FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Simkaart gehacked? binnen 1 dag voor 1100euro verbeld!
ego-trippermaandag 31 mei 2010 @ 17:12
Beste fokkers,

Ik heb een vraag.

Mijn vriendin haar abbonement is sinds kort afgesloten omdat er op 1 dag tijd voor 1100euro gebeld is. Dit heeft zij echter niet gedaan omdat ze al 2 maanden lang een nieuw abbonement heeft en het oude abbonement niet meer gebruikt is. Het oude abbonement liep nog door tot 1 Juni. Dit was een partner kaart op de naam van haar moeder.

Nu is er contact geweest met vodafone maar die houden stug vol dat zij het gedaan heeft.

De volgende stappen wat we willen ondernemen is aangifte doen bij de politie. Een bezwaarschrift indienen bij Vodafone.

Verder weten we het eigenlijk niet. Misschien dat er iemand hier op FOK! er ervaring mee heeft en misschien wat toelichting wil geven op hoe dat bij hun gelopen is of misschien iemand van vodafone met wat inside informatie over hoe dit normaal word aangepakt.

Het zou fijn zijn als ik wat hulpvolle reacties krijg!

Mvg,

Tom
zwolle83maandag 31 mei 2010 @ 17:14
bewijs maar eens dat zij niet heeft gebeld...
Fusionfreakmaandag 31 mei 2010 @ 17:16
Lang leve de preypay SIM kaart.
KapiteinLangzaammaandag 31 mei 2010 @ 17:17
leuk een 2e Topic.
Hpzonemaandag 31 mei 2010 @ 17:17
quote:
Op maandag 31 mei 2010 17:14 schreef zwolle83 het volgende:
bewijs maar eens dat zij niet heeft gebeld...
is dat niet een beetje omgekeerde wereld? Laat hun maar aan de hand van de zendmastlocatiebepaling bewijzen dat zij het wel was...

-Edit: Die SIM-kaart heeft ze nog wel in bezit en is ook echt nergens voor gebruikt?
PIBmaandag 31 mei 2010 @ 17:18
Sowieso, altijd eigen verantwoordelijkheid wat er met een simkaart gebeurt. Dat zal Vodafone ook zeggen waarschijnlijk.
Dennis101maandag 31 mei 2010 @ 17:19
En waar is die SIM-kaart dan?
B3nn0maandag 31 mei 2010 @ 17:26
Wtf hebben ze http://www.thoorn.nl/ gebruikt ofzo?
kahaarinmaandag 31 mei 2010 @ 17:28
quote:
Op maandag 31 mei 2010 17:18 schreef PIB het volgende:
Sowieso, altijd eigen verantwoordelijkheid wat er met een simkaart gebeurt. Dat zal Vodafone ook zeggen waarschijnlijk.
Dat kan vodafone wel zeggen maar als er misbruik is gemaakt van dat abonnement dan kan dat natuurlijk nooit voor rekening van de vriendin van TS zijn. Het is nu even de vraag hoe het komt dat iemand anders via dat abonnement heeft kunnen bellen. Als zijn vriendin de telefoon met simkaart heeft verkocht dan is het helaas pindakaas maar als iemand willens en wetens actie heeft ondernomen om onrechtmatig gebruik te kunnen maken van haar abonnement dan kan zij daar niet voor aansprakelijk worden gesteld.
RolStaart-Beermaandag 31 mei 2010 @ 17:31
Heb je hier niet een aanvullende verzekering voor nodig?
Naar mijn weten valt dit onder mijn telefoon verzekering bij KPN
fruityloopmaandag 31 mei 2010 @ 17:35
Als het een partnerkaart is, zou ik eerst eens vragen wat er met de andere gebeurd is, aan de moeder dus. Misschien is die lekker wezen bellen en internetten op vakantie in een land buiten de EU oid?
kahaarinmaandag 31 mei 2010 @ 17:48
quote:
Op maandag 31 mei 2010 17:35 schreef fruityloop het volgende:
Als het een partnerkaart is, zou ik eerst eens vragen wat er met de andere gebeurd is, aan de moeder dus. Misschien is die lekker wezen bellen en internetten op vakantie in een land buiten de EU oid?
Een partnerkaart is toch gewoon een eigen SIM-kaart?
Ah, okay, de uitleg: http://www.vodafone.nl/Vodafone/pdf/065-01-233%20Voorwaarden.pdf

Als het abonnenment van haar moeder is stopgezet dan wordt haar partnerkaart een eigen abonnement, blijft de vraag wat er met de SIM-kaart is gebeurd.
kahaarinmaandag 31 mei 2010 @ 17:52
quote:
Op maandag 31 mei 2010 17:35 schreef fruityloop het volgende:
Als het een partnerkaart is, zou ik eerst eens vragen wat er met de andere gebeurd is, aan de moeder dus. Misschien is die lekker wezen bellen en internetten op vakantie in een land buiten de EU oid?
Een partnerkaart is blijkbaar dus een aanvulling op een bestaand abonnement, de rekening komt ook bij de hoofdabonnementshouder binnen. Maar als dat abonnement afloopt/opgezegd is en de partnerkaart is nog niet afgelopen, nog niet een jaar oud oid, dan wordt de partnerkaart een zelfstandig abonnement. Hoe het dan zit met de betaling weet ik niet, ik neem aan dat de vriendin van TS dat heeft moeten omzetten of de rekening komt nog steeds bij haar moeder binnen. Hoe dan ook, als zij de SIM-kaart nog gewoon heeft en niet heeft gebeld dan is er iets vreemds aan de hand.
Joe-Mommamaandag 31 mei 2010 @ 17:57
Regeling treffen met Vodafone. Denk ik.

Verder kun je weinig beginnen tenzijn je met bewijzen kan komen.
TheoddDutchGuymaandag 31 mei 2010 @ 18:01
quote:
Op maandag 31 mei 2010 17:57 schreef Joe-Momma het volgende:
Regeling treffen met Vodafone. Denk ik.

Verder kun je weinig beginnen tenzijn je met bewijzen kan komen.

Dan zullen ze eerst wel even specifieke bewijzen moeten hebben waar ze mogelijkerwijze een tegenbewijs op kunnen presenteren.

Vodafone "eist" het geld met blijkbaar niet meer dan te zeggen "ja zij heeft het gedaan".
Wie eist bewijst.

Dus meer specifieken.
Locaties en tijdstippen zal al helpen.(plus de nummers waar naartoe is gebeld)
Updraftmaandag 31 mei 2010 @ 18:39
Vodadone kan heel gemakkelijk inzien vanaf welke positie er is gebeld. Dit is vaak op +/- 100m nauwkeurig te bepalen via de driehoektechniek van zendmasten.
Vraag Vodafone eens om die locatiebepaling. Wellicht dat er vanaf een totaal andere locatie is gebeld en dat jij kunt bewijzen dat jij daar niet was?
Dennis101maandag 31 mei 2010 @ 18:40
quote:
Op maandag 31 mei 2010 18:39 schreef Updraft het volgende:
Vodadone kan heel gemakkelijk inzien vanaf welke positie er is gebeld. Dit is vaak op +/- 100m nauwkeurig te bepalen via de driehoektechniek van zendmasten.
Vraag Vodafone eens om die locatiebepaling. Wellicht dat er vanaf een totaal andere locatie is gebeld en dat jij kunt bewijzen dat jij daar niet was?
De vraag is eerst wie er in bezit is van de SIM-kaart, voordat er bepaald wordt waar TS zou zijn op het tijdstip van bellen.
mvcmaandag 31 mei 2010 @ 21:11
Een kennis van me heeft te maken gehad met iets soortgelijks. Echter volgens die kennis had de provider (KPN in dat geval), het nummer af moeten sluiten in zo'n geval. Als je normaal bijv. per dag voor 2 euro belt en dan opeens 100x zoveel of meer, dan moet er bij de provider toch een belletje gaan rinkelen dat er iets niet klopt. Met dit argument heeft die kennis zijn geld terug gekregen.
PIBmaandag 31 mei 2010 @ 22:17
quote:
Op maandag 31 mei 2010 18:39 schreef Updraft het volgende:
Vodadone kan heel gemakkelijk inzien vanaf welke positie er is gebeld. Dit is vaak op +/- 100m nauwkeurig te bepalen via de driehoektechniek van zendmasten.
Vraag Vodafone eens om die locatiebepaling. Wellicht dat er vanaf een totaal andere locatie is gebeld en dat jij kunt bewijzen dat jij daar niet was?
Vodafone kan dat niet zomaar doen ivm wetgeving. Contractant zal dan zelf eerst schriftelijk toestemming daarvoor moeten geven... Maar is inderdaad een optie
kahaarinmaandag 31 mei 2010 @ 22:25
quote:
Op maandag 31 mei 2010 22:17 schreef PIB het volgende:

[..]

Vodafone kan dat niet zomaar doen ivm wetgeving. Contractant zal dan zelf eerst schriftelijk toestemming daarvoor moeten geven... Maar is inderdaad een optie
TS had het over de politie inschakelen, die kunnen dat wel natuurlijk. Die mogen vast de telefoongegevens van iemand die aangifte doet natrekken.
Bartjebartmaandag 31 mei 2010 @ 22:31
quote:
Op maandag 31 mei 2010 17:17 schreef Hpzone het volgende:

[..]

is dat niet een beetje omgekeerde wereld? Laat hun maar aan de hand van de zendmastlocatiebepaling bewijzen dat zij het wel was...


Dat vind ik eerder de omgekeerde wereld!
TheoddDutchGuydinsdag 1 juni 2010 @ 06:39
quote:
Op maandag 31 mei 2010 22:31 schreef Bartjebart het volgende:

[..]

Dat vind ik eerder de omgekeerde wereld!
De wet zegt : wie eist bewijst.
Vodafone eist xxxx euro.
Mogen ze fijn bewijzen dat zij ook daadwerkelijk de beller is geweest.
Five_Horizonsdinsdag 1 juni 2010 @ 08:01
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 06:39 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

De wet zegt : wie eist bewijst.
Vodafone eist xxxx euro.
Mogen ze fijn bewijzen dat zij ook daadwerkelijk de beller is geweest.
Mwoa... neuh... (overigens zegt de wet niet 'wie eist, bewijst', dat ligt iets genuanceerder)

Dit bedrag vloeit gewoon voort uit de overeenkomst. Zou wat worden als telefoonbedrijven van iedereen zouden moeten bewijzen dat ze verbeld hebben wat ze in rekening hebben gebracht
Maanvisdinsdag 1 juni 2010 @ 08:13
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 08:01 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Mwoa... neuh... (overigens zegt de wet niet 'wie eist, bewijst', dat ligt iets genuanceerder)

Dit bedrag vloeit gewoon voort uit de overeenkomst. Zou wat worden als telefoonbedrijven van iedereen zouden moeten bewijzen dat ze verbeld hebben wat ze in rekening hebben gebracht
nouja, iig een specificatie van de gebelde nummers of bezochte internetsites zou wel zo aardig zijn.
Als er allemaal telefoontjes naar hutututistan zijn gepleegd dan is het snel duidelijk dat foon gehackt of gejat is
geenajacieddinsdag 1 juni 2010 @ 08:17
Algemene voorwaarden lezen. Hier heb je voor getekend.

Om er vervolgens achter te komen dat als jij het niet kan bewijzen je gewoon de sjaak bent.
honda1990dinsdag 1 juni 2010 @ 09:01
tvp
TheoddDutchGuydinsdag 1 juni 2010 @ 09:04
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 08:01 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Mwoa... neuh... (overigens zegt de wet niet 'wie eist, bewijst', dat ligt iets genuanceerder)

Dit bedrag vloeit gewoon voort uit de overeenkomst. Zou wat worden als telefoonbedrijven van iedereen zouden moeten bewijzen dat ze verbeld hebben wat ze in rekening hebben gebracht
Onder normale omstandigheden trek je zoiets niet in twijfel.

Als er opeens in korte tijd voor 1100 euro gebelt word en gebruiker legt z'n verhaal uit ..nou ja laten ik het zo zeggen het is op z'n minst onbehoorlijk van de provider het meteen in de wind te slaan.

Ik zou het er in ieder geval niet bij laten zitten en bewijs afdwingen op wat voor manier dan ook.
(in zo'n geval zijn ze het verplicht dus "wie eist bewijst" klopt dan gewoon)
Five_Horizonsdinsdag 1 juni 2010 @ 09:11
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 09:04 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]


(in zo'n geval zijn ze het verplicht dus "wie eist bewijst" klopt dan gewoon)
Op basis waarvan?
fruityloopdinsdag 1 juni 2010 @ 09:43
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 06:39 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

De wet zegt : wie eist bewijst.
Vodafone eist xxxx euro.
Mogen ze fijn bewijzen dat zij ook daadwerkelijk de beller is geweest.
Dat zouden ze dan volgens jou bij elke rekening moeten doen? Waarvan ze er ettelijke miljoenen van per maand versturen? Als jij de eigenaar van de SIMkaart bent, ben je ook verantwoordelijk voor het gebruik er van, en dien je de rekening in beginsel ook te voldoen. Hier hebben we het over een exces, maar de oorzaak daarvan bepaald wie van de 2 partijen de ander tegemoed moet komen. Als de moeder met haar 2e simkaart haar dochter heeft willen pesten, is dat niet iets waar Vodafone iets aan kon doen, en al helemaal niet verantwoordelijk voor is. Daarbij, ze hebben het nummer uit voorzorg afgesloten, dus om erger te voorkomen. Je kan discussieren over het feit of de trigger van dat systeem niet te hoog ligt, dus rond de 1000 euro, maar ze hebben dus al wel actie ondernomen om erger te voorkomen. Maar wij weten ook niet wat het normale bedrag per rekening/maand was, om eens wat te noemen. en voor zakelijke nummers is 1000 euro niet echt extreem, mijn vader belt op een zakenreis van een week dit ook zo bij elkaar.
#ANONIEMdinsdag 1 juni 2010 @ 09:46
Die 1100 euro, zijn dat data kosten of belminutenkosten? Naar wat is er hoofdzakenlijk gebeld? Meer info over de 1100 euro rekening graag
Rolfieodinsdag 1 juni 2010 @ 11:13
Of wel een rekening specificatie, die je meestal gemakkelijk kan krijgen.
Dennis101dinsdag 1 juni 2010 @ 11:14
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 11:13 schreef Rolfieo het volgende:
Of wel een rekening specificatie, die je meestal gemakkelijk kan krijgen.
Bij Vodafone krijg je standaard een specificatie waarop staat welk nummer wanneer gebeld is.
ego-tripperwoensdag 2 juni 2010 @ 22:45
Er is voor 1100euro naar Marroko verbeld... De specificatie komt volgende maand pas, aangezien het dan pas in rekening gebracht wordt dus dat is even afwachten.

Ja, aangifte word er in ieder geval al gedaan. Maar ook al kunnen ze tot 100km nauwkeurig het opvragen van waar gebeld is, dan moet zeker ook nog gaan bewijzen dat je de telefoon niet uitgeleend hebt of dat je niet op die locatie aanwezig was(dat is wat makkelijker i.v.m. werk)
Bartjebartwoensdag 2 juni 2010 @ 23:09
100 meter of 100 kilometer? Daar zit nogal een verschil tussen...
Rapaillewoensdag 2 juni 2010 @ 23:14
Waar is die simkaart nu? Ik zou ook zeker even een specificatie opvragen.
Rolfieowoensdag 2 juni 2010 @ 23:28
quote:
Ja, aangifte word er in ieder geval al gedaan. Maar ook al kunnen ze tot 100km nauwkeurig het opvragen van waar gebeld is, dan moet zeker ook nog gaan bewijzen dat je de telefoon niet uitgeleend hebt of dat je niet op die locatie aanwezig was(dat is wat makkelijker i.v.m. werk)
Als inderdaad de persoon daar niet was, is niet het zelfde als dat de telefoon daar niet aanwezig was.
Adfundumwoensdag 2 juni 2010 @ 23:32
Kan vodafone nagaan of er soms ooit een vervangende kaart is aangevraagd? en zoja, waar naartoe? Of is de simkaart zelf getolen of per ongeluk met een oude telefoon meeverkocht?
Adfundumdonderdag 3 juni 2010 @ 00:00
Is er nooit gebeld door "vodafone" met de vraag om een bepaalde toetscombinatie ( #93#) of zoiets in te drukken om de lijn te testen? Dan schijnt een simkaart gehackt te kunnen worden. Of zijn ze daar inmiddels tegen beveiligd?.
jpg97dinsdag 17 augustus 2010 @ 09:59
Whahahaha de vriendin van TS heeft een loverboy in Marokko :')
jpg97dinsdag 17 augustus 2010 @ 09:59
wat een kutkick zeg :O
Ralphmeisterdinsdag 17 augustus 2010 @ 10:05
Nu wel de vraag, hoe is het afgelopen?

Vodafone toont aan waar vandaan gebeld is maar dan bewijzen dat jij daar niet was is natuurlijk niet een reden om niet hoeven te betalen..
CantFazeMedinsdag 17 augustus 2010 @ 12:32
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 09:59 schreef jpg97 het volgende:
wat een kutkick zeg :O
Hoer.
Rolfieodinsdag 17 augustus 2010 @ 12:40
quote:
Op maandag 31 mei 2010 18:39 schreef Updraft het volgende:
Vodadone kan heel gemakkelijk inzien vanaf welke positie er is gebeld. Dit is vaak op +/- 100m nauwkeurig te bepalen via de driehoektechniek van zendmasten.
Vraag Vodafone eens om die locatiebepaling. Wellicht dat er vanaf een totaal andere locatie is gebeld en dat jij kunt bewijzen dat jij daar niet was?
Dat mag misschien wel zo zijn dat jij ergens anders was. Maar het gaat er om waar de SIM was...

Ik zou Inderdaad eerst eens een specifiatie van de rekening aanvragen. En daarna eens kijken hoe en of wat.
jpg97dinsdag 17 augustus 2010 @ 13:11
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 12:32 schreef CantFazeMe het volgende:

[..]

Hoer.
Slet. :{w
Neverendingdinsdag 17 augustus 2010 @ 15:38
TVP, klote voor je TS |:(
bijderechterdinsdag 17 augustus 2010 @ 16:05
Ja, waar blijft die update?
ego-tripperdinsdag 17 augustus 2010 @ 18:59
Update is dat vodafone gewoon blijft volhouden dat het betaald moet worden en momenteel loopt er een afbetaling in termijnen.

Verder is er volgens mij verder weinig aan gedaan. toen ze aangifte gingen doen geloofde ze hun niet en hebben ze er alleen een notitie van gemaakt. Ze zijn verplicht om een aangifte op te maken. Ik heb ze ook gezegd een brief te sturen naar hun leidinggevende. Maja dit hebben ze echter niet gedaan, zijn ze misschien wel nog van plan. Ik heb er zelf genoeg moeite voor gedaan door nummers te bellen en proberen te achterhalen wie ze allemaal gebeld hebben. Dit echter zonder resultaat. Het natrekken van nummers via de politie gaf ook weinig resultaat.
opgebaardedinsdag 17 augustus 2010 @ 22:27
Dus je hebt geen specificatie en je weet zeker dat ze op die éne dag meer dan 14 uur heeft gebeld naar Marokko (als het tarief daadwerkelijk ¤1.25 p/m is)
THEFXRdinsdag 17 augustus 2010 @ 22:55
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 22:27 schreef opgebaarde het volgende:
Dus je hebt geen specificatie en je weet zeker dat ze op die éne dag meer dan 14 uur heeft gebeld naar Marokko (als het tarief daadwerkelijk ¤1.25 p/m is)
dat klinkt als een belhuismarathon!
missjeaninewoensdag 18 augustus 2010 @ 11:35
quote:
Op maandag 31 mei 2010 21:11 schreef mvc het volgende:
Een kennis van me heeft te maken gehad met iets soortgelijks. Echter volgens die kennis had de provider (KPN in dat geval), het nummer af moeten sluiten in zo'n geval. Als je normaal bijv. per dag voor 2 euro belt en dan opeens 100x zoveel of meer, dan moet er bij de provider toch een belletje gaan rinkelen dat er iets niet klopt. Met dit argument heeft die kennis zijn geld terug gekregen.
ik moet zeggen dit waar is
want ik weet nog toen ik een abbonoment had bij telfort
begon ik ineens veel te bellen toen mijn rekening 300e was belde ze me om te controleren als ik wel zelf belde
of als er wat mis was dus ik vind dat vodafone de verantwoordelijkheid had om een controlle uit te voeren bij zo een dramatische verandering in het belgedrag ik hoop dat het allemaal goed komt
en miss is rechtbijstand iets voor jullie

mvg jeanine
Poepoogwoensdag 18 augustus 2010 @ 11:37
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 11:35 schreef missjeanine het volgende:

[..]

ik moet zeggen dit waar is
want ik weet nog toen ik een abbonoment had bij telfort
begon ik ineens veel te bellen toen mijn rekening 300e was belde ze me om te controleren als ik wel zelf belde
of als er wat mis was dus ik vind dat vodafone de verantwoordelijkheid had om een controlle uit te voeren bij zo een dramatische verandering in het belgedrag ik hoop dat het allemaal goed komt
en miss is rechtbijstand iets voor jullie

mvg jeanine
Hoi,

jij bent goed in den Nederlandsche taal.

Groetjes,

Veldmuis.
Ra-zwoensdag 18 augustus 2010 @ 11:41
Het gaat om 1100 euro, die je vriendin niet zo ff heeft lijkt me (?)

En die laat zich afschepen door vodafone zonder een specificatie te zien en betaalt ook nog eens braaf?
En laat zich ook nog eens het politiebureau uitwerken zonder dat ze iets voor haar gedaan hebben?

Ik weet het niet maar voor mijn gevoel klopt er iets niet :{w
ego-tripperwoensdag 18 augustus 2010 @ 19:54
Ja, specificatie is er wel. Maja daar staan verschillende nummers op, mobiel en marroko. Het abbo is ook afgesloten maar pas toen het over de 1000euro gegaan was.

Kijk, de ma van me vriendin is het nu aan het betalen. Dat moet ze zelf weten of ze dat doet of niet. Ik liet het er niet bij zitten maar het is niet mijn geld.
kickertwoensdag 18 augustus 2010 @ 22:00
bel die Marokkaan eens die ze hebben zitten bellen op je kosten :)
en scheld hem uit in het Marokkaans ofzo
Dirkhwoensdag 18 augustus 2010 @ 22:21
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 19:54 schreef ego-tripper het volgende:
Ja, specificatie is er wel. Maja daar staan verschillende nummers op, mobiel en marroko. Het abbo is ook afgesloten maar pas toen het over de 1000euro gegaan was.

Kijk, de ma van me vriendin is het nu aan het betalen. Dat moet ze zelf weten of ze dat doet of niet. Ik liet het er niet bij zitten maar het is niet mijn geld.
Dat ze betaalt is op zich niet verkeerd, als ze dit maar onder protest doet. Is er inmiddels aangifte gedaan en bezwaar aangetekend tegen de factuur? Kijk, voor 1100 euro is het de moeite wel waard om er even wat meer energie in te stoppen.
Of wordt het twijfelachtig en is het misschien toch mogelijk dat binnen de verantwoordelijkheid van de vriendin is gebeld? Wat best kan.
Dirkhwoensdag 18 augustus 2010 @ 22:23
Kut, over een post heen gelezen. Geen aangifte door weigerende politie, Geen bezwaar aangetekend....tja.
ego-tripperdonderdag 19 augustus 2010 @ 10:07
Nee, het is ongemogelijk dat daarheen gebeld is door me vriendin. Ik weet er ook niet meer het fijne van. Het kan best zijn dat haar moeder bezwaar heeft aangetekend. Normaal gesproken zou die ma het er echt niet bij laten dus ze zal nog wel er mee bezig zijn. Ik zal binnenkort wel eens vragen hoe het er mee zit.