Internetheld | dinsdag 1 juni 2010 @ 17:55 |
klopt het dat in de cobra heli ook de schutter nog een back-up besturing heeft voor het besturen van de heli? of heeft alleen de piloot dat?![]() | |
porsche1 | dinsdag 1 juni 2010 @ 17:58 |
tvp | |
ErwinRommel | dinsdag 1 juni 2010 @ 18:00 |
Ja: Voor noodgevallenquote:http://en.wikipedia.org/wiki/AH-1_Cobra | |
Internetheld | dinsdag 1 juni 2010 @ 18:01 |
quote:dankje! maar dat ding is toch al behoorlijk verouderd ten opzichte van de AH-64? | |
ErwinRommel | dinsdag 1 juni 2010 @ 18:03 |
quote:Ja, de AH-64 is eigenlijk de opvolger van de Cobra. | |
Lightning_NL | dinsdag 1 juni 2010 @ 18:33 |
Lijkt mij sterk dat dat alleen voor noodgevallen is. Het is harstikke normaal dat helikopters dubbele besturing hebben. | |
kanmenietschelen | dinsdag 1 juni 2010 @ 18:38 |
quote:De cobra is eigenlijk gewoon een huey met bewapening. | |
Bolter | dinsdag 1 juni 2010 @ 18:40 |
quote:Onzin natuurlijk. Een huey met bewapening waren de Huey gunships. Dit is een specifiek ontworpen attack heli. En over dat verouderd zijn..mwah, check de AH-1Z | |
Lightning_NL | dinsdag 1 juni 2010 @ 18:42 |
quote:Nee hoor. Volgens mij is de Cobra net een Huey, ziet er alleen iets anders uit. En nee, niet sarcastisch bedoeld, maar serieus. | |
Lightning_NL | dinsdag 1 juni 2010 @ 18:46 |
quote:wikipedia. | |
kanmenietschelen | dinsdag 1 juni 2010 @ 18:46 |
quote:Uhh de UH-1 en de AH-1 zijn in principe dezelfde heli's hoor (de originele modellen dan). Hij werd niet voor niks de HueyCobra genoemd. | |
Rave_NL | dinsdag 1 juni 2010 @ 18:47 |
quote:Nou heb ik de balle verstand van helikopters, maar is het niet hartstikke normaal dat de piloot zich met vliegen en de schutter zich met schieten bezig houdt? En dat de schutter zich alleen in het geval dat de piloot niet meer kan vliegen zélf vliegt? | |
Lightning_NL | dinsdag 1 juni 2010 @ 18:50 |
quote:Hoe het bij de Cobra precies zit weet ik niet, maar wat normaal is, is dat beide vliegers elkaars taken kunnen uitvoeren. | |
kanmenietschelen | dinsdag 1 juni 2010 @ 18:52 |
quote:Ja maar om nou te zeggen dat de copiloot in geval van nood de helikopter kan besturen....er zit gewoon een set flightcontrols voorin en dat heeft niks met noodgevallen te maken. | |
Rave_NL | dinsdag 1 juni 2010 @ 18:53 |
quote:Dus halverwege kunnen ze van taak wisselen als de één geen zin meer heeft om verder te vliegen? ![]() | |
Lightning_NL | dinsdag 1 juni 2010 @ 19:05 |
quote:ja. | |
Rave_NL | dinsdag 1 juni 2010 @ 19:09 |
Ideaal. | |
Internetheld | dinsdag 1 juni 2010 @ 19:30 |
quote:de piloot heeft toch geen wapensysteem? en heeft de schutter dus ook de vliegopleiding gedaan? | |
Lightning_NL | dinsdag 1 juni 2010 @ 19:33 |
quote:Geen idee hoe dat bij de Cobra werkt. quote:Lijkt mij meer dan logisch. | |
Rave_NL | dinsdag 1 juni 2010 @ 19:38 |
quote:Neuh, die vertrouwd op de "helicopters-for-dummies"-guide onder z'n schietstoel... ![]() | |
Esses | dinsdag 1 juni 2010 @ 20:10 |
quote: ![]() | |
fruityloop | dinsdag 1 juni 2010 @ 20:14 |
quote:Het is meer een kwestie van vermoeidheid, bij een wat ouder type helikopter, dus zonder automatische piloot, ben je na een half uur vliegen wel toe aan even een pauze. Je moet continue met de pedalen, knuppel en gashendel spelen om zo'n ding in de lucht te houden. | |
Vortix | dinsdag 1 juni 2010 @ 20:16 |
quote:Raar dat het in verleden tijd staat. Ding is nog volop in gebruik bij bijvoorbeeld USMC. | |
Lightning_NL | dinsdag 1 juni 2010 @ 20:17 |
quote:Neuh. Dat valt harstikke mee hoor. Natuurlijk, je moet veel meer sturen dan een fixed wing, maar het is niet zo dat het vermoeiend is. Vermoeid raak je misschien na 4 uur, maar dan ben je al eerder verveeld denk ik ![]() [ Bericht 5% gewijzigd door Lightning_NL op 01-06-2010 20:23:31 ] | |
Internetheld | dinsdag 1 juni 2010 @ 20:42 |
quote:jij raakt verveeld met een paar hellfire raketten een een gatling gun onder je neus? nou nou | |
Lightning_NL | dinsdag 1 juni 2010 @ 20:45 |
quote:In de echte wereld is het geen computerspelletje he? Tuurlijk kun je makkelijk verveeld raken. | |
Internetheld | dinsdag 1 juni 2010 @ 20:52 |
quote:is waar ben namelijk een beetje een internetheld ![]() | |
Lightning_NL | dinsdag 1 juni 2010 @ 20:54 |
![]() | |
Andyy | dinsdag 1 juni 2010 @ 20:57 |
Cobra, Supercocbra of Viper? | |
Internetheld | dinsdag 1 juni 2010 @ 21:44 |
De gewonen cobra die op de afbeelding | |
Lightning_NL | dinsdag 1 juni 2010 @ 21:53 |
Je hebt trouwens echt een hele mooie foto uitgekozen. | |
Internetheld | dinsdag 1 juni 2010 @ 21:58 |
quote:Echt he? Moest er ff een van de zijkant hebben was de eerste de beste | |
Reintji | dinsdag 1 juni 2010 @ 21:59 |
![]() Zonder schutter | |
Internetheld | dinsdag 1 juni 2010 @ 22:02 |
quote:Thanx die is beter | |
Reintji | dinsdag 1 juni 2010 @ 22:07 |
De Super Cobra is volgens mij nog steeds de hoofd aanvalsheli van de US Marines en de marine (SeaCobra). De Apache wordt voornamelijk door het leger gebruikt toch? | |
Sine_Pari | dinsdag 1 juni 2010 @ 22:17 |
Reintji de Navy gebruikt geen Cobras, en Apaches worden enkel door de Army gebruikt. | |
Rave_NL | dinsdag 1 juni 2010 @ 22:40 |
quote: quote: | |
Nibb-it | dinsdag 1 juni 2010 @ 22:42 |
quote:Prachtig ding. | |
Sine_Pari | woensdag 2 juni 2010 @ 01:03 |
Geef mij maar de Apache buiten dat hij meer bewapening heeft kan hij meer mensen vervoeren in geval van nood. | |
ErwinRommel | woensdag 2 juni 2010 @ 01:50 |
quote: hehehe met Pepsi logo erop ![]() | |
Cobra4 | woensdag 2 juni 2010 @ 08:20 |
quote:Jij mag gewoon Cobra zeggen hoor. ![]() Al gebruik ik tijdens oefeningen vaak Viper als Callsign. ![]() | |
Cobra4 | woensdag 2 juni 2010 @ 08:25 |
quote: ![]() | |
Karrs | woensdag 2 juni 2010 @ 10:14 |
quote:Jawel hoor; een hele grote grasmaaier. Maar hij moet wel heel goed zijn als ie die vaker dan 1x wil gebruiken. ![]() | |
Karrs | woensdag 2 juni 2010 @ 10:15 |
quote: ![]() | |
Cobra4 | woensdag 2 juni 2010 @ 10:21 |
quote:Er is "plek" voor bv twee gestrande vliegers van een andere heli aan de buitenzijde van de cockpit. | |
fathank | woensdag 2 juni 2010 @ 10:44 |
quote:Jij hebt een buddy bij wie je op z'n rug kan ![]() | |
Internetheld | woensdag 2 juni 2010 @ 12:05 |
quote:Sirieus maar kan je een foto laten zien waar dat duidelijk is kan er geen beeld bij bedenken | |
Cobra4 | woensdag 2 juni 2010 @ 12:09 |
![]() Tijdens de redding van Britse militairen. Ik tel er drie. | |
Lightning_NL | woensdag 2 juni 2010 @ 12:09 |
jeroen25 | woensdag 2 juni 2010 @ 12:17 |
quote:http://mybroadband.co.za/(...)escue-in-Afghanistan | |
Internetheld | woensdag 2 juni 2010 @ 16:42 |
quote:Dus er zit een soort van haak waar je je haak door heeb kan hale? | |
Esses | woensdag 2 juni 2010 @ 16:51 |
Waarschijnlijk | |
dreamzk | woensdag 2 juni 2010 @ 17:00 |
Ik blijf de Hind er toch altijd een stuk indrukwekkender uitzien (mischien door zijn grootte):![]() | |
Lightning_NL | woensdag 2 juni 2010 @ 17:49 |
quote:Volgens mij aan de ene kant een antenne en aan de andere hand een steun welke je normaal gebruikt om in te stappen. Mijn kennis is effe niet zo up to date op dat gebied, maar dan kun je dus gewoon je D-ring aan haken en gaan! | |
stroopdoosch | woensdag 2 juni 2010 @ 18:45 |
http://tinyurl.com/3xaoedo | |
Sine_Pari | woensdag 2 juni 2010 @ 18:45 |
Bij de Cobra kan men aan beide kanten van de cockpit de onderhouds panels openen (schanier zit aan de onderkant) en dan op deze zitten. Bij de Apache is er wat meer plaats en wel op de sideskirt. Het is al meermaals voor gekomen dat een Apache of Cobra de enigste helicopters in de buurt waren en SF ODA's op die manier even snel de tjot op geholpen hebben om achter de Tango's aan te gaan. | |
Internetheld | woensdag 2 juni 2010 @ 21:36 |
quote: en je hebt nog wat extra vuurkracht ter plekken | |
Internetheld | woensdag 2 juni 2010 @ 21:37 |
quote:die heeft toch ook intern ruimte voor troepen? en ja hij ziet der een stuk angstaanjagender uit moet ik toegeven | |
AchJa | woensdag 2 juni 2010 @ 22:49 |
quote:Alleen kan de Hind niet hooveren als hij full combat load gaat vliegen. | |
Internetheld | donderdag 3 juni 2010 @ 06:37 |
quote:Waarom niet | |
Karrs | donderdag 3 juni 2010 @ 07:15 |
quote:De wapenpuntvleugels zijn nogal groot en zitten direct onder de rotor. Er blijft te weinig rotor-oppervlak over om in stilstand fatsoenlijk controleerbare lift te genereren. | |
Internetheld | donderdag 3 juni 2010 @ 07:24 |
quote: oh , zo | |
Lightning_NL | donderdag 3 juni 2010 @ 07:26 |
quote:What... The... Fuck... Hoe kom je hier nou in godsnaam weer bij... Wat een onzin, en je zegt het alsof je er verstand van hebt. Hoe kom je erbij????? Heel misschien dat het een ietsjes negatief effect heeft op de lift, maar het is echt niet de reden. De reden dat zo'n ding niet kan hoveren als ie zwaar is en het waarschijnlijk ook warm is of op hoge hoogte wordt geopereerd (hoewel dit niet zo hoeft te zijn, ik weet de specifieke details niet van dit toestel) is dat ie gewoon underpowered is. Te weinig PK's. En dit kan komen door underpowered motoren, of anders de drive train die niet meer kan handelen. Hetzelfde geldt voor de Apache. Die kan in Afghanistan met volle belading ook niet hoveren. En nee, dat komt echt niet door de vleugels ![]() Overigens hebben heel veel heli's hier last van, ook vooral de Cougar, en helaas de NH90 zelfs nog in meerdere mate. Maar dan hebben we het wel over warme condities op hoge hoogtes. [ Bericht 3% gewijzigd door Lightning_NL op 03-06-2010 07:32:19 ] | |
Sine_Pari | donderdag 3 juni 2010 @ 07:41 |
Lightning_NL je vergeet te vermelden dat hij wel hooveren kan maar bij volle bewapening de ceiling veel lager licht en hij daarom niet op hoogtes kan hooveren waar hij dit normaal gesproken wel kan. Dit is trouwens zo bij elke helicopter. Het verschil ligt enkel dat de ene helicopter een hogere ceiling heeft dan de andere. | |
Lightning_NL | donderdag 3 juni 2010 @ 07:44 |
Nee, hoewel dit wel waar is natuurlijk, is dit niet van toepassing op wat ik daarnet vertelde. In Afghanistan moeten 'zwaar' beladen Apaches soms rollend take off gaan, net als een normaal vliegtuig. Een hover is dan gewoon niet mogelijk. Een Apache is eigenlijk ook redelijk underpowered. | |
Internetheld | donderdag 3 juni 2010 @ 08:22 |
Maar hoe bereken je dan de aantal pk's die nodig is om het toestel te latn hoovere | |
Dowdoon | donderdag 3 juni 2010 @ 08:45 |
Waarom zijn die heli's dan zo underpowered? Of worden die dingen gewoon té zwaar beladen? | |
Lightning_NL | donderdag 3 juni 2010 @ 09:07 |
quote:Dat is afhankelijk van heel veel variabelen. | |
Lightning_NL | donderdag 3 juni 2010 @ 09:10 |
quote:Geen idee... Ik denk gewoon ontwerpkeuze... Een helicopter is bij definitie natuurlijk al harstikke inefficient qua power. Het is de voordelen tegen de nadelen afwegen. Wil je een lichte helikopter die overal makkelijk kan landen maar weinig kan meenemen, of wil je een zware helikopter die ontzettend veel kan tillen maar wel een grotere landingsplek nodig heeft en dan alsnog de boel omver blaast. Of wil je een relatief lichte helikopter, maar ga je er dingen mee doen waarvoor ie niet ontworpen is, zoals Defensie wel eens doet. De Cougar is niet echt geschikt om hot 'n high te vliegen. De NH90 is volgens mij te zwaar geworden doordat er allemaal spul is ingebouwd waardoor ie nu ook underpowered is. | |
kanmenietschelen | donderdag 3 juni 2010 @ 17:36 |
quote: ![]() ik zie de link niet helemaal tussen een rotor-oppervlak en een object dat zich een paar meter onder de rotor bevindt. Als je het op jouw manier bekijkt zou een heli die net boven de grond hovert (raar werkwoord) geen lift produceren ![]() Bovendien verplaatst de lucht zich van boven naar beneden in een rotorsysteem, dus heeft zo'n vleugel ook geen invloed op de lucht die wordt toegevoerd. | |
Internetheld | donderdag 3 juni 2010 @ 18:11 |
quote:ja dat viel mij ook al op wat is dan het nut van die vleugels ja voor bewapening maar? | |
Rave_NL | donderdag 3 juni 2010 @ 18:16 |
Misschien extra stabiliteit bij voorwaartse beweging? | |
Nobu | donderdag 3 juni 2010 @ 18:45 |
quote:De grond zit niet aan de heli vast he. quote:Die vleugels zitten wel in de downwash, dus het zal wel invloed hebben. | |
Nobu | donderdag 3 juni 2010 @ 18:46 |
quote:Geen idee hoe die Sovjets er over dachten, maar bij westerse helikopters iig niet. | |
Lightning_NL | donderdag 3 juni 2010 @ 18:47 |
Ja, nogal logisch dat je iets moet hebben om je wapens aan op te hangen... En inderdaad ook extra stabiliteit, ook leveren die vleugels wat lift bij voorwaartse snelheden. | |
Lightning_NL | donderdag 3 juni 2010 @ 18:48 |
quote:Ummmmm... Wel hoor. Beter kijken ![]() Vrijwel elke helikopter heeft vleugel(tje)s. | |
Lightning_NL | donderdag 3 juni 2010 @ 18:50 |
Check deze trouwens eens:![]() | |
Nobu | donderdag 3 juni 2010 @ 18:55 |
quote:Als het niet als ophangpunten is zie je ze toch eigenlijk alleen aan de staart, buiten de downwash. Als het echt zo positief was zou elke transportkist ze ook hebben lijkt me. | |
Lightning_NL | donderdag 3 juni 2010 @ 18:59 |
quote:Durf na te denken.... In voorwaarste vlucht gaat die downwash o.a. netjes over die vleugels aan de staart heen hoor. En ja, vrijwel elke helikopter heeft die vleugels, dus wat bedoel je precies? Een ontwerp als de Chinook heeft niet van die vleugels nodig, omdat er al een ander systeem is dat zorgt voor die stabiliteit. [ Bericht 7% gewijzigd door Lightning_NL op 03-06-2010 19:06:49 ] | |
kanmenietschelen | donderdag 3 juni 2010 @ 18:59 |
Volgens mij genereren die vleugels aardig wat lift in voorwaartse vlucht (bij hoge snelheid).Dat is volgens mij in eerste instantie ook waar de vleugels voor bedoeld waren. Boeing heeft het ook wel eens geprobeerd: ![]() Edit: oeps...iemand was me voor hehe | |
Lightning_NL | donderdag 3 juni 2010 @ 19:00 |
quote:Sterker nog, vaak zitten die vleugels ook nog ondersteboven, zodat die staart wat lager blijft in voorwaartse vlucht ![]() @kanmenietschelen, bij die model 347 wilden ze met die vleugel proberen efficienter op hogere snelheden te vliegen, er kwam meer lift van de vleugels, dus de rotorbladen hoefden minder te leveren. Ook was de M347 iets langer dan de Chinook, had ie 8 rotorbladen en een retractable gear. | |
Lightning_NL | donderdag 3 juni 2010 @ 19:03 |
Als je goed kijkt kun je bijvoorbeeld bij deze Bell 206 zien dat die vleugel op de staart ondersteboven zit.![]() | |
Nobu | donderdag 3 juni 2010 @ 19:06 |
quote:Ik bedoel dat vaste vleugels op een heli zitten voor stabiliteit en niet omdat dat meer lift zou creeren. Edit: Oh wacht, dat zei Rave ook al. Waar haal ik dat liftverhaal dan vandaan? ![]() | |
Lightning_NL | donderdag 3 juni 2010 @ 19:07 |
Vleugels genereren per definitie lift, anders zouden het geen vleugels zijn. En soms dus lift de andere kant op, zoals ik net liet zien in het plaatje met de Bell 206. | |
kanmenietschelen | donderdag 3 juni 2010 @ 19:13 |
En toch zorgen de vleugels op de mi-24 zeker voor lift met als doel dat er efficienter gevlogen wordt op hoge snelheden. Trouwens, die "vleugels" op de bell206 zorgen volgens mij voornamelijk voor stabiliteit tijdens autorotatie (als ik het me goed herinner) |