quote:Noord-Korea schrapt akkoord met Zuid-Korea
(Novum/AP) - Noord-Korea heeft donderdag een verdrag met het zuiden geschrapt dat erop gericht is schermutselingen langs de betwiste westelijke zeegrens te voorkomen. Het land schrapt het akkoord als vergelding voor de beschuldiging van Seoul dat Noord-Korea verantwoordelijk is voor een torpedoaanval op Zuid-Koreaans een marineschip.
Het Noord-Koreaanse leger zei het verdrag 'compleet te vernietigen'. Tegen elk Zuid-Koreaans schip dat Noord-Koreaanse wateren betreedt, zal 'een directe fysieke aanval worden ingezet'.
De aankondiging van Noord-Korea kwam enkele uren nadat Zuid-Korea een grootschalige oefening hield om zich voor te bereiden op de verdediging tegen aanvallen van onderzeeërs. Noord-Korea heeft gewaarschuwd dat dergelijke oefeningen het Koreaanse schiereiland op de rand van oorlog brengen.
"We zullen nooit ook maar de lichtste provocatie door onze vijanden toestaan en we zullen antwoorden met een totale oorlog", aldus de Noord-Koreaanse generaal Pak Chan Su. "Dat is het standpunt van het Volksleger."
Noord-Korea maakte donderdag tevens bekend dat het gaat bekijken of Zuid-Koreaanse personeelsleden en voertuigen op een gezamenlijk opgezet industriecomplex in de Noord-Koreaanse stad Kaesong de toegang kan worden ontzegd. Wanneer dit gaat gebeuren werd echter niet bekendgemaakt.
Uit rapporten bleek donderdag dat de Zuid-Koreaanse en Amerikaanse troepen in de hoogste staat van paraatheid zijn sinds Noord-Korea vorig jaar een atoomproef uitvoerde
Jawel, ik.quote:
Mijn broertje woont in Seoulquote:Op donderdag 27 mei 2010 07:28 schreef BroodjePindakaas het volgende:
[..]
Ik ben in Augustus in Seoul![]()
Noem mij ook maar paranoide maar ik acht die dreiging heel reëel. Kim Jong is gek genoeg om dat te doen, vooral als hij, zoals ik verwacht, vrij terminaal zal zijn...quote:Op donderdag 27 mei 2010 09:50 schreef KoffieMetMelk het volgende:
[..]
Jawel, ik.
Ik houd mijn hart vast als dit ontploft. Dat gaat vele onschuldige burgers het leven kosten. Daarbij vermoed ik ook dat NK met atoombommen gaat gooien.
Ja maar de vraag is welke prijs zijn we bereid te betalen.quote:Anderzijds is het wel beter voor beide landen als het zou ploffen. Met die verstande dat NK bevrijd wordt van die tiran.
Voor zijn sake en de sake of others hoop ik dat er niks gebeurt.quote:
De globale gevolgen zijn denk ik niet te overzien als die verkeerd loopt.. economie krijgt dan weer een harde dreun en het is te hopen dat, áls het ontploft, Rusland en China aan de zijde van de VS gaan staan.quote:Op donderdag 27 mei 2010 09:50 schreef KoffieMetMelk het volgende:
[..]
Jawel, ik.
Ik houd mijn hart vast als dit ontploft. Dat gaat vele onschuldige burgers het leven kosten. Daarbij vermoed ik ook dat NK met atoombommen gaat gooien.
Anderzijds is het wel beter voor beide landen als het zou ploffen. Met die verstande dat NK bevrijd wordt van die tiran.
Hoi.quote:Op donderdag 27 mei 2010 09:59 schreef Amos_ het volgende:
Als China nou eens een ninja-assassin op die Kim zou afsturen
quote:Op donderdag 27 mei 2010 10:15 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Hoi.
Ninja's komen uit Japan. China heeft Bruce Lee enzo.
Groetjes,
Zal wel meevallen. Rusland zal met een wijzend vingertje klaar staan maar verder niet veel doen. Die hoor je na hun eerste veroordeling niet meer. Is de laatste jaren al zo.quote:Op donderdag 27 mei 2010 10:11 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
De globale gevolgen zijn denk ik niet te overzien als die verkeerd loopt.. economie krijgt dan weer een harde dreun en het is te hopen dat, áls het ontploft, Rusland en China aan de zijde van de VS gaan staan.
Ik vraag me toch wel af wat er gaat gebeuren als Jong-Il komt te overlijden. Hij heeft natuurlijk meerdere zoons maar volgens mij was de oudste niet geschikt en is het juist de jongste (Jong-Nam meen ik) die Jong-Il prefereert als opvolger.quote:Op donderdag 27 mei 2010 09:57 schreef Lyrebird het volgende:
Interessante analyse over het wel en wee van Kim Jong-il, en hoe de Chinezen in hun maag zitten met dit vervelende kereltje.
"There are a number of signs that China’s rulers are worried about the Kim regime’s stability in general and the North Korean ruler’s physical condition and mental state in particular. Informed speculation holds that the Chinese leadership wanted to see firsthand to what degree Kim is now mentally and/or physically impaired."
Durf jij dat met 100% te garanderen?quote:Op donderdag 27 mei 2010 10:19 schreef KoffieMetMelk het volgende:
[..]
Zal wel meevallen. Rusland zal met een wijzend vingertje klaar staan maar verder niet veel doen. Die hoor je na hun eerste veroordeling niet meer. Is de laatste jaren al zo.
China daarentegen zal wel wat actiever worden maar ook die laten het niet op een wereldwijd conflict uitlopen. Daar is NK te onbeduidend voor... en eigenlijk ook een te grote lastpak voor China. Zie het als het "kleine broertje". Telkens de hand boven zijn hoofd houden maar als de bom barst door eigen toedoen, mag hij zelf de kolen uit het vuur halen.
Zal Amerika blij van wordenquote:Op donderdag 27 mei 2010 11:09 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Durf jij dat met 100% te garanderen?
Een andere optie: NK laat het op een conflict uitlopen. Reactie China: ze vallen NK binnen en bezetten het land. Resultaat: de nieuwe Chinese grens loopt bij Zuid Korea, en de Koreanen kunnen een hereniging wel op hun buik schrijven
Ach, welke Zuid Koreaan wil nu nog herenigen met dat volk in het Noorden? Elke bezetter van NK gaat een hels karwei tegemoet om de hersenspoeling terug te draaien. Ik zie niet hoe het ooit nog goed kan komen met NK vóórdat de huidige bevolking (en het regime natuurlijk) is gestorven.quote:Op donderdag 27 mei 2010 11:09 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Durf jij dat met 100% te garanderen?
Een andere optie: NK laat het op een conflict uitlopen. Reactie China: ze vallen NK binnen en bezetten het land. Resultaat: de nieuwe Chinese grens loopt bij Zuid Korea, en de Koreanen kunnen een hereniging wel op hun buik schrijven
China ook niet, die heeft liever een bufferzone tussen een Amerika vriendelijk land en zichzelf.quote:
Zo'n beetje hetzelfde bericht als hierboven maar dan wat korter. Gister leek het met een sisser af te lopen, maar ben wel bang dat het serieus fout gaat nu.quote:Noord-Korea schrapt militair pact met Seoul
SEOUL - Noord-Korea zegt het militair akkoord op dat onvoorziene gewapende conflicten met Zuid-Korea moet voorkomen.
Dat heeft het Noord-Koreaanse staatspersbureau KCNA donderdag gemeld.
De Noord-Koreaanse generaals waarschuwden in een mededeling aan hun zuiderbuur ook, dat er onmiddellijk een aanval volgt, als Seoul de omstreden zeegrens in de Gele Zee overschrijdt.
Na de Koreaanse oorlog (1950-1953) zijn de buurlanden het nooit eens geworden over het verloop van de zeegrens. Noord-Korea wil dat de maritieme grens verder naar het zuiden opschuift.
Gaat lekkerquote:BREAKING: North Korea promises an "all-out war" in response to a South Korean anti-submarine exercise.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |