FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Dieselmotor draait de verkeerde kant op
martijnbezemerzondag 30 mei 2010 @ 19:29
Ooit wel eens gehoord dat een dieselmotor zomaar de andere kant op kan gaan draaien?
Inplaats van vooruit achteruit gaat!
Ik heb een 2 wielige tuinbouwtrekker (Holder E12 bj 1960) met een 2takt dieselmotor waar ik mee aan het werk was en dus ineens achteruit gaat in zijn 1e versnelling en vooruit in zijn achteruit.
Ik heb de motor uitgezet en nu krijg ik hem dus met geen mogelijkheid meer aan!
Ik moet heb starten mer een gloeilont , er zit wel een startmotor op maar ik kan hem event. ook met een zwengel starten.
heeft iemand er meer verstand van dan ik en kan mij meer vertellen over het achteruit draaien van een diesel motor of nog beter....een idee om hem weer aan de praat te krijgen!!!
Ik hoop wat te horen van iemend.
Thanks
oshirozondag 30 mei 2010 @ 19:36
quote:
Op zondag 30 mei 2010 19:29 schreef martijnbezemer het volgende:
Ooit wel eens gehoord dat een dieselmotor zomaar de andere kant op kan gaan draaien?
Inplaats van vooruit achteruit gaat!
Ik heb een 2 wielige tuinbouwtrekker (Holder E12 bj 1960) met een 2takt dieselmotor waar ik mee aan het werk was en dus ineens achteruit gaat in zijn 1e versnelling en vooruit in zijn achteruit.
Ik heb de motor uitgezet en nu krijg ik hem dus met geen mogelijkheid meer aan!
Ik moet heb starten mer een gloeilont , er zit wel een startmotor op maar ik kan hem event. ook met een zwengel starten.
heeft iemand er meer verstand van dan ik en kan mij meer vertellen over het achteruit draaien van een diesel motor of nog beter....een idee om hem weer aan de praat te krijgen!!!
Ik hoop wat te horen van iemend.
Thanks
Een tweetakt kan zonder enig probleem twee kanten op draaien. Let echter wel op zaken zoals ventilatoraandrijving, als die erop zit, de ventilator gaat dus ook de verkeerde kant op draaien .

Laat hem afkoelen, en probeer het opnieuw.
Slaat hij enkel niet aan, of komt hij niet door z'n compressie?
ellevehC86zondag 30 mei 2010 @ 20:50
Motor omdraaien
StateOfMindzondag 30 mei 2010 @ 20:58
quote:
Op zondag 30 mei 2010 20:50 schreef ellevehC86 het volgende:
Motor omdraaien
ellevehC86zondag 30 mei 2010 @ 20:58
quote:
Op zondag 30 mei 2010 20:50 schreef ellevehC86 het volgende:
Motor omdraaien


Stom van me, dat werkt natuurlijk niet

Wielen omdraaien
Bartholomeuszondag 30 mei 2010 @ 21:11
quote:
Op zondag 30 mei 2010 20:58 schreef ellevehC86 het volgende:

[..]



Stom van me, dat werkt natuurlijk niet

Wielen omdraaien
Werkt ook niet.

Stoel, stuur en verdere relevante toestanden andersom op het ding zeggen
ellevehC86zondag 30 mei 2010 @ 21:14
quote:
Op zondag 30 mei 2010 21:11 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]

Werkt ook niet.

Stoel, stuur en verdere relevante toestanden andersom op het ding zeggen
Ben je nou zo stom of lijkt het maar zo???

Dan werken je achteruitrijlichten toch helemaal niet meer?
GizartFRLzondag 30 mei 2010 @ 21:16
Versnellingspook omdraaien.
martijnbezemerzondag 30 mei 2010 @ 21:16
hij komt wel door zijn compressie maar slaat niet meer aan.
ellevehC86zondag 30 mei 2010 @ 21:21
quote:
Op zondag 30 mei 2010 21:16 schreef martijnbezemer het volgende:
hij komt wel door zijn compressie maar slaat niet meer aan.
Hamer pakken en aanslaan
De_Melkboerzondag 30 mei 2010 @ 21:22
Bij een tweetakt kan dat idd, heb ook wel eens een brommer achteruit aangeduwd, en een stuk achteruit gereden. Bij een diesel zou ik dan eens goed kijken naar het inspuittijdstip.
BeffJeckzondag 30 mei 2010 @ 21:28
stoel omkeren!
Turquaz52maandag 31 mei 2010 @ 00:36
quote:
Op zondag 30 mei 2010 21:22 schreef De_Melkboer het volgende:
Bij een tweetakt kan dat idd, heb ook wel eens een brommer achteruit aangeduwd, en een stuk achteruit gereden. Bij een diesel zou ik dan eens goed kijken naar het inspuittijdstip.
Maak dat de kat wijs..
Nerd. Hoe wil je een fcking brommer achteruit aanduwen en dan stuk achteruit rijden?

iig ts, start je motor eens zonder brandstof en dan na een paar slagen met brandstof.. zou dan wel aan moeten gaan toch, kijk eens of je uberhaubt brandstof krijgt
oshiromaandag 31 mei 2010 @ 01:48
quote:
Op maandag 31 mei 2010 00:36 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Maak dat de kat wijs..
Nerd. Hoe wil je een fcking brommer achteruit aanduwen en dan stuk achteruit rijden?

iig ts, start je motor eens zonder brandstof en dan na een paar slagen met brandstof.. zou dan wel aan moeten gaan toch, kijk eens of je uberhaubt brandstof krijgt
Hangt af van de brommer, maar kan wel. Loopt super kut door de veel te late ontsteking tho.
De_Melkboermaandag 31 mei 2010 @ 07:08
quote:
Op maandag 31 mei 2010 00:36 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Maak dat de kat wijs..
Nerd. Hoe wil je een fcking brommer achteruit aanduwen en dan stuk achteruit rijden?

iig ts, start je motor eens zonder brandstof en dan na een paar slagen met brandstof.. zou dan wel aan moeten gaan toch, kijk eens of je uberhaubt brandstof krijgt
Nitwit, dat heeft niks met de brandstoftoevoer te maken.

Verdiep je maar eens in de werking van een tweetakt, als je een motor hebt met contactpunten die ook open gaan als het vliegwiel de andere kant op draait, dan werkt het. Niet perfect, maar hij doet het wel.
oshiromaandag 31 mei 2010 @ 10:37
quote:
Op maandag 31 mei 2010 07:08 schreef De_Melkboer het volgende:

[..]

Nitwit, dat heeft niks met de brandstoftoevoer te maken.

Verdiep je maar eens in de werking van een tweetakt, als je een motor hebt met contactpunten die ook open gaan als het vliegwiel de andere kant op draait, dan werkt het. Niet perfect, maar hij doet het wel.
Een diesel ontbrandt op het moment van inspuiting. Dus dit kan wel degelijk met de brandstoftoevoer te maken hebben, als de pomp om een of andere reden enkele tandjes is versprongen, kan dit best gebeuren.
Maar ik neem eigenlijk niet aan dat dat gebeurd is (ik denk dat de pomp ook gewoon met een nok op de krukas werkt).
T42maandag 31 mei 2010 @ 13:41
quote:
Op maandag 31 mei 2010 00:36 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Maak dat de kat wijs..
Nerd. Hoe wil je een fcking brommer achteruit aanduwen en dan stuk achteruit rijden?

iig ts, start je motor eens zonder brandstof en dan na een paar slagen met brandstof.. zou dan wel aan moeten gaan toch, kijk eens of je uberhaubt brandstof krijgt
heb ik ook gekunnen met een simpson uit 1955. die kon je gewoon aanduwen achteruit
sjoemie1985maandag 31 mei 2010 @ 16:38
achterste voren op et apparaat gaan zitten en je werk verder doen
Turquaz52maandag 31 mei 2010 @ 22:54
quote:
Op maandag 31 mei 2010 13:41 schreef T42 het volgende:

[..]

heb ik ook gekunnen met een simpson uit 1955. die kon je gewoon aanduwen achteruit
wtf? Waar haalt hij dat brandstof dan vandaan? Uit de uitlaat of wat?
Turquaz52maandag 31 mei 2010 @ 22:54
Als het echt zo is mijn excuses
martijnbezemermaandag 31 mei 2010 @ 23:06
Voor degene die serieus andwoord hebben gegeven bedankt daarvoor.
verder vond ik het eerste grapje erg leuk , de tweede iets minder , en alle andere slecht.
Bedankt voor de reacties
Sounddragonmaandag 31 mei 2010 @ 23:18
quote:
Op maandag 31 mei 2010 00:36 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Maak dat de kat wijs..
Nerd. Hoe wil je een fcking brommer achteruit aanduwen en dan stuk achteruit rijden?

iig ts, start je motor eens zonder brandstof en dan na een paar slagen met brandstof.. zou dan wel aan moeten gaan toch, kijk eens of je uberhaubt brandstof krijgt
Kerol, dat werkt écht; met een Puchie kan het ook, als hij maar niet teveel voorontsteking heeft. Of het goed is voor het ding is vraag 2, maar het kán
Het is ook niet dat de lucht dan van de uitlaat naar de inlaat gaat he, maar de krukas draait gewoon de verkeerde kant op, net als de tandwielen van je versnellingsbak en je koppelingsplaten
tjoptjopmaandag 31 mei 2010 @ 23:34
Polen van de accu verkeerd aangesloten op de startmotor?
Turquaz52dinsdag 1 juni 2010 @ 00:18
quote:
Op maandag 31 mei 2010 23:18 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Kerol, dat werkt écht; met een Puchie kan het ook, als hij maar niet teveel voorontsteking heeft. Of het goed is voor het ding is vraag 2, maar het kán
Het is ook niet dat de lucht dan van de uitlaat naar de inlaat gaat he, maar de krukas draait gewoon de verkeerde kant op, net als de tandwielen van je versnellingsbak en je koppelingsplaten [ afbeelding ]
nu je het zo zegt klinkt het best logisch..

Excuses nogmaals voor de gast die dit in het begin zei

My bad, heb een zware dag achter de de rug.. Zware week eerder gezegd..
2cvdinsdag 1 juni 2010 @ 00:23
Differentieel omdraaien.
T42dinsdag 1 juni 2010 @ 00:30
quote:
Op maandag 31 mei 2010 22:54 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

wtf? Waar haalt hij dat brandstof dan vandaan? Uit de uitlaat of wat?
ga jij eens snel leren hoe een 2takt werkt

zuiger gaat toch geen andere beweging maken??? alleen de krukas en die heeft niks met de uitlaat en carb te maken. (wel ontsteking)
Turquaz52dinsdag 1 juni 2010 @ 01:49
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 00:30 schreef T42 het volgende:

[..]

ga jij eens snel leren hoe een 2takt werkt

zuiger gaat toch geen andere beweging maken??? alleen de krukas en die heeft niks met de uitlaat en carb te maken. (wel ontsteking)
lees eens 2 posts boven op..

Heb een zware week gehad met me bimmer, was al die tijd ff in de war met een 4Takt
De_Melkboerdinsdag 1 juni 2010 @ 07:08
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 00:18 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

nu je het zo zegt klinkt het best logisch..

Excuses nogmaals voor de gast die dit in het begin zei

My bad, heb een zware dag achter de de rug.. Zware week eerder gezegd..

hebben we allemaal wel eens last van, kom maar eens langs voor een wedstrijdje achteruit rijden op de brommer, alleen je ligt wel erg gauw op je plaat, maar nog niet zo snel als bij mijn brommer die in de bocht een keer in het stuurslot schoot, auw!.
Herr.Flickdinsdag 1 juni 2010 @ 08:00
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 01:49 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

lees eens 2 posts boven op..

Heb een zware week gehad met me bimmer, was al die tijd ff in de war met een 4Takt
Heeft niets met een zware week te maken maar meer met het niet/slecht beheersen van de stof..

maar dat is je al eens eerder verteld!
T42dinsdag 1 juni 2010 @ 10:30
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 01:49 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

lees eens 2 posts boven op..

Heb een zware week gehad met me bimmer, was al die tijd ff in de war met een 4Takt
aach zware week. ik een zwaar weekend en nog weet ik hoe een 2takt werkt (en een 4takt, turbine, wankel enz..)
Turquaz52dinsdag 1 juni 2010 @ 11:02
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 10:30 schreef T42 het volgende:

[..]

aach zware week. ik een zwaar weekend en nog weet ik hoe een 2takt werkt (en een 4takt, turbine, wankel enz..)

Jij hebt niet in een week in je eentje een 4 cilinder omgebouwd na 6 cilinder met alles wat erbij komt kijken

Ik weet hoe een wankel motor werkt, een 2 takt, 4 takt, noem maar op wat op 4 wiellen rijdt heb ik allemaal onder de knie Vraag maar raak.
Turquaz52dinsdag 1 juni 2010 @ 11:03
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 08:00 schreef Herr.Flick het volgende:

[..]

Heeft niets met een zware week te maken maar meer met het niet/slecht beheersen van de stof..

maar dat is je al eens eerder verteld!
Slecht beheersen van de stof? 'Gooi geen benzine op het vuur', misschien moet jij die stof eens beheersen..
Reltrapper..
T42dinsdag 1 juni 2010 @ 11:46
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 11:02 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]


Jij hebt niet in een week in je eentje een 4 cilinder omgebouwd na 6 cilinder met alles wat erbij komt kijken

Ik weet hoe een wankel motor werkt, een 2 takt, 4 takt, noem maar op wat op 4 wiellen rijdt heb ik allemaal onder de knie Vraag maar raak.
prutser das geen zware week elke garage doen ze dat al, je hebt niet eens alcohol op + niet slapen
hoe werkt een sterling motor en jah dat ga je google
stoommotor met dubbele kamer?
stoomturbine?
stermotor?

trouwens 4 naar 6 betekent herkeuring RDW
oshirodinsdag 1 juni 2010 @ 11:56
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 11:02 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]


Jij hebt niet in een week in je eentje een 4 cilinder omgebouwd na 6 cilinder met alles wat erbij komt kijken

Ik weet hoe een wankel motor werkt, een 2 takt, 4 takt, noem maar op wat op 4 wiellen rijdt heb ik allemaal onder de knie Vraag maar raak.
Ok, here goes .

Een Napier Deltic-motor.
menmulderdinsdag 1 juni 2010 @ 12:38
Das toch zo'n groot ijzeren ding waar zo'n ding in ronddraait, als je der brandstof ingooit ofzo?
2cvdinsdag 1 juni 2010 @ 12:57
Turq, lees ons PB-verkeer van een paar weken terug nog eens na ?
T42dinsdag 1 juni 2010 @ 12:57
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 11:56 schreef oshiro het volgende:

[..]

Ok, here goes .

Een Napier Deltic-motor.
[ afbeelding ]
die zit toch in eeb trein en boot
Herr.Flickdinsdag 1 juni 2010 @ 12:58
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 11:03 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Slecht beheersen van de stof? 'Gooi geen benzine op het vuur', misschien moet jij die stof eens beheersen..
Reltrapper..
Idd slecht (lees niet) beheersen van de stof, anders had je niet zo raar op staan te kijken waarom een motor de andere kant uit kan draaien.

Het heeft verder niets met reltrappen te maken, maar je adviezen zijn vaak incompleet, onlogisch en slecht of niet onderbouwd. Iedere keer weer laat je zien dat je de theorie niet (goed) begrijpt of niet geleerd hebt.

Zelf denk je daar een eind mee te komen, maar ik kan je verzekeren dat je op deze manier nooit veel verder zult komen als schroefjes aandraaien, simpelweg omdat de basis ontbreekt.

Lees dit niet als een beschuldiging, maar doe er eens je voordeel mee en zorg dat je wel je papieren krijgt, dan zul je vanzelf zien dat het anders kan (en moet!)

iemand die kan sleutelen is nog geen monteur, maar helaas is het andersom ook wel ooit, dus als je denkt dat je het een goed beheerst, zorg dan ook dat je het andere onder de knie krijgt!
oshirodinsdag 1 juni 2010 @ 13:04
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 12:57 schreef T42 het volgende:

[..]

die zit toch in eeb trein en boot
, 18 cilinders, 36 zuigers, en 3 krukassen .
2cvdinsdag 1 juni 2010 @ 13:06
Iemand een schematisch tekeningetje van dat wonder der techniek ? 36 zuigers en 18 cilinders snap ik nog, maar zoals ik het me voorstel moeten er dan 2 krukassen in en geen 3 ...
oshirodinsdag 1 juni 2010 @ 13:07


En dat 6 keer achter elkaar.
2cvdinsdag 1 juni 2010 @ 13:09
Het is dat het onmogelijk is om lege posts te plaatsen, anders was deze post leeg gewest om mijn sprakeloosheid aan te tonen.

Overigens, wel bedankt voor de fraaie animatie.
T42dinsdag 1 juni 2010 @ 13:55
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 13:09 schreef 2cv het volgende:
Het is dat het onmogelijk is om lege posts te plaatsen, anders was deze post leeg gewest om mijn sprakeloosheid aan te tonen.

Overigens, wel bedankt voor de fraaie animatie.
wiki is your frend + google

http://en.wikipedia.org/wiki/Napier_Deltic
2cvdinsdag 1 juni 2010 @ 15:26
Ik vergeet wel eens verder te kijken dan mijn neus lang is
Ou-Tannudinsdag 1 juni 2010 @ 20:06


[ Bericht 100% gewijzigd door Ou-Tannu op 01-06-2010 20:06:56 ]
Turquaz52woensdag 2 juni 2010 @ 13:48
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 11:46 schreef T42 het volgende:

[..]

prutser das geen zware week elke garage doen ze dat al, je hebt niet eens alcohol op + niet slapen
hoe werkt een sterling motor en jah dat ga je google
stoommotor met dubbele kamer?
stoomturbine?
stermotor?

trouwens 4 naar 6 betekent herkeuring RDW
Wat jij opnoemde snap ik dus geen reet van, mooi ook.. Heb nooit zo'n motor in een auto gezien
iig geen irl
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 12:58 schreef Herr.Flick het volgende:

[..]

Idd slecht (lees niet) beheersen van de stof, anders had je niet zo raar op staan te kijken waarom een motor de andere kant uit kan draaien.

Het heeft verder niets met reltrappen te maken, maar je adviezen zijn vaak incompleet, onlogisch en slecht of niet onderbouwd. Iedere keer weer laat je zien dat je de theorie niet (goed) begrijpt of niet geleerd hebt.

Zelf denk je daar een eind mee te komen, maar ik kan je verzekeren dat je op deze manier nooit veel verder zult komen als schroefjes aandraaien, simpelweg omdat de basis ontbreekt.

Lees dit niet als een beschuldiging, maar doe er eens je voordeel mee en zorg dat je wel je papieren krijgt, dan zul je vanzelf zien dat het anders kan (en moet!)

iemand die kan sleutelen is nog geen monteur, maar helaas is het andersom ook wel ooit, dus als je denkt dat je het een goed beheerst, zorg dan ook dat je het andere onder de knie krijgt!
En dat beoordeel jij op [insert aantal km] afstand?
Knap hoor, ik mag me zo te zien ook niet vergissen, of druk zijn of in de war.. Ik nodig je uit mij te quizzen.. Geen GOOGLE, Geen Wiki, gewoon vragen die ik antwoord 2 takt, 4 takt, turbo of compressor.. vraag maar raak.. (als het maar geen gekke berekeningen zijn, want dat is ook niet mijn ding )
2cvwoensdag 2 juni 2010 @ 14:01
Wat voor turbo zit er op een 1905cc BX dieselmotor ?
Sounddragonwoensdag 2 juni 2010 @ 14:04
*kuch*
KipSiamwoensdag 2 juni 2010 @ 14:15
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 11:56 schreef oshiro het volgende:

[..]

Ok, here goes .

Een Napier Deltic-motor.
[ afbeelding ]
Daar was ooit een stuk over op Discovery, die motor werd in de UK gebruikt in de eerste generatie dieseltreinen toen ze ontdekten dat stoom echt geen toekomst meer had en ze te laat waren met electrificatie. Schijnt echt een geniaal ontwerp te zijn qua duurzaamheid.
Ou-Tannuwoensdag 2 juni 2010 @ 15:34
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 14:01 schreef 2cv het volgende:
Wat voor turbo zit er op een 1905cc BX dieselmotor ?
in jou geval.. denk ik 1 met mankementen?
#ANONIEMwoensdag 2 juni 2010 @ 15:55
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 13:07 schreef oshiro het volgende:
[ afbeelding ]

En dat 6 keer achter elkaar.

2cvwoensdag 2 juni 2010 @ 20:43
quote:
Op woensdag 2 juni 2010 15:34 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

in jou geval.. denk ik 1 met mankementen?
Laat Turq het nou eens beantwoorden