abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 28 mei 2010 @ 11:52:39 #51
268107 eigenaar
Alle honden haten je!
pi_82014276
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 11:45 schreef frame-saw het volgende:

[..]

Ik weet 99% zeker dat er geen God bestaat, maar ik sluit niets uit.
Waar haal je die 99% vandaan?
stel je gooid met een dobbelsteen waarop 5 verschillende plaatjes staan afgebeeld en op slechts in vakje staat niets. Wat de 5 afbeeldingen zijn weet je niet, maar wel weet je dat een vak blanco is.
Wanneer je geld zou inzetten op de uitkomst van één worp is het het veiligst dit in te zetten op het blanco vak, maar de kans dat hij op dat blanco vak valt is natuurlijk niet 99% alleen omdat je niet weet wat er op de rest van de vakjes staat.
MC Kom je kuil uit & Door de pap
  vrijdag 28 mei 2010 @ 11:52:59 #52
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_82014299
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 11:40 schreef eigenaar het volgende:
Wat maakt dan het onderscheid tussen een agnost en een atheïst?
Een atheïst erkent dat een hogere macht mogelijk zou kunnen zijn omdat je nu eenmaal niets 100% kunt uitsluiten. En alleen daarom. Je zou een slechte wetenschap beoefenen als je zou zeggen dat de god hypothese volstrekt onwaar is, dat kun je niet bewijzen. Aangezien er 0,000 aanwijzingen zijn dat er een hogere macht bestaat acht een atheïst de kans wel zo klein dat deze verwaarloosbaar is.

Een agnost daarentegen is er inmiddels van doordrongen dat de klassieke religieuze boeken vol zitten met fouten waardoor ze geen stand kunnen houden. Maar aangezien het idee van een denkbeeldig vriendje waar je je zorgen en gedachten neer kunt leggen erg veilig is voor deze mensen hebben ze de behoefte aan te nemen dat er toch "iets" is.
  vrijdag 28 mei 2010 @ 11:54:14 #53
268107 eigenaar
Alle honden haten je!
pi_82014356
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 11:51 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Agnosticisme bevind zich op een compleet ander filosofisch vlak als atheisme en theisme. Het is een epistemologische constructie die het kunnen hebben van kennis zelf in twijfel trekt. Maar je kan als agnost daarna prima voor jezelf beslissen of je atheist of theist bent... of dat je er helemaal niet verder over na wilt denken.

Je hebt dus ook gewoon agnostische atheisten en agnostische theisten.
Ah ok, thanks.
Ik had het al even heel vluchtig op Google opgezocht, maar kreeg daaruit een minder helder beeld.
  vrijdag 28 mei 2010 @ 11:55:41 #54
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_82014420
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 11:52 schreef eigenaar het volgende:

[..]

Waar haal je die 99% vandaan?
stel je gooid met een dobbelsteen waarop 5 verschillende plaatjes staan afgebeeld en op slechts in vakje staat niets. Wat de 5 afbeeldingen zijn weet je niet, maar wel weet je dat een vak blanco is.
Wanneer je geld zou inzetten op de uitkomst van één worp is het het veiligst dit in te zetten op het blanco vak, maar de kans dat hij op dat blanco vak valt is natuurlijk niet 99% alleen omdat je niet weet wat er op de rest van de vakjes staat.
Simpel de religeuze boeken zijn vals.

Verder zijn er geen aanwijzingen voor een god.

Sterker nog de mensen hebben de afgelopen 100.000 jaar al zoveel goden aanbeden, dat gristendom jodendom en islam relatief maar hele jonge godsdiensten zijn.

Ga maar eens in een Egyptische tempel kijken hoe amon-ra werd aanbeden. Met tenminste zelfde eerbied en respect als men tegenwoord jaweh het stamgodje van de joden aanbid.

En een paar 1000 jaar geleden is het ook voor niets geweest.
  vrijdag 28 mei 2010 @ 11:56:53 #55
268107 eigenaar
Alle honden haten je!
pi_82014475
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 11:52 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Een atheïst erkent dat een hogere macht mogelijk zou kunnen zijn omdat je nu eenmaal niets 100% kunt uitsluiten. En alleen daarom. Je zou een slechte wetenschap beoefenen als je zou zeggen dat de god hypothese volstrekt onwaar is, dat kun je niet bewijzen. Aangezien er 0,000 aanwijzingen zijn dat er een hogere macht bestaat acht een atheïst de kans wel zo klein dat deze verwaarloosbaar is.

Een agnost daarentegen is er inmiddels van doordrongen dat de klassieke religieuze boeken vol zitten met fouten waardoor ze geen stand kunnen houden. Maar aangezien het idee van een denkbeeldig vriendje waar je je zorgen en gedachten neer kunt leggen erg veilig is voor deze mensen hebben ze de behoefte aan te nemen dat er toch "iets" is.
Dan had ik de betekenis van 'agnost' ook volledig verkeerd begrepen. Die manier van denken vind ik vaak maar een zwaktebod; 'Ik geloof wel dat er iets is, ik weet alleen niet wat.'
  vrijdag 28 mei 2010 @ 11:59:47 #56
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_82014606
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 11:56 schreef eigenaar het volgende:

[..]

Dan had ik de betekenis van 'agnost' ook volledig verkeerd begrepen. Die manier van denken vind ik vaak maar een zwaktebod; 'Ik geloof wel dat er iets is, ik weet alleen niet wat.'
Voor veel mensen is agnostiek de eerste stap naar atheïsme.
Aangezien het de stap is van heilige boeken loslaten en zelf beginnen te denken.

Helaas blijven er ook mensen in agnostiek hangen en die worden dan nog zweveriger en wereldvreemder dan de gemiddelde gristen.

Het is ook wel logisch. Als je vanaf levens jaar 0 gehersenspoeld bent door je ouders de dominee / pastoor / imam etc. Dan zit god zo in je systeem gebakken. Als je dan besluit dat de boeken fabeltjes zijn. Dan zit je toch nog met iets van god in je hoofd. Dat krijg je er niet zo maar uit.
  vrijdag 28 mei 2010 @ 12:01:46 #57
268107 eigenaar
Alle honden haten je!
pi_82014695
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 11:55 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Simpel de religeuze boeken zijn vals.

Verder zijn er geen aanwijzingen voor een god.

Sterker nog de mensen hebben de afgelopen 100.000 jaar al zoveel goden aanbeden, dat gristendom jodendom en islam relatief maar hele jonge godsdiensten zijn.

Ga maar eens in een Egyptische tempel kijken hoe amon-ra werd aanbeden. Met tenminste zelfde eerbied en respect als men tegenwoord jaweh het stamgodje van de joden aanbid.

En een paar 1000 jaar geleden is het ook voor niets geweest.
Oftewel, de kans dat wanneer je zelf een godheid bedenkt en het hiermee ook nog eens aan het juiste eind hebt is onbeschrijfelijk klein. Dat gaf ik ook al aan. De kans dat dus bijvoorbeeld Amon-ra werkelijk zou bestaan is zelfs nog velen malen kleiner dan die 1% die eerder werd genoemd.

Hij zei dat hij er voor 99% zeker van was dat er uberhaupt geen hogere macht zou zijn, dan heb je het over een totaal ander iets.
  vrijdag 28 mei 2010 @ 12:12:28 #58
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_82015171
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 12:01 schreef eigenaar het volgende:
Hij zei dat hij er voor 99% zeker van was dat er uberhaupt geen hogere macht zou zijn, dan heb je het over een totaal ander iets.
Ik snap niet helemaal wat je hier mee bedoeld.

En nog reactie op een aantal posts hierboven.
Altijd grappig hoe religieuzen atheïsme als een soort van geloof willen neerzetten.
pi_82015339
Ik ben een meisje.

En ja ik zeg maar wat, voor mij bestaat er geen god, maar ik sluit het dus niet uit. 99% is gewoon spreekwoordelijk, geen wetenschappelijk aangetoond getal. Je kunt het niet zeker weten dus, maar ik zeg wel dat ik zeker weet dat er geen god bestaat, maar ik sluit het niet uit. Dat klinkt heel krom, maar ik vind het ook heel dom om te zeggen dat je zeker weet (100%) dat er geen god bestaat.

Overigens is er ook geen bewijs voor het niet-bestaan van god.
pi_82015657
Misschien is het ook wel handig als we eerst even helder hebben wat we met het begrip 'God' bedoelen.
pi_82015742
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 11:33 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Wetenschappelijk gezien klopt het eigenlijk ook niet om 100% atheïst te zijn. Want hoe klein de kans ook mag lijken (en dan bedoel ik ook echt ontzettend klein), hij is er nog altijd aanwezig totdat iemand heeft kunnen bewijzen dat god absoluut niet bestaat.
Wetenschap gaat dan ook NIET om het met 100% zekerheid iets kunnen weten, maar om het met modellen en theorieën systematisch in kaart brengen van de geobserveerde wereld
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
  vrijdag 28 mei 2010 @ 12:33:39 #62
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_82016094
Zoals Richard Dawkins het verwoordde:

Why There Almost Certainly Is No God.

Tuurlijk is er een kans. De kans is echter vele malen kleiner dan de kans dat alle zwaartekracht in het universum morgen stopt te bestaan.
  vrijdag 28 mei 2010 @ 12:39:37 #63
236839 TimKuik
Illegaal downloaden mag niet!
pi_82016355
God is een woord bedacht door mensen. Alles wat je weet over god heb je gehoord van andere mensen. Ooit moet er dus iemand zijn geweest die het bedacht heeft of verteld heeft dat hij met iets oppermachtigs (god) in verbinding stond. Deze persoon heeft dit verteld en mensen zijn dit gaan zien als waarheid (zie Jezus of Mohammed). Toen kon dat nog. Als je dit nu zou doen zou je een enkele reis Zon en Schild krijgen.

Tevens komen mensen die niet in god geloven in de hel. Als een kind een wiegendood sterft komt hij in de hel niet waar? Een pasgeboren kind kan namelijk nog niet redeneren en dus ook niet geloven.

Er is in de bijbel vermeld dat de Messias terug zou keren. De enige persoon die invloed heeft over mij ben ik zelf dus ik ben van mening dat ik de Messias ben. Indien jullie eeuwig leven willen kunnen jullie een donatie doen. PM maar.

Accepteer mij als uw Messias en maak kans op een PS3 !

Groetjes,
Tim
This crypto stuff is all hype anyway, nothing will ever replace Windows 10.
pi_82017066
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 23:59 schreef NumberSeven het volgende:
@ Atheïsten, ben gewoon benieuwd wat voor jullie de hoofdredenen zijn om NIET in God te geloven. Dus waarvan je echt zegt; hier en hierdoor is het voor mij onmogelijk om in God te geloven.

@ Agnosten, waar twijfel je precies aan?
Ik ben agnost, maar ik twijfel niet ergens aan. Natuurlijk vraag ik me wel wat bepaalde dingen af, maar twijfel is er niet. Aan het einde van de dag heerst er bij mij altijd een gevoel van: je kunt niet bewijzen dat God bestaat, maar je kunt ook niet bewijzen dat God niet bestaat. Ik sluit dus niks uit, omdat ik dat ook niet kan als agnost zijnde. Het kan allebei waar zijn, maar dan heb je wel exacte bewijzen nodig en moet je een bepaald contact hebben met God. Voor een atheïst heb ik ook exacte redenen nodig. Misschien klinkt dit laf, maar ik ervaar dat nou eenmaal zo.
  vrijdag 28 mei 2010 @ 13:00:39 #65
28908 Magistic
Nu met extra veel vruchtvlees!
pi_82017143
Als er wel een God zou zijn, dan zou het de meest wrede 'persoon' ooit zijn. Waarom zou ik mijn leven aan zo'n iemand moeten wijden?
Narcist
pi_82017148
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 11:52 schreef Daniel1976 het volgende:

Dat lijkt me nogal een karikatuur van het agnosticisme. Ik heb nou niet het idee dat je iemand als Bertrand Russell hiermee recht doet.
  vrijdag 28 mei 2010 @ 13:03:38 #67
268107 eigenaar
Alle honden haten je!
pi_82017235
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 13:00 schreef Magistic het volgende:
Als er wel een God zou zijn, dan zou het de meest wrede 'persoon' ooit zijn. Waarom zou ik mijn leven aan zo'n iemand moeten wijden?
Het gaat over het 'geloven' in een godheid, niet over of jij besluit je leven daar op aan te passen.
Bovendien is het ook nogal een vreemde aanname dat wanneer er dus een godheid zou bestaan deze ook gelijk verantwoordelijk te houden is voor alles wat er gebeurd.
pi_82017239
quote:
Misschien vatten mensen bepaalde aspecten altijd verkeerd op. Ik weet niet of dat meteen God moet zijn, die de fouten dan maakt.
pi_82017449
Ik bespeur een potentiele wat is weten/geloven discussie
---o---
  vrijdag 28 mei 2010 @ 13:23:31 #70
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_82017985
quote:
Jij bekijkt het van uit jouw gristelijke opvoeding / school ofzo? Dat beperkt je godsbeeld een beetje.

Het hangt er helemaal vanaf welke god je bedoeld en welk religieus boek je er op naslaat. Wanneer je dat allemaal los laat en een soort fantasie god maakt zo van god is al het goede en positieve energie in het universum die ons boven alles verbind. Dan heb je al niets meer te maken met die behoorlijk wrede god uit de bijbel / thora of koran.

das nou net het lastigste met een beetje fantasie kun je alle kanten op.
pi_82018885
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 13:03 schreef Regal het volgende:

[..]

Misschien vatten mensen bepaalde aspecten altijd verkeerd op. Ik weet niet of dat meteen God moet zijn, die de fouten dan maakt.
Ik denk dat je niet in termen van fouten moeten denken. Alles is betrekkelijk namelijk.
---o---
  vrijdag 28 mei 2010 @ 13:47:09 #72
28908 Magistic
pi_82019097
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 13:03 schreef Regal het volgende:

[..]

Volgens de Bijbel heeft God de mens geschapen. Hij is daarbij verantwoordelijk voor de daden die de mensheid pleegt: oorlogen e.d. Ook is Hij zeker verantwoordelijk voor de natuur die jaarlijks vele duizenden onschuldige slachtoffers maakt. En dat Hij mensen 'vrije wil' heeft gegeven is gewoon een laf excuus om te zeggen dat Hij heeft gefaald in het scheppen van een goed mens en daarbij dus helemaal niet Almachtig is.
Narcist
pi_82019403
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 13:47 schreef Magistic het volgende:

[..]

Volgens de Bijbel heeft God de mens geschapen. Hij is daarbij verantwoordelijk voor de daden die de mensheid pleegt: oorlogen e.d. Ook is Hij zeker verantwoordelijk voor de natuur die jaarlijks vele duizenden onschuldige slachtoffers maakt. En dat Hij mensen 'vrije wil' heeft gegeven is gewoon een laf excuus om te zeggen dat Hij heeft gefaald in het scheppen van een goed mens en daarbij dus helemaal niet Almachtig is.
Maar dit gaat over de Christelijke God natuurlijk.
Er zijn ook mensen die denken dat God de wereld helemaal niet heeft geschapen.
  vrijdag 28 mei 2010 @ 14:01:09 #74
28908 Magistic
pi_82019765
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 13:53 schreef frame-saw het volgende:

[..]

Maar dit gaat over de Christelijke God natuurlijk.
Er zijn ook mensen die denken dat God de wereld helemaal niet heeft geschapen.
En wat heeft die God dan bijgedragen?
Narcist
  vrijdag 28 mei 2010 @ 14:04:39 #75
268107 eigenaar
Alle honden haten je!
pi_82019931
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 14:01 schreef Magistic het volgende:

[..]

En wat heeft die God dan bijgedragen?
Waar haal je in vredesnaam het idee vandaan dat een Godheid persé iets zou moeten 'bijdragen' of ten alle tijde het beste met de mens voor heeft?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')