abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_82075919
Ik gebruik op het moment Dalacin-T (werkzame stof = antibioticum = clindamycin) tegen lichte acne, en dit werkt prima.

Alleen nu begint mijn moeder te zeuren dat ze niet wil dat ik het nog gebruik en dat ik met de huisarts moet gaat praten.
Nou de huisarts gaat deze week op vakantie en ik heb verder ook weinig tijd.
De reden die mijn moeder aanvoert is dat ik op deze manier resistent word tegen antibiotica, en dat als ik ooit bijvoorbeeld een longontsteking krijg dat ik dan niet reageer op de antibiotica en dat ik dan dood ga (of langer ziek blijf).

Zij heeft HBO-V gestudeerd dus zal er wat meer vanaf weten, daarom vraag ik jullie;
a. heeft ze gelijk,
b. hoe kan ik haar ongelijk bewijzen met goede bronnen.

Doei
pi_82076096
Er is een vervangend huisarts lijkt me ?

Wij zijn geen dokters, dus als ik jou was zou ik gewoon even een bezoekje brengen aan de dokter, kost hoogstens 5 minuten ..
 2011 13" i5 ...
pi_82076191
Ja ik heb eigenlijk geen tijd.
kut reden ik weet het.
  zaterdag 29 mei 2010 @ 21:49:06 #4
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_82076395
1. Jij wordt nooit resistent tegen antibiotica, dat ben je al, anders was je nu dood geweest.
2. Bacterien worden resistent tegen antibiotica, vooral als je de kuur niet afmaakt. Dus maakt die kuur af. Het is een normaal middel tegen acne, dus je huisarts heeft dat niet voor niets voorgeschreven. Het wordt verder voor vaginale infecties voorgeschreven. Lijkt me niet dat voor jou een probleem zal worden
3. Je moeder is vast heel lief maar heeft het klokkenspel horen luiden maar weet niet waar de ballen hangen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_82076581
Oja je hebt gelijk.

Nouja het is niet echt een kuur. Als ik dat spul gebruik blijft mn huid goed.
En als het flesje op is bestel ik een nieuwe.
En als ik dat spul niet gebruik komen er puistjes en wordt mn huid vet.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 29 mei 2010 @ 21:52:26 #6
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_82076635
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 21:51 schreef alwaysedo het volgende:

En als ik dat spul niet gebruik komen er puistjes en wordt mn huid vet.
Dat heet 'puberteit'... Brand je ook je schaamhaar weg?
pi_82076725
Allereerst kan jij niet resistent worden tegen antibiotica. Alleen bacterieen kunnen dat.
Het klopt dat bepaalde antibiotica minder goed kunnen werken als de steeds voor dezelfde bacterie wordt gebruikt.
Volgens mij maakt je moeder echter een denkfout; als jij bijvoorbeeld ziek wordt en een longinfectie krijgt, dan krijg je een heel ander soort antibioticum dan je nu slikt. Die zal gewoon werken, omdat deze een heel andere samenstelling heeft dan je huidige.

In theorie kun je hooguit ongevoelig worden voor de antibiotica die je nu slikt, voor deze aandoening. Daarbij wel de kanttekening dat deze specifieke AB ' gemaakt ' is om regelmatig te slikken. De aandoening vraagt er namelijk om.
pi_82076732
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 21:52 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Dat heet 'puberteit'... Brand je ook je schaamhaar weg?
puberteit?

Een serieuze reactie op jouw post heeft geen zin denk ik.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 29 mei 2010 @ 21:55:58 #9
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_82076867
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 21:54 schreef alwaysedo het volgende:

[..]

puberteit?
Eh ja. puberteit
quote:
Een serieuze reactie op jouw post heeft geen zin denk ik.
Vooral niet doen en je bek vol smeren met antibiotica ipv accepteren dat door een verandering in je hormoonhuishouding je huid vetter wordt en je af en toe wat puistjes hebt.
pi_82076902
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 21:54 schreef dalaiblama het volgende:
In theorie kun je hooguit ongevoelig worden voor de antibiotica die je nu slikt, voor deze aandoening.
Oke, ik weet niet veel van antibiotica,
maar als er bijv enorm veel verschillende soorten bestaan, en als de kans dat de stof Clindamycin ook tegen andere aandoeningen gebruikt wordt heel klein is, zou dat mooi zijn.
  zaterdag 29 mei 2010 @ 21:56:41 #11
45206 Pietverdriet
pi_82076909
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 21:54 schreef dalaiblama het volgende:
Allereerst kan jij niet resistent worden tegen antibiotica. Alleen bacterieen kunnen dat.
Het klopt dat bepaalde antibiotica minder goed kunnen werken als de steeds voor dezelfde bacterie wordt gebruikt.
Volgens mij maakt je moeder echter een denkfout; als jij bijvoorbeeld ziek wordt en een longinfectie krijgt, dan krijg je een heel ander soort antibioticum dan je nu slikt. Die zal gewoon werken, omdat deze een heel andere samenstelling heeft dan je huidige.

In theorie kun je hooguit ongevoelig worden voor de antibiotica die je nu slikt, voor deze aandoening. Daarbij wel de kanttekening dat deze specifieke AB ' gemaakt ' is om regelmatig te slikken. De aandoening vraagt er namelijk om.
Gezien dat het tegen acne is, vermoed ik dat TS het in lotion of creme vorm gebruikt
pi_82077001
Pietverdriet heeft gelijk. Verder zijn er natuurlijk tig verschillende soorten en subtypen antibiotica, waardoor je bij een ziekte gewoon geholpen kan worden.

Zeg je moeder maar dat ze :
1. Geen dokter is
2. Beter had moeten opletten op school
Whatever...
pi_82077031
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 21:55 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Eh ja. puberteit
[..]

Vooral niet doen en je bek vol smeren met antibiotica ipv accepteren dat door een verandering in je hormoonhuishouding je huid vetter wordt en je af en toe wat puistjes hebt.
Oke fail, toegegeven.

En ik vroeg in dit topic om meer info over antibiotica,
niet om betogen tegen medicijngebruik.
  zaterdag 29 mei 2010 @ 22:01:17 #14
45206 Pietverdriet
pi_82077168
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 21:58 schreef Spanky78 het volgende:
Pietverdriet heeft gelijk. Verder zijn er natuurlijk tig verschillende soorten en subtypen antibiotica, waardoor je bij een ziekte gewoon geholpen kan worden.

Zeg je moeder maar dat ze :
1. Geen dokter is
2. Beter had moeten opletten op school
Verpleegsters weten het altijd beter dan de behandelende arts, denken ze
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 29 mei 2010 @ 22:01:39 #15
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_82077188
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 21:58 schreef alwaysedo het volgende:

En ik vroeg in dit topic om meer info over antibiotica,
niet om betogen tegen medicijngebruik.
CDie mag je uitleggen. Je vraagt informatie over je medicijn gebruik maar als het antwoord je niet aanstaat dan wil je opeens géén info?
  zaterdag 29 mei 2010 @ 22:03:25 #16
45206 Pietverdriet
pi_82077289
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 22:01 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

CDie mag je uitleggen. Je vraagt informatie over je medicijn gebruik maar als het antwoord je niet aanstaat dan wil je opeens géén info?
Jij zegt niets over het gebruik van antibiotica en de resistentie van bacterien, jij gaat tekeer tegen het gebruik van middelen tegen acne. Jij bent geen arts, je kent de situatie van TS niet, maar toch denk je het beter te weten dan zijn huisarts?
pi_82077403
Als je wilt kan ik nog wel een topic openen: Wie is voor het gebruik van medicijnen en wie tegen?
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 29 mei 2010 @ 22:06:03 #18
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_82077428
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 22:03 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Jij zegt niets over het gebruik van antibiotica en de resistentie van bacterien, jij gaat tekeer tegen het gebruik van middelen tegen acne. Jij bent geen arts, je kent de situatie van TS niet, maar toch denk je het beter te weten dan zijn huisarts?
Ik reageer op de informatie die ik hier krijg, net als jij. Hij krijgt puisjtes en een vette huid. Dat is normaal voor puberteit. Als hij zegt ik ga eruit zien alsof mijn huid vloeibaar wordt is het een ander verhaal.

Kortom, hij vraagt informatie over zijn medicijnen en die geef ik hem.
  Licht Ontvlambaar zaterdag 29 mei 2010 @ 22:06:30 #19
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_82077451
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 21:55 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Eh ja. puberteit
[..]

En als je de puberteit al jaren ontgroeid bent, mag het dan wel of moet je het maar gewoon blijven accepteren?
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 29 mei 2010 @ 22:07:29 #20
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_82077498
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 22:06 schreef Sjeen het volgende:

[..]

En als je de puberteit al jaren ontgroeid bent, mag het dan wel of moet je het maar gewoon blijven accepteren?
Hij woont duidelijk nog bij zijn moeder thuis. Ik ga er dus vanuit dat hij in de juiste leeftijd catagorie valt.
  zaterdag 29 mei 2010 @ 22:08:34 #21
45206 Pietverdriet
pi_82077556
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 22:06 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ik reageer op de informatie die ik hier krijg, net als jij. Hij krijgt puisjtes en een vette huid. Dat is normaal voor puberteit. Als hij zegt ik ga eruit zien alsof mijn huid vloeibaar wordt is het een ander verhaal.

Kortom, hij vraagt informatie over zijn medicijnen en die geef ik hem.
En jij neemt aan dat TS pubert, en je weet het beter dan zijn huisarts zonder de patient te zien.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 29 mei 2010 @ 22:09:14 #22
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_82077591
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 22:08 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En jij neemt aan dat TS pubert, en je weet het beter dan zijn huisarts zonder de patient te zien.
Jij veronderstelt toch ook dat het om een kuur ging?
  Licht Ontvlambaar zaterdag 29 mei 2010 @ 22:11:30 #23
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_82077716
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 22:07 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Hij woont duidelijk nog bij zijn moeder thuis. Ik ga er dus vanuit dat hij in de juiste leeftijd catagorie valt.
Zou kunnen, er zijn echter genoeg mensen die echt al uitgepuberd zijn en nog thuis wonen. Maar dat was mijn vraag niet...
pi_82077725
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 22:07 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

In de weekenden ja. En ik mag whisky kopen.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 29 mei 2010 @ 22:12:57 #25
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_82077804
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 22:11 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Zou kunnen, er zijn echter genoeg mensen die echt al uitgepuberd zijn en nog thuis wonen. Maar dat was mijn vraag niet...
Ik vind sowieso dat iedereen het lekker zelf moet weten, ik denk er alleen het mijne van.
  Licht Ontvlambaar zaterdag 29 mei 2010 @ 22:16:26 #26
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_82077994
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 22:12 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ik vind sowieso dat iedereen het lekker zelf moet weten, ik denk er alleen het mijne van.
Ok... Lijkt me logisch. Maar klakkeloos aannemen dat het om wat jeugdpuistjes gaat. Een huisarts schrijft geen antibioticakuur voor als het om 'wat jeugdpuistjes die bij de puberteit horen' gaat
  zaterdag 29 mei 2010 @ 22:19:20 #27
124912 Henk-B
Dus, fok jou dan!
pi_82078148
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 22:16 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Ok... Lijkt me logisch. Maar klakkeloos aannemen dat het om wat jeugdpuistjes gaat. Een huisarts schrijft geen antibioticakuur voor als het om 'wat jeugdpuistjes die bij de puberteit horen' gaat
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 21:41 schreef alwaysedo het volgende:
Ik gebruik op het moment Dalacin-T (werkzame stof = antibioticum = clindamycin) tegen lichte acne, en dit werkt prima.
Nee papa niet met die stok, Helppppp , snik snik !
  Licht Ontvlambaar zaterdag 29 mei 2010 @ 22:20:18 #28
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_82078204
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 22:19 schreef Henk-B het volgende:

[..]

[..]

Ik kan lezen hoor, dank je... Lichte acne != zomaar wat jeugdpuistjes
  zaterdag 29 mei 2010 @ 22:20:51 #29
124912 Henk-B
Dus, fok jou dan!
pi_82078243
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 22:20 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Ik kan lezen hoor, dank je... Lichte acne != zomaar wat jeugdpuistjes
Want?
Nee papa niet met die stok, Helppppp , snik snik !
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 29 mei 2010 @ 22:21:23 #30
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_82078275
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 22:16 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Zo brengt TS het wel, en zijn moeder is blijkbaar ook nogal bezorgd. Moeders zullen als je opknapt na een verschrikkelijke acne aanval waarbij je gezicht langzaam naar beneden droop niet adviseren snel te stoppen met de medicijnen, is net zo'n 'logische' veronderstelling.

Kom op zeg, er zijn zat afgestompte huisartsen die bij het eerste hoestje amoxicilline voorschrijven en er zullen er ook zat zijn die bij wat intensivering van jeugdpuistjes direct antibioticacreme voorschrijven.

Het is toch geen nieuws dat lichamelijke imperfecties steeds minder geaccepteerd worden?
  Licht Ontvlambaar zaterdag 29 mei 2010 @ 22:24:33 #31
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_82078470
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 22:21 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Zo brengt TS het wel, en zijn moeder is blijkbaar ook nogal bezorgd. Moeders zullen als je opknapt na een verschrikkelijke acne aanval waarbij je gezicht langzaam naar beneden droop niet adviseren snel te stoppen met de medicijnen, is net zo'n 'logische' veronderstelling.

Kom op zeg, er zijn zat afgestompte huisartsen die bij het eerste hoestje amoxicilline voorschrijven en er zullen er ook zat zijn die bij wat intensivering van jeugdpuistjes direct antibioticacreme voorschrijven.

Het is toch geen nieuws dat lichamelijke imperfecties steeds minder geaccepteerd worden?
Mja, ik ben wellicht bevooroordeeld... Mijn huisarts is niet scheutig met antibiotica (gelukkig). Maar ik kan me heel goed voorstellen dat je de acne zo gruwelijk beu bent dat je er echt iets aan wilt doen.

Overigens gaat het bij acne niet alleen om 'imperfectie', het irriteert, jeukt, doet pijn etc. Bij elkaar best een goede reden er iets aan te willen doen.
  zaterdag 29 mei 2010 @ 22:25:36 #32
285351 dalaiblama
too much bla
pi_82078536
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 21:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Gezien dat het tegen acne is, vermoed ik dat TS het in lotion of creme vorm gebruikt
Euh nee hoor, tegen acne wordt gewoon AB in pilvorm voorgeschreven. Tetracycline is er bijvoorbeeld zo 1.
De meest bekende therapie tegen acne is het toedienen van zware AB, aangezien atypische acne meestal een gevolg is van chronische ontstekingen ergens in het lichaam/de huid.
Lotion of zalf wordt voorgeschreven voor hele milde varianten.
  zondag 30 mei 2010 @ 11:35:25 #33
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_82093406
opgeschoond
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')