FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Rijden zonder luchtfiler slecht?
silenthillwoensdag 26 mei 2010 @ 14:00
Is rijden zonder luchtfilter slecht?

Dan bedoel alleen zonder luchtfilter. De behuizing waar het filter in zit, heb ik niet verwijderd.

Reden, hij rijdt nu beter en heeft een gunstiger verbruik.
mvdejongwoensdag 26 mei 2010 @ 14:08
En je krijgt een gruwelijke hoop vuil in je motor, die de levensduur leuk zal beinvloeden. 't Wordt echt leuk als je eens in de buurt van een strand of bouwplaats komt bij een stevige wind, en je al dat zand in je motor krijgt. Als je het echt vind uitmaken, investeer dan in een sport-filter, dat filtert nog steeds goed, maar laat meer lucht, en met een hogere doorstroming, toe.
Barcaconiawoensdag 26 mei 2010 @ 14:08
Wat mvdejong zegt. Je krijgt gewoon veel zooi in je motor. Een open luchtfilter is gemaakt voor precies wat jij wilt, dus monteer dat.
RemcoDelftwoensdag 26 mei 2010 @ 14:10
Ja dat is slecht.
Wellicht tijd voor een nieuw luchtfilter?
silenthillwoensdag 26 mei 2010 @ 14:14
Dat van het zand zal denk ik wel meevallen, aangezien hij zijn lucht van boven het blok binnenhaalt, op een plek waar zand nauwlijks of niet kan komen.

Mijn blok ligt achterin en ik heb met een slang de lucht toevoer van achter verplaatst naar de voorkant van het motorblok.
Dit gedeelte van mijn blok is vrij van vuil.
silenthillwoensdag 26 mei 2010 @ 14:16
Okay, dan zal ik maar voor een openluchtfilter gaan kijken.

Nadeel vind ik wel dat ie dan meer herrie maakt tijdens het rijden. Hij klinkt nu precies goed.
silenthillwoensdag 26 mei 2010 @ 14:17
@RemcoDelft

Nieuw gewoon luchtfilter heeft geen zin, aangezien die binnen 3 a 4 weken helemaal vies is door de carterdampen.
Barcaconiawoensdag 26 mei 2010 @ 14:21
Als een nieuw luchtfilter helemaal vies wordt, waarom denk je dan dat zonder luchtfilter geen vuil in de motor komt?
Herr.Flickwoensdag 26 mei 2010 @ 14:22
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 14:17 schreef silenthill het volgende:
@RemcoDelft

Nieuw gewoon luchtfilter heeft geen zin, aangezien die binnen 3 a 4 weken helemaal vies is door de carterdampen.
Carterventilatie aanpassen
silenthillwoensdag 26 mei 2010 @ 14:33
@Barcaconia Het zijn de caterdampen, filter heeft olie aanslag.

@Herr Flick Ik heb gehoord dat je ook een extra filter kan plaatsen voor de carterdamp.
oshirowoensdag 26 mei 2010 @ 16:40
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 14:33 schreef silenthill het volgende:
@Barcaconia Het zijn de caterdampen, filter heeft olie aanslag.

@Herr Flick Ik heb gehoord dat je ook een extra filter kan plaatsen voor de carterdamp.
Kijk eens of je de slang van de carterventilatie kunt verplaatsen naar achter het filter. Daar zit die bij elke auto zo'n beetje.
Herr.Flickwoensdag 26 mei 2010 @ 17:06
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 14:33 schreef silenthill het volgende:
@Barcaconia Het zijn de caterdampen, filter heeft olie aanslag.

@Herr Flick Ik heb gehoord dat je ook een extra filter kan plaatsen voor de carterdamp.
Carterdamp gewoon afvoeren naar buiten, dan blijft je inlaat ook schoon.

blupwoensdag 26 mei 2010 @ 17:24
Ga jij eens je complete schuur schuren zonder mondkapje.

Als je klaar bent, peuter dan eens in je neus.
Sounddragonwoensdag 26 mei 2010 @ 23:01
Filter erop zetten en die carterventilatie laten vervallen; wat Herr flick zegt

Eén te groot deeltje is genoeg om je hele cilinder en zuiger te vernaggelen.. wees gewaarschuwd.
Turquaz52woensdag 26 mei 2010 @ 23:11
tvp
T42donderdag 27 mei 2010 @ 10:20
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 23:11 schreef Turquaz52 het volgende:
tvp
zo begon jij vast ook?
Sounddragondonderdag 27 mei 2010 @ 10:24
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 10:20 schreef T42 het volgende:

[..]

zo begon jij vast ook?
Waarmee begint hij dan ??
T42donderdag 27 mei 2010 @ 10:26
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 10:24 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Waarmee begint hij dan ??
tjoenen door zonder luchtfilter te rijden..
T42donderdag 27 mei 2010 @ 10:27
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 17:06 schreef Herr.Flick het volgende:

[..]

Carterdamp gewoon afvoeren naar buiten, dan blijft je inlaat ook schoon.


http://kalecoauto.com/index.php?main_page=product_info&products_id=8
quote:
Modern synthetic oil is very expensive - so why run the risk of getting it dirty by running it through your motor block? KaleCoAuto bypass kit comes with everything you need to run the oil around your motor block where it will do more good. Oil runs cooler, and as a result, there may be horsepower gains!
Sounddragondonderdag 27 mei 2010 @ 10:31
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 10:26 schreef T42 het volgende:

[..]

tjoenen door zonder luchtfilter te rijden..
Hij plaatst een tvp
T42donderdag 27 mei 2010 @ 10:44
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 10:31 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Hij plaatst een tvp
daarom ideeën op doen was een lolletje btw

TVP is toch TurQ's Vele Paardekrachten.

[ Bericht 11% gewijzigd door T42 op 27-05-2010 12:05:27 ]
Bartholomeusdonderdag 27 mei 2010 @ 14:00
quote:
T42donderdag 27 mei 2010 @ 15:03
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 14:00 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]


check de reviews dan ook eens
2cvdonderdag 27 mei 2010 @ 16:21
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 14:17 schreef silenthill het volgende:
@RemcoDelft

Nieuw gewoon luchtfilter heeft geen zin, aangezien die binnen 3 a 4 weken helemaal vies is door de carterdampen.
Waarom zit dat filter daar ? Om mooi schoon te blijven zodat je het over 10 jaar in een museum kan zetten ? Of om te filteren ? En een filter waar wat olie-troep op zit is 10.000 keer beter dan geen filter.

Mijn advies: bouw het terug naar hoe het orgineel was en blijf er verder met je takken van af. Wel onderhouden natuurlijk.

Mensen die het beter weten dan de ingenieurs die het spul ontworpen hebben
T42donderdag 27 mei 2010 @ 16:29
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 16:21 schreef 2cv het volgende:

[..]

Waarom zit dat filter daar ? Om mooi schoon te blijven zodat je het over 10 jaar in een museum kan zetten ? Of om te filteren ? En een filter waar wat olie-troep op zit is 10.000 keer beter dan geen filter.

Mijn advies: bouw het terug naar hoe het orgineel was en blijf er verder met je takken van af. Wel onderhouden natuurlijk.

Mensen die het beter weten dan de ingenieurs die het spul ontworpen hebben
juist er komt toch geen stof in vond ik ook een goeie

waarom werd de oude filter dan zo vies? (in elke andere auto)
Turquaz52donderdag 27 mei 2010 @ 22:30


2 tientjes, zelfde effect.. maar 20x beter
T42donderdag 27 mei 2010 @ 23:09
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 22:30 schreef Turquaz52 het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
2 tientjes, zelfde effect.. maar 20x beter
juist nu ben je goed bezig
en zoveel meer herrie komt er bij zo'n filter ook niet bij
Turquaz52donderdag 27 mei 2010 @ 23:18
Nu ben ik nog beter bezig met me 318 met K&N 57i kit & Freeflow uitlaat tot aan demper +/- 200PKtjes..
Zo'n filter helpt veel, als je ook de uitlaat mee veranderd
Spamblikvrijdag 28 mei 2010 @ 00:03
200pk in een 318 door een uitlaat en een filter?

Sprintje?
Turquaz52vrijdag 28 mei 2010 @ 00:08
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 00:03 schreef Spamblik het volgende:
200pk in een 318 door een uitlaat en een filter?

Sprintje?
Kom maar op Vs wat voor auto?
Spamblikvrijdag 28 mei 2010 @ 00:10
Heel erg langzaam frans hok..
Turquaz52vrijdag 28 mei 2010 @ 00:10
Zeg het es..
Spamblikvrijdag 28 mei 2010 @ 00:22
Ja we moeten het wel spannend houden.. Heeft ongeveer de helft van je 200pk.. stukken sneller en niet eens een free-flow demper
Turquaz52vrijdag 28 mei 2010 @ 01:08
oh ja? Mijn 318:

SPOILER
Turquaz52vrijdag 28 mei 2010 @ 01:09
Barcaconiavrijdag 28 mei 2010 @ 01:14
Hoeveel topics ga je nu nog verkrachten voordat je dit alles in je eigen topic plaatst?
Sounddragonvrijdag 28 mei 2010 @ 01:38
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 01:14 schreef Barcaconia het volgende:
Hoeveel topics ga je nu nog verkrachten voordat je dit alles in je eigen topic plaatst?
Eensch

Kappen met die bagger TurQ..
silenthillmaandag 31 mei 2010 @ 18:20
Gelukkig ligt mijn motorblok achterin en is de kans dus zeer klein ( denk ik ) dat daar ooit zand in terecht komt.

Blok maak ik nooit schoon en er zweet alleen wat olie.

Probleem is niet zozeer dat als ik er een filter inzet dat ie zo snel van de carterdampen vuil wordt, maar dan gaat ie ook meer verbruiken. rijdt dan 1 op 10.

Zonder luchtfilter haal ik 1 op 16 op de snelweg, dus daarom rij ik vooral zonder filter.
Zowel op Benzine als lpg.
Robin__maandag 31 mei 2010 @ 20:22
Dat iemand die wel weet wat 'carterdampen' zijn ook maar 1 seconden denkt dat het slim is om te gaan rijden zonder luchtfilter vind ik best apart.

6km per liter meer door zonder filter te gaan rijden.. dan neem ik dus aan dat je auto 6km per liter meer verbruikt dan de fabrieksopgave, misschien een idee om 'het probleem' eens op te lossen ipv noodgrepen om dat hok op de weg te houden?
silenthillmaandag 31 mei 2010 @ 21:23
Het is suzuku gx 100 van 30 jaar oud.
originele blok er nog in.

Met het filter eruit rijdt ie perfecht.
Die vervuilde luchtfilters, zorgen dat ik te weinig lucht had. Te rijk mengesel, veel verbruik.
ibaneXmaandag 31 mei 2010 @ 22:16
Kwestie van je gasmenger afstellen en je carb ook
slashyoumaandag 31 mei 2010 @ 22:56
carb afstellen en nieuwe zuigerveren erin. 3x raden waarom je zoveel carterdruk hebt.
Oh ja, en gewoon met luchtfilter rijden. Eventueel kun je als je geen zin hebt in revisie een stuk spons in je carterontluchting plaatsen en deze buiten het luchtfilterhuis houden.
2cvmaandag 31 mei 2010 @ 23:56
Ik zou vanaf je luchtinlaat een buis maken naar het wegdek toe en de opening daarvan naar voren. Zo 'blaas' je door het rijden extra lucht in de motor waardoor deze niet meer te rijk loopt.
SPOILER
En als je blok dan echt naar zijn grootje is: laten reviseren door iemand die er verstand van heeft volgens de orginele specificaties en er verder met je poten van af blijven. Ik heb zo het vermoeden dat in jouw geval geen onderhoud beter is dan dat je er zelf iets aan doet.
Robin__dinsdag 1 juni 2010 @ 17:15
quote:
Op maandag 31 mei 2010 23:56 schreef 2cv het volgende:
Ik zou vanaf je luchtinlaat een buis maken naar het wegdek toe en de opening daarvan naar voren. Zo 'blaas' je door het rijden extra lucht in de motor waardoor deze niet meer te rijk loopt.
SPOILER
En als je blok dan echt naar zijn grootje is: laten reviseren door iemand die er verstand van heeft volgens de orginele specificaties en er verder met je poten van af blijven. Ik heb zo het vermoeden dat in jouw geval geen onderhoud beter is dan dat je er zelf iets aan doet.
Wel met S bocht he, zodat er geen zand in kan komen
2cvdinsdag 1 juni 2010 @ 17:50
Een S bocht zorgt voor meer luchtweerstand waardoor je minder vermogen hebt. Zou ik niet doen.
Robin__dinsdag 1 juni 2010 @ 18:17
Lijkt me logisch dat je aan de voorkant een grote trechter monteert om nóg meer lucht te vangen.

ram air ftw