Dat gaat je nooit lukken, want het menselijk oog ziet meer kleurschakeringen dan welke sensor dan ook. En daarbij, objectieven vervormen altijd het beeld, en de realiteit beweegt, foto's niet, en alles wat buiten de foto zit heb jij wel gezien, maar komt niet op je foto terug. Dus je zal je doelstelling/definitie ietwat moeten wijzigen.quote:Op zondag 23 mei 2010 13:20 schreef motorbloempje het volgende:
Wat ik vooral lastig vind (en dat is denk ik dé kern van 't fotograferen): het op beeld vastleggen wat ik ECHT zie, de kleuren, de lichtval, moet nog veel techniek onder de knie krijgen om écht wat ik zie vast te leggen.
Daarbij ben ik niet zo'n bos-fanaat, iig niet voor foto's, maar ach...
Ik denk niet dat OP het zó letterlijk bedoelt. Het is de kunst om de essentie van het tafereel wat jij voor je ziet vast te leggen. Als het licht mooi valt, dan moet je een manier bedenken om dat in de foto te benadrukken. Het gaat er niet om een zo letterlijk mogelijke reproductie van de werkelijkheid te maken, maar om een foto te maken die de dingen benadrukt die jij belangrijk vindt. Dat is wat iedere fotograaf anders maakt, en fotograferen zo leuk maakt.quote:Op zondag 23 mei 2010 14:15 schreef Shark.Bait het volgende:
Dat gaat je nooit lukken, want het menselijk oog ziet meer kleurschakeringen dan welke sensor dan ook. En daarbij, objectieven vervormen altijd het beeld, en de realiteit beweegt, foto's niet, en alles wat buiten de foto zit heb jij wel gezien, maar komt niet op je foto terug. Dus je zal je doelstelling/definitie ietwat moeten wijzigen.
Dat denk ik ook! Als je vaak je onderwerp door middel van een korte schertediepte (depth of field, DOF) wilt isoleren, dan zou ik inderdaad eens een 50mm f1.8 op de kop tikken (die kosten - relatief - niet zo heel veel: http://www.kamera-express.nl/ProductDetail.aspx?id=3044). EDIT: er zijn natuurlijk meer lenzen die dit kunnen, maar dit is nieuw de goedkoopste.quote:Op zondag 23 mei 2010 14:15 schreef Shark.Bait het volgende:
Ik denk dat jij wel veel profijt zal hebben van een slankere DOF, bijvoorbeeld van een 50mm f/1.8 om mee te beginnen.
Vaak lukt het (mij) pas om de essentie te vangen met het nabewerken. Als je zo'n foto bijvoorbeeld iets warmer maakt, dan valt het na-middag zonnetje net wat meer op. Ik heb een foto-serie uit Noord Korea, die ik zelf nooit heel goed of pakkend vond. Totdat ik eens probeerde hoe het eruit zag met weinig saturatie, en toen kwamen de foto's pas echt goed hun recht.quote:Op zondag 23 mei 2010 14:29 schreef motorbloempje het volgende:
dat mooie effect van een dicht begroeid bos met wat mooi na-middag-licht proberen te 'vangen'. En als ik dan een foto maakte, dan was 't of te licht, of te donker, te flets, etc.
haha, nee, klopt! Helemaalquote:Op zondag 23 mei 2010 16:15 schreef Omniej het volgende:
Als je een foto (op welke manier dan ook) in Photoshop verscherpt, kan het ook handig zijn alleen dat deel van de foto te verscherpen dat je daadwerkelijk scherp wilt hebben. In die foto van hierboven zou ik zelf alleen het gewillige model () hebben verscherpt en de achtergrond juist niet. 't Is een beetje too much als werkelijk alles van voor tot achter scherp is, bovendien krijg je bij de allerlaatste foto ook last van halo's rondom de bomen e.d... Het origineel kijkt wat dat betreft wat prettiger.
Ook dank voor 't commentaar! Ik weet dat ze voor veel mensen (incl. mijzelf!) niet ontzettend boeiend zijn, aangezien ik 't veel van 't zelfde vind, zo'n bosquote:Anyway, #1, #12 en #14 springen er voor mij het meest uit. Alle drie de foto's zijn erg prettig belicht en de kleuren komen er mooi uit, qua compositie kloppen ze allemaal wel eigenlijk, ook alle andere foto's dus, maar van de andere foto's vind ik of het onderwerp niet zo heel erg boeiend, of is de foto niet zo fijn belicht. Vooral nummer 3 vind ik wat dat betreft niet zo best, door het pad dat behoorlijk overbelicht is. Is ook een lastige situatie natuurlijk aangezien je die hoek rechts onderin ook goed belicht wilt houden, maar je snapt wel wat ik bedoel.
Met de bloemenfoto's zoals 5 en 6 heb ik niet zo gek veel, hoewel ze fototechnisch gezien op zich wel gewoon prima in orde zijn. #8 is redelijk leuk gevonden maar de toning vind ik niet heel briljant eigenlijk, vind het sepia niet bij de rest van de serie passen. #9 is niets mis mee, is gewoon een leuke detailfoto. Zelfde geldt voor #10, al heb je het jezelf daar wel weer lastig gemaakt met de belichting... Het spoor leidt een beetje naar een zwart gat toe.
Nou, dat was het wel zo'n beetje denk ik. Het laatste deel van m'n commentaar klinkt een beetje negatief, maar nogmaals: 1, 12 en 14 vind ik gewoon prachtige foto's. Ook tof trouwens dat je zo snel na je aankoop al met je eerste testcase komt, hopelijk gaan we er nog veel meer zien.
Die 50mm 1.8 kost 120 euro nieuw (ongeveer), ik zag er gisteren 1 op marktplaats staan voor 75 euro.quote:Op zondag 23 mei 2010 14:29 schreef motorbloempje het volgende:
Probleem met objectieven: duurt denk ik nog even voor ik mijzelf zo'n soort lens aanschaf. Heb er idd al eens naar gekeken, maar body ging nu even voor. Als ik wat meer werk in de laatste helft van juni (vlak voor de huwelijksreis) kan ik me wellicht voor die reis nog wel een 50mm veroorloven, want ja: ik zie het voordeel er zeker wel van
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |