abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 22 mei 2010 @ 02:43:32 #1
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_81751436
Omdat het in Een bang hondje een beetje overging in honden die andere honden pakken, en ik zelf wel benieuwd ben naar jullie verhalen en ervaringen hiermee, wil ik hier wel weer eens een topic over openen.

Ondeugend heeft zo'n ervaring met een herder gehad
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 11:41 schreef ondeugend het volgende:
Mijn toenmalige pup werd ook zo uit het niets even op zijn plaats gezet door een herder. In het bos op een pad deden ze elkaar ontmoeten en snuffelen. Leek allemaal goed te gaan ook. Ik had even met de baas van de herder gepraat en kijk opzij... zie ik mijn pup omsloten door de bek van de herder. Jack Russelpupje verdwijnt bijna in de bek van een herder. Ik bedacht me niet en ging boven de herder staan en trok hem bij zijn wangen omhoog en duwde hem opzij. Bleek dat hij niet gebeten had maar een soort van dominantie wilde tonen... dus alleen de bek er overheen. Doet ie anders nooit hoor. zegt de baas.

Mijn pup zette het met alarmsignalen op een lopen.. en sindsdien zijn ook voor haar herders en andere grote honden taboe.

Ow ja voor TS.
Loop niet achter hem aan te vangen maar loop juist weg van je hondje... vooropgesteld dat ie geen kilometers ver weg kan lopen natuurlijk. Als het goed is bedenkt ie zich en remt omdat baas niet achter hem aan komt.
En Childintime ook
quote:
Op zaterdag 22 mei 2010 02:12 schreef childintime het volgende:
Ja, vele honden hebben een "herdershondtrauma" Vaak noemen de baasjes het "spelen". Maar voor een hondje met het formaat als die van mij is dit geen spelen meer. Als er ineens uit het niets een kerel van 3 meter groot en 200 kilo met grof geweld op mij duikt, dan hou ik daar ook een trauma van over. En het wonderlijke van dit typische Duitse/ Hollandse/ Mechelse Herdergedrag is dat ze zoiets nooit bij een hond van eigen formaat of groter doen. Dan lopen ze met een boogje eromheen en doen net alsof ze die hond niet zien......

Dat weglopen (andere kant oplopen) doe ik ook weleens met mijn hondje (als hij bv weg wil lopen omdat'ie een herdershond aan ziet komen ), maar bij een pup is dat best eng. Je weet niet of zijn angst voor de hond groter is dan zijn angst om jou kwijt te raken en of hij dan weet waar hij naartoe moet. Mijn hondje loopt dan gewoon door de bosjes met een omweg, maar ik weet niet of een pup dat al zal doen.

Het was ook gek van de week. Ik had heel die hond niet gezien, er liepen mensen in en uit dat huis om een auto in te laden en toen ik omkeek omdat hondje niet meer mee liep lag'ie op zijn rug onder een andere hond. Jammer wel, want voor de Witte Herdershonden (Zwitserse herdershonden) was hij nou juist niet bang. Er lopen er een aantal op de hei en ze zijn meestal wat gereserveerd en teruggetrokken, ze bemoeien zich meestal niet zo met andere honden, fijne honden met sociaal gedrag (net zoals Tervuerense Herdershonden of Groenendaelers). Dit was ook geen rasechte, hij (of zij) had op de rug allemaal zwart/grijze spikkels. Misschien een kruising Witte herder/ Mechelse of Hollandse Herder...?
Het is voor mij ook geen vreemde gewaarwording. Ik heb altijd de zachtaardigste honden, en zij worden altijd gegrepen. Max(rip ) werd gepakt door een friese stabij of iets wat er op lijkt, en Charlie is de laatste keer gepakt door een Labrador (!)

De stabij zat toentertijd aan zo'n lijn die je langer kunt maken. 't Jonge kind van de eigenaar hield dat beest vast in het winkelcentrum, en zij kon hem natuurlijk niet aan en liet de lijn lopen. Wij liepen gewoon langs, minding our business en ineens had Max die Stabij in zijn achterwerk hangen. De dierenarts zit daar vlakbij en de eigenaar kwam al gauw. Ja, dit deed hij wel vaker. En funny story (zo vertelde ze het) die hond kon met geen andere reu overweg (hier viel niets overweg te gaan, hij had gewoon kunnen blijven zitten) maar met Retrievers ging het altijd geweldig! Ja, tot wij langsliepen dus. Dat beest hing dus constant in andere honden en is daar lekker mee door gegaan.

Bij Charlie was het dus een loslopende Labrador. Labrador was los aan een kant van de vijver, wij kamen van de andere kant, Charlie was aangelijnd. Die Labrador komt naar ons toe dus ik ging ervan uit dat die hond okay was, anders zou je hem immers niet los laten. Hij drukt zijn neus tegen die van Charlie, en voor ik er erg in heb ligt hij bovenop Charlie. Charlie constant onderdanig en een minuut later lag die Lab nog bovenop hem bl abla bla bla de baas deed niets. Toen hij er eenmaal van af was vloog Charlie 10 meter achteruit, en de baas vond dan maar dat mijn hond niet met anderen kon waarop hij hem gelijk weer los liet lopen. Gezellig.

Ondertussen ben ik nog wel veel vaker honden tegengekomen die niet bepaald aardig te noemen zijn. Eén hond en eigenaar spannen de kroon. Een bruine lab (ja, alweer). De eigenaar heeft dat beest altijd los tot er anderen aankomen, dan lijnt hij hem gauw aan en niet zonder reden. Ik heb nog nooit een hond zo vals en gemeen gezien zoals dat beest. Ze liepen langs mij dus ik wilde de man begroeten. Ik kreeg de H van hallo er nog niet uit of dat beest werd wiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiild. Leuk dus dat hij hem altijd los heeft, je zou hem voor een bocht maar tegen komen, no way dat hij hem dan op tijd aangelijnd krijgt.

Oh, ik heb zo'n ontzettende hekel aan mensen die hun hond niet kunnen opvoeden en hem toch los laten. Ik heb Charlie nog niet perfect onder appèl, dus ik laat hem ook nog niet los al zouden hij en ik dat beide leuker vinden. Ik zou nooit zeggen dat mijn hond nooit iets doet, maar op het moment heb ik geen reden tot denken dat hij iets zou doen. Ik laat hem niet los omdat hij andere honden nog te leuk vindt om dan naar mij te luisteren. Ik wil andere mensen geen last bezorgen zoals ik die wel krijg. Maar goed, zij krijgen dan een speelse hond in plaats van een valse, maar dan nog wil ik het niet.

Enfin, er zullen veel m ensen zijn met zulke ervaringen. Ik wil die ervaringen graag lezen en ik ben ook benieuwd naar bepaalde oplossingen. 't Is toch te belachelijk voor woorden dat je niet normaal je hond uit kunt laten
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  zaterdag 22 mei 2010 @ 03:05:15 #2
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_81751633
Uiteindelijk is het altijd de schuld van de baas. Een hond heeft natuurlijk het denkvermogen van een kind van 3 (sommigen volgens mij van een cavia).

Wij hadden vroeger 4 honden. 2 Bouviers (waarvan 1 X Bouvier/Mechelaar), 1 Fox Terrier en 1 Vuilnisbakje. Die X Bouvier was een levensgevaarlijke hond (voor mensen en andere honden); dat weet je niet als je hem als pup krijgt. Maar leer je wel door ervaring. Deze hond hebben wij dus altijd aangelijnd gehouden. Pas toen hij 11 jaar oud was en een hersenbloeding had gehad, viel hij niet meer iedere hond die hij zag aan en was voor toen mensen redelijk betrouwbaar.

Wat jij schrijft Hara, over Labradors heb ik ook al een aantal keren gehoord. 2 Labradors die hier op een kamp woonden, hebben een hert uit elkaar getrokken, de kat van de overburen aan stukken gerukt en veel mensen in het uitlaatgebied waren bang voor deze honden. Waar ik nu woon, woont iemand die heeft een blonde en een bruine en die bruine schijnt ook regelmatig van dat vreemde gedrag naar andere honden toe te vertonen.

De hond die van de week mijn Westie aanviel, is een hond die ik sinds ik hier woon (5 maanden) nog nooit op de hei of het plantsoen heb gezien. Ik vraag me dus ook af of het negatieve gedrag van sommige honden niet voorkomt uit het feit dat ze totaal geen bewegingsruimte hebben, nooit eens flink hun energie kwijt kunnen. En ik denk dat je net als bij mensen, bij honden ook types hebt die zich gewoon gestoord gedragen, ongeacht hun opvoeding.
  zaterdag 22 mei 2010 @ 03:32:28 #4
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_81751792
quote:
Op zaterdag 22 mei 2010 03:05 schreef childintime het volgende:
Uiteindelijk is het altijd de schuld van de baas.

<knip>
Eensch, wij hebben altijd dominante honden, die 99% van de tijd loslopen, die mogen naar alle honden toe van mij, nádat ik daar toestemming voor heb gegeven, er gebeurt nooit iets waar ik geen toestemming voor geef op de een of andere manier .. IK ben de roedelleider, en niemand anders, het is ook niet dat ze strak onder appél staan ofzo, maar ze weten uitstekend hoe het werkt, en ik ook, en ik heb meestal eerder in de gaten wat meneer van plan is als hijzelf.

Het rotte als je 2 honden hebt die onderdanig zijn t.o.v. soortgenoten, is dat je altijd afhankelijk bent van die dominante reu of teef die je tegenkomt, en dus de eigenaar daarvan.. helaas heeft nog steeds 80% van de hondenbezitters nog steeds geen flauw benul van hondengedrag, en gaat het dus vaak mis..
de meeste mensen zijn nog te beroerd voor een puppyklasje, laat staan dat ze een boek lezen over het gedrag van hun nieuwe huisdier.. ik ken zoveel honden die belachelijk verkeerd aangeleerd gedrag vertonen... hou op schei uit

Je kunt bijna niet voorkomen dat je honden aangevallen worden; aangelijnd houden is een optie, maar een hond die gewoon zomaar jouw roedel binnenstuift en er eentje te grazen neemt, daar doe je niks aan.. behalve de eigenaar aanspreken en verantwoordelijk stellen voor de schade..
Mensen zijn aansprakelijk voor het gedrag van hun dier, en als je ze niet opvoedt of onder appél hebt, moet je hem dus aanlijnen en kort houden als de situatie zodanig is dat een verhoogd risico is.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zaterdag 22 mei 2010 @ 03:33:53 #5
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_81751804
Oh, ik weet dat de schuld bij de baas ligt. Alle schuld. Als je wat informeert weet je bijna precies wat voor hond je ergens vandaan haalt. Daarom zijn die van mij ook altijd zachtaardig. Ik ken het gedrag van de ouders. En als je ergens een kuthond vandaan haalt, moet je zelf weten, maar pas je dan ook aan.
  zaterdag 22 mei 2010 @ 03:39:49 #6
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_81751837
Oh ja. Nog zoiets waar ik een broertje aan dood heb. Mensen die zeggen "Jaaaaaa, als je de hond aanlijnt dan wordt ie juist raar en kwaad en bl abl abla"

Zulks een onzin hè Ik kan mijn hond aan de lijn optillen bij wijze van spreken en nog gedraagt hij zich prima, want zo is hij opgevoed. Als een hond aan de lijn ineens tekeer gaat is dat imo gewoon een teken van slechte, of gebrek aan opvoeding. Kom op zeg.
  zaterdag 22 mei 2010 @ 03:40:06 #7
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_81751839
Helaas genoeg mensen die die onzin blijven geloven.
  zaterdag 22 mei 2010 @ 03:46:48 #8
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_81751886
quote:
Op zaterdag 22 mei 2010 03:33 schreef Harajuku. het volgende:
Oh, ik weet dat de schuld bij de baas ligt. Alle schuld. Als je wat informeert weet je bijna precies wat voor hond je ergens vandaan haalt. Daarom zijn die van mij ook altijd zachtaardig. Ik ken het gedrag van de ouders. En als je ergens een kuthond vandaan haalt, moet je zelf weten, maar pas je dan ook aan.
Neh, als je ergens een kuthond vandaan haalt, moet je er mee werken en leren, en er kaas van hebben gegeten, anders moet je er niet aan beginnen; beter voor de baas, en beter voor de hond op de lange termijn.

Wij hebben altijd afdankertjes, en daar zaten een paar redelijk nare Herders tussen die wel van een hapje hielden, en alles is loslopend in de buurtroedel (hondje of 15 op een weiland dagelijks) en als buurtlievelingetje naar de hondenhemel gegaan

Leiderschap, liefde, en een beetje kennis over hondengedrag; dan kom je heel eind
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zaterdag 22 mei 2010 @ 03:52:58 #9
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_81751913
quote:
Op zaterdag 22 mei 2010 03:46 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Neh, als je ergens een kuthond vandaan haalt, moet je er mee werken en leren, en er kaas van hebben gegeten, anders moet je er niet aan beginnen; beter voor de baas, en beter voor de hond op de lange termijn.

Wij hebben altijd afdankertjes, en daar zaten een paar redelijk nare Herders tussen die wel van een hapje hielden, en alles is loslopend in de buurtroedel (hondje of 15 op een weiland dagelijks) en als buurtlievelingetje naar de hondenhemel gegaan

Leiderschap, liefde, en een beetje kennis over hondengedrag; dan kom je heel eind
Dat zeg ik toch, pas je dan aan bedoel ik hoe jij het ook bedoelt. En als je dat niet kunt moet je niet zo'n hond nemen. Maar de meeste mensen nemen zo'n hond omdat die goedkoper zijn, kunnen er niet mee overweg en de problemen zoals hier beschreven (en nog meer) komen.

Onze eerste hond, tig jaar geleden toen ik nog niet bestond, was ook haske dominant. Kwam uit een schuur, maar toen wist je niet beter. Maar, mijn ouders wisten wel hoe ze een hond moesten opvoeden. Daarom ging dat bij ons dan ook prima, maar vaker gaat het niet goed.

Jouw verhaal is dus ook anders dan wat ik zei, want jij kunt er wel mee overweg blijkbaar.
  zaterdag 22 mei 2010 @ 04:01:55 #10
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_81751954
quote:
Op zaterdag 22 mei 2010 03:39 schreef Harajuku. het volgende:
Oh ja. Nog zoiets waar ik een broertje aan dood heb. Mensen die zeggen "Jaaaaaa, als je de hond aanlijnt dan wordt ie juist raar en kwaad en bl abl abla"

Zulks een onzin hè Ik kan mijn hond aan de lijn optillen bij wijze van spreken en nog gedraagt hij zich prima, want zo is hij opgevoed. Als een hond aan de lijn ineens tekeer gaat is dat imo gewoon een teken van slechte, of gebrek aan opvoeding. Kom op zeg.
Mwah.. zit een kern van waarheid in; een hond die je aan de lijn hebt, is dapperder als een hond die losloopt, omdat hij de steun van de baas heeft. die steun verliest hij zodra je de riem loslaat en bijvoorbeeld weg zou lopen van hem.. Ook optillen tijdens een ontmoeting met een andere hond is niet goed; je geeft je hand dan en hogere positie.
Je hebt trouwens helemaal gelijk als je zegt dat het een kwestie van opvoeden is.. maar als in een rare situatie mijn hond zich aggressief zou opstellen, en ik besluit hem aan te lijnen (is ooit één keer gebeurd met deze, dat ging écht niet), dan houdt hij ook op met dat gedrag, want dan neem ik de leiding over, en dan wordt er niet meer gegromd. de baas bepaalt wat er gebeurt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zaterdag 22 mei 2010 @ 04:03:32 #11
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_81751961
Ze bedoelen dat hij dan juist niet dapper wordt, maar slecht debiel wordt omdat je hem aan de lijn hebt.

Dus bijvoorbeeld als een hond de jouwe vanuit het niets zou aanvallen.
"Doet ie anders noooooooit, komt omdat ie nu aan de lijn zit!"
pi_81751970
Misschien is het een idee om je hond te trainen om zich Alpha (dominant) op te stellen tegen andere honden?
pi_81751972
Telt een kat die inde nek van een hond springt ook?
  zaterdag 22 mei 2010 @ 04:12:12 #14
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_81751987
quote:
Op zaterdag 22 mei 2010 04:07 schreef Madridista het volgende:
Misschien is het een idee om je hond te trainen om zich Alpha (dominant) op te stellen tegen andere honden?
Nou, nee. Ten eerste zit dat niet in zijn aard en ten tweede zou ik dat ook niet willen. Hij ziet alleen maar leuk en blij en dat wil ik zo houden. Hij zou nu ook weer 1 2 3 zo naar die lab stappen om te spelen Ik wil dat anderen hun hond opvoeden, maar dat is teveel gevraagd.
  zaterdag 22 mei 2010 @ 04:12:48 #15
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_81751989
quote:
Op zaterdag 22 mei 2010 04:08 schreef sig000 het volgende:
Telt een kat die inde nek van een hond springt ook?
Dat doet mijn kat bij mijn hond. En mijn hond zit dan maar wat stom te kijken en voelt er niets van. Vervolgens gaan ze elkaar likken.
  zaterdag 22 mei 2010 @ 04:15:25 #16
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_81751993
quote:
Op zaterdag 22 mei 2010 04:03 schreef Harajuku. het volgende:
Ze bedoelen dat hij dan juist niet dapper wordt, maar slecht debiel wordt omdat je hem aan de lijn hebt.

Dus bijvoorbeeld als een hond de jouwe vanuit het niets zou aanvallen.
"Doet ie anders noooooooit, komt omdat ie nu aan de lijn zit!"

Dat kan dus
  zaterdag 22 mei 2010 @ 04:17:00 #17
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_81751994
quote:
Op zaterdag 22 mei 2010 04:07 schreef Madridista het volgende:
Dat kan dus niet
  zaterdag 22 mei 2010 @ 04:20:31 #18
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_81752005
quote:
Op zaterdag 22 mei 2010 04:15 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Dat kan dus
Ja, dat kan prima als je je hond niet normaal opvoedt.
pi_81752013
quote:
Op zaterdag 22 mei 2010 04:12 schreef Harajuku. het volgende:

Ik wil dat anderen hun hond opvoeden, maar dat is teveel gevraagd.
Daarin heb je gelijk ja.
Probeer volgende keer anders om die agressieve honden zelf tot een halt te roepen door 'nee! of 'zit! te roepen als ze aan komen lopen.
  zaterdag 22 mei 2010 @ 04:25:03 #20
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_81752015
quote:
Op zaterdag 22 mei 2010 04:20 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Ja, dat kan prima als je je hond niet normaal opvoedt.
Je begrijpt me niet
  zaterdag 22 mei 2010 @ 04:25:25 #21
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_81752017
quote:
Op zaterdag 22 mei 2010 04:25 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Je wilt me niet begrijpen
Jij edit later.
  zaterdag 22 mei 2010 @ 04:25:58 #22
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_81752019
quote:
Op zaterdag 22 mei 2010 04:25 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Jij edit later.
Kud, zij heeft ook knopjes
  zaterdag 22 mei 2010 @ 04:28:06 #23
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_81752026
Maar.. serieus, een hond kán ineens agressief reageren ómdat hij aangelijnd zit, echt waar
  zaterdag 22 mei 2010 @ 04:30:13 #24
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_81752029
quote:
Op zaterdag 22 mei 2010 04:28 schreef Sounddragon het volgende:
Maar.. serieus, een hond kán ineens agressief reageren ómdat hij aangelijnd zit, echt waar
Uitzondering op de regel misschien, ja. Maar veel mensen doen alsof het normaal is. Want hij zit dan eenmaal aan de lijn, dus ja!

Belachelijk Mijn hond moest het niet in zn kop halen zeg.
  zaterdag 22 mei 2010 @ 04:37:11 #25
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_81752053
quote:
Op zaterdag 22 mei 2010 04:36 schreef sig000 het volgende:

[..]

Kun je fijn die honden uitlaten.
Hond.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')