abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_82033471
Ik heb even een vraag over wat er gebeurt als de broer van mijn moeder komt te overlijden en die heeft behoorlijke schulden, wie daar dan voor op moet draven. Ik zal wat achtergrond informatie geven:

Mijn opa is overleden en mijn oma leeft nog (zijn moeder). Mijn moeder en mijn oom zijn de enige 2 kinderen. Mijn moeder heeft al 30 jaar geen contact meer met mijn oom. Jioj heeft geen vrouw en geen kinderen. Mijn oom zit behoorlijk in de schulden en mijn moeder is bang dat als hij komt te overlijden en mijn oma ook (zij is 85) dat mijn moeder dan moet opdraven voor zijn schulden. Dit kan zij echter nooit betalen en wil ze uietraard ook niet.

Is er een manier om hieronder uit te komen. Moet ze hier afstand van doen of iets anders???

Hopelijk heeft iemand advies!
  vrijdag 28 mei 2010 @ 19:12:38 #2
155016 Pien85
Manipulatief kutwijf
pi_82033502
Je kunt een erfenis weigeren
En ze leefde nog lang en... Nou gewoon met ups en downs.
pi_82033537
Gewoon afstand doen van de erfenis. Je bent niet verplicht die te accepteren.
Some weasel took the cork out of my lunch...
  vrijdag 28 mei 2010 @ 19:14:28 #4
304959 BitchHunter
wat wou je doen dan?
pi_82033598
je hoeft de erfenis niet te aanvaarden. dan draai jij ook niet op voor de schulden
  vrijdag 28 mei 2010 @ 19:14:33 #5
55011 HunterSThompson
Buy the ticket, take the ride
pi_82033606
Zou natuurlijk ook wel te gek zijn als je zou moeten opdraaien voor de schulden van een of ander familielid. Daarom kan je gewoon weigeren.
"When the going gets weird, the weird turn pro."
  vrijdag 28 mei 2010 @ 19:16:23 #6
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_82033695
Even een tussendoor offtopique vraagje: Stel, je geliefde/familielid laat een fikse schuld achter, en je besluit dus om de erfenis niet te accepteren. Kun je dan nog wel spulletjes van diegene erven? Bijvoorbeeld persoonlijke spulletjes die voor jou veel waarde hebben.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  vrijdag 28 mei 2010 @ 19:23:36 #7
87694 Robin__
letitredno
pi_82034039
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 19:12 schreef Pien85 het volgende:
Je kunt een erfenis weigeren
Inderdaad.. de erfenis is een totaal pakket van zijn spullen, geld, maar ook schulden. Het is dus wel alles of niets, wat ook inhoud dat je geen recht hebt op zijn spullen.. wat natuurlijk erg vervelend is als daar vooral emotionele waarde aan zit
pi_82034064
Opdraven.
  vrijdag 28 mei 2010 @ 19:29:23 #9
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_82034330
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 19:23 schreef Robin__ het volgende:

[..]

Inderdaad.. de erfenis is een totaal pakket van zijn spullen, geld, maar ook schulden. Het is dus wel alles of niets, wat ook inhoud dat je geen recht hebt op zijn spullen.. wat natuurlijk erg vervelend is als daar vooral emotionele waarde aan zit
Okay .
Dus stel je ouders overlijden maar laten megaschulden achter die niet gebacked worden door bezittingen, dan moet jij ook je slaapkamer en computer etc inleveren als je nog thuiswoonde en de spullen niet zelf betaald hebt?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  vrijdag 28 mei 2010 @ 19:30:35 #10
177810 Evenveel
en niet minder
pi_82034383
Waarom ga je er uberhaupt van uit dat je oom zal komen te overlijden voordat jouw oma haar computer uit zet?
Doei.
pi_82034687
Als jouw oma eerst overlijdt en je ma en haar broer beiden de erfenis verwerpen, dan ben JIJ (en de eventuele kinderen van je oom) door plaatsvervulling erfgenaam. Dus dan moet ook jij de erfenis verwerpen. Er wordt dan weer verder gezocht naar andere erfgenamen.

Als de oom eerder overlijdt zijn oma en je moeder de erfgenamen.

Let wel: dit geldt voor de situatie waar er geen testament is!

[ Bericht 14% gewijzigd door cinnamongirl op 28-05-2010 19:45:36 ]
pi_82034809
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 19:23 schreef Robin__ het volgende:

[..]

Da's niet helemaal waar. Je kunt ook beneficiair aanvaarden. Dat wil zeggen dat schulden en bezittingen tegen elkaar weg worden gestreept. Is het saldo positief, dan erf je dat alsnog. Is het saldo negatief, dan erf je niets (dus ook geen schuld).

Goederen worden ongetwijfeld meegenomen in het wegstrepen, dus wat dat betreft heb je op zich gelijk. Maar aangezien er schijnbaar niet veel contact is, zal er weinig van emotionele waarde tussen zitten.
pi_82034834
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 19:29 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Okay .
Dus stel je ouders overlijden maar laten megaschulden achter die niet gebacked worden door bezittingen, dan moet jij ook je slaapkamer en computer etc inleveren als je nog thuiswoonde en de spullen niet zelf betaald hebt?
Je slaapkamer wel, je kan immers niet de rest van 't huis verkopen zonder die slaapkamer. De spullen die van jou zijn, zijn van jou en vallen dus per definitie niet in de erfenis als jij nog leeft. Wie het betaalt heeft doet verder niet echt ter zake, je kunt hard maken dat jij er gebruik van maakte en het hebt gekregen. Stel dat jij de computer voor je verjaardag hebt gekregen, dan heb je het wel niet betaald, maar is de computer wel jouw eigendom.
  vrijdag 28 mei 2010 @ 19:54:40 #14
155016 Pien85
Manipulatief kutwijf
pi_82035344
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 19:40 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Je slaapkamer wel, je kan immers niet de rest van 't huis verkopen zonder die slaapkamer. De spullen die van jou zijn, zijn van jou en vallen dus per definitie niet in de erfenis als jij nog leeft. Wie het betaalt heeft doet verder niet echt ter zake, je kunt hard maken dat jij er gebruik van maakte en het hebt gekregen. Stel dat jij de computer voor je verjaardag hebt gekregen, dan heb je het wel niet betaald, maar is de computer wel jouw eigendom.
Maar... stel nou dat mijn moeder schulden heeft en komt te overlijden. Ik woon niet meer thuis, maar een deel van mijn spullen staat nog bij haar, voornamelijk dingen van emotionele waarde zoals foto albums enzo. Mag ik dat dan wel gewoon meenemen?
En ze leefde nog lang en... Nou gewoon met ups en downs.
pi_82036522
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 19:54 schreef Pien85 het volgende:

[..]

Maar... stel nou dat mijn moeder schulden heeft en komt te overlijden. Ik woon niet meer thuis, maar een deel van mijn spullen staat nog bij haar, voornamelijk dingen van emotionele waarde zoals foto albums enzo. Mag ik dat dan wel gewoon meenemen?
Tsja, ik zou dan voor de zekerheid dat soort "kleine" dingen al meenemen voor de erfenis rond is (doorgaans duurt dat ook even, eer een notaris alles op papier heeft staan), maar ik kan me inderdaad niet voorstellen dat dingen met slechts een emotionele waarde een probleem gaan opleveren, het gaat dan puur om goederen met een financiele waarde.. Maar, dan nog, verwerpen blijft verwerpen, dus als je afstand doet van het financiele gedeelte doe je dat ook van de goederen, dus op papier ook van alles wat van je ouders was, dus ook dingen met emotionele waarde. Al denk ik dat het in de praktijk wat minder zwart/wit is, bedoel, wie mist nou dat fotoalbum nog?
pi_82037172
quote:

[..]

Alle "kleine dingen" worden geacht tot de boedel van de erflater te horen (voor de erfbelasting), dus inclusief het fotoalbum.
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 19:16 schreef Maanvis het volgende:
Even een tussendoor offtopique vraagje: Stel, je geliefde/familielid laat een fikse schuld achter, en je besluit dus om de erfenis niet te accepteren. Kun je dan nog wel spulletjes van diegene erven? Bijvoorbeeld persoonlijke spulletjes die voor jou veel waarde hebben.
Nee.

@ TS:

Beneficiair aanvaarden.
  vrijdag 28 mei 2010 @ 20:42:45 #17
277627 Seven.
We are Borg.
pi_82037392
Ik heb ooit eens een verhaal gehoord van iemand die er geen afstand van kon doen, maar is al 4 jaar geleden en ik ken de details niet meer. Misschien toch het onderzoeken waard als je het echt zeker wil weten.
Resistance is futile.
pi_82037676
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 20:42 schreef Seven. het volgende:
Ik heb ooit eens een verhaal gehoord van iemand die er geen afstand van kon doen, maar is al 4 jaar geleden en ik ken de details niet meer. Misschien toch het onderzoeken waard als je het echt zeker wil weten.
Je kunt altijd "afstand" doen van een nalatenschap. Het kan alleen niet als je al handelingen hebt uitgevoerd die zouden kunnen worden gezien als het zuiver aanvaarden van de boedel (dingen uit het huis meegenomen en verkocht etc.)
pi_82037851
quote:

Sowieso.. alsof iemand erachter komt dat je wat spullen hebt weggehaald uit het huis waar je zelf wss ook een sleutel van hebt. De auto krijg je niet mee nee, maar wat kleine dingetjes..
..
  vrijdag 28 mei 2010 @ 21:18:29 #20
277627 Seven.
We are Borg.
pi_82039262
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 20:48 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Je kunt altijd "afstand" doen van een nalatenschap. Het kan alleen niet als je al handelingen hebt uitgevoerd die zouden kunnen worden gezien als het zuiver aanvaarden van de boedel (dingen uit het huis meegenomen en verkocht etc.)
Dat bedoel ik dus. Blijkbaar kun je er niet altijd afstand van doen. Ik meen me te herinneren dat zij geen spullen had gekregen.
Resistance is futile.
  vrijdag 28 mei 2010 @ 21:28:42 #21
87694 Robin__
letitredno
pi_82039873
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 20:42 schreef Seven. het volgende:
Dat lijkt me haast onmogelijk, maar in of net na een relatie zou dat misschien voor kunnen komen omdat het niet praktisch is te weigeren. Als bijvoorbeeld het huis waar jij met je kinderen in woont op naam staat van je overleden partner, met schulden ook op zijn naam ofzo.

Ik denk overigens dat er wat betreft foto's etc altijd wel wat te regelen valt, dat heeft 0,0 waarde voor een schuldeiser, ondanks dat jij er geen 'recht' op hebt nadat je de erfenis geweigerd hebt. Het lijkt mij dat beneficiair aannemen het meest gangbare is.. (denk dat praktisch iedereen wel een (kleine) schuld ergens zal hebben) als je dat af kunt lossen voor je de erfenis aanneemt, betaal je er dan nog belasting over? (dan is eerst aannemen, dan belasting betalen en dan de schuld nog eens aflossen minder voordelig)
pi_82041004
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 21:18 schreef Seven. het volgende:

[..]

Dat bedoel ik dus. Blijkbaar kun je er niet altijd afstand van doen. Ik meen me te herinneren dat zij geen spullen had gekregen.
Zuivere aanvaarding kan worden aangenomen als je de woning van de overledene hebt betreden en iets hebt meegenomen en eventueel hebt verkocht, of als je schulden bent gaan aflossen tijdens de periode van beraad. Daar moet je dus voorzichtig mee zijn, als je plannen hebt om de erfenis te verwerpen of benificiair te aanvaarden.
pi_82041825
eigenlijk moet je al spullen weghalen voordat degene overlijdt. niet waar!
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_82041919
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 21:18 schreef Seven. het volgende:

[..]

Je kunt er wel afstand van doen, je moet gewoon geen rare dingen gaan doen. Als je er afstand van wilt doen, dan moet je dus niet dingen gaan verkopen om de opbrengst te gaan houden.
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 21:28 schreef Robin__ het volgende:
Het lijkt mij dat beneficiair aannemen het meest gangbare is.. (denk dat praktisch iedereen wel een (kleine) schuld ergens zal hebben) als je dat af kunt lossen voor je de erfenis aanneemt, betaal je er dan nog belasting over? (dan is eerst aannemen, dan belasting betalen en dan de schuld nog eens aflossen minder voordelig)
De schulden komen in mindering op de verkrijging voor de erfbelasting.
  vrijdag 28 mei 2010 @ 22:40:39 #25
57340 dabadbass
@Whitehouse.gov
pi_82043867
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 20:38 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Alle "kleine dingen" worden geacht tot de boedel van de erflater te horen (voor de erfbelasting), dus inclusief het fotoalbum.
[..]

Nee.

@ TS:

Beneficiair aanvaarden.
oftewel onder voorwaarden
"Niets smeedt twee mensen zo aaneen als kwaadspreken over een derde"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')