Inderdaad.. de erfenis is een totaal pakket van zijn spullen, geld, maar ook schulden. Het is dus wel alles of niets, wat ook inhoud dat je geen recht hebt op zijn spullen.. wat natuurlijk erg vervelend is als daar vooral emotionele waarde aan zitquote:
Okayquote:Op vrijdag 28 mei 2010 19:23 schreef Robin__ het volgende:
[..]
Inderdaad.. de erfenis is een totaal pakket van zijn spullen, geld, maar ook schulden. Het is dus wel alles of niets, wat ook inhoud dat je geen recht hebt op zijn spullen.. wat natuurlijk erg vervelend is als daar vooral emotionele waarde aan zit
Da's niet helemaal waar. Je kunt ook beneficiair aanvaarden. Dat wil zeggen dat schulden en bezittingen tegen elkaar weg worden gestreept. Is het saldo positief, dan erf je dat alsnog. Is het saldo negatief, dan erf je niets (dus ook geen schuld).quote:Op vrijdag 28 mei 2010 19:23 schreef Robin__ het volgende:
[..]
Inderdaad.. de erfenis is een totaal pakket van zijn spullen, geld, maar ook schulden. Het is dus wel alles of niets, wat ook inhoud dat je geen recht hebt op zijn spullen.. wat natuurlijk erg vervelend is als daar vooral emotionele waarde aan zit
Je slaapkamer wel, je kan immers niet de rest van 't huis verkopen zonder die slaapkamer. De spullen die van jou zijn, zijn van jou en vallen dus per definitie niet in de erfenis als jij nog leeft. Wie het betaalt heeft doet verder niet echt ter zake, je kunt hard maken dat jij er gebruik van maakte en het hebt gekregen. Stel dat jij de computer voor je verjaardag hebt gekregen, dan heb je het wel niet betaald, maar is de computer wel jouw eigendom.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 19:29 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Okay.
Dus stel je ouders overlijden maar laten megaschulden achter die niet gebacked worden door bezittingen, dan moet jij ook je slaapkamer en computer etc inleveren als je nog thuiswoonde en de spullen niet zelf betaald hebt?
Maar... stel nou dat mijn moeder schulden heeft en komt te overlijden. Ik woon niet meer thuis, maar een deel van mijn spullen staat nog bij haar, voornamelijk dingen van emotionele waarde zoals foto albums enzo. Mag ik dat dan wel gewoon meenemen?quote:Op vrijdag 28 mei 2010 19:40 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Je slaapkamer wel, je kan immers niet de rest van 't huis verkopen zonder die slaapkamer. De spullen die van jou zijn, zijn van jou en vallen dus per definitie niet in de erfenis als jij nog leeft. Wie het betaalt heeft doet verder niet echt ter zake, je kunt hard maken dat jij er gebruik van maakte en het hebt gekregen. Stel dat jij de computer voor je verjaardag hebt gekregen, dan heb je het wel niet betaald, maar is de computer wel jouw eigendom.
Tsja, ik zou dan voor de zekerheid dat soort "kleine" dingen al meenemen voor de erfenis rond is (doorgaans duurt dat ook even, eer een notaris alles op papier heeft staan), maar ik kan me inderdaad niet voorstellen dat dingen met slechts een emotionele waarde een probleem gaan opleveren, het gaat dan puur om goederen met een financiele waarde.. Maar, dan nog, verwerpen blijft verwerpen, dus als je afstand doet van het financiele gedeelte doe je dat ook van de goederen, dus op papier ook van alles wat van je ouders was, dus ook dingen met emotionele waarde. Al denk ik dat het in de praktijk wat minder zwart/wit is, bedoel, wie mist nou dat fotoalbum nog?quote:Op vrijdag 28 mei 2010 19:54 schreef Pien85 het volgende:
[..]
Maar... stel nou dat mijn moeder schulden heeft en komt te overlijden. Ik woon niet meer thuis, maar een deel van mijn spullen staat nog bij haar, voornamelijk dingen van emotionele waarde zoals foto albums enzo. Mag ik dat dan wel gewoon meenemen?
Alle "kleine dingen" worden geacht tot de boedel van de erflater te horen (voor de erfbelasting), dus inclusief het fotoalbum.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 19:54 schreef Pien85 het volgende:
[..]
