Zou zonde zijn als we nu 10 jaar alleen maar vergelijkbare NL-crap krijgen. Niks mis met een goed nederlandstalig nummer, maar om je alleen daar op te richtenquote:Songfestival blijft Nederlandstalig
door Richard van de Crommert
AMSTERDAM - Als het aan de Tros ligt, blijft Nederland de komende jaren Nederlandstalige inzendingen naar het Eurovisie Songfestival sturen. Dat kondigt Tros-directeur Peter Kuipers aan.
Voor het eerst sinds twaalf jaar stuurt Nederland een Nederlandstalig lied naar het Songfestival. En voor het eerst in 55 jaar stuurt Nederland een smartlap. Die lijn wordt de komende jaren doorgezet, vertelt Kuipers. Hij is vastbesloten. ,,Iedereen kan van de Tros verwachten dat we voor Nederlandstalig gaan. We hebben van te voren een analyse gemaakt. Daar kwam uit dat een inzending op het Songfestival hoeft niet gezongen te worden door een bekende zanger. Het maakt verder niet uit of het Nederlands of Engels is. En wees vooral onderscheidend. Daarin zijn we dit jaar redelijk geslaagd”, vindt hij. Vanavond treedt Nederland met het liedje 'Ik Ben Verliefd Sha-la-lie' aan in de halve finale van het liedjesevenement.
De Tros heeft het Songfestival van de NOS in de schoot geworpen gekregen. Dit is het eerste jaar dat de omroep het Songfestival in Nederland organiseert. ,,Daar waren geen voorwaarden aan verbonden”, zegt Kuipers. ,,Wat ons betreft, zullen wij de eerstkomende tien jaar de Nederlandse bijdragen voor het Songfestival voor onze rekening nemen.”
De Tros-directeur verwacht dat de kijkcijfers voor het Songfestival goed blijven. Eergisteren schakelden ruim 1 miljoen mensen af op de halve finale waar Nederland niet aan meedeed. ,,Of we nou wel of niet de finale halen, zaterdagavond zullen meer kijkers afstemmen op het Songfestival dan de finale van X Factor”, kondigt hij aan. ,,En als Sieneke meedoet in de finale, dan zou ik RTL adviseren dat ze met de uitzendtijden van de X Factor moeten schuiven.”
Het zou leuk voor hem zijn. Maar ik zie niks in dat hele liedje. Het klinkt totaal niet als een Eurovisie liedje.quote:Op donderdag 27 mei 2010 14:27 schreef Greys het volgende:
Ik zou me werkelijk kapot lachen juist als het vanavond door gaat.
En dan hoeft het in de finale niet eens hoog te eindigen, maar als het vanavond door gaat dan gun ik Kartner die lol wel eigenlijk
Ik gun het hem ook wel. Maar ik denk dat hij de plank enorm misslaat als hij dan denkt dat het volgend jaar wéér gaat werken. Als we nu doorgaan is het vooral om het grappige/ludieke/volkse en niet omdat het nou zo'n geweldig goed nummer is.quote:Op donderdag 27 mei 2010 14:27 schreef Greys het volgende:
En dan hoeft het in de finale niet eens hoog te eindigen, maar als het vanavond door gaat dan gun ik Kartner die lol wel eigenlijk
Niets mis met Nederlandstalig op het Songfestival.quote:Op donderdag 27 mei 2010 14:28 schreef Loveless85 het volgende:
Pff en vanochtend dit al:
[..]
Zou zonde zijn als we nu 10 jaar alleen maar vergelijkbare NL-crap krijgen. Niks mis met een goed nederlandstalig nummer, maar om je alleen daar op te richten
Is ook zo, maar het nummer van België is in mijn ogen ook absoluut niet een 'Eurovisieliedje'.quote:Op donderdag 27 mei 2010 14:29 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Het zou leuk voor hem zijn. Maar ik zie niks in dat hele liedje. Het klinkt totaal niet als een Eurovisie liedje.
Van oorsprong jaquote:Op donderdag 27 mei 2010 14:29 schreef Greys het volgende:
[..]
Niets mis met Nederlandstalig op het Songfestival.
Het Songfestival was van oorsprong al zo dat elk land in zijn eigen taal zingt.
Eens. Dat zou ik echt geweldig vinden ondanks dat het een kut nummer is.quote:Op donderdag 27 mei 2010 14:27 schreef Greys het volgende:
Er staat toch ook nergens dat ze het voortaan zo blijven doen dat er maar 1 nummer is waaruit gekozen kan worden?quote:Op donderdag 27 mei 2010 14:32 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Van oorsprong jaMaar ik zou het onzin vinden om 10 jaar lang iedere keer maar 1 NL-nummer te hebben wat dan diverse artiesten zingen. Als iemand met een goed anderstalig nummer komt moet dat ook gewoon een goede kans krijgen en niet al bij voorbaat afgeschreven worden vanwege 'Niet nederlands'.
Maar goed, de gemiddelde TROS-kijker spreekt 3 woordjes Engels en dan houdt het wel op natuurlijk
TROS heeft al een paar keer gemeld dat wat de uitslag ook is de opzet wat hun betreft niet hoeft te veranderen.quote:Op donderdag 27 mei 2010 14:35 schreef Greys het volgende:
[..]
Er staat toch ook nergens dat ze het voortaan zo blijven doen dat er maar 1 nummer is waaruit gekozen kan worden?
Als het vanavond een sof wordt en volgend jaar weer, dan wordt de TROS nog veel harder bedolven onder de kritiek dan dit jaar en dan gaan ze écht wel voor de 8 resterende jaren hun conclusies trekken of aanpassingen doorvoeren hoorquote:Op donderdag 27 mei 2010 14:37 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
TROS heeft al een paar keer gemeld dat wat de uitslag ook is de opzet wat hun betreft niet hoeft te veranderen.
Maar je hebt gelijk hoor, het is leuk als je met een NL-nummer kan scoren. Maar mijn gevoel bij dit nummer van Sieneke is dat áls het scoort het gewoon meer eenmalig iets is, en je daar niet nog 9 jaar mee aan kan komen.
Ik hoop het wel. Zou zonde zijn als ze 10 jaar smartlappen doen alleen maar om hun eigen achterban te plezierenquote:Op donderdag 27 mei 2010 14:39 schreef Greys het volgende:
[..]
Als het vanavond een sof wordt en volgend jaar weer, dan wordt de TROS nog veel harder bedolven onder de kritiek dan dit jaar en dan gaan ze écht wel voor de 8 resterende jaren hun conclusies trekken of aanpassingen doorvoeren hoor
Welke politiek partij was er voor euthanasie?quote:Pierre Kartner: ‘Volgend jaar weer een liedje’
Geveld doorquote:Pierre Kartner is geveld met een zware hernia
Niet alleen de gemiddelde TROS kijker. Sieneke moesten ze een paar weken opsluiten in een klooster in Vught om daar Engels te leren bij de nonnen omdat het toch wel pijnlijk was als ze in Oslo niet eens de pers te woord zou kunnen staan. Mevrouw heeft overigens enkele dagen geleden een interviewtje gegeven aan de BBC, zo vernam ik in het Sieneke Journaal dat dagelijks op enkele regionale zenders zoals TV Gelderland is te zien. Ik zou dat BBC interview wel eens willen zien. Iemand een linkje misschien?quote:Op donderdag 27 mei 2010 14:32 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Van oorsprong jaMaar ik zou het onzin vinden om 10 jaar lang iedere keer maar 1 NL-nummer te hebben wat dan diverse artiesten zingen. Als iemand met een goed anderstalig nummer komt moet dat ook gewoon een goede kans krijgen en niet al bij voorbaat afgeschreven worden vanwege 'Niet nederlands'.
Maar goed, de gemiddelde TROS-kijker spreekt 3 woordjes Engels en dan houdt het wel op natuurlijk
Diep triest, want het maakt de spoeling enorm dun. Nederlandstalige toppers willen niet naar het Songfestival, want ze zijn bang voor gezichtsverlies. Dat betekent dus jarenlang dat Nederland C-garnituur gaat insturen. Ik vind dan dat je beter NIET kunt meedoen. "Shalalie" is daar het perfecte bewijs van.quote:Op donderdag 27 mei 2010 14:28 schreef Loveless85 het volgende:
Zou zonde zijn als we nu 10 jaar alleen maar vergelijkbare NL-crap krijgen. Niks mis met een goed nederlandstalig nummer, maar om je alleen daar op te richten
Ze kreeg anders applaus van de buitenlandse journalisten, omdat ze een van de weinig artiesten in Oslo was die haar persconferenties zonder tolk zelf in het Engels deedquote:Op donderdag 27 mei 2010 17:29 schreef Riparius het volgende:
[..]
Niet alleen de gemiddelde TROS kijker. Sieneke moesten ze een paar weken opsluiten in een klooster in Vught om daar Engels te leren bij de nonnen omdat het toch wel pijnlijk was als ze in Oslo niet eens de pers te woord zou kunnen staan. Mevrouw heeft overigens enkele dagen geleden een interviewtje gegeven aan de BBC, zo vernam ik in het Sieneke Journaal dat dagelijks op enkele regionale zenders zoals TV Gelderland is te zien. Ik zou dat BBC interview wel eens willen zien. Iemand een linkje misschien?
Is je pot augurken nou nog niet leeg?quote:Op donderdag 27 mei 2010 18:11 schreef Boldface het volgende:
Ik snap niet wat er zo knap aan is dat een meid van 18 een paar woorden Engels kan. Nederland is toch niet één of ander ontwikkelingsland? Mensen krijgen hier onderwijs en Engels is een vak waarmee iedereen tegenwoordig al op jonge leeftijd te maken krijgt.
Ja, ik ben pissig ja. Zeker als ik lees dat Vader Abraham volgend jaar wel opnieuw een liedje wil schrijven (misplaatste arrogantie, gebrek aan zelfreflectie én egoïsme) en dat de TROS nog jarenlang met dit soort meuk doorgaat.quote:Op donderdag 27 mei 2010 18:13 schreef Greys het volgende:
Is je pot augurken nou nog niet leeg?
Nou, jij je zin. Dan moet de rest van de artiesten zich nog veel harder schamen![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |