waarom zouden mensen niet vanuit de bus overstappen naar de trein ? Hier in Rotterdam heb je minstens 10 stations, als je daar met de trein reist ben je vaak sneller dan met de bus en metro.quote:Op donderdag 3 juni 2010 11:41 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Nou boehoe....
Wat een foute bewering was dat... Je lijkt Macca wel dat je daar zo'n ophef over maakt...
Niet voor niets heb ik 'tram' en 'RandstadRail' erbij gezet. Daar laat je namelijk niets aan de bestuurder zien.quote:Op donderdag 3 juni 2010 12:11 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ja dat is ongeveerd hetzelfde als dat je met strippenkaart aan de chauffeur moet laten zien dat je afgestempeld hebt.
Precies. Overal dus, behalve bij NS.quote:Ook in en uitchecken denk ik.
Dat is mijn mening, ja. Evenwel alleen dat ik het logisch vind. Dat NS de enige is met dit beleid niet, dat is mogelijk een feit.quote:dat is jouw mening.
Als blijkt dat veel mensen 2 keer hun pas langs de lezer halen om zeker te weten dat ze zijn uitgecheckt, is het logisch als de NS ervoor zorgt dat diegene dan niet weer ingecheckt.quote:Op donderdag 3 juni 2010 12:28 schreef mvdlubbe het volgende:
[..]
Niet voor niets heb ik 'tram' en 'RandstadRail' erbij gezet. Daar laat je namelijk niets aan de bestuurder zien.
[..]
Precies. Overal dus, behalve bij NS.
[..]
Dat is mijn mening, ja. Evenwel alleen dat ik het logisch vind. Dat NS de enige is met dit beleid niet, dat is mogelijk een feit.
Vind jij het logisch?
Jij hebt waarschijnlijk een studenten ov-chipkaart, als je gewoon een betalende reiziger bent laat je het wel uit je hoofd om niet uit te checken dan kost een reisje je opeens 4 euro.quote:Op donderdag 3 juni 2010 12:33 schreef -jos- het volgende:
Ik check al tijden niet meer uit in de bus, het is ook niet verplicht volgens de wet.
Ten eerste: vier keer in twee minuten is niet 'normaal' bibbergedrag, lijkt me (een keer uit, drie keer poging tot inchecken).quote:Op donderdag 3 juni 2010 12:30 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Als blijkt dat veel mensen 2 keer hun pas langs de lezer halen om zeker te weten dat ze zijn uitgecheckt, is het logisch als de NS ervoor zorgt dat diegene dan niet weer ingecheckt.
quote:Strippenkaart in april 2011 overal afgeschaft
do 03 jun 2010, 09:22
AMSTERDAM - De strippenkaart is in april 2011 nergens meer in Nederland geldig. De strippenkaart wordt dan landelijk vervangen door de ov-chipkaart.
Dit maakte de stuurgroep ov-chipkaart donderdag bekend op een persconferentie in de hoofdstad, waar de strippenkaart nu definitief is afgeschaft.
Behalve in de regio’s Rotterdam en Amsterdam kan de strippenkaart nog in het hele land gebruikt worden. In Groningen, Drenthe en Limburg is de chipkaart nog niet geïntroduceerd en is strippenkaart nog steeds de norm.
quote:Invoering van OV-chipkaart levert stroom klachten op
Door: Frits Verhagen | dinsdag 1 juni 2010 14:32
HOOFDDORP - De definitieve invoering van de OV-chipkaart in de regio Amsterdam heeft onder gebruikers een stroom klachten opgeleverd. GroenLinks pleitte vorige week nog voor uitstel om de invoering eerst beter te regelen.
De fractie van GroenLinks bepleitte dat in een brief aan het dagelijks bestuur van de Stadsregio Amsterdam. De brief werd geschreven door het Haarlemmermeerse raadslid Nicole Mulder, die er tijdens de raadsvergadering melding van maakte. Volgens haar zijn er steeds meer meldingen van problemen bij gebruikers van de OV-chipkaart.
De nieuwe wethouder van Verkeer en Vervoer, Michel Bezuijen (VVD), reageerde dat de invoering van de OV-chipkaart niet zomaar kon worden gestopt. Hij zei dat hij overleg heeft gehad met zijn collega-wethouders uit de regio en dat alles op alles wordt gezet om de invoering zo goed mogelijk te laten verlopen.
Zoals bekend kan er met ingang van vandaag in de regio Amsterdam, dus ook Haarlemmermeer, alleen nog met een OV-chipkaart worden gereisd. De strippenkaart is verleden tijd. De politieke partijen ChristenUnie-SGP en HAP meldden al eerder problemen.
Fractievoorzitter Arjo van Bezooijen van de ChristenUnie-SGP zei dat er voor reizigers uit Haarlemmermeer met een busabonnement geen enkele mogelijkheid is om deze om te zetten naar een OV-chipkaart. Ze moeten daarvoor naar Amsterdam of Haarlem. Wethouder Bezuijen zei daarover dat Connexxion al de volgende dag 'opwaardeerplekken' in de polderde wil openstellen.
quote:De onnavolgbare avonturen van busreizigers met de OV-chipkaart
Gepubliceerd op 01 juni 2010, 23:51 /// Laatst bijgewerkt op 01 juni 2010, 23:57
abbekerk -
Uitstappen in Abbekerk, maar betalen tot Middenmeer, acht kilometer verderop. Na een artikel vorige week over vreemde afrekeningen met de OV-chipkaart, kwamen verschillende busreizigers met nieuwe avonturen op de proppen.
Marry van Vliet uit Abbekerk is inmiddels het spoor bijster. Een paar keer per week reist zij met Connexxion van Abbekerk naar Hoorn en terug. En steeds kost het iets anders. Soms 1,84, dan weer 1,87, 1,94 of 2,05. En soms staat er op de terugweg maar liefst 3,05 op de teller. ,,Dat laatste overkomt me alleen als ik bij Abbekerk busstation uitstap. Nooit bij Abbekerk Dorpsstraat, terwijl dat een halte verder is. Is dit nog te volgen?!''
Nee. Ook volgens Connexxion niet. Volgens de busmaatschappij kost de rit altijd 1,86 of 1,85. Waar al die andere bedragen vandaan komen, blijft dus onduidelijk. Behalve die uitschieter van 3,05. Connexxion heeft achterhaald dat de uitstap bij het busstation Abbekerk blijkbaar wordt geregistreerd als uitstappen in Middenmeer. Acht kilometer verderop. ,, We zullen de halteherkenning nagaan op deze halte op deze lijn. De reiziger kan natuurlijk restitutie vragen.''
Ook Jan Touwen uit Zaandam heeft al meerdere keren meegemaakt dat Connexxion de verkeerde uitstaphalte registreert. Eerder zei de busmaatschappij al dat dit soms kan gebeuren, als de chauffeur iets te ver doorrijdt. Maar volgens Dirk Broek uit Zaandam pakt het systeem soms ook een halte eerder.
En volgens Alkmaarder Bas van der Bent gaat het systeem ook bij het inchecken in de fout. Toen hij vorige week op de Kanaalkade instapte, meende het systeem dat hij zich op de Nassaulaan aan de andere kant van het centrum bevond. ,,Terwijl ik daar nog nooit van mijn leven ben opgestapt!'' Ook dit belooft Connexxion te zullen nagaan.
Annette Bruijn uit Alkmaar betaalde onlangs op de heenreis minder (1,27) dan terug (1,33). ,,Terwijl ik toen een halte eerder uitstapte.'' En de al genoemde Dirk Broek maakte al eens mee dat zijn kaart werd opgeladen, terwijl hij dat echt niet had gedaan. ,,Plusje!'', schrijft hij.
Sommige Arriva-reizigers verbazen zich over de enorm variërerende ritprijzen tussen Purmerend en Amsterdam. Zo betaalt Ron Kuchlein op de heenweg steeds 2,35, maar op de terugweg 1,65 of 1,68. Arriva legt uit: ,,Heen stapt hij op bij Arriva, en komt het opstaptarief van 0,78 dus bij die rit. Op de terugweg zit dat bedrag al in het traject dat hij in Amsterdam met het GVB heeft afgelegd. Dat de kosten van de terugweg wat variëren, komt omdat we afstand per honderd meter afrekenen.''
Kaartlezer
Jan Touwen uit Zaandam waarschuwt ten slotte voor de al te ijverige kaartlezer in de bussen.
Toen hij laatst bij het uitstappen uitcheckte, meldde de kaartlezer 'Overstap OK'. Alsof hij al eerder uitgestapt was en nu weer incheckte. Omdat hij niet nóg eens kon uitstappen, werd het volle pond van vier euro van zijn tegoed afgeschreven. Touwen vermoedt dat de kaartlezer zijn kaart al scande terwijl hij bij de uitgang stond te wachten tot de bus bij de halte zou zijn. 'Hoe goed is dat apparaat aan de zijkanten afgeschermd?'
Volgens Connexxion moet je inderdaad niet te dicht bij het apparaat komen. ,,De leesafstand tussen de antenne van de kaart en de antenne in de kaartlezer is ongeveer tien centimeter. Dit protocol is volgens internationale normen gestandaardiseerd.''
De NS heeft een site waar ze om reizigers ervaringen vragen, meldt het daar zou ik zeggen.quote:Op donderdag 3 juni 2010 13:10 schreef mvdlubbe het volgende:
[..]
Ten eerste: vier keer in twee minuten is niet 'normaal' bibbergedrag, lijkt me (een keer uit, drie keer poging tot inchecken).
Ten tweede: het feit dat NS de enige is die dit doet uit al die voorbeelden maakt het wel de one-off. Het is dus niet zo logisch dat alle vervoersbedrijven dit hebben ingevoerd. Dat is dan wel weer logisch omdat het lastig is en helemaal niet handig.
Bij een persoonlijke chipkaart kun je via internet kijken hoeveel saldo je nog hebt, dat heeft alleen een paar dagen vertraging.quote:Op donderdag 3 juni 2010 15:15 schreef MelanieA het volgende:
Weet iemand hoe het werkt als ik mijn (anonieme) OV-chipkaart heb opgewaardeerd (voor een x bedrag) en na een tijdje wil zien hoeveel er nog op staat? Kom ik dan bijv. niet ineens voor verrassingen te staan als ik wil inchecken in de tram of bus als er niets meer op staat? Checkt ie dan nog in? Of wordt er dan aangegeven dat er onvoldoende saldo op staat?
(sorry msch is dit een stomme vraag maar ik heb nog geen enkele ervaring met de OV-chipkaart)
Minimaal. Vaak meer dan een week. Waardeloos systeem, zo heb je er dus niets aan.quote:Op donderdag 3 juni 2010 15:21 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Bij een persoonlijke chipkaart kun je via internet kijken hoeveel saldo je nog hebt, dat heeft alleen een paar dagen vertraging.
Wat wil je er aan hebben dan?quote:Op donderdag 3 juni 2010 15:24 schreef Q. het volgende:
[..]
Minimaal. Vaak meer dan een week. Waardeloos systeem, zo heb je er dus niets aan.
En waarom kan dat niet ?quote:Op donderdag 3 juni 2010 15:28 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Wat wil je er aan hebben dan?
Wil je elke avond terugkijken wat je gereisd hebt?
Ik wil wel eens een actueel saldo kunnen zien. Om te weten of ik nog moet opladen. Zonder eerst een automaat op te moeten zoeken waar doorgaans 20 bejaarden voor staan.quote:Op donderdag 3 juni 2010 15:28 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Wat wil je er aan hebben dan?
Wil je elke avond terugkijken wat je gereisd hebt?
Het actuele saldo zie je elke keer als je uitcheckt.quote:Op donderdag 3 juni 2010 15:32 schreef Q. het volgende:
[..]
Ik wil wel eens een actueel saldo kunnen zien. Om te weten of ik nog moet opladen. Zonder eerst een automaat op te moeten zoeken waar doorgaans 20 bejaarden voor staan.
En dat onthou je natuurlijk ook prima als je daarna twee weken lang niet met het OV reist.quote:Op donderdag 3 juni 2010 15:39 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Het actuele saldo zie je elke keer als je uitcheckt.
En jij kan zo goed hoofdrekenen dat je precies kan controleren of het allemaal klopt ?quote:Op donderdag 3 juni 2010 15:39 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Het actuele saldo zie je elke keer als je uitcheckt.
En je kunt bij een persoonlijke kaart get automatisch opladen activeren. Hoef je je nooit zorgen te maken over wanneer je op moet laden.
Als je twee weken niet met het OV reist, staat in de tussentijd het actuele saldo op de sitequote:Op donderdag 3 juni 2010 15:40 schreef Q. het volgende:
[..]
En dat onthou je natuurlijk ook prima als je daarna twee weken lang niet met het OV reist.. Snap jij nou ECHT niet dat het wel eens verdomd makkelijk zou kunnen zijn als je een actueel saldo zou kunnen zien en niet die waardeloze verouderde troep die je nou ziet?
waarom kan je het bij NS wel controleren dezelfde dag op mijnns.nl en niet op OVchipkaart.nl ?quote:Op donderdag 3 juni 2010 15:50 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Als je twee weken niet met het OV reist, staat in de tussentijd het actuele saldo op de site
Ik snap best dat het handig is dat je het actuele saldo ziet. Maar waarom het perse dezelfde dag via internet te controleren moet zijn snap ik niet. Op de stations staan genoeg apparaten om het te controleren en je hebt het eigenlijk niet eens nodig omdat je ook automatisch op kunt laden.
Als je geluk hebt: het saldo wat OV-chipkaart.nl aangeeft klopt voor geen meter terwijl ik toch al geen twee weken meer met het OV heb gereisd.quote:Op donderdag 3 juni 2010 15:50 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Als je twee weken niet met het OV reist, staat in de tussentijd het actuele saldo op de site
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |