abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 3 juni 2010 @ 15:55:37 #201
141482 Q.
JurassiQ
pi_82286596
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 15:50 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Ik snap best dat het handig is dat je het actuele saldo ziet. Maar waarom het perse dezelfde dag via internet te controleren moet zijn snap ik niet. Op de stations staan genoeg apparaten om het te controleren en je hebt het eigenlijk niet eens nodig omdat je ook automatisch op kunt laden.
Tussen mijn huis en de bushalte ligt geen station. Ik kan mijn saldo, als ik met de bus ga, dus pas controleren op het moment dat ik de bus in stap. Of als ik eerst naar de AH ga, die 1 km de andere kant op is.
For great justice!
pi_82287067
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 15:55 schreef Q. het volgende:

[..]

Tussen mijn huis en de bushalte ligt geen station. Ik kan mijn saldo, als ik met de bus ga, dus pas controleren op het moment dat ik de bus in stap. Of als ik eerst naar de AH ga, die 1 km de andere kant op is.
Dan raad ik je aan om het autmatisch opladen te activeren.
Maar die handige functie heb je in mijn vorige posts ook genegeerd....
Leaf
pi_82290256
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 16:04 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Dan raad ik je aan om het autmatisch opladen te activeren.
Ja, lekker, iedereen maar toegang geven tot je bankrekening. Als je de chipkaart verliest, kan de vinder op jouw kosten heel Nederland door met het OV. (Nou kun je die kaart van laten blokkeren, maar dat kost ook tijd en je moet ook eerst doorhebben dat die kaart weg is.) Met een strippenkaart is het risico nooit groter dan het aantal vrije strippen op de kaart. Met een chipkaart zonder automatisch opwaarderen, is je risico niet groter dan het saldo op de kaart. En het moet toch niet zo zijn dat we extra risico's moeten nemen omdat TLS niet in staat is de juiste saldo-informatie te verstrekken?
  donderdag 3 juni 2010 @ 17:13:12 #204
148823 znarch
ondertitel
pi_82290324
Hoe zit het nu prcies als je vergeet uit te checken in bv de bus met een studenten ov chipkaart?

Hoorde zelfs dat hij na een x aantal keer geblokkeerd word, klopt dat?
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
pi_82290798
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 17:13 schreef znarch het volgende:
Hoe zit het nu prcies als je vergeet uit te checken in bv de bus met een studenten ov chipkaart?

Hoorde zelfs dat hij na een x aantal keer geblokkeerd word, klopt dat?
Ja dat klopt, alleen niemand weet hoe vaak

Je kan de blokkade wel kosteloos laten verwijderen
pi_82291031
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 17:11 schreef Light het volgende:

[..]

Ja, lekker, iedereen maar toegang geven tot je bankrekening. Als je de chipkaart verliest, kan de vinder op jouw kosten heel Nederland door met het OV. (Nou kun je die kaart van laten blokkeren, maar dat kost ook tijd en je moet ook eerst doorhebben dat die kaart weg is.) Met een strippenkaart is het risico nooit groter dan het aantal vrije strippen op de kaart. Met een chipkaart zonder automatisch opwaarderen, is je risico niet groter dan het saldo op de kaart. En het moet toch niet zo zijn dat we extra risico's moeten nemen omdat TLS niet in staat is de juiste saldo-informatie te verstrekken?
Komop zeg... Moet ik je echt nog serieus nemen als je al begint met "iedereen toegang geven tot je bankrekening"?

Als je je kaart verliest, dan kun je die meteen blokkeren. Dan is die de volgende dag niet meer bruikbaar en wordt er niet meer op jouw kosten gereisd.

En bij een strippenkaart ben je je geld zeker kwijt. Bij een persoonlijke kaart storten ze je geld terug op een rekening.
Leaf
pi_82292290
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 17:31 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Komop zeg... Moet ik je echt nog serieus nemen als je al begint met "iedereen toegang geven tot je bankrekening"?

Als je je kaart verliest, dan kun je die meteen blokkeren. Dan is die de volgende dag niet meer bruikbaar en wordt er niet meer op jouw kosten gereisd.

En bij een strippenkaart ben je je geld zeker kwijt. Bij een persoonlijke kaart storten ze je geld terug op een rekening.
maar ja als je niet elke dag reist, kan het flink oplopen. Probeer het maar eens terug te krijgen dan

En bij automatisch opwaarderen blijft het nadeel, dat er pas wordt opgewaardeerd als je saldo lager is dan 5 euro. En bij de NS moet je 20 euro schuiven als borg, dus moet je minimaal 2 of 3x inchecken.

Ook al zo vaak gezegd en zo vaak genegeerd, want nadelen zijn er niet he

[ Bericht 0% gewijzigd door macca728 op 03-06-2010 18:18:07 ]
pi_82296436
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 17:31 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Komop zeg... Moet ik je echt nog serieus nemen als je al begint met "iedereen toegang geven tot je bankrekening"?

Als je je kaart verliest, dan kun je die meteen blokkeren. Dan is die de volgende dag niet meer bruikbaar en wordt er niet meer op jouw kosten gereisd.
Zodra je merkt dat je je kaart hebt verloren, kun je die laten blokkeren. JIj controleert ongetwijfeld iedere 5 minuten of je alle pasjes en dergelijke nog hebt, maar dat geldt vast niet voor iedereen. En zolang je niet weet dat je je kaart hebt verloren, is er ook niets te blokkeren.

Daarbij, als het een dag duurt voordat zo'n blokkade effect heeft, dan is dat best lang. Of gaat dat net zo snel als het zichtbaar worden van de reisgegevens op ov-chipkaart.nl? In dat geval valt een dag nog mee.
quote:
En bij een strippenkaart ben je je geld zeker kwijt. Bij een persoonlijke kaart storten ze je geld terug op een rekening.
Het geld dat er nog opstaat kunnen ze terugboeken. Ongetwijfeld minus wat kosten, en alleen als het saldo ten minste een bepaald bedrag is.
pi_82296525
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 19:32 schreef Light het volgende:

[..]

Zodra je merkt dat je je kaart hebt verloren, kun je die laten blokkeren. JIj controleert ongetwijfeld iedere 5 minuten of je alle pasjes en dergelijke nog hebt, maar dat geldt vast niet voor iedereen. En zolang je niet weet dat je je kaart hebt verloren, is er ook niets te blokkeren.

Daarbij, als het een dag duurt voordat zo'n blokkade effect heeft, dan is dat best lang. Of gaat dat net zo snel als het zichtbaar worden van de reisgegevens op ov-chipkaart.nl? In dat geval valt een dag nog mee.
[..]

Het geld dat er nog opstaat kunnen ze terugboeken. Ongetwijfeld minus wat kosten, en alleen als het saldo ten minste een bepaald bedrag is.
Ja saldo onder 5 euro ben je kwijt, ter vergelijking een strippenkaart kost 7,30
pi_82296533
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 18:06 schreef macca728 het volgende:

En bij automatisch opwaarderen blijft het nadeel, dat er pas wordt opgewaardeerd als je saldo lager is dan 5 euro. En bij de NS moet je 20 euro schuiven als borg, dus moet je minimaal 2 of 3x inchecken.
Die 20 euro is bij een anonieme chipkaart. En daar kun je geen automatisch opwaarderen aan koppelen. Bij een persoonlijke chipkaart rekent NS 10 euro borg.
quote:
Ook al zo vaak gezegd en zo vaak genegeerd, want nadelen zijn er niet he
pi_82296685
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 19:32 schreef Light het volgende:

[..]

Zodra je merkt dat je je kaart hebt verloren, kun je die laten blokkeren. JIj controleert ongetwijfeld iedere 5 minuten of je alle pasjes en dergelijke nog hebt, maar dat geldt vast niet voor iedereen. En zolang je niet weet dat je je kaart hebt verloren, is er ook niets te blokkeren.
Nou als dat zo'n groot bezwaar is kun je ook meteen je credit card doorknippen, want als je die kwijt bent kan er veel meer mee gebeuren...
quote:
Daarbij, als het een dag duurt voordat zo'n blokkade effect heeft, dan is dat best lang. Of gaat dat net zo snel als het zichtbaar worden van de reisgegevens op ov-chipkaart.nl? In dat geval valt een dag nog mee.
Het duurt geen dag, de volgende dag is je kaart geblokkeerd. Het systeen verwerkt de blokkering 's nachts.
quote:
Het geld dat er nog opstaat kunnen ze terugboeken. Ongetwijfeld minus wat kosten, en alleen als het saldo ten minste een bepaald bedrag is.
Moet 5 euro of meer zijn.

Als je een nieuwe 15 strippenkaart kwijt raakt ben je zeker ruim 7 euro kwijt.
Leaf
pi_82297189
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 19:34 schreef Light het volgende:

[..]

Die 20 euro is bij een anonieme chipkaart. En daar kun je geen automatisch opwaarderen aan koppelen. Bij een persoonlijke chipkaart rekent NS 10 euro borg.
[..]


nee hoor, met een persoonlijke kaart anders dan een NS kaart betaal je 20 euro borg en kan je ook automatisch opladen activeren. Alleen met een NS kaart betaal je 10 euro borg

bv met een persoonlijke kaart van de RET betaal je 20 euro borg

blijft nog staan, dat je minstens 2x of 3x moet inchecken om je saldo voldoende op te waarderen.
pi_82297328
1. Houders van de persoonlijke OV-chipkaart met Voordeelurenabonnement ¤ 10
2. Houders van de persoonlijke OV-chipkaart zonder abonnement ¤ 20
3. Houders van de anonieme OV-chipkaart ¤ 20

van NS site, ik praat geen onzin hoor
pi_82297330
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 19:37 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Nou als dat zo'n groot bezwaar is kun je ook meteen je credit card doorknippen, want als je die kwijt bent kan er veel meer mee gebeuren...
Die betalingen kun je betwisten en terug laten draaien. De verkoper loopt een groter risico.
quote:
Het duurt geen dag, de volgende dag is je kaart geblokkeerd. Het systeen verwerkt de blokkering 's nachts.
Da's nog lang. Zo'n blokkering zou in minuten moeten zijn geregeld.
quote:
Moet 5 euro of meer zijn.
Op het moment dat je de kaart laat blokkeren? Of op het moment dat de blokkering daadwerkelijk actief wordt?
Als je een nieuwe 15 strippenkaart kwijt raakt ben je zeker ruim 7 euro kwijt.
[/quote]7,60 euro, idd. Maar je risico is nooit groter dan de waarde van die strippenkaart. Bij een chipkaart met automatisch opwaarderen is je risico groter dan het saldo op de kaart, omdat er bij te weinig salod automatisch geld van je bankrekening wordt gehaald.
pi_82297617
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 19:49 schreef macca728 het volgende:

[..]

nee hoor, met een persoonlijke kaart anders dan een NS kaart betaal je 20 euro borg en kan je ook automatisch opladen activeren. Alleen met een NS kaart betaal je 10 euro borg

bv met een persoonlijke kaart van de RET betaal je 20 euro borg
Ok, mijn fout dus
quote:
blijft nog staan, dat je minstens 2x of 3x moet inchecken om je saldo voldoende op te waarderen.
Dat ligt er ook aan hoeveel er moet worden bijgestort iedere opwaardeeractie.
pi_82297619
automatisch opwaarderen in de praktijk

Daar ik bij mijn aanvraag gekozen had voor automatisch opladen van het saldo, werd ik in de welkomstbrief verwezen naar de RET of het GVB, beide vervoersbedrijven in het westen van het land om na overlegging van mijn legitimatie automatisch opladen te activeren. Dom van de OV-organisatie om ziets aan iemand in Apeldoorn te schrijven. Ik heb het via internet geregeld op de internetsite van de OV-organistatie, maar dan moet men eerst nog een boel drempels nemen om e.e.a. geactiveerd te krijgen en het duurt ook nog enkele dagen voor alles actief is.
Conclusie van mijn verhaal is: ik weet niet hoe "ouderen" dit moeten doen zonder internet en/of hulp van anderen, er moet nog een boel verbeterd worden.


Ik heb enige tijd geleden geprobeerd om op mijn OV-chipkaart het automatisch opwaarderen te activeren. Aangezien er geen loket op APELDOORN NS is moest ik naar het station in Deventer. Ben eerst naar het loket van VEOLIA gegaan. En die weigeren simpelweg om deze actie uit te voeren. Bij navraag bij de NS geven die ook simpel weg niet thuis.

sss

Oh My God!! Wat zijn die knuppels van de OV Chipkaart dom! Ja, ik heb een OV-Chipkaart besteld omdat ik binnen Utrecht veel met de stadsbus reis. En mij maakt het persoonlijk niet zo heel veel uit dat ze mijn reizen van en naar de stad kunnen zien. (die informatie is daarna meestal toch wel te zien aan de hand van mijn pin-gedrag).

Ik heb gekozen voor een chipkaart met automatisch opwaarderen, omdat bij mij in de buurt geen opwaardeerautomaten zijn. Leek mij handig. Na het uploaden van mijn pasfoto en betalen van 7 euro 50 via Ideal dacht ik klaar te zijn toen ik de kaart in de brievenbus kreeg.

Maar wat blijkt, in de begeleidende brief(je) staat ineens dat ik het automatisch opwaarderen moet activeren. Als dit nu overal in Nederland zou kunnen kan ik daar nog mee leven, maar ik moet naar Amsterdam of Rotterdam. Nog preciezer naar een “Verkoop- & Informatiepunt” van RET of GVB. Had ik niet geweten waar de RET en de GVB zouden zitten wist ik niet eens waar ik heen had gemoeten.
pi_82297756


[ Bericht 55% gewijzigd door macca728 op 03-06-2010 20:03:36 ]
  donderdag 3 juni 2010 @ 20:05:40 #218
148823 znarch
ondertitel
pi_82297928
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 17:26 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ja dat klopt, alleen niemand weet hoe vaak

Je kan de blokkade wel kosteloos laten verwijderen
1 krijg je nou een boete als je het vergeet (ds per keer)?
2 Als je wilt uitchecken, en ik moet er uit bij halte 4. kan ik dan mijn kaart al uitchecken zodra de bus bij halte 3 weggaat en halte 4 op de display staat?
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
pi_82298282
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 20:05 schreef znarch het volgende:

[..]

1 krijg je nou een boete als je het vergeet (ds per keer)?
2 Als je wilt uitchecken, en ik moet er uit bij halte 4. kan ik dan mijn kaart al uitchecken zodra de bus bij halte 3 weggaat en halte 4 op de display staat?
1 als je vergeet uit te checken ? Nee geen boete
2 ja dat kan, bij het naderen van de halte 4,
pi_82298362
overigens kan je volgens de NS toch reizen ook al komt je saldo in de min

Een vb van hun, je saldo is 16 - 20 borg = -4

kan je toch reizen volgens NS, maximaal -4

Mijn saldo is 8,65 - 10 borg (voordelurenkaart) -1,35
melding uw saldo is te laag, laad uw kaart op

Ik kon dus niet inchecken, terwijl dat volgens NS wel mogelijk moet zijn
pi_82298397
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 19:52 schreef Light het volgende:

[..]

Die betalingen kun je betwisten en terug laten draaien. De verkoper loopt een groter risico.
Als blijkt dat jij onvoorzichtig bent geweest ben je toch echt de sjaak.
quote:
Da's nog lang. Zo'n blokkering zou in minuten moeten zijn geregeld.
Dat is jouw mening. Het systeem is zo bedacht dat er geen constant contact met een server nodig is. Net als de chipknip, raak je die kwijt, dan ben je ook al het geld daarop kwijt.
quote:
Op het moment dat je de kaart laat blokkeren? Of op het moment dat de blokkering daadwerkelijk actief wordt?
Geen idee. Ik neem aan nadat die echt geblokkeerd is.
quote:
7,60 euro, idd. Maar je risico is nooit groter dan de waarde van die strippenkaart. Bij een chipkaart met automatisch opwaarderen is je risico groter dan het saldo op de kaart, omdat er bij te weinig salod automatisch geld van je bankrekening wordt gehaald.
Als je je kaart blokkeert wordt het automatisch opladen wel meteen gestopt.

Maar goed, ik vind dit vallen in de categorie "ik wil perse wat te zeiken hebben op de OV chipkaart". Het is echt niet zo dat de chipkaart het enige betaalmiddels is waarbij je je geld kwijt bent als je die kwijtraakt.
Leaf
pi_82298535
Ik heb automatisch opwaarderen aangevraagd via de website, maar ik moet het nog activeren. Kan dat gewoon bij die speciale OV-chip-poortjes?
Ik heb de OV-chip op m'n Voordeelurenpas staan, maar volgens Mijn NS is die niet meer aan m'n pas gekoppeld. Maar hij doet het toch echt en heb hem daar nota bene geactiveerd .
Tap tap tap
  donderdag 3 juni 2010 @ 20:20:33 #223
148823 znarch
ondertitel
pi_82298569
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 20:13 schreef macca728 het volgende:

[..]

1 als je vergeet uit te checken ? Nee geen boete
2 ja dat kan, bij het naderen van de halte 4,
1 dus ik hoef als student eigenlijk niet uit te checken?
2 maar dat kan in princiepe dus als de halte waar ik er uit wil op display verschijnt toch?
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
pi_82298657
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 20:19 schreef CherryLips het volgende:
Ik heb automatisch opwaarderen aangevraagd via de website, maar ik moet het nog activeren. Kan dat gewoon bij die speciale OV-chip-poortjes?
Ik heb de OV-chip op m'n Voordeelurenpas staan, maar volgens Mijn NS is die niet meer aan m'n pas gekoppeld. Maar hij doet het toch echt en heb hem daar nota bene geactiveerd .
Het activeren van automatisch opwaarderen moet bij aparte automaten.

Een overzicht daarvan is te vinden via: http://www.ov-chipkaart.n(...)npkaart/adresvinder/ Let op dat je "Automatisch opladen activeren kiest".

En als die het gewoon doet, dan is het toch goed zo
Leaf
pi_82298670
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 20:20 schreef znarch het volgende:

[..]

1 dus ik hoef als student eigenlijk niet uit te checken?
2 maar dat kan in princiepe dus als de halte waar ik er uit wil op display verschijnt toch?
nee alleen je zal wel problemen krijgen als je overstapt, want dan sta je nog ingecheckt bij een andere vervoerder c.q. andee bus of tram.

ja dat kan, gelijk na de halte ervoor zeg maar, in de trams van de RET werd dat zelfs omgeroepen, dit om de uitcheckrijen kleiner te houden waarschijnlijk
pi_82298888


[ Bericht 100% gewijzigd door macca728 op 03-06-2010 20:32:48 ]
pi_82302209
Vandaag is er weer een zwarte dag in de geschiedenis van het nederlandse OV. Amsterdam is nu ook verplicht om op die ov-shitkaart. Ik heb er nog steeds geen enkel voordeel voor de reizigervan kunnen bedenken. Maar ik schudt zo een hele stapel nadelen uit mijn mouw...

Nu werk ik in de ICT en ben echt niet bang voor verandering... maar die OV-shitkaart vind ik echt 3x niks. Imo. is het gewoon een projectje van onze incompetente regering die er doorheen gedrukt wordt om niet helemaal gezichtsverlies te leiden.
Don't hurry, be crappy!
pi_82302309
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 21:25 schreef RiDo78 het volgende:
Vandaag is er weer een zwarte dag in de geschiedenis van het nederlandse OV. Amsterdam is nu ook verplicht om op die ov-shitkaart. Ik heb er nog steeds geen enkel voordeel voor de reizigervan kunnen bedenken. Maar ik schudt zo een hele stapel nadelen uit mijn mouw...

Nu werk ik in de ICT en ben echt niet bang voor verandering... maar die OV-shitkaart vind ik echt 3x niks. Imo. is het gewoon een projectje van onze incompetente regering die er doorheen gedrukt wordt om niet helemaal gezichtsverlies te leiden.
Heb je 'm al gebruikt?
Leaf
pi_82304219
Ik vind het toch wel frappant hoor, 80% van de mensen die op saldo reist is boven de 30.
Merendeel van die 80 % rond de 50/60, die hebben het altijd voor elkaar terwijl je voor reizen op saldo toch aantal stappen moet doen.

Telefonisch of via internet aanvragen dan bij de automaat of loket activeren dan nog geld op zetten.
En studenten hoefden alleen maar hun week of weekend product er op te laden.

Enja in het begin waren daar wat problemen mee en moesten we ook coulant zijn, maar ik kom nu nog studenten tegen die niet eens weten dat de ib groep nu duo is geworden, gewoon lekker in/uit checken bij ns.

En zelfs nog proberen met een week kaart in het weekend te reizen door in te checken.
En dat is niet een keer, dat kom je nu nog steeds elke dag tegen.

Heb zelf een ov gehad en kreeg ik ook alle voorwaarden der bij.
Ik geloof niet dat alle studenten alleen maar een kaart in de bus krijgen.
Ik zwaai naar dieren.
pi_82304223
Vanaf april volgend jaar zal de strippenkaart definitief ten einde komen. Vanaf dat moment moet heel Nederland overgegaan zijn op de OV-Chipkaart. Dat heeft donderdag de stuurgroep OV-chipkaart bekend gemaakt.

Op dit moment kan nog bijna overal gereisd worden met de strippenkaart. Alleen in de stadsregio Amsterdam (inclusief Haarlemmermeer, Zaanstad en Purmerend) en Rotterdam (inclusief Voorne-Putten en regio Hoek van Holland) kan de strippenkaart niet meer gebruikt worden.

Introductie
De OV-chipkaart kan inmiddels ook in grote delen van Nederland gebruikt worden. Alleen in Limburg, Groningen en Drenthe moet men nog beginnen met de introductie van de OV-Chipkaart. In maart liet de stuurgroep OV-chipkaart weten dat de OV-chipkaart nog dit jaar overal zou worden ingevoerd. Alleen de regio's waar de OV-chipkaart nog geïntroduceerd is, zouden volgend jaar volgen.

Toestemming
De invoering van de chipkaart wordt per regio geregeld. Het ministerie geeft pas toestemming voor de overstap als aan een aantal voorwaarden is voldaan, zoals het op niveau blijven van het reizigersgemak. Als niet aan de voorwaarden wordt voldaan, kan de invoering worden uitgesteld.

Gemak
Het ministerie wijst erop dat het gemak voor iedereen groter is als de overstap in de rest van Nederland overal tegelijk wordt gemaakt. "Dan hoef je niet meer met strippenkaart en chipkaart op zak te reizen."
pi_82304333
sterkte aan de provincies waar nog helemaal geen OV chipkaart is

Sterkte ook aan de NS die binnen een jaar een oplossing moet hebben voor mee laten reizen van anderen op een kortingskaart van 1 reiziger
pi_82304460
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 21:25 schreef RiDo78 het volgende:
Vandaag is er weer een zwarte dag in de geschiedenis van het nederlandse OV. Amsterdam is nu ook verplicht om op die ov-shitkaart. Ik heb er nog steeds geen enkel voordeel voor de reizigervan kunnen bedenken. Maar ik schudt zo een hele stapel nadelen uit mijn mouw...

Nu werk ik in de ICT en ben echt niet bang voor verandering... maar die OV-shitkaart vind ik echt 3x niks. Imo. is het gewoon een projectje van onze incompetente regering die er doorheen gedrukt wordt om niet helemaal gezichtsverlies te leiden.
Ik krijg vooral in het westen alleen maar goede reacties, en ja weer van de leeftijdscategorie 45 en ouder.
Echt waar weet niet wat het is met de studenten van nu maar als dat de toekomst van ons is.
Ik zwaai naar dieren.
  donderdag 3 juni 2010 @ 21:59:49 #233
75049 BasOne
Spaceship!
pi_82304463
Ik word schijtziek van de reclame spotjes op de radio

"Steeds meer mensen kiezen voor de OV chip kaart"



Nee, steeds meer mensen worden gedwongen hem te gebruiken.....
Free speech?....... Yeah about as free as a Ferrari!!
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
pi_82304586
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 21:56 schreef Geerd het volgende:
Ik vind het toch wel frappant hoor, 80% van de mensen die op saldo reist is boven de 30.
Merendeel van die 80 % rond de 50/60, die hebben het altijd voor elkaar terwijl je voor reizen op saldo toch aantal stappen moet doen.

Telefonisch of via internet aanvragen dan bij de automaat of loket activeren dan nog geld op zetten.
En studenten hoefden alleen maar hun week of weekend product er op te laden.

Enja in het begin waren daar wat problemen mee en moesten we ook coulant zijn, maar ik kom nu nog studenten tegen die niet eens weten dat de ib groep nu duo is geworden, gewoon lekker in/uit checken bij ns.

En zelfs nog proberen met een week kaart in het weekend te reizen door in te checken.
En dat is niet een keer, dat kom je nu nog steeds elke dag tegen.

Heb zelf een ov gehad en kreeg ik ook alle voorwaarden der bij.
Ik geloof niet dat alle studenten alleen maar een kaart in de bus krijgen.
waarom heeft de NS allemaal aparte regeltjes ?

activeren van reizen op saldo bv ? Het is toch 1 systeem ?
pi_82304676
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 21:58 schreef macca728 het volgende:
sterkte aan de provincies waar nog helemaal geen OV chipkaart is

Sterkte ook aan de NS die binnen een jaar een oplossing moet hebben voor mee laten reizen van anderen op een kortingskaart van 1 reiziger
De kaartautomaten blijven nog gewoon een paar jaar hoor kom al genoeg mensen tegen 1de klas maar via de automaat een overgang gekocht van 2 naar 1.
Ik zwaai naar dieren.
pi_82304788
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 22:01 schreef macca728 het volgende:

[..]

waarom heeft de NS allemaal aparte regeltjes ?

activeren van reizen op saldo bv ? Het is toch 1 systeem ?
Omdat veel mensen een jaartrajectkaart hebben of een voordeeluren kaart, hierop kun je al gratis op saldo reizen alleen moet je dat even activeren en hoef je niet voor 7,5 een kaart te kopen

Ik heb van de baas ook een kaart voor de trein door heel Ned, maar zou ik met de metro of weet ik veel willen moet ik het ook eerst aanvragen.
Ik zwaai naar dieren.
pi_82304868
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 21:59 schreef Geerd het volgende:

[..]

Ik krijg vooral in het westen alleen maar goede reacties, en ja weer van de leeftijdscategorie 45 en ouder.
Echt waar weet niet wat het is met de studenten van nu maar als dat de toekomst van ons is.
je hebt het bericht gemist dat een hele hoop OV studentenkaarten gewoon binnen een paar weken defect waren ?

dat studenten hun extra reiskosten door alle problemen met de OV studentenkaart standaard niet vergoed krijgen ?? Soms wel tot 600 euro toe


Ik zou er dan ook klaar mee zijn
pi_82305052
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 22:04 schreef Geerd het volgende:

[..]

Omdat veel mensen een jaartrajectkaart hebben of een voordeeluren kaart, hierop kun je al gratis op saldo reizen alleen moet je dat even activeren en hoef je niet voor 7,5 een kaart te kopen
wat heeft dat te maken met een OV chipkaart die ik al 3 jaar gebruik en opeens voor de NS moet gaan activeren ? Die ik ook gratis kreeg van de RET trouwens, die hoefde ik helemaal niet te activeren.

Vind je dat niet verwarrend ? Het is toch 1 systeem ?
pi_82305086
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 22:05 schreef macca728 het volgende:

[..]

je hebt het bericht gemist dat een hele hoop OV studentenkaarten gewoon binnen een paar weken defect waren ?

dat studenten hun extra reiskosten door alle problemen met de OV studentenkaart standaard niet vergoed krijgen ?? Soms wel tot 600 euro toe


Ik zou er dan ook klaar mee zijn
Er is een verschil tussen een kapotte kaart (krijg ik geen gegevens) en de melding geen reisrecht dus waarbij persoon in kwestie zijn week of maand abbo niet heeft opgehaald.
Ik zwaai naar dieren.
pi_82305288
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 21:59 schreef BasOne het volgende:
Ik word schijtziek van de reclame spotjes op de radio

"Steeds meer mensen kiezen voor de OV chip kaart"



Nee, steeds meer mensen worden gedwongen hem te gebruiken.....
Veruit het grootste deel van het land is de OV chipkaart niet verplicht. Als dan blijkt dat steeds meer mensen de kaart gebruiken is er niks mis met die zin.
Leaf
pi_82305347
http://www.treinreiziger.(...)atssecretaris-142576


Studenten die hoge (reis)kosten maken door fouten met de studentenchipkaart krijgen hun kosten niet altijd vergoed: vervoersbedrijven blijken in de praktijk
deze opdracht van staatssecretaris Van Bijsterveldt te negeren. Dit blijkt uit navraag van Rover bij het OV-Loket.

Declaratieverzoeken van studenten kunnen zonder enige verklaring worden afgewezen, ook zijn er geen voorwaarden bekend voor het indienen van declaraties. Daarnaast worden studenten met defecte chipkaarten op kosten gejaagd. Tot die conclussie komt Rover.

Drama studenten ov-chip
“De invoering van de studentenchipkaart is van het begin af aan al een drama, geen enkele procedure heeft zo veel incompetentie aan het licht gebracht”, stelt Rover. Ook de politiek kon er niet omheen: na de verplichte overschakeling op de studentenchipkaart kwamen vele studenten in de problemen door de chaos bij de invoering. Uiteindelijk besloot staatssecretaris Van Bijsterveldt dat studenten hun gemaakte kosten (treinkaartjes, vele pasfoto’s en dure telefoontjes) konden declareren bij vervoersbedrijven via een speciaal formulier.

Verantwoordelijkheid afschuiven
In de praktijk blijken geen voorwaarden te zijn gebonden aan het indienen van deze declaraties. Vervoersbedrijven kunnen daarom zonder verantwoording de declaraties afwijzen. Ook worden geen kosten vergoed wanneer de fout bij de Dienst Uitvoering Onderwijs ligt. “Het is niet de zaak van de student wie de schuldige is”, aldus Rover, “dit naar elkaar wijzen van de betrokkenen zorgt al tijden voor ellende. Intussen moeten studenten buiten hun schuld honderden euro’s aan kosten maken en ze kunnen naar hun geld fluiten”.

Reiskostenvergoeding
Ook krijgen studenten geen reiskostenvergoeding bij een defecte chipkaart. Dit probleem is groeiende: honderden studentenchipkaarten laten momenteel het leven waardoor de student weer op hoge kosten wordt gejaagd.
pi_82305381
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 22:08 schreef macca728 het volgende:

[..]

wat heeft dat te maken met een OV chipkaart die ik al 3 jaar gebruik en opeens voor de NS moet gaan activeren ? Die ik ook gratis kreeg van de RET trouwens, die hoefde ik helemaal niet te activeren.

Vind je dat niet verwarrend ? Het is toch 1 systeem ?
Dat is toch hetzelfde dat je steeds in en uit moet checken bij verschillende vervoerders?
Straks syntus arriva (db) of connection.

En alleen activeren ja
Ik zwaai naar dieren.
pi_82305603
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 22:12 schreef macca728 het volgende:
Om even wat te delen:

Bij verlenging van korting NS kaart: Oh sorry, U had er al één? Te laat, kunnen uw oude kaart niet meer gebruiken, u krijgt al een nieuwe thuisgestuurd.

En m'n andere OV abbo's dan? Ja jammer, dan maar twee kaarten.
Brief thuis: U heeft al een kaart op naam; twee is illegaal.

NS: Oh, ja we kopieren dan wel die statussen mee. Moet u even naar zo'n automaat.

Automaat: Ok, overgezet, reis tegoed niet. Twee weken geen abbo's beschikbaar, zijn van kaart 1 af; kaart 2 nog niet binnen.

Kaart twee komt binnen, dus die geactiveerd. Maar de 24 eu kan ik nog niet over zetten, dus dan maar met kaart 1 inchecken blijven tot die leeg is.

Kaart 1 schrijft vervolgens bij inchecken geld af van zowel kaart 1 als 2 bij inchecken.
Een nooit gebruikte kaart 2, zit dus meteen al bij het eerste gebruik op -3.81eu

10x controle waarbij ik hoor dat ik mijn traject kaart niet los van m'n saldo mag gebruiken en ik deze zooi moet uitleggen. Twee boetes die ik terug moet vorderen van 35,- omdat de groep van controleurs geen zin heeft in verhaaltjes.
Kaart was te lang verlopen dan?
Kom elke week wel paar verlopen kortingskaarten tegen ja en die zijn mits niet te lang verlopen gewoon weer te verlengen.
Ik zwaai naar dieren.
pi_82305723
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 22:12 schreef macca728 het volgende:
http://www.treinreiziger.(...)atssecretaris-142576


Studenten die hoge (reis)kosten maken door fouten met de studentenchipkaart krijgen hun kosten niet altijd vergoed: vervoersbedrijven blijken in de praktijk
deze opdracht van staatssecretaris Van Bijsterveldt te negeren. Dit blijkt uit navraag van Rover bij het OV-Loket.

Declaratieverzoeken van studenten kunnen zonder enige verklaring worden afgewezen, ook zijn er geen voorwaarden bekend voor het indienen van declaraties. Daarnaast worden studenten met defecte chipkaarten op kosten gejaagd. Tot die conclussie komt Rover.

Drama studenten ov-chip
“De invoering van de studentenchipkaart is van het begin af aan al een drama, geen enkele procedure heeft zo veel incompetentie aan het licht gebracht”, stelt Rover. Ook de politiek kon er niet omheen: na de verplichte overschakeling op de studentenchipkaart kwamen vele studenten in de problemen door de chaos bij de invoering. Uiteindelijk besloot staatssecretaris Van Bijsterveldt dat studenten hun gemaakte kosten (treinkaartjes, vele pasfoto’s en dure telefoontjes) konden declareren bij vervoersbedrijven via een speciaal formulier.

Verantwoordelijkheid afschuiven
In de praktijk blijken geen voorwaarden te zijn gebonden aan het indienen van deze declaraties. Vervoersbedrijven kunnen daarom zonder verantwoording de declaraties afwijzen. Ook worden geen kosten vergoed wanneer de fout bij de Dienst Uitvoering Onderwijs ligt. “Het is niet de zaak van de student wie de schuldige is”, aldus Rover, “dit naar elkaar wijzen van de betrokkenen zorgt al tijden voor ellende. Intussen moeten studenten buiten hun schuld honderden euro’s aan kosten maken en ze kunnen naar hun geld fluiten”.

Reiskostenvergoeding
Ook krijgen studenten geen reiskostenvergoeding bij een defecte chipkaart. Dit probleem is groeiende: honderden studentenchipkaarten laten momenteel het leven waardoor de student weer op hoge kosten wordt gejaagd.
Heb dit nergens ontkent enja zijn veel problemen mee, en die kaarten net zoals die voordeeluren kaarten worden niet geleverd door NS, dusja alleen bij fraude kunnen we die dingen innemen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Geerd op 03-06-2010 22:27:26 ]
Ik zwaai naar dieren.
pi_82306443
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 22:17 schreef Geerd het volgende:

[..]

Kaart was te lang verlopen dan?
Kom elke week wel paar verlopen kortingskaarten tegen ja en die zijn mits niet te lang verlopen gewoon weer te verlengen.
toch duidelijk ? voordeelurenkaart werd vervangen door nieuwe, echter daardoor was de (nog geldige) oude kaart niet meer te gebruiken (net als met bankpas blijkbaar) en de nog geldige abonnementen konden ook niet overgezte worden

Gevolg, boetes van de conducteur + dubbel tarief op saldo reizen (hoe kan dat in hemelsnaam, alle kaarten zijn toch uniek ?)
  donderdag 3 juni 2010 @ 22:37:41 #246
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_82306895
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 22:37 schreef macca728 het volgende:

[..]

ouderen en kinderen zijn ook vaste klant ?
Reisgegevens mogen ze hebben, alleen niet gekoppeld aan personen

en waarom mag een conducteur mijn laatste 10 reizen zien, terwijl de NS zegt dat dat niet mogelijk is
Om nog even op het punt van privacy terug te komen...
quote:
CBP negeert privacyschending OV-chipkaart
Gepubliceerd: Maandag 25 januari 2010 /// Auteur: Brenno de Winter

Vervoersbedrijven schenden met de OV-chipkaart de privacy van studenten en andere kaarthouders. Prijs mag geen reden zijn anonimiteit op te geven, maar het CBP komt niet in actie.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_82306972
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 22:37 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Om nog even op het punt van privacy terug te komen...
[..]


ik voorzie een pinpas, GSM en creditcard reactie
pi_82307039
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 22:30 schreef macca728 het volgende:

[..]

toch duidelijk ? voordeelurenkaart werd vervangen door nieuwe, echter daardoor was de (nog geldige) oude kaart niet meer te gebruiken (net als met bankpas blijkbaar) en de nog geldige abonnementen konden ook niet overgezte worden

Gevolg, boetes van de conducteur + dubbel tarief op saldo reizen (hoe kan dat in hemelsnaam, alle kaarten zijn toch uniek ?)
Ja zeg het maar, dit soort gevalletjes zou een belletje voldoende moeten zijn.
Vaak zijn dit ook wel de geloofwaardigere verhalen, misschien toch een beetje de oudere hc garde.
Ik zwaai naar dieren.
pi_82307195
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 22:37 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Om nog even op het punt van privacy terug te komen...
[..]


Ah leulk.... Daar hadden we het nog niet over gehad

Misschien ook maar eens het HELE artikel lezen:
quote:
n een reactie laat de voorlichter van het CBP weten dat de problematiek van prijsdruk voor abonnementshouders en kortingskaarten nu niet meer op de radar staat. “Het CBP heeft niet onderzocht of er sprake was/is van prijsdruk, dus kunnen wij hierover geen uitspraken doen.”
Leaf
  donderdag 3 juni 2010 @ 22:47:50 #250
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_82307534
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 22:42 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Ah leulk.... Daar hadden we het nog niet over gehad

Misschien ook maar eens het HELE artikel lezen:
[..]


Wat een triest figuur ben je ook, want de volgende regel:
quote:
Het is onduidelijk waarom het CBP het niet heeft opgepikt, want de eisen zelf zijn niet komen te vervallen, stelt de organisatie. De woordvoerdster wil niet aangeven of dit een onderwerp zou zijn waar het CBP handhavend bij zou kunnen optreden.
Kortom: CBP geeft aan dat het niet zou mogen, en daarna gebeurt het toch.
Maar goed, leef fijn verder in je wereldje.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')