Mja, berekeningen mbv complexe integratie zijn doorgaans alleen nuttig als je integratiegrenzen hebt. Zonder integratiegrenzen heb je geen singulieren punten he.quote:Op zondag 20 juni 2010 18:05 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ja, ook als je een primitieve niet in elementaire functies kunt uitdrukken zijn er soms mogelijkheden om een bepaalde (definiete) integraal exact te berekenen, bijvoorbeeld door gebruik te maken van reeksontwikkelingen of door gebruik te maken van de residuenstelling uit de complexe analyse.
Dat bedoel ik, daarom spreek ik ook over definiete (bepaalde) integralen. Maar wie heeft jou wijsgemaakt dat er een gesloten uitdrukking zou zijn voor de primitieve van de functie die je wilde integreren?quote:Op zondag 20 juni 2010 18:22 schreef Don_Vanelli het volgende:
[..]
Mja, berekeningen mbv complexe integratie zijn doorgaans alleen nuttig als je integratiegrenzen hebt. Zonder integratiegrenzen heb je geen singuliere punten he.
Niemand, maar ik hoopte dat er toch over nagedacht zou kunnen wordenquote:Op zondag 20 juni 2010 18:28 schreef Riparius het volgende:
[..]
Dat bedoel ik, daarom spreek ik ook over definiete (bepaalde) integralen. Maar wie heeft jou wijsgemaakt dat er een gesloten uitdrukking zou zijn voor de primitieve van de functie die je wilde integreren?
Daar is al lang diep over nagedacht. Het is ook mogelijk te bewijzen dat primitieven van functies als 1/ln(x) of ex/x niet in elementaire functies kunnen worden uitgedrukt. Verder vind ik vreemd dat je nu weer ontkent wat je hierboven schrijft, namelijk dat je van iemand 'gehoord' had dat je functie wel te primitiveren was middels elementaire functies. Dus wat wil je nu eigenlijk?quote:Op zondag 20 juni 2010 18:37 schreef Don_Vanelli het volgende:
[..]
Niemand, maar ik hoopte dat er toch over nagedacht zou kunnen worden
Gebruik de middelwaardestelling om te laten zien dat f'(x) < 0 of f'(x) = 0 voor elke x uit I ongelijk nul tot een tegenstrijdigheid leidt.quote:Op zondag 20 juni 2010 14:22 schreef BasementDweller het volgende:
[ link | afbeelding ]
(a) is me gelukt, maar heb hulp nodig bij (b). Hoe kan ik dit aanpakken?
Wat ik zelf al geprobeerd heb:
Voor x in I geldt volgens Taylor: f'(x)=f'(0)+ x f''(x) + x²f'''(x)/2 + O(3) = x f''(x) + x²f'''(x)/2 + O(3)
We weten dat als x in I zit dat f''(x)>0 voor x>0 en f''(x)<0 voor x<0, dus x f''(x) > 0 voor x ongelijk aan 0. Voor x in I geldt ook f"'(x)>0, dus x² f"'(x)/2 >0. Dus f'(x)>0 zo lang O(3) niet voor problemen zorgt, maar hoe bewijs ik dit?
Intuïtief snap ik wel dat als je het interval I maar klein genoeg maakt dat die hogere orde termen er steeds minder invloed hebben, maar ik weet dus niet hoe ik kan bewijzen dat die invloed klein genoeg is.
Ja aflezen lukt mij nog wel. maar ik vraag mij af hoe men de z-waarde van 1.6 (0.4452) ineens op 0.0548 komt. De kans dat die iemand meer dan 96 uur leert.quote:Op maandag 21 juni 2010 22:41 schreef GlowMouse het volgende:
Links lees je de eerste decimaal af, dan pak je de kolom voor de tweede decimaal.
Hier geldt dus: P(0 <= Z <= 1.6) = 0,4452. Van daaruit kun je P(Z > 1.6 bepalen).
Z-waarde gaat over een normale verdeling met mu=0 en sigma=1quote:Op maandag 21 juni 2010 22:53 schreef VinceMega het volgende:
[..]
Ja aflezen lukt mij nog wel. maar ik vraag mij af hoe men de z-waarde van 1.6 (0.4452) ineens op 0.0548 komt. De kans dat die iemand meer dan 96 uur leert.
