Dat is de vraag niet.quote:
Gratis Eieren.quote:
Je moet elke dag bacon meenemen van de supermarkt.quote:
Ik denk er soms over om een aantal kippen en kippenhok te kopen.quote:Op woensdag 2 juni 2010 18:23 schreef Bootje84 het volgende:
Kippenhouder meldt.. (zie FoBo)
Waarom wil je het weten..? Wat zijn je ideeen?
Hoe groot is je tuin?quote:Op woensdag 2 juni 2010 18:26 schreef yvette1982 het volgende:
[..]
Ik denk er soms over om een aantal kippen en kippenhok te kopen.
Hoezo herrie? Ik dacht dat alleen een haan herrie maakt. Twee huizen naast mij wonen ook mensen met een kippenhok en ik hoor daar heel weinig van.quote:Op woensdag 2 juni 2010 18:21 schreef _Michiel_ het volgende:
[..]
Gratis Eieren.
[..]
Je moet elke dag bacon meenemen van de supermarkt.
Herrie 's ochtends.
Iedere dag naar kipfilet en kippenboutjes kijken terwijl je het niet kan opeten.
Ik denk dan aan de voortuin want daar doe ik niks mee. Die zal gok ik rond de 8 bij 6 zijn.quote:
En wil je dan grote of kleine kippen?quote:Op woensdag 2 juni 2010 18:32 schreef yvette1982 het volgende:
[..]
Ik denk dan aan de voortuin want daar doe ik niks mee. Die zal gok ik rond de 8 bij 6 zijn.
Een kip zegt toch ook Tok alssie klaarkomt?quote:Op woensdag 2 juni 2010 18:29 schreef yvette1982 het volgende:
[..]
Hoezo herrie? Ik dacht dat alleen een haan herrie maakt. Twee huizen naast mij wonen ook mensen met een kippenhok en ik hoor daar heel weinig van.
kleine denk ik.quote:Op woensdag 2 juni 2010 18:34 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
En wil je dan grote of kleine kippen?
Besef dat de eitjes dan ook wat kleiner zijn. Op zich hoeft dat geen punt te zijn, maar goed. Wij zelf hebben brahma's. (Zie FoBo)quote:
Ok dan. En hoe klein zijn die kleine kippen dan?quote:Op woensdag 2 juni 2010 18:52 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Besef dat de eitjes dan ook wat kleiner zijn. Op zich hoeft dat geen punt te zijn, maar goed. Wij zelf hebben brahma's. (Zie FoBo)
Kijk eens hier, dit zijn de kriel Wyandotten waar ik het over had. Ze zijn er in heel veel verschillende kleuren. Het gewicht van zo'n kipje is zo rond de kilo (iets meer voor een haan) en de eieren zijn ongeveer 35 gram per stuk. Een 'gewoon' ei is zo'n 50 gram. Ter vergelijking: een grote Wyandotte weegt ongeveer 3 kilo (tot 4 kilo voor een haan).quote:Op woensdag 2 juni 2010 19:59 schreef yvette1982 het volgende:
[..]
Ok dan. En hoe klein zijn die kleine kippen dan?
Bedankt voor de goede tips, hier heb ik wat aan.quote:Op woensdag 2 juni 2010 20:02 schreef Miss_Isis het volgende:
Wij hebben nu 6 kippen en 2 hanen in de wei voor eieren, vlees en gezelligheid, en vanaf komende vrijdag wordt de populatie aangevuld met 10 poule de bresse kippen en 2 poule de bresse hanen (de hanen die we al hebben verhuizen dan naar vriesland). Bij ons hebben ze wel veel ruimte, en lopen dus ook overal en nergens (wel binnen de twee weilandjes, omdat daarbuiten gepatrouilleerd wordt door de honden).
Als je kippen neemt in een kleine tuin zou ik gaan voor krielkippen, en dan een rustig, beetje decoratief en goed leggend soort kiezen. Je moet opletten dat je geen avontuurlijk of veel vliegend ras kiest, dan ontsnappen ze veel te snel. Heel populair en bijna overal te krijgen zijn bijvoorbeeld Wyandotten. Die heb je in groot en kriel, en de kriel variant wordt veel aangeboden en zijn leuke, rustige kipjes. Ze worden ook wel eens broeds, dus je zou er dan een keer kuikentjes bij kunnen krijgen als je broedeieren haalt. Een kennis heeft er twee in zijn tuin, die hebben voor ons nu 6 kuikentjes uitgebroed (die over een paar weken ook hier komen wonen) omdat onze kippen niet zo makkelijk broeds worden. Zolang je er geen haan bij hebt zal de geluidsoverlast meevallen, hou er wel rekening mee dat hennen ook onderling blijven tokken, onder andere als ze een ei hebben gelegd. Ze kunnen dan nog behoorlijk wat geluid produceren.
Verder: ik weet niet hoe je woont, maar als je de kippen in een voortuin wilt houden en het grenst aan de straat zou ik wel oppassen met honden. Zorg in ieder geval voor stevig gaas (en niet het standaard 'kippengaas') zodat een ondernemende hond het niet kapot kan bijten/beuken.
Een leuk boek waar heel veel informatie in staat over kippen rassen, kippen houden en algemene informatie is deze. Wij hebben hem ook en er staat veel nuttige info in, bijvoorbeeld over de breedte van zitstokken, het formaat van legbakken en de afmetingen van de ren, etc. Nuttig om je in te lezen dus
Relaxt, ziet er leuk uit.quote:Op woensdag 2 juni 2010 20:06 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Kijk eens hier, dit zijn de kriel Wyandotten waar ik het over had. Ze zijn er in heel veel verschillende kleuren. Het gewicht van zo'n kipje is zo rond de kilo (iets meer voor een haan) en de eieren zijn ongeveer 35 gram per stuk. Een 'gewoon' ei is zo'n 50 gram. Ter vergelijking: een grote Wyandotte weegt ongeveer 3 kilo (tot 4 kilo voor een haan).
edit: Hier nog een pagina met info over wyandotten. Ze zijn makkelijk tam te maken en zijn zeer geschikt voor beginners.
plaatje:
[ afbeelding ]
klinkt als mini hooligans.quote:Op zaterdag 5 juni 2010 18:40 schreef Watuntrik het volgende:
Hier ook1 wyandotte kip en 2 zwarte chabo krieltjes 1 x haan 1 x kip.. Chabo kippie zit nu op haar 6 iniminie eitjes, zal niet lang meer duren en dan komen de kuikens. Denk ik.
Is hartstikke leuk en lopen los door de tuin..
Het is alleen even in het voorjaar dat ze hun eigen stukje tuin krijgen waar ze niet af kunnen. Dit omdat het rasechte vandalisten zijn en alles slopen. De eerste varenscheutjes krijgen geen kans om te groeien worden meteen burgemeester gemaakt, zoals al het eetbare. Al het mogeijke wordt ook omver geploegd en vernietigt met gepasioneerd en vurig gescharrel.![]()
Ze krijgen 4 m² in het voorjaar voor zichzelf en daar staat na 2 maanden geen sprietje gras meer, alles kompleet weg en ziet uit als een oorlogsgebied vol met bomkratertjes.. Na de verhuizing moet ik dat jaarlijks opnieuw inzaaien met gras..
En dan zijn het nog maar 3 krieltjes..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |