abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_82241519
Ik wil de buitenboel gaan schilderen dus ik moet gaan schuren. De pannekoek die voor mij in dit huis woonde heeft de verf er volgens mij tegenaan gegooid waardoor er een erg dikke laag verf op alles zit. Daarom wil ik alles graag kaal maken en dan alles opnieuw in de gronderf en daarna lak zetten. Het gaat om hardhouten kozijnen.

Hoe pak ik dit het beste aan? Verfbrander en zo'n driehoekige krabber lijkt mij logisch, maar is dit het ook? tips gevraagd.
pi_82241902
Met een driehoekskrabber wil goed, moet wel vlijmscherp zijn. Als je geen slijpsteen hebt kun je een hardstalen nemen van sandvik die hoeven niet te worden geslepen. Verfbrander heb je misschien niet eens nodig. Driehoeksschuurmachine erbij met een groffe korrel werkt ook lekker.
pi_82245081
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 16:39 schreef machtpen het volgende:
Met een driehoekskrabber wil goed, moet wel vlijmscherp zijn. Als je geen slijpsteen hebt kun je een hardstalen nemen van sandvik die hoeven niet te worden geslepen. Verfbrander heb je misschien niet eens nodig. Driehoeksschuurmachine erbij met een groffe korrel werkt ook lekker.
Beschadig ik het hout niet wanneer ik de verf niet eerst 'zacht' maak met een brander?
  woensdag 2 juni 2010 @ 18:09:41 #4
23218 Blue-eyes
Spanning & sensatie
pi_82245684
Volgens mij werkt verfafbijt sneller dan zo'n krabber.
Heb ik eindelijk de zin van het leven in elkaar gepuzzeld, blijven er 3 schroefjes over.
pi_82248653
met een verfbrander beschadig je het hout niet,
het krabben moet je uiteraard voorzichtig doen, hiermee kan je het hout wel beschadigen.
Maar waarschijnlijk zal je toch wel wat moeten plamuren, dus dat risico kan je lopen.
pi_82252652
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 17:52 schreef rece het volgende:

[..]

Beschadig ik het hout niet wanneer ik de verf niet eerst 'zacht' maak met een brander?
Als er een dikke laag verf opzit zou ik het met een brander aanpakken. Je beschadigt het hout dan niet. Succes!
pi_82252881
Je kunt ook verfafbijt gebruiken, even laten intrekken en je schraapt de oude verf er zo af met een plamuurmes. Werkt makkelijker dan met in de ene hand een brander en in de andere een krabber, zeker als je boven op een ladder staat.
Is er ook in gelvorm voor verticale oppervlakken.

Als je bang bent om het hout te beschadigen met een brander (schroeiplek kan altijd gebeuren) kun je ook een heteluchtblazer gebruiken.

[ Bericht 10% gewijzigd door Adfundum op 02-06-2010 20:53:18 ]
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_82253676
Verfafbijt klinkt een stuk makkelijker. Morgen even langs de bouwmarkt en vrijdag starten. Dank voor de tips.
pi_82255362
Mijn voorkeur heeft de verfafbrander+krabber, met afbijt blijft er (bij mij althans) altijd wel wat achter, zeker als er een dikke laag verf is. Krab ze! en doe iets met lange mouwen aan, de reden kom je nog wel achter

Oh ja, ook met zo'n elektrische verfföhn kan je schroeiplekken krijgen in het hout. Is niet zo'n probleem, schuur je wel weg en je verft het ook nog dus daar zie je niks van.
pi_82257875
Als je voor afbijt gaat; er is geloof ik verschil tussen afbijt voor verf op oliebasis en verf op waterbasis.
Some weasel took the cork out of my lunch...
  donderdag 3 juni 2010 @ 09:29:47 #11
86641 rece
Oohhlala
pi_82270994
Ik denk dat ik beide maar ga proberen. Eerst verfafbijt om te testen of het werkt. Wanneer het niet opschiet alsnog de brander + krabber. Hoe bescherm ik de ramen eigenlijk tegen de hitte van de brander?
pi_82497889
Had vorig jaar de buitenwand afgeschuurd met schuurmachine.
Betwistbaar of het de handigste manier was, maar het was ongetwijfeld goed voor mijn spierballen :-)

Verfafbijt schijnt weleens in hout te blijven zitten, zodat nieuwe verflagen slecht hechten en vuur vind ik maar eng...

Resultaat is wel een prachtige buitenwand om trots op te zijn:

Mooi toch?
  dinsdag 8 juni 2010 @ 16:30:22 #13
12569 Sony
Just me!
pi_82501841
Afbijt heeft het probleem dat het erg diep in het hout kan doordringen en het hout toch in meer of mindere mate aantast; het wordt bijvoorbeeld duidelijk zachter.

Afbranden kan goed op rechte stukken, maar je moet wel oppassen dat je het ook weer niet te heet doet want dan beschadig je de bovenlaag van het hout met alle gevolgen van dien.
Daarnaast moet je er goed aan denken dat kit heel slecht tegen hitte kan en dus zul je heel goed moeten oppassen langs de ramen. Daarbij loop je ook het risico dat het raam kan springen indien je het te heet doet!
Voor profielen zou ik er niet eens aan beginnen: je beschdaigd het hout vrij snel met de krabber.

Wij hebben recent ons hele huis (met zeeeeeer veel profielen) helemaal verfvrij gemaakt met Peel Away.
Eigenlijk ook een soort vanafbijt, maar dan op alkalische basis en dus geheel niet schadelijk voor hout. Het is eigenlijk speciaal voor monumentaal hout dus dat geeft al aan dat het erg voorzichtig is hiervoor.

Wij hebben er tot acht lagen verf mee afgehaald, maar het werkt zelfs tot meer lagen en het maakt niet uit of dit nu verf op alkyd, acryl of loodbasis is. Ook latex haal je er heel gemakkelijk mee weg.

Het is een pasta die je er dik opsmeert, afdekt, max 24 uur laat inwerken, verwijderd en vervolgens afwast. Hetgeen dat eventueel nog blijft zitten kun je heel gemakkelijk met een klein krabbertje weghalen.

Het is met dit spul zlefs mogelijk om eventuele historische verflagen te laten zitten terwijl de rest er wel afkomt.
Enige nadeeltje is dat alleen Sigma coatings het kan leveren.

Wij hebben er echt fantastisch mooi houtwerk mee gekregen dus echt aan te raden!
"All the ills of mankind, all the tragic misfortunes that fill the history books, all the political blunders, all the failures of the great leaders, have arisen merely from a lack of skill at dancing - Moliere"
pi_88112154
Let wel op dat je bij het gebruik van verfafbijt een methyleen chloride vrije variant gebruikt. Vanaf 2011 is dit middel verboden. Op dit moment proberen de winkeliers er snel van af te komen. Kijk hiervoor eens op:
*knip*

Er zijn inmiddels fabrikanten die alternatieven hebben uitgevonden. De meeste zijn echter erg traag en moeten lang inweken. Alabastine heeft volgens mij wel methyleen chloride vrije afbijt, en ook *knip*

[edit]
Reclame maken doen we maar ergens anders; wil je FOK! daarvoor als bron gebruiken informeer dan eens via info@fok.nl
[/edit]

[ Bericht 25% gewijzigd door Vonkenboer op 29-10-2010 19:20:48 ]
Met vriendelijke groet,
Tom
  donderdag 11 oktober 2012 @ 17:06:35 #15
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_117859865
Is er ook afbijtmiddel voor synthetische verf?
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  † In Memoriam † vrijdag 12 oktober 2012 @ 09:51:28 #16
37843 lady-wrb
kortaf
pi_117884989
/meldt! met twee potten afbijt. (en een illegaal restje ouderwetse afbijt)
ik ben twee aluminium tuinstoelen aan het kaalhalen en dat wilde ik dmv afbijt voor elkaar krijgen.
ik had nog een restje ouderwetse afbijt, werkt snel en als een tierelier, maar helaas niet meer te koop :(
(mocht iemand nog ergens een potje weten, hou ik me aanbevolen)

ik heb een pot superafbijt van alabastine gekocht en dat gebruikt. resultaat:
ik kon een stuk insmeren, koffie gaan drinken, boodschappen doen en een paar uur later was ik inderdaad in staat op met een staalborstel op een boormachine verf te verwijderen.
het gaat wel, maar je moet wel geduld hebben.

gisteren een pot afbijt bij de hema gekocht (vroeger had de hema hele goede en goedkope afbijt, dus ik dacht, je weet maar nooit)
toen ik thuis gekomen de beschrijving las (dat had ik beter in de winkel kunnen doen :( ) stond daar dat je het lang moet laten intrekken. het spul schijnt 20 uur werkzaam te zijn.
ik heb het erop gesmeerd en een paar uur later de staalborstel met boormachine erbij gepakt.
resultaat: janken met de lamp aan, hopeloos, waardeloos nooit kopen die zooi :N
  vrijdag 12 oktober 2012 @ 11:55:23 #17
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_117888927
^^ Zeer herkenbaar. Met dank aan de overactieve milieulobby.
Ik heb nog een potje oude afbijt staan, maar helaas - die hou ik dus lekker voor mezelf. ;)
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_117908767
Denk nog wel eens terug aan die goeie ouwe HEMA tijd. Hadden goede wateroplosbare verf, goeie kwasten en inderdaad hele goeie verfafbijt. Heb in de uitverkoop, 2 jaar geleden, de laatste potten voor 'n ¤ gekocht.

Heel vroeger had je carboleum. Fantastisch spul was dat voor tuinpoorten en schuttingen.

Helaas, de milieuwetgeving....... gek genoeg is die milieuwetgeving niet in staat het autoverkeer en brandstofslurpende SUV- en MPV-monsters van de weg te weren.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  † In Memoriam † zondag 14 oktober 2012 @ 12:23:41 #19
37843 lady-wrb
kortaf
pi_117951892
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 21:09 schreef blomke het volgende:
Denk nog wel eens terug aan die goeie ouwe HEMA tijd. Hadden goede wateroplosbare verf, goeie kwasten en inderdaad hele goeie verfafbijt. Heb in de uitverkoop, 2 jaar geleden, de laatste potten voor 'n ¤ gekocht.

Heel vroeger had je carboleum. Fantastisch spul was dat voor tuinpoorten en schuttingen.

Helaas, de milieuwetgeving....... gek genoeg is die milieuwetgeving niet in staat het autoverkeer en brandstofslurpende SUV- en MPV-monsters van de weg te weren.
ja carboleum. geweldig spul :Y alleen niet verwerken als de zon schijnt en het stonk als een bunzing.
  † In Memoriam † zondag 14 oktober 2012 @ 12:24:47 #20
37843 lady-wrb
kortaf
pi_117951917
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 17:06 schreef Parafernalia het volgende:
Is er ook afbijtmiddel voor synthetische verf?
de huidige afbijt schijnt geschikt te zijn voor beide soorten verf.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')