Denk voor de vereenvoudiging van je quotiënt eens aan goniometrische identiteiten, bijvoorbeeld de formule voor de sinus van de dubbele hoek:quote:Op donderdag 24 juni 2010 12:34 schreef martijnnum1 het volgende:
Nog een vraagje
x= cos 2t y= cos t
find dy/dx en d2y/dx2
dy/dx is -sin t / -2 sin 2t (weet niet hoe ik dit verder moet vereenvoudigen)
d2y/dx2 bepalen is dan ook lastig (kan natuurlijk wel met quotientregel maar ik denk dat je dy/dx nog wel kan vereenvoudigen, maar weet niet hoe
Ken je je goniometrische identiteiten eigenlijk wel?quote:Op vrijdag 25 juni 2010 15:04 schreef martijnnum1 het volgende:
Hallo,
Ik zoek de partieel afgeleiden van
x*sin(y-z)
Nu krijg ik
Respect to x: sin (y-z)
y: x cos (y-z)
z: -x cos (y-z)
Maar dit zijn de uitkomsten
to x:
-sin(z - y)
to y:
x⋅cos(z - y)
to z:
-x⋅cos(z - y)
Waarom is het ineens binnen de haakjes z-y ipv y-z?
En vanwaar die - van -sin(z-y) bij diff naar x.
Dankje
OK. Je hebt gevonden dat d2y/dx2 = -1/(16∙cos3t) hoop ik?quote:Op vrijdag 25 juni 2010 16:00 schreef martijnnum1 het volgende:
Ja, van gisteren is me gelukt.
Kijk even op Wikipedia voor een overzicht, hier bijvoorbeeld.quote:Snap de stof die ik nu moet leren opzich ook allemaal wel, maar zoals je ziet zit bepaalde basiskennis er nog niet helemaal goed in (vooral goniometrische identiteiten inderdaad, heb ze nooit echt goed geleerd op de middelbare).
Bedankt in ieder geval.
Volgens mij is dat de kans dat iets meer dan 3.16 SD's afwijkt, als ik het goed lees.quote:Op zaterdag 26 juni 2010 18:07 schreef GoodGawd het volgende:
Opgave 3.1 (Algemeen dagblad, 29 september 2005)
De gemiddelde prijs van een ‘boekenpakket’ van schoolboeken in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs kost ¤ 395. Uit een steekproef onder 10 scholen blijkt zo’n pakket echter ¤ 410 te kosten. Neem aan dat de standaardafwijking ¤ 15 is.
Toets of de gemiddelde prijs van het beschreven boekenpakket groter is dan ¤ 395 (α = 0,05).
Uitwerking 3.1.
1. H0: μ = 395 (of μ ≤395) toetsen tegen H1: μ > 395 (euro)
2. α=0,05; een rechtseenzijdige toets.
3. Toetsingsgrootheid: 10=steekproefgemiddelde ~ N(395; 15(wortel)10)= N(300; 4,74...) .
4. Is 410 significant? Met p-waarde: P(x > 4102) = P(z>(410 – 395)/4,74...)) =P(z>3,16)= 0,0008, dus (zeer) significant.
5. Conclusie: H0 verwerpen. Boekenpakket duurder dan ¤ 395.
Ik volg dit niet. Ze doen toch met Normal CDF op de GRM? Hoe voer je dit in, ik snap niet waar ze die 0,00008 vandaan halen.
yep :p, 4102 zal wel typo zijnquote:Op zaterdag 26 juni 2010 20:52 schreef GlowMouse het volgende:
normalcdf(410, 1E99, 395, 15/sqrt(10))
Die tweede en aftelbaarheid ipv eindigheid is voldoende.quote:Op maandag 28 juni 2010 12:56 schreef Hanneke12345 het volgende:
En voor de variantie (ik ben die pagina kwijt in m'n syllabus, en kan de syllabus ook niet online vinden ;x). Wikipedia zegt dat zowel E(X-EX)2 als EX2-(EX)2 gebruikt kunnen worden, maar welke is ook alweer gebruikelijker?
Bij negatief-binomiaal zegt wikipedia dat EX = n/p, hoe komen ze hier precies aan? M'n syllabus zegt wel dat als P(X in S) = 1 met S eindig, dan is de verwachting EX = Som{x in S} xP(X=x), maar dat is hier (bij nbin) niet van toepassing, toch?
Dat is niet constant, aangezien hij 2 verschillende waarden kan aannemen. Teken eens een grafiekje zou ik zeggen.quote:Op maandag 28 juni 2010 14:30 schreef Hanneke12345 het volgende:
Ik faal echt heel hard in deze opdrachten.
Homogene of uniforme verdeling: (toch even latex maar ;x)
[ afbeelding ]
Ik snap niet goed hoe ze aan de FX komen. Volgens mij is fX altijd constant (0 als x niet uit (a,b), 1/(b-a) als x in (a,b) ).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |