Ik moest mijn telefoonabbonement afkopen. Ik had nog 3 maanden op het contract, en bij Libertel (pre-Vodafone) waren ze er keihard in: Emigratie is geen reden om uit het contract uit te komen..... dus betalen, punt uit.
Ik heb het toen maar gewoon afgekocht, voor die 3 maanden ging ik er niet moeilijk over doen, en het ging geloof ik om 45 euro, ofwel 15 euro per maand. Dat was in mijn emigratiebudget nog wel een keer te overzien.

De rest van mijn abonnementen heb ik gewoon kunnen opzeggen. Met de KPN wel weer een leuk akkefietje.... ik kon mijn telefoonrekening gewoon opzeggen, maar ze hadden perse een
ander adres in Nederland nodig voor de laatste rekening..... Het deel waarin ik verklaarde dat ik ging emigreren was allemaal leuk en aardig, maar ze MOESTEN een adres in Nederland hebben.
Nazenden naar het buitenland gaat dus soms niet.
Wat betreft BKR: Ze kunnen je niet echt achtervolgen, maar binnen de EU wordt tegenwoordig wel bij grote aankopen met lening (bijv. een auto of een hypotheek van een huis) een krediet-controle gedaan, en dat gebeurt binnen de EU dus tegenwoordig ook lands-overschrijdend. En als je dus een hele zooi onbetaalde rekeningen achter laat, is de kans dus vrij groot dat een Italiaanse of Britse bank dus zegt..... ho, ho.... je krijgt van ons geen lening, want je kredietregistratie laat zien dat je Nederland uit gevlucht bent met allerlei onbetaalde rekeningen, en dat risico willen wij niet lopen.
In Australië is dat niet zo'n probleem volgens mij..... in de VS en Canada ook niet. Daar is alleen de credit history in eigen land belangrijk.
Aangezien het om een telefoonabbo gaat..... moet je er wel rekening mee houden dat je bij alle Nederlandse mobiele telefoonproviders op een zwarte lijst komt te staan, en dat als je over 5 jaar weer naar Nederland zou komen, je er opeens achter komt dat je geen mobiele telefoon op jouw naam meer kunt kopen.

Kun je het abonnement niet laten overzetten naar iemand anders die misschien wel interesse heeft in een telefoon? Je kunt bij Vodafone - even snel opgezocht - een nieuw nummer aanvragen voor EUR 11,50.... dus dan krijgt de nieuwe eigenaar niet gesprekken die voor jou bedoeld zijn, en de nieuwe eigenaar betaald de rest van het abonnement af.
Proud to be American.
Hier woon ik."Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin