juni 2010 17:24 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Dan moet je of NU gaan, of pas over een jaar of 2.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |