quote:
Op maandag 7 juni 2010 17:50 schreef Pimski het volgende:En heb je al aan je medestudent gevraagd hoe ik een controletolerantie van 250.000,- voor een gehele jaarrekening moet zien
CFO kwam ineens binnenwandelen met de mededeling dat hij morgenochtend een rapport wil, dus het leek me niet verstandig om haar nu even af te leiden
Maar gelukkig studeer ik zelf ook Accountancy!
Mijn eerste gedachte is. Als het totaal van de fouten < ¤ 250.000 is dan is het dus niet materieel en kan een goedkeurende accountantsverklaring worden afgegeven. (Wel de directie even adviseren om de fouten alsnog te corrigeren).
Alleen,dat is te simpel

We gaan het even leuker maken..
Goed, de voorraden dus. ¤ 100.000 is een flink bedrag en ik doe even een hele simpele aanname: het verschil is niet te wijten aan een telfout, maar door gewoon diefstal. In andere woorden: je hebt een redelijk vermoeden dat er sprake is van fraude. Dan heb je NV COS 240, fraudeladder etc. etc.
In andere woorden: schriftelijke melding aan de directie en de mogelijkheid geven tot redres (prospectief en retrospectief). Worden de fouten gecorrigeerd en treft de directie voldoende maatregelen om fraude in de toekomst te voorkomen, dan mag je een goedkeurende verklaring afgeven. Is dit niet het geval dien je te overwegen om de opdracht terug te geven en een melding te maken bij de KLPD.
Dat zou volgens mij de uitwerking moeten zijn
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)