Maar... stel nou dat mijn moeder schulden heeft en komt te overlijden. Ik woon niet meer thuis, maar een deel van mijn spullen staat nog bij haar, voornamelijk dingen van emotionele waarde zoals foto albums enzo. Mag ik dat dan wel gewoon meenemen?
Nee.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 19:16 schreef Maanvis het volgende:
Even een tussendoor offtopique vraagje: Stel, je geliefde/familielid laat een fikse schuld achter, en je besluit dus om de erfenis niet te accepteren. Kun je dan nog wel spulletjes van diegene erven? Bijvoorbeeld persoonlijke spulletjes die voor jou veel waarde hebben.
Je kunt altijd "afstand" doen van een nalatenschap. Het kan alleen niet als je al handelingen hebt uitgevoerd die zouden kunnen worden gezien als het zuiver aanvaarden van de boedel (dingen uit het huis meegenomen en verkocht etc.)quote:Op vrijdag 28 mei 2010 20:42 schreef Seven. het volgende:
Ik heb ooit eens een verhaal gehoord van iemand die er geen afstand van kon doen, maar is al 4 jaar geleden en ik ken de details niet meer. Misschien toch het onderzoeken waard als je het echt zeker wil weten.
Sowieso.. alsof iemand erachter komt dat je wat spullen hebt weggehaald uit het huis waar je zelf wss ook een sleutel van hebt. De auto krijg je niet mee nee, maar wat kleine dingetjes..quote:Op vrijdag 28 mei 2010 19:54 schreef Pien85 het volgende:
Dat bedoel ik dus. Blijkbaar kun je er niet altijd afstand van doen. Ik meen me te herinneren dat zij geen spullen had gekregen.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 20:48 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Je kunt altijd "afstand" doen van een nalatenschap. Het kan alleen niet als je al handelingen hebt uitgevoerd die zouden kunnen worden gezien als het zuiver aanvaarden van de boedel (dingen uit het huis meegenomen en verkocht etc.)
Dat lijkt me haast onmogelijk, maar in of net na een relatie zou dat misschien voor kunnen komen omdat het niet praktisch is te weigeren. Als bijvoorbeeld het huis waar jij met je kinderen in woont op naam staat van je overleden partner, met schulden ook op zijn naam ofzo.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 20:42 schreef Seven. het volgende:
Ik heb ooit eens een verhaal gehoord van iemand die er geen afstand van kon doen, maar is al 4 jaar geleden en ik ken de details niet meer. Misschien toch het onderzoeken waard als je het echt zeker wil weten.
Zuivere aanvaarding kan worden aangenomen als je de woning van de overledene hebt betreden en iets hebt meegenomen en eventueel hebt verkocht, of als je schulden bent gaan aflossen tijdens de periode van beraad. Daar moet je dus voorzichtig mee zijn, als je plannen hebt om de erfenis te verwerpen of benificiair te aanvaarden.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 21:18 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dat bedoel ik dus. Blijkbaar kun je er niet altijd afstand van doen. Ik meen me te herinneren dat zij geen spullen had gekregen.
Je kunt er wel afstand van doen, je moet gewoon geen rare dingen gaan doen. Als je er afstand van wilt doen, dan moet je dus niet dingen gaan verkopen om de opbrengst te gaan houden.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 21:18 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dat bedoel ik dus. Blijkbaar kun je er niet altijd afstand van doen. Ik meen me te herinneren dat zij geen spullen had gekregen.
De schulden komen in mindering op de verkrijging voor de erfbelasting.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 21:28 schreef Robin__ het volgende:
Het lijkt mij dat beneficiair aannemen het meest gangbare is.. (denk dat praktisch iedereen wel een (kleine) schuld ergens zal hebben) als je dat af kunt lossen voor je de erfenis aanneemt, betaal je er dan nog belasting over? (dan is eerst aannemen, dan belasting betalen en dan de schuld nog eens aflossen minder voordelig)
oftewel onder voorwaardenquote:Op vrijdag 28 mei 2010 20:38 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Alle "kleine dingen" worden geacht tot de boedel van de erflater te horen (voor de erfbelasting), dus inclusief het fotoalbum.
[..]
Nee.
@ TS:
Beneficiair aanvaarden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |