abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_82178438
Ik wilde geen kinderen omdat mijn vrijheid en zelfstandigheid me lief waren. Ik heb nooit nachten in de kroeg gehangen, en ik vind het flauw om 'vrijheid' gelijk te stellen aan bandeloosheid.

Waar ik vandaan kom leggen meisjes zich al vroeg vast. Op hun 16e komen ze van school en gaan ze werken, al gauw vinden ze de liefde van hun leven, krijgen een kindje, stoppen met werken en als ze ergens in de twintig zijn begint het te kriebelen. Juist als ze die kriebels krijgen zitten ze in een situatie waarin ze volledig afhankelijk zijn van hun man, die fulltime werkt, al het geld binnenhaalt en elke maand de hypotheek betaalt. Ze kunnen twee dingen doen: scheiden en proberen opnieuw te beginnen of de rit uitzitten tot de kinderen oud genoeg zijn om voor zichzelf te zorgen.

Ik heb altijd geweten dat ik dat niet wilde. Ik wilde een opleiding, een goede baan met een toekomstperspectief en mijn eigen geld. En ik heb het ook altijd een fijn idee gevonden dat ik geen verplichting had tegenover een kind om mijn relatie goed te houden. Mensen kunnen wel zeggen dat je niet bij elkaar moet blijven 'omwille van de kinderen', maar ik vind dat de verantwoordelijkheid die ouders hebben om goed met elkaar om te gaan en te investeren in een duurzame relatie zwaarder is dan die van kinderloze stellen.

Maar hey, ook ik ben uiteindelijk van mening veranderd. Dat wil zeggen, in mijn leven op dit moment past een kind heel goed. We hebben allebei een eigen baan met een prima toekomstperspectief, we zijn flexibel, we hebben allebei een redelijk inkomen en we delen de zorg. Bovendien ben ik altijd al een oud wijf geweest, en een huismus, dus het gebonden zijn aan mijn eigen gezinnetje bevalt goed.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_82178580
quote:
Op maandag 31 mei 2010 23:49 schreef Troeta het volgende:
Dus als je door omstandigheden tot je 29e thuis blijft/moet wonen (wat lullig trouwens dat hij als een volwassen vent klusjes thuis moest doen) zou je geen kinderen moeten nemen omdat het boven de 30 niet kan?
Stel ik ben ouder dan 30 en zou me bedenken dan nog zou ik niet aan kinderen beginnen. Kans om kinderen met afwijkingen te krijgen wordt na de 30 alleen maar groter.
pi_82178758
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 09:34 schreef SuusOetMaiden het volgende:

[..]

Stel ik ben ouder dan 30 en zou me bedenken dan nog zou ik niet aan kinderen beginnen. Kans om kinderen met afwijkingen te krijgen wordt na de 30 alleen maar groter.
Je houdt er wel wat vreemde ideeën op na... maar dat is je goed recht natuurlijk
pi_82178782
quote:

[..]

Ik vind het wel goed dat je daar nu al van doordrongen bent. Ik heb er nooit zo bij stilgestaan en ik zie als het als een gelukkig toeval dat ik voor mijn 30e heb ontdekt dat ik kinderen wilde. Als het ook nog eens niet meteen wil lukken dan tikken de jaren al gauw aan, en hoe ouder je wordt hoe groter de kans dat het langer duurt om zwanger te worden.

Maar goed, we moeten ook niet overdrijven. De kans op afwijkingen bij het kind nemen toe naarmate de moeder ouder is, maar de kans is nog steeds vrij klein. Ik zou het er niet om gelaten hebben als ik na mijn 30e pas had beseft dat ik een kinderwens had.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_82178905
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 09:41 schreef Sorbootje het volgende:

[..]

Je houdt er wel wat vreemde ideeën op na... maar dat is je goed recht natuurlijk
Dat zijn geen vreemde ideeën, het is gewoon een feit dat vrouwen die op hogere leeftijd zwanger raken maar kans op een gehandicapt kind hebben dan vrouwen die jong kinderen krijgen.
pi_82178977
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 09:46 schreef SuusOetMaiden het volgende:

[..]

Dat zijn geen vreemde ideeën, het is gewoon een feit dat vrouwen die op hogere leeftijd zwanger raken maar kans op een gehandicapt kind hebben dan vrouwen die jong kinderen krijgen.
Het is ook een feit dat er bij je 30e verjaardag niet ineens een knop omgaat, maar dat zulke kansen geleidelijk toenemen met de leeftijd. Een beetje nuance kan dus geen kwaad.
pi_82178984
Lees die zin zelf nog eens door

Ik begrijp wel wat je bedoelt. En ik geef ook aan dat je recht hebt op die opvatting, maar 't is maar goed dat niet iedereen er zo rigide inzit.
pi_82179554
Nou nou, doe nou niet alsof het na je 30e ineens 1 op de 5 kinderen gehandicapt maakt zeg.
En buiten dat, tegenwoordig kan je echo's laten maken om dat te checken.

Gehandicapte mensen waren er altijd al en zullen altijd blijven bestaan, maakt niet uit hoe jong of hoe oud mensen aan kinderen beginnen.
pi_82180785
quote:
Laten we even de statstieken erbij pakken aangezien het toch een heel stuk genuanceerder ligt:

Zwangere vrouw van 20 jaar oud: 0,2% kans op kind met downsyndroom
Zwangerer vrouw van 36 jaar oud: 0,7% kans op kind met downsyndroom
Zwangere vrouw van 40 jaar oud: 1,6% kans op kind met downsyndroom

Bron: . H.W. Bruinse, gynaecoloog AZU
  dinsdag 1 juni 2010 @ 10:55:58 #185
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_82180965
Nou daar schrik ik niet van hoor

Ik heb 't er ook niet om gelaten, heb destijds zelfs de test/ vruchtwaterpunctie geweigerd vanwege de kleine kans op spontane abortus.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_82181104
quote:

[..]

Ik was 24 toen onze zoon geboren is en die heeft toch ook een aangeboren afwijking en zoals willempjewever al hierboven schreef is die kans na de 30 echt niet zoveel groter als in de 20 hoor.

Maar ondanks dat ik wel zelf een kind heb, kan ik me wel voorstellen dat er mensen zijn die echt geen kinderen willen en dat respecteer ik ook. En dan hoop ik dat zij mijn keuze ook respecteren.
And so the lion fell in love with the lamb
pi_82181248
quote:
Op zondag 30 mei 2010 20:26 schreef SuusOetMaiden het volgende:
Klopt, maar dat is even vanwege familizaken. Een neef van hem is waarschijnlijk onvruchtbaar, zijn ze in ziekenhuis nog onderzoeken mee aan het doen. Stel dat die jongen echt onvruchtbaar is dan gaat mijn vriend sperma afstaan omdat die jongen en z`n vriendin toch een kindje kunnen krijgen.
Dit zou ik een veel interessanter onderwerp vinden in relatie tot jullie beslissing om geen kinderen te willen krijgen. Feitelijk wordt je immers stiefmoeder als je vriend hiervoor kiest op termijn en jullie gaan trouwen.
pi_82181359
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 10:55 schreef deedeetee het volgende:
Ik heb 't er ook niet om gelaten, heb destijds zelfs de test/ vruchtwaterpunctie geweigerd vanwege de kleine kans op spontane abortus.
Je kan ervoor kiezen om bij de echo de huidplooi te laten meten, dan krijg je een kansberekening en op die basis kan je altijd nog beslissen of je wel of niet een vruchtwaterpunctie (met mogelijk risico) laat uitvoeren.
  dinsdag 1 juni 2010 @ 11:11:38 #189
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_82181471
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 11:04 schreef willempjewever het volgende:

[..]

Dit zou ik een veel interessanter onderwerp vinden in relatie tot jullie beslissing om geen kinderen te willen krijgen. Feitelijk wordt je immers stiefmoeder als je vriend hiervoor kiest op termijn en jullie gaan trouwen.
Ik denk dat dit wel mee zal vallen. Ik neem aan dat de vriend het kind als het zijne erkend, ook al is hij niet de biologische vader.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  dinsdag 1 juni 2010 @ 11:25:37 #190
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_82181917
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 11:08 schreef willempjewever het volgende:

[..]

Je kan ervoor kiezen om bij de echo de huidplooi te laten meten, dan krijg je een kansberekening en op die basis kan je altijd nog beslissen of je wel of niet een vruchtwaterpunctie (met mogelijk risico) laat uitvoeren.
Ik zag op de echo een erg langwerpig koppie en dacht meteen : dat zit wel goed.

Ik heb vanwege een hele verzameling myomen meerdere echo's gehad.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  † In Memoriam † dinsdag 1 juni 2010 @ 11:37:53 #191
7074 moussy
kuttekop
pi_82182321
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 10:59 schreef Bamba het volgende:

[..]

Ik was 24 toen onze zoon geboren is en die heeft toch ook een aangeboren afwijking en zoals willempjewever al hierboven schreef is die kans na de 30 echt niet zoveel groter als in de 20 hoor.

Ik was 25 toen ik een zoon met meerdere aangeboren afwijking op de wereld had gezet, op mijn 26ste kwam er een kerngezonde zoon.
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_82182582
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 11:37 schreef moussy het volgende:

[..]

Ik was 25 toen ik een zoon met meerdere aangeboren afwijking op de wereld had gezet, op mijn 26ste kwam er een kerngezonde zoon.
Daarom idd... Een afwijking van een kindje kan aan zoveel factoren liggen, niet alleen de leeftijd van de moeder.
  † In Memoriam † dinsdag 1 juni 2010 @ 11:46:27 #193
7074 moussy
kuttekop
pi_82182688
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 11:44 schreef Bamba het volgende:

[..]

Daarom idd... Een afwijking van een kindje kan aan zoveel factoren liggen, niet alleen de leeftijd van de moeder.
Of de vader, die is was trouwens ook nog onder de 30

Oh en het was ook niet iets wat al in de familie hing, we zijn de starters geweest zeg maar
pi_82182803
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 11:46 schreef moussy het volgende:

[..]

Of de vader, die is was trouwens ook nog onder de 30

Oh en het was ook niet iets wat al in de familie hing, we zijn de starters geweest zeg maar
Echt heel erg veel pech gehad dus?
  † In Memoriam † dinsdag 1 juni 2010 @ 11:55:21 #195
7074 moussy
kuttekop
pi_82183073
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 11:49 schreef Bamba het volgende:

[..]

Echt heel erg veel pech gehad dus?
Ja, open ruggetje, waterhoofdje ('hoort' bij het open ruggetje) afsluiting in de urineleider, daardoor beschadigde nieren, klompvoetje, longen niet goed ontwikkeld ('past' in het beeld van de afsluiting) hersenbloedingen (gevolg van oa zuurstofgebrek) pech dus.
pi_82183195
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 11:44 schreef Bamba het volgende:

[..]

Natuurlijk, maar dat neemt niet weg dat het risico nou eenmaal groter wordt naarmate de moeder ouder wordt.

Maar goed, ik snap de discussie sowieso niet zo goed. Als TS geen kinderen wil, dan toch lekker niet? Ik wens 'r een prettig, kinderloos leven.
pi_82183222
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 11:55 schreef moussy het volgende:

[..]

Ja, open ruggetje, waterhoofdje ('hoort' bij het open ruggetje) afsluiting in de urineleider, daardoor beschadigde nieren, klompvoetje, longen niet goed ontwikkeld ('past' in het beeld van de afsluiting) hersenbloedingen (gevolg van oa zuurstofgebrek) pech dus.
Jeetje joh... dan is pech wel een hele erge understatement .
pi_82183273
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 11:58 schreef Ssserpente het volgende:

[..]

Natuurlijk, maar dat neemt niet weg dat het risico nou eenmaal groter wordt naarmate de moeder ouder wordt.

Maar goed, ik snap de discussie sowieso niet zo goed. Als TS geen kinderen wil, dan toch lekker niet? Ik wens 'r een prettig, kinderloos leven.
Nee idd, maar ze hadden het over groter risico vanaf 30 jaar al. Dat lijkt me wel erg vroeg om al over grotere risico's te praten.

En dat laatste ben ik zeer zeker met je eens!
pi_82184232
quote:
Op zondag 30 mei 2010 23:16 schreef SuusOetMaiden het volgende:
Tussen 25 en 30 jaar kinderen krijgen vind ik een goede leeftijd voor mensen die dat graag willen, maar na de 30 niet meer.
Nou, nu je de feiten weet herzie je wellicht deze wat kwetsende mening.
quote:
Op zondag 30 mei 2010 20:24 schreef SuusOetMaiden het volgende:
Heb geen hekel aan kids die al wat ouder zijn hoor. Zodra ze kunnen praten, zindelijk zijn, zichzelf kunnen aankleden vind ik ze hartstikke leuk
Denk dat de meeste ouders het wisselen van luiers e.d. ook niet tot de meest favoriete klussen zullen bestempelen. Het is alleen wat vreemd dat de het leuk vinden van kinderen koppelt aan vaardigheden en niet aan gevoelens.

Verder laat ik het hier ook bij, zie niet echt een bestaansrecht voor een topic als dit (dat is wel een erg boute uitspraak op een forum als fok, maar voor deze keer).

[ Bericht 25% gewijzigd door willempjewever op 01-06-2010 12:31:25 ]
  dinsdag 1 juni 2010 @ 13:50:28 #200
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_82187444
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 11:08 schreef willempjewever het volgende:

[..]

Nekplooi dan toch zeker?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')